Przejdź do treści

Jakie zmiany zachodzą w mózgu podczas ćwiczeń? Na to pytanie odpowiada lek. Joanna Adamiak, psychiatra

Jakie zmiany zachodzą w mózgu podczas ćwiczeń? Na to pytanie odpowiada lek. Joanna Adamiak, psychiatra / istock
Jakie zmiany zachodzą w mózgu podczas ćwiczeń? Na to pytanie odpowiada lek. Joanna Adamiak, psychiatra / istock
Podoba Ci
się ten artykuł?
Udostępnij bliskim

Nie słuchałaś rodziców, gdy byłaś dzieckiem? Wpuszczałaś jednym uchem, wypuszczałaś drugim, a na końcu i tak robiłaś wszystko po swojemu? Wiele z nas tak miało. Okazuje się jednak, że gdy rodzice mówili o tym, że ruch to zdrowie, mieli rację i warto ich w tej kwestii słuchać. Pisze o tym lek. Joanna Adamiak, autorka profilu @swiat_oczami_psychiatry na Instagramie.

Ruch to zdrowie!

„Pamiętam jak moja mama mówiła, że ruch to zdrowie, że mam zmykać na podwórko, pobiegać, pobawić się, a nie siedzieć przed telewizorem, bo telewizja robi wodę z mózgu… Może wydać się to śmieszne, ale obecnie nie jest mi do śmiechu, kiedy wiem, co się dzieje w mózgu, kiedy jesteśmy aktywni fizycznie, a co, kiedy siedzimy bezczynnie na kanapie, wpatrując się w ulubiony serial, wcinając chipsy, czy inne przekąski” – pisze lek. Joanna Adamiak.

Co więc powinnyśmy wiedzieć o pracy naszego mózgu?

Jak wyjaśnia ekspertka, brak ruchu wywołuje lęki, smutek, przygnębienie, problemy z koncentracją, a więc przyczynia się do pojawiania się zaburzeń psychicznych. „Badania pokazują, że osoby spędzające dużo czasu w pozycji siedzącej mają słabszą pamięć i gorszą zdolność koncentracji, wolniej myślą” – dodaje lek. Adamiak.

Ruch a mózg

„Ruch uspokaja nadreaktywną oś stresu – oś HPA (podwzgórze-przysadka-nadnercza)” – pisze psychiatra.

I dodaje, że gdy ćwiczymy (spacerując, biegając, najlepiej osiągając 70-75 proc. swojego maksymalnego tętna):

  • część mózgu o nazwie hipokamp powiększa się, co poprawia pamięć;
  • w płacie czołowym tworzy się więcej naczyń krwionośnych, co skutkuje zwiększoną efektywnością transportu tlenu i usuwania produktów przemiany materii, jak również sam płat czołowi się powiększa, usprawniając nasze myślenie abstrakcyjne i analityczne;
  • zwiększa się stężenie dopaminy (regulując układ odpowiedzialny za koncentrację i nagrodę), serotoniny (tzw. „hormonu szczęścia”, redukując lęk, niepokój, napięcie, poprawiając nastrój), noradrenaliny, BDNF „nawozu neuronów„;
  • powstają komórki nerwowe z receptorami GABA (substancja uspokajająca mózg, kojąca w stresie), które hamują aktywność układu stresowego w mózgu;
  • wzmacniamy istotę białą, jej integrację (czyli tzw. „okablowanie mózgu”, które jest odpowiedzialne za przekazywanie informacji między częściami mózgu);
  • poprawia się nasza kreatywność, koncentracja, mózg pracuje bardziej efektywnie;
  • działamy na organizm przeciwzapalnie;
  • zwiększa się nasza pewność siebie i zadowolenie z życia, stajemy się szczęśliwsi, spokojniejsi, mniej zestresowani i napięci;
  • badania z Finlandii, Japonii i RPA pokazują, że regularne treningi minimum 2 razy w tygodniu sprawiają, że stajemy się bardziej prospołeczni i mniej neurotyczni.

W przestrzeni zakupowej HelloZdrowie znajdziesz produkty polecane przez naszą redakcję:

PROMOCJA
Zdrowie umysłu
Less Stress from Plants 60 kaps. wegański
60,00 zł 90,00 zł
"Dieta realnie przekłada się na kondycję zdrowia psychicznego" - podkreśla farmeceutka. Co jeść, żeby zadbać o układ nerwowy?

