Przejdź do treści

Katarzyna Glinka: Jestem WWO. Z tym po prostu trzeba nauczyć się żyć

Katarzyna Glinka: Jestem WWO
Katarzyna Glinka: Jestem WWO / Zdjęcie: PIOTR ANDRZEJCZAK/MWMEDIA
Podoba Ci
się ten artykuł?
Udostępnij bliskim
Nieustanny stres sprawia, że czujesz się emocjonalnie wypruta? Sprawdź, jak sobie pomóc
Propozycje ćwiczeń na lepszą mobilność
„Bogami nie jesteśmy. Tak samo jak nasi pacjenci miewamy lepsze i gorsze dni”. Powstał film o życiu lekarzy
3 grudnia dniem covidowej żałoby narodowej. Projekt obywatelski upamiętnia ofiary pandemii
Allegro znowu nam to robi. Ich reklama świąteczna „Zobaczmy w sobie to, co najważniejsze” podbija serca i wyciska łzy!

Katarzyna Glinka w mediach społecznościowych przyznała, że jest WWO. Ta cecha sprawiała, że ciężko było jej się odnaleźć w wielu publicznych sytuacjach. „Piszę o tym, ponieważ wiem, ile lat zajęło mi obwinianie siebie za asocjalne zachowania – często waliłam w siebie myśląc, że coś jest ze mną nie tak” – wyjaśniła.

Katarzyna Glinka o WWO

„Niewiele osób zna mnie z tego, że jestem WWO” – pisze Katarzyna Glinka i tłumaczy, jak ta cecha  wpływała na jej życie – zarówno prywatne, jak i zawodowe. Aktorka znana z takich seriali jak „Barwy szczęścia” czy „Przyjaciółki”, przyznała, że pogodzenie bycia osobą rozpoznawalną i osobą wysoko wrażliwą (WWO) wcale nie było dla niej łatwe. „Dlatego, że to mam, nieraz zostałam potraktowana jak osoba, która nie lubi ludzi lub się wywyższa” – tłumaczy gwiazda. W praktyce „zamiast brylować na salonach” uciekała do domu i rozkoszowała się ciszą. „Zamiast korzystać z uroków miasta jadę w plener i uciekam od ludzi” – dodaje.

Artystka przyznała, że przez wiele lat obwiniała się za asocjalne zachowania i długo szukała wyjaśnień, jak nauczyć się czerpać radość z życia, będąc osobą wysoko wrażliwą. Glinka podkreśla, że nie jest to cecha osobowości ani choroba, tylko specyficzna jakość przetwarzania bodźców i reagowania na nie. „Tego się nie leczy, z tym po prostu trzeba nauczyć się żyć i omijać sytuacje, które wywołają dyskomfort” – pisze 44-latka.

Kim jest wysoko wrażliwa osobowość?

Czym się objawia WWO? Cechy osób wysoko wrażliwych

Aktorka w swoim poście na Instagramie wyjaśniła, że ulgę przyniosło jej dopiero zrozumienie swojej „wyjątkowości”. „Kiedy zrozumiałam, co to oznacza i dlaczego tak często czuję zmęczenie lub przytłoczenie, które mi towarzyszy, umiem sobie z tym radzić i dużo lepiej zadbać o siebie”  – napisała.

Glinka przyznała, że sporo czasu zajęło jej poszukiwanie informacji o tym, jak funkcjonować wśród ludzi, będąc osobą wysoko wrażliwą. I dodała, że można wskazać pewne cechy, które charakteryzują takie osoby jak ona. Aktorka wymieniła je w swoim wpisie:

1. Czujesz dyskomfort w miejscu, gdzie jest dużo ludzi.
2. Szybko się męczysz, kiedy jest głośno.
3. Źle reagujesz na jasne, mocno doświetlone pomieszczenia.
4. Szybko robi ci się niedobrze, kiedy czujesz intensywny zapach.
5. Czujesz dyskomfort oglądając brutalne sceny, przemoc, a nawet show telewizyjne, w którym dużo się dzieje.
6. Wchłaniasz jak gąbka emocje, które przeżywają inni ludzie.
7. Silniej/nieadekwatnie do sytuacji przeżywasz stres.
8. Widzisz i czujesz więcej.
9. Podejmowanie decyzji zajmuje ci dużo czasu, bo analizujesz każdy szczegół.
10. Czujesz więcej emocji tych dobrych i tych złych każdego dnia i wszystkie poddajesz analizie.
11. Lubisz chodzić w te same miejsca, jeść te same potrawy.
12. Jesteś nieufny, masz wąskie grono przyjaciół.
13. Silnie odczuwasz głód – jeśli nie zjesz o konkretnej godzinie, nie potrafisz w ogóle funkcjonować.
14. Nie lubisz być w centrum uwagi – odczuwasz lęk i niepokój w nowym otoczeniu.

