Przejdź do treści

Odporność kobiet w ciąży. Dr Wojciech Falęcki o tym, jak powinno się o nią zadbać

Dr Wojciech Falęcki
Odporność kobiet w ciąży. Dr Wojciech Falęcki o tym, jak powinno się o nią zadbać/ iStock
Podoba Ci
się ten artykuł?
Udostępnij bliskim
Najnowsze
Zdrada emocjonalna – definicja, jak sobie z nią poradzić?
Współzależność w związku. Jak ją rozpoznać u partnera?
Endomorfik – kto to, dieta, trening. Jak schudnąć, będąc endomorfikiem?
wakacje, pandemia
„W wakacje będziemy wracali do normalnego funkcjonowania” – twierdzi Adam Niedzielski
Leki plus alkohol to zawsze niebezpieczne związki? Sprawdź, które lekarstwa nie lubią się z wyskokowymi trunkami

„Panie doktorze poproszę coś na odporność…” – takie słowa często padają z ust kobiet w ciąży. Ale czy na odporność na pewno pomoże tabletka? Dr Wojciech Falęcki zdradza, jaką on ma na to receptę. 

Dr Wojciech Falęcki na Instagramie

Dr Wojciech Falęcki jest lekarzem położnictwa i ginekologii oraz fizjoterapeutą. W mediach społecznościowych dzieli się w przystępny sposób wiedzą medyczną. Podkreśla, że narodziny to jego pasja. Profil na Instagramie Falęckiego śledzi niemal 137 tys. internautów. Ostatnio poruszył ważny temat – jak kobiety w ciąży powinny dbać o swoją odporność.

Decyzja o ciąży / istockphoto

Ciąża a odporność

Panie doktorze, poproszę coś na odporność...” –  to, jak pisze Wojciech Falęcki, słowa, które ostatnio najczęściej padają w jego gabinecie. Jego odpowiedź może rozczarować pacjentki, które chcą szybkich i łatwych rozwiązań.

„Niestety odporności nie można „przepisać” na receptę. Nie można jej kupić. Historie o zbawiennym przyjmowaniu żółtych tabletek, ‚bo się niewyraźnie wygląda’ można włożyć między bajki. Łykanie probiotyków, jak mówią badania naukowe z 2018 roku opublikowane w ‚New Scientist’, też nie zbuduje nam odporności supermana” – podkreśla.

Co zatem robić? Ginekolog opowiedział, że niedawno z ust pewnej bardzo mądrej lekarki usłyszał: „Czujesz się dobrze, masz dobre samopoczucie? To jest twoja odporność”. Według niego to coś, na co się pracuje latami – snem, odżywianiem, aktywnością fizyczną.

Zespół WIMIN

Aktywność fizyczna w czasie ciąży

Dr Wojciech Falęcki wskazuje, że kobietom w ciąży zaleca się 150 min wysiłku fizycznego w tygodniu. Dodaje, że wymierne rezultaty można osiągnąć na przykład dzięki jodze i rozciąganiu.

„Jako lekarz i fizjoterapeuta przepisuję niejako aktywność fizyczną na receptę. Nic nie kosztuje, a samopoczucie po treningu będzie znacznie lepsze niż przed. W moim zabieganiu zawsze jest czas na trening, czego wam również życzę… Bez wymówek” – namawia Falęcki.

Wykonywanie treningów w czasie ciąży nie tylko poprawi odporność, ale też wzmocnieni mięśnie i ogólną kondycję ciała. A to usprawni przebieg porodu naturalnego.

Jednak warto pamiętać, że nie wszystkie ćwiczenia można wtedy wykonywać. Jeśli kobieta była aktywna fizycznie przed zajściem w ciążę, może bezpiecznie kontynuować ćwiczenia. Konieczne jest tylko wyeliminowanie z treningu tych, które obciążają niektóre partie ciała. Natomiast jeśli kobieta przed ciążą nie była aktywna fizycznie, powinna zacząć ćwiczyć pod okiem specjalisty.

 

Wyświetl ten post na Instagramie.

 

„Panie doktorze poproszę coś na odporność…” to w ostatnich tygodniach chyba najczęściej wypowiadane pytania jakie zdarza mi się słyszeć w gabinecie. Niestety odporności nie można „przepisać” na receptę. Nie można jej kupić. Historie o zbawiennym przyjmowaniu żółtych tabletek „bo się niewyraźnie wygląda” można włożyć między bajki. Łykanie probiotyków, jak mówią badania naukowe z 2018 roku opublikowane w New Scientist, też nie zbudują nam odporności supermana 💪🏽 zatem co robić ? Niedawno z ust pewnej bardzo mądrej lekarki usłyszałem „Czujesz się dobrze, masz dobre samopoczucie? To jest twoja odporność” na nią się pracuje latami. Snem, odżywianiem, aktywnością fizyczną. W mojej specjalności jak wiecie wszystko zmienia się dynamicznie. Na prawie wszystko są rekomendacje lub zalecenia …. te z 2019 roku z Kanady mówią wyraźnie – 150 min wysiłku fizycznego w tygodniu jest dobre dla kobiet ciężarnych. Yoga i rozciągnie przynoszą wymierne rezultaty. To dowody o ugruntowanej pozycji. Z innej beczki kiedyś szczepienia ciężarnych były traktowane z dużą powściągliwością. Dziś mamy obowiązek informowania o szczepieniach bezpiecznych w ciąży. Przykładów mógłbym mnożyć. Jako lekarz i fizjoterapeuta przepisuje niejako aktywność fizyczną na receptę. Nic nie kosztuje a samopoczucie po treningu będzie znacznie lepsze niż przed. W moim zabieganiu zawsze jest czas na trening czego Wam również życzę …. bez wymówek. To co ? Zrobicie coś dziś dla siebie ? Dobrej niedzieli 💪🏽👨🏻‍⚕️ #fit #doctor #exercise #move #immunesystem #lekarz #fitdoctor #exumagym #gym #siłownia #niedziela #sunday #activesunday #muscle #instamateczki #fitmama #smile #beard @athletic_rebel @piotrdziki 📸 @exumagym #men #physique #physiotherapy #summeriscoming #shape #body #rentpaid @dr.mike_md #lift #getlift #gymtime

