4 min.
Kaya Szulczewska: antynatalizm wywodzi się z empatii i troski, nie jest przeciwko żyjącym, ani nawet pragnącym się rozmnożyć

Kaya Szulczewska o antynatalizmie: „Często wywodzi się z empatii i troski, nie jest przeciwko żyjącym, ani nawet pragnącym się rozmnożyć”/ Unsplash
Najnowsze
15.01.2021
Nie namawiaj córki do bycia bardziej śmiałą. „Próba zmieniania temperamentu na siłę może być szkodliwa”
15.01.2021
„Męska grypa” to nie wymysł. Winny jest prawdopodobnie testosteron
14.01.2021
Coraz więcej Polaków chce się zaszczepić przeciwko COVID-19 – wskazuje najnowszy sondaż
14.01.2021
Jak wychować pewne siebie dziewczynki? Radzi Mikołaj Foks [WIDEO]
13.01.2021
8 mitów na temat medytacji według Kasi Bem. Sprawdź, czy któryś z nich cię zaskoczy
„Antynataliści kojarzą się ludziom często z jakimiś złymi, okrutnymi osobami nienawidzącymi dzieciaczków” – zauważa w mediach społecznościowych Kaya Szulczewska. Aktywistka zwraca uwagę, że mimo rosnącej popularności tego pojęcia wiele osób wciąż nie rozumie, na czym zasadza się filozofia wyrażająca się w rezygnacji z posiadania potomstwa. Wbrew pozorom nie jest za zabijaniem już żyjących istnień czy potępieniem kobiet w ciąży!
Antynatalizm – czym jest, a czym nie jest?
Coraz częściej słyszymy ostatnio o antynatalizmie. Wbrew pozorom nie jest to przejściowa moda ani wymysł ekologów, ale pogląd filozoficzny mający długą tradycję. Kwestię tę porusza na Instagramie aktywistka Kaya Szulczewska, która zauważa z przymrużeniem oka:
„Antynatalizm to pogląd filozoficzny przypisujący narodzinom negatywną wartość, powody mogą być różne od empatycznych, przez ekologiczne, po mizantropijne. Antynataliści kojarzą się ludziom często z jakimiś złymi, okrutnymi osobami nienawidzącymi dzieciaczków, fora młodzieżowe sprowadzają często antynatalizm do nienawidzenia dzieci i matek, a my przecież słodkie, zamyślone o przyszłość ludzkości i planety, misiaczki jesteśmy”.
Płodzenie dzieci jest niekorzystne dla naszej planety, bo ludzie są niezwykle niszczycielskim gatunkiem – z tym faktem trudno dyskutować. Jakie troska o dobro planety nie jest w centrum tej filozofii. Pogląd ten stawia na pierwszym miejscu… dobro człowieka. Zdaniem antynatalistów bowiem człowiek nie ma żadnego interesu w przychodzeniu na świat. Ból fizyczny i psychiczny, choroby, śmierć najbliższych, lęk przed własną – to doświadczenia, których nie zrekompensują żadne doczesne przyjemności. Według wielu filozofów cierpienie wpisane w życie zawsze jest gorsze niż brak egzystencji.
Szulczewska pisze:
„Prawda jest taka, że często antynatalizm wywodzi się z empatii i troski, nie jest też przeciwko żyjącym, ani nawet przeciwko pragnącym się rozmnożyć. Niechęć do sprowadzenia nowych istnień wiąże się ze świadomością, że egzystencja zawsze niesie ze sobą cierpienie, i tego, że nowe życie, to zawsze totolotek, nie mamy więc szans, by z całą pewnością urodzić zdrowego i szczęśliwego człowieka, a nawet jeśli się to uda, to i on będzie w mozaice życia doświadczać bólu.
Inni uważają, że jeśli za cel stawiamy jak największe globalne minimalizowanie cierpienia, przy jak najmniejszym wysiłku, to antynatalizm jest idealnym i etycznym rozwiązaniem”.
Warto podkreślić, że antynataliści nie wzywają do samobójstw czy mordowania dzieci. Jedyne, co postulują, to by nie poszerzać naszego gatunku – z racji na wszystkie te pobudki, o których była mowa.
„Pamiętajcie więc, że antynatalizm nie jest za zabijaniem już żyjących istnień, czy potępieniem kobiet w ciąży, rodziców itd., a za NIEPOWOŁANIEM nowych istnień. Nawet w swoim odłamie ‘dobrowolnego zakończenia rasy ludzkiej’, antynatalizm nie jest za samobójstwem czy ludobójstwem, a za stopniowym wygaszeniem naszego gatunku, przez powolne zmniejszenie liczby urodzeń. Chodzi o bardzo utylitarystyczne etycznie podejście, nie ma tu miejsca na okrucieństwo” – podsumowuje Szulczewska.
Kim jest Kaya Szulczewska?
Kaya Szulczewska jest założycielką Ciałopozytywu – najpopularniejszego profilu na Instagramie o ciałopozytywności w Polsce.
Aktywistka regularnie publikuje na nim zdjęcia, które pokazują ciała nie mieszczące się w kanonie, historie dotyczące ich akceptacji, a także edukacyjne treści wokół tematu kobiecego ciała. W mediach społecznościowych Szulczewska często porusza również kwestie społeczne i ekologiczne.
Wyświetl ten post na Instagramie.
Poleć artykuł
Zobacz także

„Jeżeli uważamy, że zmienimy decyzje rządzących, to dlaczego nie możemy zawalczyć też o to, by niepełnosprawni mieli godne życie?” – mówi Barbara Kędzior, autorka bloga „Rybia łuska – mój świat”

Tatiana Okupnik szczerze o swoim ciele po porodach: „Nie ruszę jako kobieta, artystka, jako partnerka, jeśli nie powiem tego na głos, bo muszę zwalczyć w sobie wstyd”

Położna Kasia o połogu: nie każda kobieta po urodzeniu dziecka lewituje nad ziemią
Podoba Ci się ten artykuł?
Tak
Nie
Polecamy

15.01.2021
Minął 13. miesiąc, od kiedy Julia nie opuściła domu. „Nie chcę ryzykować życiem”

13.01.2021
Hanka Grupińska: wydaje się, że świat ultraortodoksji żydowskiej jest bardziej otwarty i respektujący prawa kobiet niż polski kościół katolicki

09.01.2021
Helena Pyz: Oni wiedzą, że ja wiem, co to jest ból i strach. Mam za sobą te wszystkie przeżycia, a to bardzo pomaga

06.01.2021