„Jedno piwo, kieliszek wina, 50 mg wódki”. Najnowszy sondaż pokazuje, jak i ile alkoholu piliśmy w czasie pandemii
Jak wprowadzane restrykcje dotyczące pozostawania w domu, ograniczenia działalności handlowej, gastronomicznej i rozrywkowej, wpłynęły na konsumenckie decyzje Polaków? Czy podczas pandemii COVID-19 zmienił się poziom spożycia alkoholu, cukru i soli oraz podejście do aktywności fizycznej?
Za nami kolejny tydzień ze spadającymi liczbami zakażeń koronawirusem, ale specjaliści nie mają dla nas zbyt optymistycznych wieści. Powrót do normalności może okazać się chwilowy, ponieważ pandemia „nie powiedziała” jeszcze ostatniego słowa – na jesieni eksperci przewidują czwartą falę koronawirusa. Tymczasem Centrum Badawczo-Rozwojowe BioStat opublikowało właśnie najnowsze wyniki sondażu na temat spożycia alkoholu i uprawiania sportu w czasie pandemii COVID-19. Badanie przeprowadzono 8-9 czerwca 2021 roku.
Centrum Badawczo-Rozwojowe BioStat od marca 2020 roku monitoruje wpływ pandemii koronawirusa na życie Polaków. W najnowszym sondażu sprawdzono, jak i czy zmieniliśmy swoje przyzwyczajenia dotyczące picia alkoholu, palenia papierosów, aktywności fizycznej, spożywania owoców, warzyw, cukru, soli, a także picia kawy i napojów energetycznych.
Pandemia a alkohol – czy pijemy więcej niż przed pandemią?
22,9 proc. Polaków deklaruje, że ograniczyło spożywanie alkoholu lub całkowicie z niego zrezygnowało podczas pandemii COVID-19 – wynika z badań Centrum Badawczo-Rozwojowego BioStat. Równocześnie jednak do picia alkoholu w większych ilościach przyznaje się co dziewiąty Polak. Mniej niż połowa respondentów (48,6 proc.) nie zauważa zmian w zachowaniu dotyczącym picia alkoholu, zaś 17,6 proc. deklaruje, że nie pije wcale.
W czasie pandemii co piąty Polak spożywał alkohol co najmniej kilka razy w tygodniu. Codziennie pili częściej mężczyźni (4,7 proc.) niż kobiety (2,1 proc.). Do codziennego spożywania alkoholu najczęściej przyznają się osoby z wykształceniem podstawowym (15,6 proc.). Zaś regularnie spożywają alkohol najczęściej osoby z wykształceniem wyższym, wśród których co czwarty pije co najmniej kilka razy w tygodniu.
Polacy zapytani o ilość alkoholu spożywanego jednorazowo, wskazywali najczęściej jedno piwo, kieliszek wina, 50 mg wódki lub odpowiednik dawki mniejszej niż 20 g czystego alkoholu etylowego. Co druga kobieta wypija najwyżej jedno piwo, podczas gdy 40,5 proc. mężczyzn podwaja dawkę spożywanego alkoholu.
Pandemia COVID-19 a aktywność fizyczna
Z sondażu BioStatu wynika, że co dziesiąty Polak podczas pandemii biegał więcej, a co trzeci utrzymywał formę na tym samym poziomie co przed epidemią koronawirusa. 14,6 proc. ankietowanych biegało mniej, zaś 3,6 proc. zrezygnowało z joggingu.
Na rowerze częściej w czasie pandemii jeździło 18,2 proc. Polaków, a zwyczaj ten utrzymywało 37,4 proc. W sumie 55,6 proc. respondentów korzystało z tego środka lokomocji. Rzadziej z roweru korzystało 17,3 proc. uczestników sondażu, a 5,5 proc. przestało.
Częściej chodziliśmy również na spacery. Gdyby przyjrzeć się liczbom – co trzecia osoba przekonała się do tej formy spędzania czasu w czasie pandemii. Jednocześnie 22,5 proc. ankietowanych spacerowało mniej niż wcześniej.
Pandemia a spożycie cukru i soli
Z sondażu BioStat wynika, że 18,8 proc. Polaków ograniczyło ilość spożywanej soli. Dla 3/4 ankietowanych pandemia nie miała wpływu na ilość zużywanej soli, a 2,1 proc. spożywało jej więcej.
Co piąty Polak ograniczył spożywanie cukru podczas pandemii, a co dwudziesty – przestał słodzić całkowicie. Do spożywania słodyczy w większej ilości przyznało się 21,7 proc. Polaków. Co drugi uważa, że nie zmienił ilości zjadanych słodkości, natomiast 22,9 proc. – ograniczyło.
Polecamy
Głośny wyrok w sprawie nielegalnej reklamy alkoholu. Wśród skazanych znany dziennikarz i były poseł
Po alkotubkach pojawiły się alkolody. Izabela Leszczyna: „Ciśnie mi się na usta wyraz nieparlamentarny”
Wiadomość, która może ucieszyć: weekendowi sportowcy mają takie same zdrowotne benefity, jak ci, którzy sumiennie ćwiczą w tygodniu
Alkohol w tubkach zniknie ze sklepów. Po medialnej burzy producent wydał oświadczenie
się ten artykuł?