Danuta Stenka na premierze nowego wydania książki "Flirtując z życiem"

„Widzę te cechy u mojego syna”

W odpowiedzi na tak szczere wyznanie aktorka otrzymała mnóstwo wiadomości od swoich obserwatorów. Jak przyznała w najnowszym poście na Instagramie, wiele osób wykazało zrozumienie, ale nie zabrakło też komentarzy od tych, którzy wpis aktorki potraktowali jako użalanie się nad sobą. „Do tego zdążyłam się przyzwyczaić – tak miałam większą część życia” – dodaje Glinka.

Aktorka zdradziła również, że cechy WWO zauważa u swojego syna.

„Mając wiedzę, próbuję go w tym poprowadzić, pomóc zrozumieć SIEBIE, słuchać siebie – nauczyć go mówić o swoich potrzebach, a to nie jest łatwe niezależnie od WWO” – wyjaśniła. „Kilka razy zdarzyło mi się nawet od znajomych usłyszeć, że z nim jest coś nie tak, że zachowania, które ma, świadczą o niewłaściwym rozwoju, czyt. 'idź z nim do lekarza, bo to nie jest NORMALNE'” – dodała.

Glinka zaznaczyła, że konsultowała zachowania swojego syna – zarówno z lekarzem, jak i psychologiem. „Zależało mi, żeby mieć pewność, że młody normalnie się rozwija. Intuicyjnie wiedziałam, że wszystko jest ok, pamiętałam siebie z dzieciństwa i miałam tak samo” – dodała.

„Wkurza mnie, kiedy wszystkich traktuje się tak samo i nie ma w nas zgody na ODMIENNOŚĆ. Niby dużo mówi się o tym, że każde dziecko jest inne, jednak tak naprawdę oczekujemy takich samych wzorów zachowań! Nie ma we mnie na to zgody!” – napisała.

„Pamiętam, że dawniej tak bardzo zależało mi, żeby mnie inni lubili, że nie słuchałam siebie, tylko robiłam coś co spowoduje, że będę 'fajniejsza’ dla innych. Dziś wiem, że prawdziwi przyjaciele to Ci, którzy są z Tobą właśnie taką jaka jesteś” – dodała.

 

Wyświetl ten post na Instagramie

 

Post udostępniony przez Katarzyna Glinka (@katarzynaglinka)

Zobacz także

Podoba Ci się ten artykuł?

Tak
Nie

Powiązane tematy:

Zainteresują cię również:

Czy można być szczęśliwym dorosłym bez szczęśliwego dzieciństwa? „Wiedza to za mało, potrzebny jest wgląd emocjonalny”

4 pytania, na które lepiej nie odpowiadać szczerze

5 porad, dzięki którym będziesz zarządzać swoim czasem jak mistrz

Nie oceniaj wszystkiego. „Na przykładzie pogody zauważyć można, że często oceniamy to, na co nie mamy żadnego wpływu”

Lukasz Sakowski, fot. archiwum prywatne

„W pseudonaukę częściej wierzą osoby wykształcone, z dużych miast. Gorzej wykształceni nie kontestują ugruntowanej wiedzy”. Z Łukaszem Sakowskim rozmawiamy o jego „Bioksiążce”

8 sposobów, by czuć się lepiej psychicznie każdego dnia

"Krytyka w gabinetach specjalistów w żadnym, ale to absolutnie w żadnym przypadku, nie pobudza do zmiany". Karla Orban mówi, dlaczego tak często tam się z nią stykamy i co sprawia, że jest nieskuteczna

„Krytyka w gabinetach specjalistów w żadnym przypadku nie pobudza do zmiany”. Karla Orban mówi, dlaczego tak często tam się z nią stykamy

Pexels.com

Mój partner/partnerka jest DDA (Dorosłe Dziecko Alkoholików). Co mogę zrobić, by żyło nam się lepiej?

Zerwij z „czy zasługuję?” i ciesz się życiem. Jesteś tego warta!

