Przejdź do treści

„Jedno piwo, kieliszek wina, 50 mg wódki”. Najnowszy sondaż pokazuje, jak i ile alkoholu piliśmy w czasie pandemii

Pandemia a alkohol. Jak i ile piliśmy w czasie pandemii COVID-19?
Pandemia a alkohol. Jak i ile piliśmy w czasie pandemii COVID-19? / Zdjęcie: Pexels
Podoba Ci
się ten artykuł?
Udostępnij bliskim
Najnowsze
Simone Biles rezygnuje z igrzysk w trosce o swoje zdrowie psychiczne
Simone Biles postawiła na pierwszym miejscu zdrowie psychiczne. Sponsorzy olimpijscy i fani popierają jej decyzję
MZS odradza wyjazd do popularnych wakacyjnych kierunków
Popularne kierunki wakacyjne uznane za obszary wysokiego ryzyka epidemicznego. MSZ i ECDC odradzają podróżowanie w te lokalizacje
Kiełki słonecznika – właściwości, wartości odżywcze, hodowla
Wentworth Miller
Wentworth Miller, gwiazdor „Skazanego na śmierć”, wyznał, że ma autyzm. „Ma to kluczowe znaczenie dla tego, kim jestem”
Ukraińskie stewardessy zmieniają uniformy. Obcisłe spódnice i szpilki odchodzą do lamusa!
Ukraińskie stewardessy zmieniają uniformy. Obcisłe spódnice i szpilki odchodzą do lamusa!

Jak wprowadzane restrykcje dotyczące pozostawania w domu, ograniczenia działalności handlowej, gastronomicznej i rozrywkowej, wpłynęły na konsumenckie decyzje Polaków? Czy podczas pandemii COVID-19 zmienił się poziom spożycia alkoholu, cukru i soli oraz podejście do aktywności fizycznej?

Za nami kolejny tydzień ze spadającymi liczbami zakażeń koronawirusem, ale specjaliści nie mają dla nas zbyt optymistycznych wieści. Powrót do normalności może okazać się chwilowy, ponieważ pandemia „nie powiedziała” jeszcze ostatniego słowa – na jesieni eksperci przewidują czwartą falę koronawirusa. Tymczasem Centrum Badawczo-Rozwojowe BioStat opublikowało właśnie najnowsze wyniki sondażu na temat spożycia alkoholu i uprawiania sportu w czasie pandemii COVID-19. Badanie przeprowadzono  8-9 czerwca 2021 roku.

Centrum Badawczo-Rozwojowe BioStat od marca 2020 roku monitoruje wpływ pandemii koronawirusa na życie Polaków. W najnowszym sondażu sprawdzono, jak i czy zmieniliśmy swoje przyzwyczajenia dotyczące picia alkoholu, palenia papierosów, aktywności fizycznej, spożywania owoców, warzyw, cukru, soli, a także picia kawy i napojów energetycznych.

Urszula Dąbrowska/ fot. M. Dąbrowski)

Pandemia a alkohol – czy pijemy więcej niż przed pandemią?

22,9 proc. Polaków deklaruje, że ograniczyło spożywanie alkoholu lub całkowicie z niego zrezygnowało podczas pandemii COVID-19 – wynika z badań Centrum Badawczo-Rozwojowego BioStat. Równocześnie jednak do picia alkoholu w większych ilościach przyznaje się co dziewiąty Polak. Mniej niż połowa respondentów (48,6 proc.) nie zauważa zmian w zachowaniu dotyczącym picia alkoholu, zaś 17,6 proc. deklaruje, że nie pije wcale.

W czasie pandemii co piąty Polak spożywał alkohol co najmniej kilka razy w tygodniu. Codziennie pili częściej mężczyźni (4,7 proc.) niż kobiety (2,1 proc.). Do codziennego spożywania alkoholu najczęściej przyznają się osoby z wykształceniem podstawowym (15,6 proc.). Zaś regularnie spożywają alkohol najczęściej osoby z wykształceniem wyższym, wśród których co czwarty pije co najmniej kilka razy w tygodniu.

