Przejdź do treści

Jak mądrze zatroszczyć się o siebie? Mamy fragment książki „Me time. Zaopiekuj się sobą i zostań swoją najlepszą przyjaciółką”

Jessica Sanders, "Me time. Zaopiekuj się sobą i zostań swoją najlepszą przyjaciółką"
Jessica Sanders, "Me time. Zaopiekuj się sobą i zostań swoją najlepszą przyjaciółką"/ Materiały prasowe
Podoba Ci
się ten artykuł?
Udostępnij bliskim
Nie planuj wszystkiego. „Patrzymy często tam, gdzie chcemy się znaleźć, i przez to zdarza nam się przeoczyć to, co dzieje się tu i teraz”
16-latkowie z Polski jako pierwsi na świecie znaleźli sposób na utylizacje plastiku
Nieustanny stres sprawia, że czujesz się emocjonalnie wypruta? Sprawdź, jak sobie pomóc
Propozycje ćwiczeń na lepszą mobilność
„Bogami nie jesteśmy. Tak samo jak nasi pacjenci miewamy lepsze i gorsze dni”. Powstał film o życiu lekarzy

Publikujemy fragment książki „Me time. Zaopiekuj się sobą i zostań swoją najlepszą przyjaciółką”, której autorką jest pochodząca z Australii Jessica Sanders. Ten wyjątkowy poradnik nie tylko zachwyca szatą graficzną i ilustracjami, ale zaprasza do mądrej troski o siebie. Specjalnie dla was wybrałyśmy fragment o tym, że zaopiekowanie się sobą to zarówno długa kąpiel, trening na siłowni, jak i spędzenie całego dnia w piżamie, kiedy tego potrzebujemy, lub ustanawianie zdrowych granic w relacjach z innymi ludźmi. Książka ukazała się 27 stycznia nakładem Wydawnictwa Publicat.

Książka „Me time” jest niezwykłym poradnikiem dla każdej z nas. Autorka Jessica Sanders przekonuje, że dbanie o siebie to nie tylko długa kąpiel przy świeczkach i maseczka z ogórkiem, ale holistyczna praktyka obejmująca jednocześnie umysł i ciało.

Nieprzypadkowo wybrałyśmy akurat ten fragment książki. Autorka podpowiada, jak zadbać o siebie i motywować się w trudnych chwilach. Przedstawia propozycje różnych aktywności, które pomogą poznać i stworzyć odpowiednie nawyki. Niektóre trwają minutę, inne pół dnia. Ważne, by pamiętać, że każda z nas zasługuje na to, by się sobą zaopiekować. Zatem do dzieła!

Czym właściwie jest self-care?

Idea self-care, oznaczająca opiekę nad sobą, dbanie o siebie, a zwłaszcza o swoje zdrowie, wydaje się dziś wszechobecna. Słyszy się o tym choćby w reklamach, w których pojawia się przede wszystkim w kontekście rozpieszczania siebie czy pielęgnacji ciała.

I chociaż niektórym może kojarzyć się z nakładaniem na twarz maseczek w czasie długich kąpieli, naprawdę jest czymś więcej. Wyrazem dbania o siebie może być wyczerpujący trening na siłowni albo spędzenie całego dnia w piżamie. Self-care to także wolontariat w lokalnej społeczności, ustanawianie zdrowych granic w relacjach z innymi ludźmi lub po prostu długie spanie do oporu.

Najogólniej mówiąc, należy przede wszystkim słuchać własnego ciała, umysłu i serca oraz szanować to, co  ci podpowiadają. Self-care można różnie rozumieć, w zależności od punktu widzenia. Osobiście pojmuję ten termin w sposób praktyczny, jako rodzaj holistycznej rutyny obejmującej wszystkie elementy naszego ja. Idąc tym tropem, dzielę to pojęcie na cztery równie ważne części: opiekę nad sobą w wymiarze fizycznym, psychicznym, duchowym oraz inwestowanie w przyszłą siebie. Obrazowanie self-care w ten sposób ułatwia nam zrozumienie, nad którym z tych elementów musimy szczególnie popracować. Oczywiście wszystkie cztery są ze sobą powiązane, a zajęcie się jednym z nich będzie miało wpływ na pozostałe.

