Przejdź do treści

Jak mądrze zatroszczyć się o siebie? Mamy fragment książki „Me time. Zaopiekuj się sobą i zostań swoją najlepszą przyjaciółką”

Jessica Sanders, "Me time. Zaopiekuj się sobą i zostań swoją najlepszą przyjaciółką"
Jessica Sanders, "Me time. Zaopiekuj się sobą i zostań swoją najlepszą przyjaciółką"/ Materiały prasowe
Podoba Ci
się ten artykuł?
Udostępnij bliskim

Publikujemy fragment książki „Me time. Zaopiekuj się sobą i zostań swoją najlepszą przyjaciółką”, której autorką jest pochodząca z Australii Jessica Sanders. Ten wyjątkowy poradnik nie tylko zachwyca szatą graficzną i ilustracjami, ale zaprasza do mądrej troski o siebie. Specjalnie dla was wybrałyśmy fragment o tym, że zaopiekowanie się sobą to zarówno długa kąpiel, trening na siłowni, jak i spędzenie całego dnia w piżamie, kiedy tego potrzebujemy, lub ustanawianie zdrowych granic w relacjach z innymi ludźmi. Książka ukazała się 27 stycznia nakładem Wydawnictwa Publicat.

Książka „Me time” jest niezwykłym poradnikiem dla każdej z nas. Autorka Jessica Sanders przekonuje, że dbanie o siebie to nie tylko długa kąpiel przy świeczkach i maseczka z ogórkiem, ale holistyczna praktyka obejmująca jednocześnie umysł i ciało.

Nieprzypadkowo wybrałyśmy akurat ten fragment książki. Autorka podpowiada, jak zadbać o siebie i motywować się w trudnych chwilach. Przedstawia propozycje różnych aktywności, które pomogą poznać i stworzyć odpowiednie nawyki. Niektóre trwają minutę, inne pół dnia. Ważne, by pamiętać, że każda z nas zasługuje na to, by się sobą zaopiekować. Zatem do dzieła!

W przestrzeni zakupowej HelloZdrowie znajdziesz produkty polecane przez naszą redakcję:

Zdrowie umysłu
Less Stress from Plants 60 kaps. wegański
60,00 zł

Czym właściwie jest self-care?

Idea self-care, oznaczająca opiekę nad sobą, dbanie o siebie, a zwłaszcza o swoje zdrowie, wydaje się dziś wszechobecna. Słyszy się o tym choćby w reklamach, w których pojawia się przede wszystkim w kontekście rozpieszczania siebie czy pielęgnacji ciała.

I chociaż niektórym może kojarzyć się z nakładaniem na twarz maseczek w czasie długich kąpieli, naprawdę jest czymś więcej. Wyrazem dbania o siebie może być wyczerpujący trening na siłowni albo spędzenie całego dnia w piżamie. Self-care to także wolontariat w lokalnej społeczności, ustanawianie zdrowych granic w relacjach z innymi ludźmi lub po prostu długie spanie do oporu.

Najogólniej mówiąc, należy przede wszystkim słuchać własnego ciała, umysłu i serca oraz szanować to, co  ci podpowiadają. Self-care można różnie rozumieć, w zależności od punktu widzenia. Osobiście pojmuję ten termin w sposób praktyczny, jako rodzaj holistycznej rutyny obejmującej wszystkie elementy naszego ja. Idąc tym tropem, dzielę to pojęcie na cztery równie ważne części: opiekę nad sobą w wymiarze fizycznym, psychicznym, duchowym oraz inwestowanie w przyszłą siebie. Obrazowanie self-care w ten sposób ułatwia nam zrozumienie, nad którym z tych elementów musimy szczególnie popracować. Oczywiście wszystkie cztery są ze sobą powiązane, a zajęcie się jednym z nich będzie miało wpływ na pozostałe.

Opiekowanie się sobą jest uzależniające: jeden krok we właściwym kierunku zmusi cię do kolejnych. Ale warto to zrobić. Twoje zaangażowanie sprawi, że będziesz szczęśliwszym i zdrowszym człowiekiem. Zbliżysz się do modelu życia, jaki ci odpowiada. Zatem – nie czekaj. Czytaj dalej!

Materiały prasowe

Wiem, co cenię i czego potrzebuję

Co ma dla mnie największą wartość? Czego potrzebuję? To pytania, które zadajemy sobie zdecydowanie zbyt rzadko. Odpowiedzi na nie są niezwykle ważne, mają bezpośredni wpływ na twoje metody opieki nad sobą. Tylko ty jesteś w stanie odkryć, co cenisz i czego potrzebujesz. Znalezienie odpowiedzi to twoje najważniejsze zadanie, gdyż będzie miało bezpośredni wpływ na wszystkie obszary życia.

