Przejdź do treści

„Niepełnosprawność nie mówi, jacy jesteśmy”. Fundacja Avalon rusza z nową kampanią społeczną

Do wyświetlenia tego materiału z zewnętrznego serwisu (Instagram, Facebook, YouTube, itp.) wymagana jest zgoda na pliki cookie.Zmień ustawienia

Podoba Ci
się ten artykuł?

Dziewięć osób. Dziewięć historii. Dziewięć różnych doświadczeń życia z niepełnosprawnością. Nowa ogólnopolska kampania Fundacji Avalon to manifest różnorodności i autentyczności.

„Niepełnosprawność to tylko jedna z cech”

Czy potrafimy dostrzegać osoby z niepełnosprawnościami takimi, jakimi są naprawdę – z ich emocjami, relacjami, codziennością, potrzebą bliskości i prawem do bycia sobą? Tym pytaniem Fundacja Avalon otwiera swoją najnowszą ogólnopolską kampanię społeczną „Niepełnosprawność nie mówi, jacy jesteśmy”.

– Niepełnosprawność to tylko jedna z cech, a nie definicja człowieka. Za każdym wózkiem, laską czy protezą stoi osoba z własną historią, emocjami, osobowością. Naszą ambicją jest zmiana języka i sposobu patrzenia – by przestać widzieć etykietę, a zacząć widzieć człowieka. Co więcej nasze wyobrażenia i stereotypy często utrudniają czy wręcz uniemożliwiają tworzenie naturalnych relacji czy podjęcie dialogu. Osoby z niepełnosprawnościami często czują się obserwowane, marginalizowane, odmienne – zaznacza Helena Szczuka-Kalenský, Kierowniczka ds. Komunikacji i Promocji Fundacji Avalon.

„Krzyżówka Dnia”

Centralnym elementem kampanii jest wideo do nowej aranżacji utworu „Krzyżówka Dnia” w wykonaniu Moniki Brodki. W klipie pojawiają się sceny z życia dziewięciorga bohaterów i bohaterek kampanii – osób z różnymi rodzajami niepełnosprawności. Towarzyszymy im w codziennych, intymnych momentach: tańcu, rozmowie, refleksji, bliskości.

– Czułam się przez większość życia oceniana przez pryzmat scenicznego wizerunku. Nie do końca rozumiana. To doświadczenie outsiderstwa łączy mnie z bohaterami tej kampanii – stąd moje pełne zaangażowanie – mówi Monika Brodka.

Do wyświetlenia tego materiału z zewnętrznego serwisu (Instagram, Facebook, YouTube, itp.) wymagana jest zgoda na pliki cookie.Zmień ustawienia

Piosenka Moniki Brodki z albumu „Granda” ma już 15 lat, ale jej przekaz – o braku porozumienia, frustracji płynącej z niezrozumienia, potrzebie bycia zauważonym – wybrzmiewa dziś szczególnie mocno. Utwór oddaje główną myśl kampanii: osoby z niepełnosprawnościami często nie są słuchane, widziane, traktowane na równi, mimo że żyją obok nas – tak samo jak wszyscy.

Kim są bohaterowie kampanii?

W centrum tej opowieści stoją prawdziwe historie dziewięciorga wyjątkowych osób. Adam, młody chłopak z autyzmem, ale w jego umyśle gra muzyka i żyją słowa z książek, które kocha. Ewelina, niewidoma mama, która z humorem i siłą pokazuje, że życie można wyciskać jak cytrynę – pełne smaków, kolorów i nieoczekiwanych ścieżek. Jak mówi: „Bardzo ważne jest to, na ile my mamy w sobie otwartości, empatii i życzliwości dla drugiej osoby… nie patrząc na to, że jest to człowiek, który porusza się na wózku, o kulach, albo że jest osobą niewidomą.” Dominika, która straciła słuch jako dziecko, a dziś walczy o prawa osób g/Głuchych oraz słabosłyszących, przypominając, że każdy zasługuje na swoje miejsce i głos.

Do wyświetlenia tego materiału z zewnętrznego serwisu (Instagram, Facebook, YouTube, itp.) wymagana jest zgoda na pliki cookie.Zmień ustawienia

Piotr, artysta kabaretowy, żyje z niskorosłością i z humorem pokazuje, że niezależność i dystans do siebie mogą iść w parze. Maria, która urodziła się bez kończyn, a mimo to krocząc na wózku, zdobywa świat mody i serca ludzi swoją autentycznością. Zwraca uwagę: „Nadal istnieje bariera pomiędzy osobami z niepełnosprawnościami a osobami bez tej niepełnosprawności.” Monika, artystka i specjalistka HR, która nie pozwala, by ktoś wpisał ją w role ofiary lub bohaterki, bo jest po prostu sobą – z pasjami i emocjami. Norbert, modowy bloger i podcaster, który pokazuje, że życie z niepełnosprawnością to także radość, duma i spełnianie marzeń. Piotr, który po utracie ręki nie zrezygnował z biegania maratonów ani z pasji do gotowania. Mówi: „Ta kampania pokazuje, że pierwsze spojrzenie nie jest najważniejsze.”

Do wyświetlenia tego materiału z zewnętrznego serwisu (Instagram, Facebook, YouTube, itp.) wymagana jest zgoda na pliki cookie.Zmień ustawienia

I Urszula, aktywistka, mama i założycielka fundacji, która każdego dnia walczy ze stereotypami, bo wie, że prawdziwa siła jest w nas, nie w tym, co widoczne na pierwszy rzut oka.

Idea, która idzie dalej niż kampania

„Niepełnosprawność nie mówi, jacy jesteśmy” to nie tylko przekaz wizualny – to także refleksja nad językiem, komunikacją i społecznym odbiorem osób z niepełnosprawnościami. Fundacja Avalon apeluje o większą uważność, otwartość i zrozumienie. Zachęca, by nie przykładać jednej miary i nie sprowadzać całej tożsamości osoby do jej niepełnosprawności.

– Naszym celem nie jest mówienie w imieniu osób z niepełnosprawnościami – naszym celem jest stworzenie przestrzeni, w której ich głos będzie naprawdę słyszany – podkreśla Łukasz Wielgosz, członek zarządu Fundacji Avalon.

Podoba Ci się ten artykuł?

Powiązane tematy:

Podoba Ci
się ten artykuł?