Opiekowanie się sobą jest uzależniające: jeden krok we właściwym kierunku zmusi cię do kolejnych. Ale warto to zrobić. Twoje zaangażowanie sprawi, że będziesz szczęśliwszym i zdrowszym człowiekiem. Zbliżysz się do modelu życia, jaki ci odpowiada. Zatem – nie czekaj. Czytaj dalej!

Materiały prasowe

Wiem, co cenię i czego potrzebuję

Co ma dla mnie największą wartość? Czego potrzebuję? To pytania, które zadajemy sobie zdecydowanie zbyt rzadko. Odpowiedzi na nie są niezwykle ważne, mają bezpośredni wpływ na twoje metody opieki nad sobą. Tylko ty jesteś w stanie odkryć, co cenisz i czego potrzebujesz. Znalezienie odpowiedzi to twoje najważniejsze zadanie, gdyż będzie miało bezpośredni wpływ na wszystkie obszary życia.

Czasem zdarza nam się zatracić w odmętach codzienności, obowiązków i oczekiwań innych osób. Bardzo łatwo wtedy oddalić się od tego, co dla nas ważne – co cenimy. Pamiętaj, aby regularnie zadawać sobie pytania. Odpowiedź na nie w chwilach zwątpienia przypomni, co jest dla ciebie najważniejsze.

Twoje potrzeby mogą się często zmieniać. Dobrym pomysłem jest regularne powtarzanie tego pytania i dostosowanie metod self-care . Podchodząc elastycznie do tematu, zapewnisz sobie to, czego rzeczywiście potrzebujesz, a nie to, o czym myślałaś, że może ci być potrzebne. Wyobraź sobie, że zapisałaś się na zajęcia na siłowni, ale poprzedniej nocy źle spałaś i tak naprawdę chcesz tylko zjeść pyszny obiad, obejrzeć ulubiony serial i wcześnie położyć się do łóżka.

Pozwól sobie na zrobienie tego, czego faktycznie pragniesz. Nie miej poczucia, że zawiodłaś, jeśli nie wykonasz wszystkiego, co zaplanowałaś. To po prostu bez sensu. Tak naprawdę będziesz teraz lepiej wiedziała, co cenisz i czego potrzebujesz, a w konsekwencji, gdzie chcesz dotrzeć.

W znalezieniu odpowiedzi na te pytania pomoże ci założenie pamiętnika. Oto kilka wskazówek na dobry początek.

Kiedy czuję się zestresowana, powinnam spojrzeć na wszystko z dystansu.

Kiedy czuję się zmęczona, powinnam postawić na odpoczynek i pozwolić sobie na lenistwo.

Kiedy czuję się zaniepokojona, powinnam znaleźć ciche miejsce i skupić się na oddychaniu.

Kiedy czuję się …………………., powinnam ……………………

Kiedy czuję się …………………., powinnam ……………………

Cenię kreatywność, dlatego stworzę bezpieczne miejsce, by się realizować.

Cenię relacje z innymi, dlatego będę pielęgnować moje przyjaźnie.

Cenię empatię, dlatego będę uważnie słuchać otaczających mnie osób.

Cenię ………………….., dlatego ………………………..

Cenię………………….., dlatego ………………………..

