Przejdź do treści

Nie możesz skupić się w pracy? Może na to wpływać kilka czynników

Tekst o czynnikach wpływających na koncentrację w pracy. Na zdjęciu: Kobieta siedząca przy stole z laptopem - HelloZdrowie
Nie możesz skupić się w pracy? Może na to wpływać kilka czynników Pexels.com
Podoba Ci
się ten artykuł?
Podoba Ci
się ten artykuł?

Czynników, które mogą negatywnie wpłynąć na naszą koncentrację w pracy, jest wiele. To nie tylko głośne rozmowy, telefony czy irytująca muzyka. Jest ich dużo więcej, a zrozumienie ich pozwala na bezpośrednie polepszenie jakości wykonywanej przez nas pracy.

Pracownik bez biurka, za to z hałasem

Idea hot deskingu, polegająca na nieprzywiązywaniu się pracownika do jednego biurka, staje się coraz popularniejsza. Według tej metody, nie każdy z pracowników posiada własne, przypisane do niego na stałe, miejsce pracy. Uważane jest to za niepotrzebne, gdyż nie wszyscy muszą pracować w biurze jednocześnie. Oprócz takich pozytywów jak niegromadzenie zbyt dużej ilości dokumentów w jednym miejscu, metoda ta pozwala na zmniejszenie kosztów pracodawcy oraz zwiększa elastyczność pracy. Jednak ten system okazuje się nie być bez wad. Zbyt duży hałas oraz brak prywatności sprawiają, że o wiele trudniej się nam skoncentrować.

Specjaliści na ratunek

Informatycy z amerykańskiego uniwersytetu RMIT wynaleźli sposób, którym są w stanie zmierzyć poziom komfortu oraz koncentracji pracowników w elastycznych miejscach pracy, używając do tego sztucznej inteligencji.

W swoich badaniach współpracowali z psychologami, żeby zidentyfikować kilka kluczowych zmiennych dla poziomu koncentracji i komfortu pracowników. Swój system, napędzany sztuczną inteligencją, przetestowali na 31 różnych pracownikach z dwóch miejsc pracy, wykorzystujących metodę hot-deskingu. Zgromadzone wyniki wykorzystali do zidentyfikowana problemów wynikających z takiego sposobu pracy oraz usiłowali wymyślić sposób na ich rozwiązanie.

Problemy ze skupieniem

Co wpływa na koncentrację?

Oto, czego się dowiedzieli po przeprowadzeniu badań:

  • Załoga była zazwyczaj pozytywnie nastawiona do tej metody;
  • Wyniki badania wykazały jednak, że niektórzy pracownicy lepiej koncentrowali się w poszczególnych strefach biura;
  • Wielu pracowników miało swoje ulubione miejsce w biurze – przykładowo blisko okna, kuchni albo swojego managera – ci pracownicy mieli trudność w skoncentrowaniu się, jeśli nie siedzieli na „swoich” miejscach. Różnice temperatur znosili wtedy gorzej niż inni;
  • Niezależnie od tego, gdzie znajdowało się ich stanowisko pracy, temperatura pomieszczenia odgrywała duże znaczenie w ich poziomie koncentracji;
  • Większość miała problemy z koncentracją, jeżeli temperatura wynosiła mniej niż 22,5 stopnia Celsjusza;
  • Duży wpływ na koncentrację w godzinach porannych miała jakość snu poprzedniej nocy;
  • Zaobserwowano również duży wpływ liczby spotkań na koncentrację, była ona obniżona u pracowników, którzy mieli ich pięć w porównaniu do tych, którzy mieli ich mniej;
  • Duża ilość dwutlenku węgla w powietrzu spowodowana wysokim zagęszczeniem ludzi w pomieszczeniu również wpływała negatywnie na poziom koncentracji. To pokazuje, jak ważna jest dobra wentylacja oraz klimatyzacja w miejscach pracy.
istockphoto.com

Jak rozwiązać te problemy?

System może być wykorzystywany do świadomego planowania przestrzeni, a nawet do sugerowania ludziom, które miejsce może im najbardziej odpowiadać, czy kiedy powinni zrobić sobie przerwę. Najważniejszą rzeczą jest to, aby zarówno pracownik jak i pracodawca uświadomili sobie, jak ważna jest kultura pracy, szacunek do współpracowników, sprawność techniczna urządzeń oraz swoboda i niezależność w realizacji zadań.

Oprócz tego ważne jest dopasowanie potrzeb każdego pracownika do systemu pracy, co tyczy się temperatury pomieszczenia, zajmowanego miejsca oraz odpowiednia liczba spotkań.

 

Źródło: eurekalert

Zobacz także

Podoba Ci się ten artykuł?

Powiązane tematy: