Przejdź do treści

„Jedno piwo, kieliszek wina, 50 mg wódki”. Najnowszy sondaż pokazuje, jak i ile alkoholu piliśmy w czasie pandemii

Pandemia a alkohol. Jak i ile piliśmy w czasie pandemii COVID-19?
Pandemia a alkohol. Jak i ile piliśmy w czasie pandemii COVID-19? / Zdjęcie: Pexels
Podoba Ci
się ten artykuł?
Udostępnij bliskim
Siostra Bożenna o mobbingu w pielęgniarstwie: „Pielęgniarki pielęgniarkom urządziły piekło w miejscach pracy”
„Nie mogę uwierzyć, że przegapiłabym wszystkie te doświadczenia życiowe, gdybym nadal ukrywała swoje ciało” – pisze kanadyjska modelka po amputacji nogi
12 proc. z nas używa smartfona pod prysznicem, 9 proc. w czasie seksu. Lek. Michał Domaszewski ostrzega przed uzależnieniem od telefonu
Gorączka Denga czy Gorączka Zachodniego Nilu pojawi się w Polsce? Eksperci alarmują: już niedługo
Ane Piżl z cudowną (i potrzebną!) akcją topfreedom. „Nie zgadzam się na podział klatek piersiowych na legalne i nielegalne”

Jak wprowadzane restrykcje dotyczące pozostawania w domu, ograniczenia działalności handlowej, gastronomicznej i rozrywkowej, wpłynęły na konsumenckie decyzje Polaków? Czy podczas pandemii COVID-19 zmienił się poziom spożycia alkoholu, cukru i soli oraz podejście do aktywności fizycznej?

Za nami kolejny tydzień ze spadającymi liczbami zakażeń koronawirusem, ale specjaliści nie mają dla nas zbyt optymistycznych wieści. Powrót do normalności może okazać się chwilowy, ponieważ pandemia „nie powiedziała” jeszcze ostatniego słowa – na jesieni eksperci przewidują czwartą falę koronawirusa. Tymczasem Centrum Badawczo-Rozwojowe BioStat opublikowało właśnie najnowsze wyniki sondażu na temat spożycia alkoholu i uprawiania sportu w czasie pandemii COVID-19. Badanie przeprowadzono  8-9 czerwca 2021 roku.

Centrum Badawczo-Rozwojowe BioStat od marca 2020 roku monitoruje wpływ pandemii koronawirusa na życie Polaków. W najnowszym sondażu sprawdzono, jak i czy zmieniliśmy swoje przyzwyczajenia dotyczące picia alkoholu, palenia papierosów, aktywności fizycznej, spożywania owoców, warzyw, cukru, soli, a także picia kawy i napojów energetycznych.

W przestrzeni zakupowej HelloZdrowie znajdziesz produkty polecane przez naszą redakcję:

PROMOCJA
Zdrowie umysłu
Less Stress from Plants 60 kaps. wegański
60,00 zł 90,00 zł
Urszula Dąbrowska/ fot. M. Dąbrowski)

Pandemia a alkohol – czy pijemy więcej niż przed pandemią?

22,9 proc. Polaków deklaruje, że ograniczyło spożywanie alkoholu lub całkowicie z niego zrezygnowało podczas pandemii COVID-19 – wynika z badań Centrum Badawczo-Rozwojowego BioStat. Równocześnie jednak do picia alkoholu w większych ilościach przyznaje się co dziewiąty Polak. Mniej niż połowa respondentów (48,6 proc.) nie zauważa zmian w zachowaniu dotyczącym picia alkoholu, zaś 17,6 proc. deklaruje, że nie pije wcale.

W czasie pandemii co piąty Polak spożywał alkohol co najmniej kilka razy w tygodniu. Codziennie pili częściej mężczyźni (4,7 proc.) niż kobiety (2,1 proc.). Do codziennego spożywania alkoholu najczęściej przyznają się osoby z wykształceniem podstawowym (15,6 proc.). Zaś regularnie spożywają alkohol najczęściej osoby z wykształceniem wyższym, wśród których co czwarty pije co najmniej kilka razy w tygodniu.