Czasem zdarza nam się zatracić w odmętach codzienności, obowiązków i oczekiwań innych osób. Bardzo łatwo wtedy oddalić się od tego, co dla nas ważne – co cenimy. Pamiętaj, aby regularnie zadawać sobie pytania. Odpowiedź na nie w chwilach zwątpienia przypomni, co jest dla ciebie najważniejsze.

Twoje potrzeby mogą się często zmieniać. Dobrym pomysłem jest regularne powtarzanie tego pytania i dostosowanie metod self-care . Podchodząc elastycznie do tematu, zapewnisz sobie to, czego rzeczywiście potrzebujesz, a nie to, o czym myślałaś, że może ci być potrzebne. Wyobraź sobie, że zapisałaś się na zajęcia na siłowni, ale poprzedniej nocy źle spałaś i tak naprawdę chcesz tylko zjeść pyszny obiad, obejrzeć ulubiony serial i wcześnie położyć się do łóżka.

Pozwól sobie na zrobienie tego, czego faktycznie pragniesz. Nie miej poczucia, że zawiodłaś, jeśli nie wykonasz wszystkiego, co zaplanowałaś. To po prostu bez sensu. Tak naprawdę będziesz teraz lepiej wiedziała, co cenisz i czego potrzebujesz, a w konsekwencji, gdzie chcesz dotrzeć.

W znalezieniu odpowiedzi na te pytania pomoże ci założenie pamiętnika. Oto kilka wskazówek na dobry początek.

Kiedy czuję się zestresowana, powinnam spojrzeć na wszystko z dystansu.

Kiedy czuję się zmęczona, powinnam postawić na odpoczynek i pozwolić sobie na lenistwo.

Kiedy czuję się zaniepokojona, powinnam znaleźć ciche miejsce i skupić się na oddychaniu.

Kiedy czuję się …………………., powinnam ……………………

Kiedy czuję się …………………., powinnam ……………………

Cenię kreatywność, dlatego stworzę bezpieczne miejsce, by się realizować.

Cenię relacje z innymi, dlatego będę pielęgnować moje przyjaźnie.

Cenię empatię, dlatego będę uważnie słuchać otaczających mnie osób.

Cenię ………………….., dlatego ………………………..

Cenię………………….., dlatego ………………………..

 

Julia Marcinowska

Opiekę nad sobą stawiam na pierwszym miejscu

Skoro odkryłaś już, co cenisz i czego potrzebujesz, dużo łatwiej będzie ci znaleźć czas na te rzeczy. Napięty harmonogram nie powinien powstrzymać cię przed dbaniem o swoje potrzeby. Pomogą ci w tym trzy kroki:

  1. Wpisz czas dla siebie do notesu lub kalendarza w telefonie. Możesz użyć kolorowego długopisu lub ikonki, aby wyróżnić tę część dnia. Prawdopodobnie niektóre z twoich codziennych działań należą do metod self-care , nawet jeśli nie zdajesz sobie z tego sprawy. Może poświęcasz na to aż dwie godziny dziennie, co byłoby ideałem. Jednak każdy z nas jest w innej sytuacji, dlatego nie panikuj i oprzyj się pokusie wyrzucenia tej książki przez okno, jeśli dwie godziny wydają się niemożliwością!
  2. Niewykluczone, że aby mieć więcej czasu dla siebie, będziesz musiała podjąć kilka trudnych decyzji – zrezygnuj z niepotrzebnych czynności, które tylko wysysają twoją energię.
  3. Bądź elastyczna. Nie musisz stosować zaplanowanej wcześniej metody self-care , jeśli nie masz na to ochoty. Wybierz takie działanie, które odpowiada twoim potrzebom w danej chwili. Oczywiście, im lepiej znasz siebie, tym lepiej możesz to zaplanować.
Jean Shinoda Bolen
Jeśli odkryjesz coś, co przynosi ukojenie duszy i daje ci radość, zrób wszystko, by znaleźć na to miejsce w swoim życiu

Zobacz także

Podoba Ci się ten artykuł?