Post udostępniony przez Wojciech J. Falęcki (@dr_wojciechjfalecki)

Zobacz także

Podoba Ci się ten artykuł?

Tak
Nie

Powiązane tematy:

Zainteresują cię również:

Wzmacniamy odporność po zimie. Sprawdzone sposoby, które pokochasz

kobieta zimą

Mroźne powietrze może ci wyjść na dobre! Po co jest mróz? Wyjaśniamy

Kobieta

Stres a odporność – czego jeszcze nie wiemy o tym przedziwnym związku?

Zimno jest zdrowe! Nie wierzysz? Oto 5 pożytków z niskich temperatur

„Szwedzi nie wzięli pod uwagę, że odporność stadną osiąga się stosunkowo wolno” – mówi prof. Maria Gańczak

Stań na głowie

Stanie na głowie – joga, technika. Jak się tego nauczyć?

Gdy skończy się pandemia – co możesz zrobić dla poprawienia swojej odporności

Gdy skończy się pandemia – co możesz zrobić dla poprawienia swojej odporności?

Męska grypa / istock

„Męska grypa” to nie mit. Oto dlaczego kobiety lepiej znoszą infekcje

Kiszona kapusta w niebieskiej miseczce

4 problemy, na które pomoże ci kiszona kapusta. Wymieniają eksperci z Zielone Koktajle

zima

5 powodów, by wyjść z domu zimą

dziewczyna w sportowym stroju

Kiedy sport osłabia odporność?

Nie chcesz jesieni spędzić na L4? Poznaj 5 sposobów na zwiększenie odporności

Chodzenie boso – naładuj się prosto z natury

kobieta deszcz

Raz słoneczko, raz przymrozki i 10 cm śniegu. Jak zmienna kwietniowa pogoda wpływa na nasze zdrowie?

Ty zawsze w trzech swetrach, a dalej ci zimno? Oto kilka możliwych przyczyn

Para całująca się na łące

„Dzięki całowaniu się jesteśmy zdrowsi”. HZ kontra mity #13 Pocałunki

Nordic walking – to nie jest sport (tylko) dla starych ludzi

Nordic walking – to nie jest sport (tylko) dla starych ludzi

Szczepić czy nie szczepić?

Szczepić czy nie szczepić? W rozmowie z Izabelą Filc-Redlińską

Pokochaj… rekina!

Naukowy głos o parzeniu herbaty

Po zdrowie nad morze

Dlaczego nie warto być zbyt higienicznym?

Być może najlepszy prezent pod choinkę

Być może najlepszy prezent pod choinkę

Przyspiesz swoją regenerację

Przyspiesz swoją regenerację

Najpopularniejsze

Ćwiczenia na biust. 6 sposobów na ujędrnienie i podniesienie piersi

Choroby mają zapach – wiedziałaś o tym?

Twój kręgosłup potrzebuje wsparcia? Oto kilka ćwiczeń, które go wzmocnią

4 sposoby na pozbycie się oponki z brzucha. I nie chodzi wcale o robienie brzuszków

Stanie na rękach – krok po kroku

Stanie na rękach – krok po kroku

Oto 7 ćwiczeń, za które twój kręgosłup ci podziękuje. Wystarczy niewiele, by poczuć znaczną różnicę

Ćwiczenia na rozciąganie barków

Rozciąganie stawów barkowych – te ćwiczenia na pewno ci się przydadzą

Chcesz przyspieszyć trawienie? Oto najlepsze ćwiczenia na poprawę metabolizmu

brzuszki na piłce

Sposób na bolące lędźwie. Jak sobie ulżyć?

kobieta na wydmach

„Odpuszczanie” jest dobre dla ambitnych i konsekwentnych kobiet – podpowiada nam psycholożka Anita Kruszewska

Kobieta ćwiczy

Chcesz dobrze zacząć dzień? Oto propozycje ćwiczeń na poranny rozruch

Stres. Jak sobie z nim radzić? Oto 14 pomysłów, jak poradzić sobie ze stresem

Anja Rubik: nastolatki uczą się, że macica nie jest śmietnikiem na sprężynki

Kobieta popijająca winko

„Alkoholiczka, która pije wino albo piwo, twierdzi, że nie ma problemu”. Kobiecy alkoholizm

8 rzeczy, za które pokochają cię twoje stawy. Nie tylko wysiłek fizyczny!

Joga hormonalna – sposób na równowagę