Przejdź do treści

„PMS da się w wielu aspektach okiełznać”. Dietetyczka o tym, co może nasilać zespół napięcia przedmiesiączkowego

Zdjęcie: Unsplash
Podoba Ci
się ten artykuł?
Udostępnij bliskim
Najnowsze
"Wyglądasz, jakbyś była w ciąży". Maja Bohosiewicz wyjaśnia, dlaczego nikt nigdy nie powinien tak mówić
„Wyglądasz, jakbyś była w ciąży”. Maja Bohosiewicz wyjaśnia, dlaczego nikt nigdy nie powinien tak mówić
Kobieta
„To nie jest twój obowiązek, by składać życzenia ojcu z okazji Dnia Ojca, który jest nieobecny, przemocowy, toksyczyny” – tłumaczy psycholożka Sara Tylka
Ewa Chodakowska po latach przyznała, że nie chce mieć dzieci. „Bałam się linczu, wykluczenia, hejtu”
Czkawka - powstało urządzenie, które ją wyleczy
Koniec z czkawką! Opracowano skuteczne urządzenie do jej leczenia
Dziecko w nagrzanym aucie. Policjantka krok po kroku wyjaśnia, co należy zrobić
Dziecko w nagrzanym aucie. Policjantka krok po kroku wyjaśnia, co należy zrobić

„Nie każda kobieta ma takie same objawy PMS. Mogą się one także różnic między cyklami względem trybu życia” – wyjaśnia dietetyczka, Emilia Cesarek. W swoim wpisie na Instagramie ekspertka podkreśla, że intensywność objawów zespołu napięcia przedmiesiączkowego zależy w dużym stopniu od naszego stylu życia. 

PMS przychodzi mniej więcej tydzień przed planowanym okresem i przynosi ze sobą szereg nieprzyjemnych objawów. Naukowcy zidentyfikowali blisko 150 różnych symptomów, które korelowane są z PMS. Dolegliwości bywają zarówno fizyczne jak i emocjonalne. Co powoduje PMS i jak sobie z nim radzić? Na to pytanie postanowiła odpowiedzieć dietetyczka, Emilia Cesarek.

Objawy PMS

Dietetyczka, prowadząca na Instagramie profil @keepfitinstyle_dietetyk, w swoim poście wymieniła najczęściej występujące objawy zespołu napięcia przedmiesiączkowego. Podzieliła je na fizyczne, emocjonalne, mające związek z układem pokarmowym i inne.

Fizyczne: bóle nad i podbrzusza, bóle w odcinku lędźwiowym, bóle głowy, bóle kostno-stawowe, bóle i obrzmiałość piersi.

Nastrój: zmiany nastrojów, płaczliwość, rozdrażnienie, złość bez powodu, szybka irytacja w obojętnie jakiej sytuacji.

Układ pokarmowy: wzdęcia, zaparcia, czasem biegunki, uczucie niepełnego wypróżnienia, refluks, ciężkość na jelitach, retencja wody.

Inne: zachcianki żywieniowe, problem ze snem, problem z podejmowaniem decyzji, zmęczenie, suchość pochwy, ból podczas stosunku, niskie libido” – czytamy.

Przyczyny PMS

Dietetyczka przedstawiła również kilka wniosków na temat tego, skąd się bierze PMS. Cesarek jest zdania, że na funkcjonowanie gospodarki hormonalnej kobiety duży wpływ ma to, jaki tryb życia ona prowadzi. „Żyjemy szybciej, nie dajemy sobie prawa do odpoczynku. Od rana trening, praca na dwa etaty, perfekcyjnie ułożony plan zadań i brak czasu dla siebie” – wymienia ekspertka.