Tak
Nie

Powiązane tematy:

Zainteresują cię również:

Dlaczego nie warto porównywać się do influencerek z Instagrama – tłumaczy Martyna F. Zachorska i pokazuje ciekawe kolaże zdjęć

Izabela Pajor

„My, dojrzałe kobiety, zaczynamy budzić się do życia. Nasza siwa rewolucja dopiero nadchodzi!” – mówi Izabela Pajor

Martyna Dominikowska

„Dla wielu dziewczyn to rodzaj terapii” – mówi Martyna Dominikowska, trenerka „zakazanego” tańca exotic

Większa efektywność, czas na hobby i mniej zwolnień lekarskich. Kto najbardziej skorzystałby na czterodniowym tygodniu pracy?

"INNI, którzy zgłaszają się na psychoterapię, są bardziej chorzy, zaburzeni, cierpiący?". Anna Kluczńska wyjaśnia dlaczego takie myślenie to droga donikąd

„Inni, którzy zgłaszają się na psychoterapię, są bardziej chorzy, zaburzeni, cierpiący?”. Anna Kluczyńska wyjaśnia, dlaczego takie myślenie to droga donikąd

Czytała o sobie, że jest „polską pyzą”. Małgorzata Socha mówi o samoakceptacji

„Warto czasem przełączyć się na autopilota”. Jak medytacja, uważność i techniki oddechowe mogą poprawić nasze życie seksualne, mówi seks coach Justyna Płonka

Kobieta

„Gdybym bardziej w siebie wierzyła to…”. Jak wytrenować pewność siebie?

„Wierzono, że trzeba schować nożyk, bo grzyby się przed nim chowają”. O historii, tajemnicy i konsekwencjach narodowego grzybobrania

Alicja Długołęcka, psychoterapeutka, edukatorka seksualna/fot. Tamara Pieńko

„O uderzeniach gorąca wolę mówić i myśleć jak o uderzeniach mocy”. Alicja Długołęcka o akceptacji zmian w życiu kobiety

Gwyneth Paltrow: „Akceptuję swoje ciało i odpuszczam sobie potrzebę bycia idealną”

„Trzeba stać się wodą, połączyć się z nią, scalić, żeby poczuć balans na SUP-ie”. O praktyce jogi na tafli wody mówi instruktorka SUP jogi, Olga Paprocka

57-letnia Brooke Shields mówi, że jej grupa wiekowa czuje się "pomijana". "Najlepsze dopiero przed nami"

57-letnia Brooke Shields mówi, że jej grupa wiekowa czuje się „pomijana”. „Najlepsze dopiero przed nami”

„Weekend w lesie wzmacnia układ odpornościowy na cały miesiąc. Przychodzisz i jesteś, a las cię wspiera” – mówi Maria Hawranek

Seksualny mindfulness. Zapanuj nad gonitwą myśli w sypialni

"Słyszałam, że przecież mam taką super sylwetkę, więc dlaczego wstydzę się pójść na basen?". Dietetyczka o samooakceptacji / unsplash

„Słyszałam, że przecież mam taką super sylwetkę, więc dlaczego wstydzę się pójść na basen?”. Dietetyczka o samooakceptacji

Kobieta siedzi na pomoście

Warsztaty milczenia. Kasia Bem tłumaczy, jak działa potęga ciszy

W naszej pamięci genetycznej mieszanie wody z ziarnami jest mocno utrwalone. O niezwykłej mocy „bake therapy” /fot. iStock

W naszej pamięci genetycznej mieszanie wody z ziarnami jest mocno utrwalone. O niezwykłej mocy „bake therapy”

Aleksandra Kwaśniewska: Kiedy patrzę na swoje zdjęcia sprzed lat, zastanawiam się, czego od siebie chciałam

Dlaczego warto nauczyć się wdzięczności? / istock

„Niektórym wdzięczność przychodzi zdecydowanie trudniej”. Dlaczego warto nauczyć się wdzięczności, mówi psycholożka Milena Wojnarowska

„Ciało to skomplikowany byt, który nas niesie przez świat. To jego główna funkcja, wygląd to efekt uboczny” – mówi Anna Natasza Górecka, autorka książki „Moje ciało jest ok”

„Leniwe i niepokorne żony są pożądane w dzisiejszych czasach. To one przebiją sufity dla naszych córek” – uważa Małgorzata Gilmajster, psycholożka i mediatorka

„Prowadzenie dziennika może zmienić nasze życie. Dla wielu bywa skuteczną autoterapią” – uważa psycholog Anna Frączkowska. Czym jest journaling i jaką ma moc?

Zbadali, dlaczego młodzi nie chcą żyć. Na pierwszym miejscu brak wsparcia rodziców

×