Przejdź do treści

„Jestem dumna z ciebie, nie ze świadectwa!” – to zdanie warto powtarzać każdemu dziecku, nie tylko na zakończeniu roku szkolnego

„Jestem dumna z ciebie, nie ze świadectwa!” - to zdanie warto powtarzać każdemu dziecku, nie tylko na zakończeniu roku szkolnego
„Jestem dumna z ciebie, nie ze świadectwa!” - to zdanie warto powtarzać każdemu dziecku, nie tylko na zakończeniu roku szkolnego / Pexels.com
Podoba Ci
się ten artykuł?
Udostępnij bliskim

Zakończenie roku szkolnego niezmiennie kojarzy się z prześciganiem się, kto ma lepsze oceny i porównywaniem, czyje dziecko ma czerwony pasek na świadectwie, a komu nie udało się tego osiągnąć. Czy to naprawdę musi tak wyglądać? Absolutnie nie. Najwyższy czas to zmienić! „Po latach twoje dziecko nie będzie pamiętało, że dostało jedynkę. Bez wątpienia jednak zapamięta twoje rozczarowanie, złość lub brak wiary” – podkreśla dr Jakub Andrzejczak.

Pandemiczna nauka

To był szczególny rok szkolny – nie tylko dla nas, ale też – a może jeszcze bardziej – dla dzieci, którym bardzo ciężko było się odnaleźć w nowej, pandemicznej rzeczywistości. Trudno było im też przyzwyczaić się do całkiem nowej, zdalnej formy nauki i do braku kontaktu z rówieśnikami.

Dla nauczycieli, rodziców, ale przede wszystkim dla uczniów, ostatnie kilkanaście miesięcy było niczym niekończący się rollercoaster emocji, trudnych do zrozumienia sytuacji, a często alienacji i samotności. Dlatego właśnie w tym roku ponad wszystko powinniśmy czuć dumę, że nasze dzieci dały radę ten niezwykle trudny dla nich czas przetrwać i że dawały z siebie wszystko” – podkreślają na swojej stronie na Facebooku członkowie Fundacji ALEKlasa, która wspiera edukację i rozwój dzieci z Zespołem Aspergera.

Wielu rodziców, a co za tym idzie również ich dzieci, wciąż przywiązuje ogromną wagę do ocen na świadectwie. A przecież nie pokazują one wkładu dziecka w naukę i jego starań, które warto docenić.

„Oceny na świadectwie nie pokażą, jaki ogrom pracy został włożony w każdy dzień zajęć on-line, w utrzymanie relacji z kolegami, ale i nauczycielami. Na świadectwie nie będzie nigdzie wzmianki o tym, że uczeń mimo trudności w odbiorze świata w tej nowej, wirtualnej rzeczywistości, starał się każdego dnia aktywnie uczestniczyć w lekcjach, przełamując swoją ogromną nieśmiałość i lęk. W żadnej szkole podczas rozdania świadectw nikt zapewne nie powie, ilu uczniów w czasie kilkunastu miesięcy 'pandemicznej nauki’ zachorowało na depresję, czy w poczuciu samotności i niezrozumienia targnęło się na swoje życie… ” – zaznaczają członkowie fundacji. „Dlatego właśnie bądźmy dumni z naszych dzieci, a nie z ich świadectw” – apelują.

„Jestem dumna z dziecka, nie ze świadectwa!”

„Bądźmy dumni z naszych dzieci i pamiętajmy, by im to często mówić! Nie tylko przy okazji końca roku szkolnego, czy sukcesów sportowych, ale zawsze wtedy, gdy nas czymś zadziwią, wzruszą, zrobią coś dobrego lub pięknego – tak po prostu, bo chcieli, a nie dla nagrody, świadectw czy dyplomów” – zaznaczają członkowie Fundacji ALEKlasa.

Ich post na Facebooku to zwieńczenie akcji, która rozpoczęła się na dwa tygodnie przed zakończeniem roku szkolnego i cieszyła się sporym poparciem internautów – „Jestem dumna/y z dziecka, nie ze świadectwa”. Za jej sprawą fundacja chciała zakończyć „coroczne szaleństwo i festiwal postów ze zdjęciami świadectw, zwłaszcza tych z czerwonym paskiem”. 

 

Ocena nie jest miarą wartości dziecka

O to, żeby w końcu przestać dzielić dzieci na te, które mają celujące oceny na świadectwie i na te, które ich nie mają, apeluje też dr Jakub Andrzejczak, kierownik Zakładu Socjologii Edukacji, badacz w dziedzinie edukacji, społeczeństwa i kultury w dobie cyfryzacji świata.

Twojego dziecka nie określa żadna ocena szkolna, lecz praca nad sobą i wysiłek, jaki musiało włożyć, by być w miejscu, w którym jest obecnie. Bez znaczenie czy kończy ten rok ze średnią 3,0 czy 5,0. Jego oceny nie określają kim był, kim jest, ani kim będzie” – podkreśla na swojej stronie na Facebooku dr Jakub Andrzejczak.

I dodaje, że życie nie jest olimpiadą, a świat nie jest aulą szkolną. Według niego to nie oceny nim kierują, a emocje i pasje, które rodzą się z doświadczania rzeczywistości.

„Na próżno jednak szukać ich w ocenach szkolnych, dlatego twoja duma z posiadania dziecka nie może być nimi warunkowana. Po latach twoje dziecko nie będzie pamiętało, że dostało jedynkę. Bez wątpienia jednak zapamięta twoje rozczarowanie, złość lub brak wiary” – kwituje Andrzejczak.

Zobacz także

Podoba Ci się ten artykuł?