Polacy zapytani o ilość alkoholu spożywanego jednorazowo, wskazywali najczęściej jedno piwo, kieliszek wina, 50 mg wódki lub odpowiednik dawki mniejszej niż 20 g czystego alkoholu etylowego. Co druga kobieta wypija najwyżej jedno piwo, podczas gdy 40,5 proc. mężczyzn podwaja dawkę spożywanego alkoholu.

Masz dość życia w cieniu pandemii? Naucz się ją akceptować! Psycholożka radzi, jak to zrobić

Pandemia COVID-19 a aktywność fizyczna

Z sondażu BioStatu wynika, że co dziesiąty Polak podczas pandemii biegał więcej, a co trzeci utrzymywał formę na tym samym poziomie co przed epidemią koronawirusa. 14,6 proc. ankietowanych biegało mniej, zaś 3,6 proc. zrezygnowało z joggingu.

Na rowerze częściej w czasie pandemii jeździło 18,2 proc. Polaków, a zwyczaj ten utrzymywało 37,4 proc. W sumie 55,6 proc. respondentów korzystało z tego środka lokomocji. Rzadziej z roweru korzystało 17,3 proc. uczestników sondażu, a 5,5 proc. przestało.

Częściej chodziliśmy również na spacery. Gdyby przyjrzeć się liczbom – co trzecia osoba przekonała się do tej formy spędzania czasu w czasie pandemii. Jednocześnie 22,5 proc. ankietowanych spacerowało mniej niż wcześniej.

Anna Tomaszewicz-Dobrska/grafika: Joanna Zduniak

Pandemia a spożycie cukru i soli

Z sondażu BioStat wynika, że 18,8 proc. Polaków ograniczyło ilość spożywanej soli. Dla 3/4 ankietowanych pandemia nie miała wpływu na ilość zużywanej soli, a 2,1 proc. spożywało jej więcej.

Co piąty Polak ograniczył spożywanie cukru podczas pandemii, a co dwudziesty – przestał słodzić całkowicie. Do spożywania słodyczy w większej ilości przyznało się 21,7 proc. Polaków. Co drugi uważa, że nie zmienił ilości zjadanych słodkości, natomiast 22,9 proc. – ograniczyło.

Zobacz także

Podoba Ci się ten artykuł?

Tak
Nie

Powiązane tematy:

Zainteresują cię również:

„Kiedyś lekarze mówili, że parkinson lubi spokój. Teraz zmieniają zdanie. Po diagnozie trzeba się szybko otrząsnąć”

Proste sposoby na poprawę kondycji – ćwiczenia tlenowe i siłowe

Najpierw trening, a później… procenty. Czy to na pewno dobry pomysł?

"Picie alkoholu to chory standard. To nie jest normalne, że uważamy to za normę". Coraz więcej znanych osób wyznaje, że odstawiło procenty

„Picie alkoholu to chory standard. To nie jest normalne, że uważamy to za normę”. Coraz więcej znanych osób wyznaje, że odstawiło procenty

„Mężczyźni o wiele częściej odchodzą od uzależnionych partnerek. Ale dziewczynki wychowuje się na opiekunki, które będą wyrozumiałe”. O współuzależnieniu mówi Marta Dzido

Sąd Okręgowy w Lublinie: To nie był gwałt. 14-latka miała ufarbowane włosy i makijaż. Mężczyźni mogli nie wiedzieć, ile ma lat

Kobieta ćwiczy na pomoście

7 zalet porannych ćwiczeń. Już nigdy nie będziesz mieć wymówek, by zostać w łóżku „chwilkę” dłużej

Kobieta

Szybkie marsze na poprawę humoru i lepszą kondycję

Alkohol a metryka

Alkohol a metryka. Im więcej mamy lat, tym mniej nam potrzeba?