View this post on Instagram

Dzisiejszy post kieruje zarówno do Pań, jak i do Panów ? Jest to temat, który nie tylko kobietom uprzykrza życie, ale także mężczyznom, którzy zupełnie nie rozumieją o co nam chodzi w pewnych dniach miesiąca ?? . . ➡️SŁOWEM WSTĘPU O PMS. ??PMS jest bardzo złożonym tematem, a na jego powstawanie składa się często kilka czynników. ??Im bardziej zaniedbujemy stan zdrowia i nie dbamy o hormony tym bardziej PMS bedzie się nasilał w swoich objawach. ??Nie każda kobieta ma takie same objawy PMS. Mogą się one także różnic między cyklami względem trybu życia – o tym będzie więcej w kolejnych postach. ??UWAGA – TEN STAN DA SIĘ W WIELU ASPEKTACH OKIEŁZNAĆ❗ . . ➡️JAKIE SĄ OBJAWY PMS? ?Fizyczne: bóle nad i podbrzusza, bóle w odcinku lędźwiowym, bóle głowy, bóle kostno-stawowe, bóle i obrzmiałość piersi. ?Nastrój: zmiany nastrojów, płaczliwość, rozdrażnienie, złość bez powodu, szybka irytacja w obojętnie jakiej sytuacji. ?Układ pokarmowy: wzdęcia, zaparcia, czasem biegunki, uczucie niepełnego wypróżnienia, refluks, ciężkość na jelitach, retencja wody. ?Inne: zachcianki żywieniowe, problem ze snem, problem z podejmowaniem decyzji, zmęczenie, suchość pochwy, ból podczas stosunku, niskie libido. . . ➡️SKĄD SIĘ BIERZE PMS? ?Wpływ XXIw na funkcjonowanie gospodarki hormonalnej kobiety. Żyjemy szybciej, nie dajemy sobie prawa do odpoczynku. Od rana trening, praca na dwa etaty, perfekcyjnie ułożony plan zadań i brak czasu dla siebie. ?Kosmetyki, toksyny środowiskowe, plastik – czyli to co nas otacza, to co nakładamy na twarz nie licząc się ze skutkami. Wpływ ksenoestrogenów na rozregulowanie gospodarki hormonalnej jest znaczny. ?Dieta – tu głównym punktem jest gospodarka cukrowa, a właściwie jej stabilność. Dodatkowo gęstość odżywcza czyli DOBOROWOŚĆ oraz odpowiednia ilość kcal. ?NAJWAŻNIEJSZY PUNKT: PMS to najczęściej skutek nierównowagi hormonalnej! Dlatego po wykonaniu badań i interpretacji ich względem siebie + ułożeniu pod to planu działania możemy zyskać ogromne zmiany w samopoczuciu! OBSERWUJE TO U SWOICH PODOPIECZNYCH TO❗❤️ . . #dieta #hormony #PMS #kobieta #DIETETYK #zdrowie #zdroweżycie #zdrowie #PCOS #hashimoto #tarczyca #odżywianie #jedzenie

A post shared by Emilia Cesarek – DIETETYK (@keepfitinstyle_dietetyk) on

Do kolejnych czynników oddziałujących na intensywność objawów PMS dietetyczka zalicza kosmetyki, toksyny środowiskowe, plastik, czyli wszystko to, czym się otaczamy, czego używamy na co dzień, co wklepujemy w swoją skórę. „Wpływ ksenoestrogenów na rozregulowanie gospodarki hormonalnej jest znaczny” – zauważa dietetyczka.

pms

Równie istotne jest również to, co jemy, jakich składników dostarczamy w pożywieniu swojemu organizmowi. „Tu głównym punktem jest gospodarka cukrowa, a właściwie jej stabilność. Dodatkowo gęstość odżywcza, czyli doborowość oraz odpowiednia ilość kcal” – wymienia Cesarek.

„Im bardziej zaniedbujemy stan zdrowia i nie dbamy o hormony, tym bardziej PMS będzie się nasilał w swoich objawach” – alarmuje.

Dietetyczka uspokaja, że ten stan można w wielu aspektach okiełznać. Jak? „PMS to najczęściej skutek nierównowagi hormonalnej! Dlatego po wykonaniu badań i interpretacji ich względem siebie + ułożeniu pod to planu działania możemy zyskać ogromne zmiany w samopoczuciu!” – wyjaśnia.

Zainteresował Cię WIMIN?

Zobacz więcej

Zobacz także

Podoba Ci się ten artykuł?

Tak
Nie

Powiązane tematy:

Zainteresują cię również:

Sylwia Sikorska: Kubeczek menstruacyjny ma tylko jedną wadę, można zapomnieć, że ma się okres

amila Raczyńska-Chomyn, doula i edukatorka seksualna, mówi o tym, dlaczego wstydzimy się miesiączki

Dlaczego wstydzimy się miesiączki? Rozmowa z Kamilą Raczyńską-Chomyn [WIDEO]

Ginekologowi warto mówić o tym, że podczas seksu cię boli, że nie masz ochoty na czułości albo, że w ostatnim czasie spałaś z kilkoma facetami

Podpaska

Ile pieniędzy wydajesz w swoim życiu na środki higieniczne w czasie menstruacji? Sprawdź Kalkulator Kosztów Miesiączki

„Karmazynowy przypływ i krwawa Mary”. Jak mówimy o okresie?

miesiączka

„Wiem o dziewczynkach, które próbowały przyklejać podpaskę do ciała, nie majtek” – mówi Katarzyna Banasiak, edukatorka seksualna

Ubóstwo menstruacyjne w Polsce. „Nasi politycy nie podejmują w tym kierunku żadnych działań”

Barbara Jurkowska: Niepełnosprawne dziewczynki są nauczone, że wokół ich ciała różni ludzie robią różne rzeczy. Nie zawsze te rzeczy są zgodne z tym, co one chcą

Pierwsza miesiączka/Pexels

„Pierwsza miesiączka? O nie, teraz już będziesz miała przechlapane do 50-tki…”. Seksuolożka o tym, jak nie rozmawiać z dzieckiem o menstruacji

„Nie chcę rozmawiać o swojej miesiączce jak o czymś odrażającym, bo przecież taka ona nie jest. To normalna funkcja biologiczna mojego ciała” – mówi Clara Henry, szwedzka blogerka, autorka książki „Tak, mam okres, a co?”