 

Julia Marcinowska

Opiekę nad sobą stawiam na pierwszym miejscu

Skoro odkryłaś już, co cenisz i czego potrzebujesz, dużo łatwiej będzie ci znaleźć czas na te rzeczy. Napięty harmonogram nie powinien powstrzymać cię przed dbaniem o swoje potrzeby. Pomogą ci w tym trzy kroki:

  1. Wpisz czas dla siebie do notesu lub kalendarza w telefonie. Możesz użyć kolorowego długopisu lub ikonki, aby wyróżnić tę część dnia. Prawdopodobnie niektóre z twoich codziennych działań należą do metod self-care , nawet jeśli nie zdajesz sobie z tego sprawy. Może poświęcasz na to aż dwie godziny dziennie, co byłoby ideałem. Jednak każdy z nas jest w innej sytuacji, dlatego nie panikuj i oprzyj się pokusie wyrzucenia tej książki przez okno, jeśli dwie godziny wydają się niemożliwością!
  2. Niewykluczone, że aby mieć więcej czasu dla siebie, będziesz musiała podjąć kilka trudnych decyzji – zrezygnuj z niepotrzebnych czynności, które tylko wysysają twoją energię.
  3. Bądź elastyczna. Nie musisz stosować zaplanowanej wcześniej metody self-care , jeśli nie masz na to ochoty. Wybierz takie działanie, które odpowiada twoim potrzebom w danej chwili. Oczywiście, im lepiej znasz siebie, tym lepiej możesz to zaplanować.
Jean Shinoda Bolen
Jeśli odkryjesz coś, co przynosi ukojenie duszy i daje ci radość, zrób wszystko, by znaleźć na to miejsce w swoim życiu

Zobacz także

Podoba Ci się ten artykuł?

Tak
Nie

Powiązane tematy:

Zainteresują cię również:

Michał Niewęgłowski /fot. archiwum prywatne

„Nie ma znaczenia, czy jest poniedziałek, czy czwartek, jeśli sam ze sobą dobrze się czuję” – przekonuje Michał Niewęgłowski, nauczyciel medytacji

Zerwij z „czy zasługuję?” i ciesz się życiem. Jesteś tego warta!

Dorota Szelągowska o braku samoakceptacji i kompleksach

Dorota Szelągowska szczerze o kompleksach. „W swoich oczach byłam gruba. Ohydne tłuste ramiona, brzuch, uda”

Ola Dejewska

Ola Dejewska: Ciałopozytywność nie mówi, że musisz być taka, jaką cię Pan Bóg stworzył. Mówi: szanuj ciało

Ukraińskie stewardessy zmieniają uniformy. Obcisłe spódnice i szpilki odchodzą do lamusa!

Ukraińskie stewardessy zmieniają uniformy. Obcisłe spódnice i szpilki odchodzą do lamusa!

Camila Cabello odpowiada na krytyczne komentarze nt. wystającego brzuszka

„Bycie w stanie wojny ze swoim ciałem nie jest już modne”. Camila Cabello odpowiada na krytyczne komentarze nt. wystającego brzucha

Monika Mrozowska o samoakceptacji

Monika Mrozowska: Kiedy zamiast „dopie***lać” sobie i innym, zaczniemy o siebie dbać? Dbać fizycznie i emocjonalnie

Magdalena Koleśnik / Sweat/ Gutek Film

Magdalena Koleśnik: Chodzi o to, aby budować swoje plemię, rodzinę z wyboru

„Leniwe i niepokorne żony są pożądane w dzisiejszych czasach. To one przebiją sufity dla naszych córek” – uważa Małgorzata Gilmajster, psycholożka i mediatorka

Magda Lamparska

Magdalena Lamparska: Wstydziłam się tego, jak wyglądam. Wchodziłam na plan i słyszałam: znowu utyła

Kobieta

Koniec hygge, czas na wabi-sabi. Niedoskonałe jest piękne!