Mózg może młodnieć!

Lek. Joanna Adamiak wyjaśnia też , że procesy zachodzące w mózgu z upływem lat da się zatrzymać albo odwrócić – mózg może młodnieć.

„Mózg jest największy, kiedy mamy 25 lat, potem się kurczy średnio o 0,5-1 proc. co rok. Hipokamp – ośrodek pamięci zmniejsza się około 1 proc. rocznie, stąd im jesteśmy starsi, tym mamy gorszą pamięć” – dodaje.

Świat oczami psychiatry – kto stoi za tym profilem?

Joanna Adamiak jest lekarką ze specjalizacją z psychiatrii. W mediach społecznościowych prowadzi profil „swiat_oczami_psychiatry”, który obserwuje ponad 18 tys. osób. Ekspertka dzieli się na nim swoją wiedzą w prosty, przystępny sposób.

Zobacz także

i
Treści zawarte w serwisie mają wyłącznie charakter informacyjny i nie stanowią porady lekarskiej. Pamiętaj, że w przypadku problemów ze zdrowiem należy bezwzględnie skonsultować się z lekarzem.

Podoba Ci się ten artykuł?

Tak
Nie

Powiązane tematy:

Zainteresują cię również:

Jak działać i pracować efektywnie, by nie przesadzić i nie stać się więźniem własnych celów, radzi psycholog Monika Romanowska: „Do tego trzeba uruchomić swój wewnętrzny barometr”

„Wspomnienia wywołane obrazem albo dźwiękiem są emocjonalnie znacznie mniej nasycone niż te wywołane przez zapachy” – mówi prof. Ewa Czerniawska

„Ważny jest ruch, ale równie istotne jest to, jaki on pozostawia w nas ślad”. O Metodzie Feldenkraisa i edukacji ruchowej jako drogi do samopoznania mówi Marta Górna-Wiszniewska

Stanie na rękach – sztuczka, która wiele zmienia

Jak często należy ćwiczyć?

Orbitrek czy rower? Która z maszyn pomoże ci osiągnąć lepsze efekty w odchudzaniu?

Styl motylkowy – technika, korzyści, ćwiczenia pomocnicze

Kilometr – ile to kroków? Jak dużo powinnaś chodzić dla zdrowia? 

Julie Chin

Dostała udaru podczas programu na żywo. „Przepraszam, coś się ze mną dziś dzieje”

Sławomir Prusakowski

„Sny mogą zwiększyć naszą samoświadomość i uważność na to, kim jesteśmy, czego doświadczamy, co jest dla nas ważne”. O znaczeniach snów mówi psycholog Sławomir Prusakowski

Kobiecy mózg – jaki jest naprawdę?

Anne Heche

Anne Heche nie żyje. Aktorka została odłączona od aparatury podtrzymującej życie

„Kiedyś lekarze mówili, że parkinson lubi spokój. Teraz zmieniają zdanie. Po diagnozie trzeba się szybko otrząsnąć”

Pierwsza gra komputerowa na receptę. Ma pomóc dzieciom z ADHD / istock

Pierwsza gra komputerowa na receptę. Ma pomóc dzieciom z ADHD

Jak bezpiecznie trenować?

Jak trenować bezpiecznie? Sprawdź, co radzi ortopeda

„Słowami nazywamy to, co już wiemy, natomiast ciało ma dostęp do treści, które są w nas tajemnicą”. O mocy terapii tańcem mówi Katarzyna Dańska

Czy jazda na rowerze odchudza? Poznaj całą prawdę!

Bruce Willis

Bruce Willis kończy karierę. Zdiagnozowano u niego ciężką chorobę

Hałas da się oswoić

Hałas męczy i niszczy mózg. Jest sposób, by sobie z tym poradzić. I wcale nie chodzi o zatykanie uszu!

lustrzane neurony

Lustrzany mózg, czyli zachowania zaraźliwe

W ciąży mózg kobiety się… kurczy. Poznaj 5 zaskakujących faktów dotyczących kobiecego ciała

Zapominasz? To znak, że z twoim mózgiem wszystko jest w porządku

Aktywność fizyczna zimą – jaka jest skuteczna i bezpieczna?

ASMR – orgazm dla mózgu. Jak to działa i na co może pomóc?

×