Polacy zapytani o ilość alkoholu spożywanego jednorazowo, wskazywali najczęściej jedno piwo, kieliszek wina, 50 mg wódki lub odpowiednik dawki mniejszej niż 20 g czystego alkoholu etylowego. Co druga kobieta wypija najwyżej jedno piwo, podczas gdy 40,5 proc. mężczyzn podwaja dawkę spożywanego alkoholu.

Masz dość życia w cieniu pandemii? Naucz się ją akceptować! Psycholożka radzi, jak to zrobić

Pandemia COVID-19 a aktywność fizyczna

Z sondażu BioStatu wynika, że co dziesiąty Polak podczas pandemii biegał więcej, a co trzeci utrzymywał formę na tym samym poziomie co przed epidemią koronawirusa. 14,6 proc. ankietowanych biegało mniej, zaś 3,6 proc. zrezygnowało z joggingu.

Na rowerze częściej w czasie pandemii jeździło 18,2 proc. Polaków, a zwyczaj ten utrzymywało 37,4 proc. W sumie 55,6 proc. respondentów korzystało z tego środka lokomocji. Rzadziej z roweru korzystało 17,3 proc. uczestników sondażu, a 5,5 proc. przestało.

Częściej chodziliśmy również na spacery. Gdyby przyjrzeć się liczbom – co trzecia osoba przekonała się do tej formy spędzania czasu w czasie pandemii. Jednocześnie 22,5 proc. ankietowanych spacerowało mniej niż wcześniej.

Anna Tomaszewicz-Dobrska/grafika: Joanna Zduniak

Pandemia a spożycie cukru i soli

Z sondażu BioStat wynika, że 18,8 proc. Polaków ograniczyło ilość spożywanej soli. Dla 3/4 ankietowanych pandemia nie miała wpływu na ilość zużywanej soli, a 2,1 proc. spożywało jej więcej.

Co piąty Polak ograniczył spożywanie cukru podczas pandemii, a co dwudziesty – przestał słodzić całkowicie. Do spożywania słodyczy w większej ilości przyznało się 21,7 proc. Polaków. Co drugi uważa, że nie zmienił ilości zjadanych słodkości, natomiast 22,9 proc. – ograniczyło.

Zobacz także

Podoba Ci się ten artykuł?

Tak
Nie

Powiązane tematy:

Zainteresują cię również:

Dziewczyna jedzie na rowerze

Ból kolan a jazda na rowerze – czy to dobry pomysł? Wyjaśnia fizjoterapeutka

Rodzinny Weekend Sportowych Atrakcji na Stadionie „Podskarbińska” już niedługo! Hello Zdrowie patronem medialnym

Niewyspana nie siadaj za kierownicę! Brak snu działa jak alkohol / istock

Niewyspana nie siadaj za kierownicę! Brak snu działa jak alkohol

Platforma wibracyjna – efekty, przeciwwskazania i skutki uboczne

Leki plus alkohol to zawsze niebezpieczne związki? Sprawdź, które lekarstwa nie lubią się z wyskokowymi trunkami

Szybkie marsze na poprawę humoru i lepszą kondycję

Nie przesadzaj z imprezowaniem w weekend! A gdy jednak przesadzisz…

Ewa Kasprzyk / Archiwum prywatne

Ewa Kasprzyk: Uwielbiam słodkie lenistwo i nicnierobienie, ale w międzyczasie skoczę sobie ze spadochronem lub pójdę pomorsować

Wiecznie jesteś głodna? Sprawdź, jak łatwo sobie z tym poradzić

Czy kawa w kapsułkach jest dobra dla nas i dla środowiska? Tłumaczy dietetyk kliniczny

Martyna Dominikowska

„Dla wielu dziewczyn to rodzaj terapii” – mówi Martyna Dominikowska, trenerka „zakazanego” tańca exotic

10 niezdrowych wieczornych nawyków

Jesteś aktywna fizycznie? Twoje jelita też na tym korzystają

Mity na temat kaca. Zobacz, czego nie robić, by nie pogorszyć swojego stanu

Aktywność fizyczna zimą – jaka jest skuteczna i bezpieczna?