Efekt aureoli

Oceniasz innych „od pierwszego wejrzenia”? To tzw. efekt aureoli

Dorota Minta, psycholożka, psychoterapeutka

„PTSD z pracy? Znam takie przypadki” – mówi Dorota Minta, psycholożka i psychoterapeutka

Neofilia, czyli na tropie nowych wrażeń. Czym jest i jak nie wpaść w jej pułapkę?

HELLO PIONIERKI: Jak Józefa Kodisowa otwierała drzwi polskim filozofkom i psycholożkom, znosząc „ćmiakanie” kolegów-studentów

Dwie kobiety

Wampiry energetyczne – objawy, cechy. Jak się bronić?

„Dałyśmy się zrobić w bambuko. Ale właściwie to nie miałyśmy wyjścia”. Małgorzata Akkus o kulturze diety

Daria Abramowicz, psycholożka sportu

„Niepowodzenie w sporcie czy w pracy to nie jest informacja o nas – że jesteśmy słabi, gorsi, mniej wartościowi” – tłumaczy Daria Abramowicz, psycholożka sportu

6 związkowych pułapek

6 związkowych pułapek. Często wpadamy w nie przez samych siebie

Psycholożka Małgorzata Pawlińska

„Dziś wrażliwość kojarzy się ze słabością. Tymczasem dawniej u boku dobrego władcy często stał wysoko wrażliwy doradca” – mówi Małgorzata Pawlińska

Wykreśl ze swojego słownika wyrażenie "Uśmiechnij się". "Uśmiech nie jest lekiem na smutki i nie leczy z depresji"

Wykreśl ze swojego słownika zdanie „Uśmiechnij się”. „Uśmiech nie jest lekiem na smutki i nie leczy z depresji”

Agata Dorożuk, psycholożka i psychoterapeutka

„Granica między żartem a bierną agresją jest bardzo cienka” – ostrzega Agata Dorożuk, psycholożka i psychoterapeutka

„Leniwe i niepokorne żony są pożądane w dzisiejszych czasach. To one przebiją sufity dla naszych córek” – uważa Małgorzata Gilmajster, psycholożka i mediatorka

Urszula Dąbrowska/ fot. M. Dąbrowski)

„Największy lęk pandemii? To, że się skończy”. Jak introwertycy wracają do życia po izolacji?

Co widzimy w lustrze? Porównujemy, jak oceniają siebie kobiety i mężczyźni

„Konsekwencje pracoholizmu to wyczerpanie fizyczne i emocjonalne”. Kiedy za bardzo kochasz swoją pracę?

Najpopularniejsze

Choroby mają zapach – wiedziałaś o tym?

Ćwiczenia na biust. 6 sposobów na ujędrnienie i podniesienie piersi

Smartfon a dolegliwości / istock

Smartfon a dolegliwości, które może wywołać. To nie tylko bezsenność

Jak oddychać? Proste ćwiczenie czyni cuda

Jak oddychać? Kasia Bem przedstawia proste ćwiczenie, które czyni cuda

Twój kręgosłup potrzebuje wsparcia? Oto kilka ćwiczeń, które go wzmocnią

Ćwiczenia na rozciąganie barków

Rozciąganie stawów barkowych – te ćwiczenia na pewno ci się przydadzą

4 sposoby na pozbycie się oponki z brzucha. I nie chodzi wcale o robienie brzuszków

kobieta na wydmach

„Odpuszczanie” jest dobre dla ambitnych i konsekwentnych kobiet – podpowiada nam psycholożka Anita Kruszewska

Kobieta popijająca winko

„Alkoholiczka, która pije wino albo piwo, twierdzi, że nie ma problemu”. Kobiecy alkoholizm

Odczuwasz lęk i niepokój, choć nic złego się nie dzieje? Sprawdź, co może ci dolegać

Dzień się dopiero rozpoczął, a ciebie już ktoś wyprowadził z równowagi? Poznaj 5 kroków, które pozwolą zapanować nad emocjami

Inteligencja jako źródło cierpień

Inteligencja jako źródło cierpień. Wysokie IQ nie ułatwia życia

7 najgorszych typów butów dla twoich stóp. Jakie obuwie może być niebezpieczne?

smutna kobieta pakująca prezenty świąteczne

Nie lubisz świąt? Nie martw się, to… normalne

Kobieta trzyma psa na rękach

Stres. Jak sobie z nim radzić? Oto 14 pomysłów, jak poradzić sobie ze stresem

8 rzeczy, których organizm kobiety nie wybacza po 30-tce