Tak
Nie

Powiązane tematy:

Zainteresują cię również:

Szkoły przyjazne LGBTQ+ przejdą kontrole, na zdjęciu Rzecznik Praw Dziecka– Hello Zdrowie

Twoja szkoła jest przyjazna LGBTQ+? Pojawią się w niej kontrolerzy. Rzecznik będzie szukał przestępców seksualnych

„Nasz mózg się zmienił, więc nie możemy sobie nawet wyobrazić, jakimi kategoriami myśleliśmy jako nastolatkowie” – mówi Mikołaj Marcela

„Miernikiem mojego sukcesu zawodowego nie może być jedynie wysoki wynik maturalny ucznia, któremu przy okazji doszczętnie zohydziłem czytanie” – mówi dr Przemysław Rojek, nauczyciel języka polskiego

„Nie wyobrażam, sobie, jak można komentować bieliznę uczennic i uczniów” – pisze Pani od Feminatywów o aferze w jednym z lubelskich liceów

Nie zwalniaj dziecka z WF-u! To się może źle skończyć

Szkoła zabroniła uczniom dotyku i innych kontaktów fizycznych. Rodzice oburzeni nowymi zasadami

Czy nagradzanie za stuprocentową frekwencję w szkole ma sens? Ostry komentarz Stowarzyszenia Umarłych Statutów

Daria Ładocha szuka korepetycji dla córki, bo "musi mieć 100 proc." na egzaminie ósmoklasisty. Pod jej postem narodziła się burzliwa dyskusja

Daria Ładocha szuka korepetycji dla córki, bo ta „musi mieć 100 proc.” na egzaminie ósmoklasisty. Pod jej postem narodziła się burzliwa dyskusja

Agnieszka Jankowiak-Maik: „Kompletnie nie przemawia do mnie budowanie autorytetu opartego na strachu. Wolę zbudować relację, w której szacunek będzie czymś naturalnym”

Uczniowie siedzą w ławce szkolnej

Przemoc w szkołach można zgłaszać anonimowo przez aplikację – także w języku ukraińskim

Bullying – czym jest? Jakie są przyczyny, skutki i skala bullyingu i cyberbullyingu

Przemysław Czarnek

Kontrowersyjne treści w podręczniku do nowego przedmiotu HiT. „Mamy do czynienia z seksualizacją zamiast edukacji seksualnej”

Uczennice stoją w sali gimnastycznej

Anna Wiatrowska o obsesji polskich szkół na punkcie ubioru uczennic: „Wszystko w imię przyzwoitości i kultury 'nie kuszenia chłopców’”

Licealistka pokazała, czego o feminizmie uczy religia w szkole. "Przekazuje dzieciom pogardę wobec mężczyzn"

„Feminizm osłabia zdolność mężczyzn do trwałego związku”. Licealistka pokazała, czego uczy się na religii w szkole

Agata Głyda: W podręczniku dla czwartoklasistów znajduje się czytanka o odchudzaniu dziewczynki i nikogo to nie dziwi

Agata Głyda: W podręczniku dla czwartoklasistów znajduje się czytanka o odchudzaniu dziewczynki i nikogo to nie dziwi

Joanna Jaworska o nauczycielach wf-u: naklejają dziecku etykietkę: gruby, wolny, słaby, przekreślając szansę na dobre relacje z ruchem

Joanna Jaworska o nauczycielach WF-u: naklejają dziecku etykietkę: „gruby, wolny, słaby”, przekreślając szansę na dobre relacje z ruchem

Kobiety w Afganistanie protestują przeciwko talibom. "Nie uciszajcie nas"

Kobiety w Afganistanie protestują przeciwko talibom. „Nie uciszajcie nas. Wesprzyjcie nas”

Co robić, gdy w szkole jest przemoc /fot. Getty Images

„Moja córka jest jedną z uczennic. Nie mogę dłużej milczeć o tym, co się dzieje…”. Co robić, gdy w szkole jest przemoc?

Jak będzie wyglądał powrót do szkół od września?

Jak będzie wyglądał powrót do szkół od września? Oto nowe rządowe wytyczne

Martyna Wojciechowska: zamknięcie placówek ze względu na pandemię COVID-19 spowodowało, że miliony dzieci nie chodzą do szkoły, a hasło „online” jest dla nich abstrakcją

Martyna Wojciechowska: zamknięcie placówek ze względu na pandemię COVID-19 spowodowało, że miliony dzieci nie chodzą do szkoły

Dyskryminacja medyczna. Prof. Płatek: Kobieta ma być dzielna, a mężczyzna przecież gorzej znosi ból [WIDEO]

Dyskryminacja medyczna. Prof. Płatek: Kobieta ma być dzielna, a mężczyzna przecież gorzej znosi ból [WIDEO]

Uczniowie protestują. Boją się o zdrowie swoje i bliskich, chcą zamknięcia szkół. "Nie jesteśmy nieśmiertelni"

Uczniowie protestują. Boją się o zdrowie swoje i bliskich, chcą zamknięcia szkół. „Nie jesteśmy nieśmiertelni”

Dyskryminacja medyczna. Prof. Płatek: Kobieta ma być dzielna, a mężczyzna przecież gorzej znosi ból [WIDEO]

Prof. Monika Płatek: W 4 klasie wiedziałam, że będę kiepska z matematyki, bo jestem dziewczynką. Tak nie musi być [WIDEO]

Wielka lekcja WF tylko dla dziewcząt. Wraz z nimi ćwiczyć będą Otylia Jędrzejczak, Anita Włodarczyk i inne mistrzynie sportu

Rusza akcja „Mistrzynie w Szkołach” skierowana do uczennic. Otylia Jędrzejczak: będę przekonywać je, że lekcja WF może być fajna