Przejdź do treści

Jak mądrze zatroszczyć się o siebie? Mamy fragment książki „Me time. Zaopiekuj się sobą i zostań swoją najlepszą przyjaciółką”

Jessica Sanders, "Me time. Zaopiekuj się sobą i zostań swoją najlepszą przyjaciółką"
Jessica Sanders, "Me time. Zaopiekuj się sobą i zostań swoją najlepszą przyjaciółką"/ Materiały prasowe
Podoba Ci
się ten artykuł?
Udostępnij bliskim
Najnowsze
Aranda de Duero
Hiszpańskie miasto obwieszcza, że jest pierwszym, które pokonało pandemię COVID-19
Kobieta wyciera szklankę ścierką
Mama Chemik: bakterie, grzyby i wirusy kolonizują nasze gąbki w zastraszającym tempie, a my często nie jesteśmy tego nawet świadomi
pielęgniarka
Co zobaczysz, gdy wpiszesz słowo ‘pielęgniarka” w wyszukiwarkę grafiki Google? „Szału nie ma. Zaproszenie do burdelu” – kwituje Mateusz Sieradzan
szcześliwa dziewczyna w pandemii
Ludzie szczęśliwi chętniej stosują się do obostrzeń – wynika z analizy zachowań społecznych w pandemii
Dagmara Seliga
Dagmara Seliga: Syndrom oszusta częściej dotyka kobiety. Żyją w ciągłym lęku

Publikujemy fragment książki „Me time. Zaopiekuj się sobą i zostań swoją najlepszą przyjaciółką”, której autorką jest pochodząca z Australii Jessica Sanders. Ten wyjątkowy poradnik nie tylko zachwyca szatą graficzną i ilustracjami, ale zaprasza do mądrej troski o siebie. Specjalnie dla was wybrałyśmy fragment o tym, że zaopiekowanie się sobą to zarówno długa kąpiel, trening na siłowni, jak i spędzenie całego dnia w piżamie, kiedy tego potrzebujemy, lub ustanawianie zdrowych granic w relacjach z innymi ludźmi. Książka ukazała się 27 stycznia nakładem Wydawnictwa Publicat.

Książka „Me time” jest niezwykłym poradnikiem dla każdej z nas. Autorka Jessica Sanders przekonuje, że dbanie o siebie to nie tylko długa kąpiel przy świeczkach i maseczka z ogórkiem, ale holistyczna praktyka obejmująca jednocześnie umysł i ciało.

Nieprzypadkowo wybrałyśmy akurat ten fragment książki. Autorka podpowiada, jak zadbać o siebie i motywować się w trudnych chwilach. Przedstawia propozycje różnych aktywności, które pomogą poznać i stworzyć odpowiednie nawyki. Niektóre trwają minutę, inne pół dnia. Ważne, by pamiętać, że każda z nas zasługuje na to, by się sobą zaopiekować. Zatem do dzieła!

Czym właściwie jest self-care?

Idea self-care, oznaczająca opiekę nad sobą, dbanie o siebie, a zwłaszcza o swoje zdrowie, wydaje się dziś wszechobecna. Słyszy się o tym choćby w reklamach, w których pojawia się przede wszystkim w kontekście rozpieszczania siebie czy pielęgnacji ciała.

I chociaż niektórym może kojarzyć się z nakładaniem na twarz maseczek w czasie długich kąpieli, naprawdę jest czymś więcej. Wyrazem dbania o siebie może być wyczerpujący trening na siłowni albo spędzenie całego dnia w piżamie. Self-care to także wolontariat w lokalnej społeczności, ustanawianie zdrowych granic w relacjach z innymi ludźmi lub po prostu długie spanie do oporu.

Najogólniej mówiąc, należy przede wszystkim słuchać własnego ciała, umysłu i serca oraz szanować to, co  ci podpowiadają. Self-care można różnie rozumieć, w zależności od punktu widzenia. Osobiście pojmuję ten termin w sposób praktyczny, jako rodzaj holistycznej rutyny obejmującej wszystkie elementy naszego ja. Idąc tym tropem, dzielę to pojęcie na cztery równie ważne części: opiekę nad sobą w wymiarze fizycznym, psychicznym, duchowym oraz inwestowanie w przyszłą siebie. Obrazowanie self-care w ten sposób ułatwia nam zrozumienie, nad którym z tych elementów musimy szczególnie popracować. Oczywiście wszystkie cztery są ze sobą powiązane, a zajęcie się jednym z nich będzie miało wpływ na pozostałe.

Opiekowanie się sobą jest uzależniające: jeden krok we właściwym kierunku zmusi cię do kolejnych. Ale warto to zrobić. Twoje zaangażowanie sprawi, że będziesz szczęśliwszym i zdrowszym człowiekiem. Zbliżysz się do modelu życia, jaki ci odpowiada. Zatem – nie czekaj. Czytaj dalej!

Jessica Sanders "Me time. Zaopiekuj się sobą i zostań swoją najlepszą przyjaciółką"

Materiały prasowe

Wiem, co cenię i czego potrzebuję

Co ma dla mnie największą wartość? Czego potrzebuję? To pytania, które zadajemy sobie zdecydowanie zbyt rzadko. Odpowiedzi na nie są niezwykle ważne, mają bezpośredni wpływ na twoje metody opieki nad sobą. Tylko ty jesteś w stanie odkryć, co cenisz i czego potrzebujesz. Znalezienie odpowiedzi to twoje najważniejsze zadanie, gdyż będzie miało bezpośredni wpływ na wszystkie obszary życia.