Kobieta siedzi na pomoście

Warsztaty milczenia. Kasia Bem tłumaczy, jak działa potęga ciszy

Marta Frej/ Archiwum prywatne

Marta Frej: Żyjemy w kraju, który oficjalnie nienawidzi kobiet. I nie jest to sytuacja, gdy chce mi się rozśmieszać ludzi

Kobieta

Dziewczyno – rozbierz się i pochwal się sobie. Dzisiaj wieczorem koniecznie zrób to ćwiczenie

Krytyk w tobie. Pozornie chce dla ciebie jak najlepiej, ale wcale nie jest twoim sprzymierzeńcem

Szybkie marsze na poprawę humoru i lepszą kondycję

Ciemna strona żarówki Edisona

Kobieta

Dietetyczka Anna Reguła: krytykowanie czyjegoś wyglądu jest złe, zarówno w kontekście niedowagi, jak i nadmiaru kilogramów

Aleksandra Kuc, Małgorzata Kacprzak / fot. Marek Szczepański

„Wciąż ktoś nam mówi, jak mamy wychowywać dzieci, jak postępować. W kręgu nikt nie ocenia, wszystko zostanie przyjęte”. Ola Kuc i Małgosia Kacprzak o kręgach kobiet

Ewa Kasprzyk / Archiwum prywatne

Ewa Kasprzyk: Uwielbiam słodkie lenistwo i nicnierobienie, ale w międzyczasie skoczę sobie ze spadochronem lub pójdę pomorsować

Katarzyna Tubylewicz, autorka książki „Samotny jak Szwed”

Katarzyna Tubylewicz: Samotność wybrana to przyjemna osobność, luksus uwolnienia się od międzyludzkich zobowiązań, to oddech i poczucie wolności

kobiecość, seksualnośc, seksowna kobieta

Przez pandemię przestałaś się czuć seksownie? 7 rzeczy, które możesz zrobić, by znów dobrze się poczuć w swoim ciele

Magda Mołek / zdj. Łukasz Sokół

Magda Mołek: My, polskie kobiety, jesteśmy wychowywane w kulturze oceny, w kulturze „nie popełniam błędów”, „jestem idealna”

Magdalena Lamparska / zdj. Tola Piotrowska

Magdalena Lamparska: Ktoś zabrał nam dziewczyńskość! Jesteśmy nastolatkami, a potem od razu kobietami, mamami, żonami

Najpopularniejsze

Choroby mają zapach – wiedziałaś o tym?

Ćwiczenia na biust. 6 sposobów na ujędrnienie i podniesienie piersi

Smartfon a dolegliwości / istock

Smartfon a dolegliwości, które może wywołać. To nie tylko bezsenność

Kobieta mindfulness

Mindfulness dla początkujących. Kasia Bem zdradza 5 prostych zasad uważności

Jak oddychać? Proste ćwiczenie czyni cuda

Jak oddychać? Kasia Bem przedstawia proste ćwiczenie, które czyni cuda

Twój kręgosłup potrzebuje wsparcia? Oto kilka ćwiczeń, które go wzmocnią

Ćwiczenia na rozciąganie barków

Rozciąganie stawów barkowych – te ćwiczenia na pewno ci się przydadzą

4 sposoby na pozbycie się oponki z brzucha. I nie chodzi wcale o robienie brzuszków

kobieta na wydmach

„Odpuszczanie” jest dobre dla ambitnych i konsekwentnych kobiet – podpowiada nam psycholożka Anita Kruszewska

Kobieta popijająca winko

„Alkoholiczka, która pije wino albo piwo, twierdzi, że nie ma problemu”. Kobiecy alkoholizm

smutna kobieta pakująca prezenty świąteczne

Nie lubisz świąt? Nie martw się, to… normalne

Odczuwasz lęk i niepokój, choć nic złego się nie dzieje? Sprawdź, co może ci dolegać

Dzień się dopiero rozpoczął, a ciebie już ktoś wyprowadził z równowagi? Poznaj 5 kroków, które pozwolą zapanować nad emocjami

Inteligencja jako źródło cierpień

Inteligencja jako źródło cierpień. Wysokie IQ nie ułatwia życia

7 najgorszych typów butów dla twoich stóp. Jakie obuwie może być niebezpieczne?

Kobieta trzyma psa na rękach

Stres. Jak sobie z nim radzić? Oto 14 pomysłów, jak poradzić sobie ze stresem