„Krew nas zalewa!”. Największe organizacje walczące z wykluczeniem menstruacyjnym jednoczą siły

Rusza EkoOkres, czyli akcja edukacyjna rzecz promocji wielorazowych produktów menstruacyjnych. Hello Zdrowie patronem medialnym

Ruszyła nowa inicjatywa Akcji Menstruacja - Padsharing. Jak możesz pomóc i sama uzyskać wsparcie?

Ruszyła nowa inicjatywa Akcji Menstruacja – Padsharing. Jak możesz pomóc i sama uzyskać wsparcie?

7 komplementów, które warto mówić sobie w łóżku

Joga hormonalna – sposób na równowagę

Kobieta podaje drugiej podpaskę

Szkocja pierwszym krajem, w którym środki higieniczne używane podczas okresu będą bezpłatne

Uczennica

„Plakat jest wulgarny i przekracza granice prywatności”. Uczennica LO skrytykowana za normalizowanie menstruacji. Skandaliczna reakcja dyrektorki

Pantone wprowadził nowy kolor pod nazwą „Miesiączka”.

Pantone wprowadza nowy kolor pod nazwą „Miesiączka”. By przełamać tabu menstruacyjne!

Niedługo premiera poradnika Akcji Menstruacja stworzonego przy współpracy z Hello Zdrowie. „My również nie lubimy zakazanych tematów”

Wkrótce premiera poradnika Akcji Menstruacja stworzonego przy współpracy z Hello Zdrowie. „My również nie lubimy zakazanych tematów”

Anna Ledwoń

„Narracja w szkołach na temat okresu jest dokładnie taka sama, jak 20 lat temu, kiedy ja byłam uczennicą” – mówi Anna Ledwoń, specjalistka ds. marketingu

„W reklamach kobieta miesiączkująca jest ubrana na biało, tańczy, śpiewa i nie zachowuje się jak kobieta, która ma okres”. Czego o miesiączce (nie) dowiadujemy się od naszych mam?

W Irlandii wycofano reklamę tamponów. Powód może zdziwić

W Irlandii wycofano reklamę tamponów. Powód może zdziwić

Fotografka Angelika Marciszewska pokazuje w filmie okres widziany jej oczami. „To właśnie tak powinien wyglądać, a nie tak, jak to jest u dziewczyn dotkniętych ubóstwem menstruacyjnym”

Krew, brokat i czekolada. Okres widziany oczami fotografki Angeliki Marciszewskiej

Gimnastyka słowiańska

„Dzięki gimnastyce słowiańskiej ćwiczonej regularnie, postawa staje się bardziej sprężysta, PMS, bóle kręgosłupa, jak i bolesne miesiączki mijają, wyrównuje się cykl menstruacyjny” – mówi trenerka Julia Marcinowska

Najpopularniejsze

Ćwiczenia na biust. 6 sposobów na ujędrnienie i podniesienie piersi

Choroby mają zapach – wiedziałaś o tym?

4 sposoby na pozbycie się oponki z brzucha. I nie chodzi wcale o robienie brzuszków

Kobieta mindfulness

Mindfulness dla początkujących. Kasia Bem zdradza 5 prostych zasad uważności

Twój kręgosłup potrzebuje wsparcia? Oto kilka ćwiczeń, które go wzmocnią

Kobieta trzyma psa na rękach

Stres. Jak sobie z nim radzić? Oto 14 pomysłów, jak poradzić sobie ze stresem

kobieta na wydmach

„Odpuszczanie” jest dobre dla ambitnych i konsekwentnych kobiet – podpowiada nam psycholożka Anita Kruszewska

kobieta rower

Intymne dolegliwości rowerzystek. Sprawdź, jak zadbać o siebie w trakcie rowerowych wojaży

Ćwiczenia na rozciąganie barków

Rozciąganie stawów barkowych – te ćwiczenia na pewno ci się przydadzą

Kobieta popijająca winko

„Alkoholiczka, która pije wino albo piwo, twierdzi, że nie ma problemu”. Kobiecy alkoholizm

7 najgorszych typów butów dla twoich stóp. Jakie obuwie może być niebezpieczne?

Dzień się dopiero rozpoczął, a ciebie już ktoś wyprowadził z równowagi? Poznaj 5 kroków, które pozwolą zapanować nad emocjami

Anja Rubik: nastolatki uczą się, że macica nie jest śmietnikiem na sprężynki

Oto 7 ćwiczeń, za które twój kręgosłup ci podziękuje. Wystarczy niewiele, by poczuć znaczną różnicę

brzuszki na piłce

Sposób na bolące lędźwie. Jak sobie ulżyć?

Stanie na rękach – krok po kroku

Stanie na rękach – krok po kroku