Magdalena Kicińska i Agnieszka Jucewicz

„Nikt, nigdy nie zareagował, gdy echo awantur niosło się po piętrach”. O życiu po dzieciństwie w rodzinie alkoholowej mówią Agnieszka Jucewicz i Magdalena Kicińska

Kobieta ćwiczy

Ćwiczenia fizyczne mogą wzmocnić efektywność szczepienia. Najnowsze badania naukowców

„Ciało bez wątpienia lubi aktywność. Ale sport trzeba przyjąć z całym dobrodziejstwem inwentarza”. Jak nie zaczynać aktywności, mówi Andrzej Pyda

„To rodzaj ruchu, który się nie narzuca. Jakby ktoś pociągał nasze kończyny za nitki”. O gyrokinesis®, treningu dla leniwych, mówi Ula Wojtkowiak

Kobieta siedzi na parapecie przy oknie

Centrum Praw Kobiet: „Wielu mężczyzn stosujących przemoc robi to na trzeźwo, inni piją po to, aby bić. Alkohol jest dla nich tylko usprawiedliwieniem”

Aktywność fizyczna zimą – jaka jest skuteczna i bezpieczna?

Kobieta biegnie na środku ulicy

Jesteś aktywna fizycznie? Twoje jelita też na tym korzystają

Kobieta z lampą w ręce

10 niezdrowych wieczornych nawyków

Ze mną się nie napijesz? „W tym pytaniu zawarta jest manipulacja” – mówi Maja Staśko

Szukasz konstruktywnych postanowień noworocznych? "Na start chciałabym zachęcić do śledzenia ilości i częstotliwości spożycia alkoholu" - pisze Anna Cykowska

„Alkoholizm to zarówno uzależnienie od dobrej lampeczki wina do każdego obiadu, jak i od wódeczki w drinku po ciężkim dniu pracy” – uważa Anna Cykowska

Dominika Kojro i Karolina Kucharczyk /fot. Przemek Grela

Dziecko jogi i pilatesu nazywa się yogilates. Wzmacnia mięśnie głębokie brzucha, uelastycznia ciało i wycisza umysł

Pexels.com

Mój partner/partnerka jest DDA (Dorosłe Dziecko Alkoholików). Co mogę zrobić, by żyło nam się lepiej?

Objawy odstawienia alkoholu. Jakie są korzyści z niepicia alkoholu?

Joanna Jaworska o nauczycielach wf-u: naklejają dziecku etykietkę: gruby, wolny, słaby, przekreślając szansę na dobre relacje z ruchem

Joanna Jaworska o nauczycielach WF-u: naklejają dziecku etykietkę: „gruby, wolny, słaby”, przekreślając szansę na dobre relacje z ruchem

Kobieta

Lubisz skakać na skakance? Ulepsz swój trening. Sprawdź, jak osiągnąć najwięcej korzyści

Najpopularniejsze

Ćwiczenia na biust

Ćwiczenia na biust. 6 sposobów na jędrne piersi

Kobieta wąchająca kwiat

Choroby mają zapach – wiedziałaś o tym?

Intymne dolegliwości rowerzystek. Sprawdź, jak zadbać o siebie w trakcie rowerowych wojaży

Kobieta w stroju fitness

Oponka na brzuchu. Jak zredukować ten problem?

kobieta na wydmach

„Odpuszczanie” jest dobre dla ambitnych i konsekwentnych kobiet – podpowiada nam psycholożka Anita Kruszewska

Kobieta ćwiczy

Ćwiczenia na wzmocnienie kręgosłupa – łatwe i skuteczne

Kasia Bigos trenerka

Ćwiczenia z hantlami – wypracuj smukłe ramiona

5 rozmów, które warto abyś przeprowadziła ze swoim partnerem lub partnerką

Twój kręgosłup potrzebuje rozluźnienia? Oto kilka pomocnych ćwiczeń, skorzystaj

Kobieta ćwiczy

Dzień się dopiero rozpoczął, a ciebie już ktoś wyprowadził z równowagi? Poznaj 5 kroków, które pozwolą zapanować nad emocjami

Smartfon a dolegliwości / istock

Smartfon a dolegliwości, które może wywołać. To nie tylko bezsenność

Ćwiczenia na rozciąganie barków

Rozciąganie stawów barkowych – te ćwiczenia na pewno ci się przydadzą

7 najgorszych typów butów dla twoich stóp. Jakie obuwie może być niebezpieczne?

Kobieta popijająca winko

„Alkoholiczka, która pije wino albo piwo, twierdzi, że nie ma problemu”. Kobiecy alkoholizm

Jak dbać o nogi w podróży?

Kobieta ćwiczy

Oto 7 ćwiczeń, za które twój kręgosłup ci podziękuje. Wystarczy niewiele, by poczuć znaczną różnicę

×