Ciałopozytywny ruch? Psychodietetyczka Małgorzata Akkus radzi: Nie szukaj motywacji, tylko pragnienia. Jest silniejsze, pali od środka

Ciałopozytywny ruch? Psychodietetyczka Małgorzata Akkus radzi: Nie szukaj motywacji, tylko pragnienia. Jest silniejsze, pali od środka

Kwas mlekowy – co to jest? Jak usunąć? Objawy, badanie

Kobieta

Ćwiczenia w domu – na brzuch, plecy, klatkę piersiową i inne

Wielka lekcja WF tylko dla dziewcząt. Wraz z nimi ćwiczyć będą Otylia Jędrzejczak, Anita Włodarczyk i inne mistrzynie sportu

Rusza akcja „Mistrzynie w Szkołach” skierowana do uczennic. Otylia Jędrzejczak: będę przekonywać je, że lekcja WF może być fajna

Prace w ogrodzie ciągle odkładasz na później? A to doskonała aktywność fizyczna

Kobieta w ciaży wchodzi do basenu

Aktywność fizyczna w ciąży. Jak wpływa na ciało? Jaki trening wybrać?

Ćwiczenia miały cię relaksować, a niepokoją? Zobacz, dlaczego tak się dzieje

Jesteś fanką cross-treningu? A próbowałaś już… chodzenia?

Brak efektów ćwiczeń? Postaw na zróżnicowanie treningu

Zróżnicowanie treningu – zmiany, gdy brakuje efektów ćwiczeń

Najpopularniejsze

Ćwiczenia na biust. 6 sposobów na ujędrnienie i podniesienie piersi

Choroby mają zapach – wiedziałaś o tym?

Intymne dolegliwości rowerzystek. Sprawdź, jak zadbać o siebie w trakcie rowerowych wojaży

Kobieta popijająca winko

„Alkoholiczka, która pije wino albo piwo, twierdzi, że nie ma problemu”. Kobiecy alkoholizm

4 sposoby na pozbycie się oponki z brzucha. I nie chodzi wcale o robienie brzuszków

Kobieta mindfulness

Mindfulness dla początkujących. Kasia Bem zdradza 5 prostych zasad uważności

Twój kręgosłup potrzebuje wsparcia? Oto kilka ćwiczeń, które go wzmocnią

Fit Matka Wariatka / Facebook

Agresja i fałszywa troska na profilu „Fit Matki Wariatki”. Przyszedł czas na pato-fitness. Hello Zdrowie mówi temu nie!

Kobieta trzyma psa na rękach

Stres. Jak sobie z nim radzić? Oto 14 pomysłów, jak poradzić sobie ze stresem

Ćwiczenia na rozciąganie barków

Rozciąganie stawów barkowych – te ćwiczenia na pewno ci się przydadzą

kobieta na wydmach

„Odpuszczanie” jest dobre dla ambitnych i konsekwentnych kobiet – podpowiada nam psycholożka Anita Kruszewska

7 najgorszych typów butów dla twoich stóp. Jakie obuwie może być niebezpieczne?

Anja Rubik: nastolatki uczą się, że macica nie jest śmietnikiem na sprężynki

Dzień się dopiero rozpoczął, a ciebie już ktoś wyprowadził z równowagi? Poznaj 5 kroków, które pozwolą zapanować nad emocjami

Oto 7 ćwiczeń, za które twój kręgosłup ci podziękuje. Wystarczy niewiele, by poczuć znaczną różnicę

brzuszki na piłce

Sposób na bolące lędźwie. Jak sobie ulżyć?