Czasem zdarza nam się zatracić w odmętach codzienności, obowiązków i oczekiwań innych osób. Bardzo łatwo wtedy oddalić się od tego, co dla nas ważne – co cenimy. Pamiętaj, aby regularnie zadawać sobie pytania. Odpowiedź na nie w chwilach zwątpienia przypomni, co jest dla ciebie najważniejsze.

Twoje potrzeby mogą się często zmieniać. Dobrym pomysłem jest regularne powtarzanie tego pytania i dostosowanie metod self-care . Podchodząc elastycznie do tematu, zapewnisz sobie to, czego rzeczywiście potrzebujesz, a nie to, o czym myślałaś, że może ci być potrzebne. Wyobraź sobie, że zapisałaś się na zajęcia na siłowni, ale poprzedniej nocy źle spałaś i tak naprawdę chcesz tylko zjeść pyszny obiad, obejrzeć ulubiony serial i wcześnie położyć się do łóżka.

Pozwól sobie na zrobienie tego, czego faktycznie pragniesz. Nie miej poczucia, że zawiodłaś, jeśli nie wykonasz wszystkiego, co zaplanowałaś. To po prostu bez sensu. Tak naprawdę będziesz teraz lepiej wiedziała, co cenisz i czego potrzebujesz, a w konsekwencji, gdzie chcesz dotrzeć.

W znalezieniu odpowiedzi na te pytania pomoże ci założenie pamiętnika. Oto kilka wskazówek na dobry początek.

Kiedy czuję się zestresowana, powinnam spojrzeć na wszystko z dystansu.

Kiedy czuję się zmęczona, powinnam postawić na odpoczynek i pozwolić sobie na lenistwo.

Kiedy czuję się zaniepokojona, powinnam znaleźć ciche miejsce i skupić się na oddychaniu.

Kiedy czuję się …………………., powinnam ……………………

Kiedy czuję się …………………., powinnam ……………………

Cenię kreatywność, dlatego stworzę bezpieczne miejsce, by się realizować.

Cenię relacje z innymi, dlatego będę pielęgnować moje przyjaźnie.

Cenię empatię, dlatego będę uważnie słuchać otaczających mnie osób.

Cenię ………………….., dlatego ………………………..

Cenię………………….., dlatego ………………………..

 

Julia Marcinowska

Opiekę nad sobą stawiam na pierwszym miejscu

Skoro odkryłaś już, co cenisz i czego potrzebujesz, dużo łatwiej będzie ci znaleźć czas na te rzeczy. Napięty harmonogram nie powinien powstrzymać cię przed dbaniem o swoje potrzeby. Pomogą ci w tym trzy kroki:

  1. Wpisz czas dla siebie do notesu lub kalendarza w telefonie. Możesz użyć kolorowego długopisu lub ikonki, aby wyróżnić tę część dnia. Prawdopodobnie niektóre z twoich codziennych działań należą do metod self-care , nawet jeśli nie zdajesz sobie z tego sprawy. Może poświęcasz na to aż dwie godziny dziennie, co byłoby ideałem. Jednak każdy z nas jest w innej sytuacji, dlatego nie panikuj i oprzyj się pokusie wyrzucenia tej książki przez okno, jeśli dwie godziny wydają się niemożliwością!
  2. Niewykluczone, że aby mieć więcej czasu dla siebie, będziesz musiała podjąć kilka trudnych decyzji – zrezygnuj z niepotrzebnych czynności, które tylko wysysają twoją energię.
  3. Bądź elastyczna. Nie musisz stosować zaplanowanej wcześniej metody self-care , jeśli nie masz na to ochoty. Wybierz takie działanie, które odpowiada twoim potrzebom w danej chwili. Oczywiście, im lepiej znasz siebie, tym lepiej możesz to zaplanować.
Jean Shinoda Bolen
Jeśli odkryjesz coś, co przynosi ukojenie duszy i daje ci radość, zrób wszystko, by znaleźć na to miejsce w swoim życiu

Zobacz także

Podoba Ci się ten artykuł?

Tak
Nie

Powiązane tematy:

Zainteresują cię również:

„Gdybym bardziej w siebie wierzyła to…”. Jak wytrenować pewność siebie?

Martyna Dominikowska

„Dla wielu dziewczyn to rodzaj terapii” – mówi Martyna Dominikowska, trenerka „zakazanego” tańca exotic

Frances McDormand: Przeważnie grałam bohaterki wspierające mężczyzn. To częsty scenariusz wielu kobiet, że wspieramy głównych bohaterów

Izabela Pajor

„My, dojrzałe kobiety, zaczynamy budzić się do życia. Nasza siwa rewolucja dopiero nadchodzi!” – mówi Izabela Pajor

Joanna Cesarz

Joanna Cesarz: Dlaczego mam się porównywać do Anji Rubik, jeśli nigdy nie będę wyglądać jak ona?

Karolina Cwalina-Stępniak

„Samoakceptacja nie ogranicza się jedynie do wyglądu” – mówi coach i mentorka Karolina Cwalina-Stępniak

Basia Kędzior

Hello My Hero. „Wygląd nie mówi o tym, kim się jest, czy jest się lepszym, czy gorszym. Każdy ma tak samo ważny powód i prawo do życia” – mówi Basia Kędzior, dziewczyna z rybią łuską

Zosia Lenczewska-Samotyj

„Cudnie jest być sobą”. Fotografka Zosia LS nie retuszuje zdjęć, bo chce pokazać naturalne piękno ciała

Julia Marcinowska

„Malowanie mandali to przede wszystkim niesamowity relaks, ale dla mnie to też swoista droga z głowy do przestrzeni serca” – mówi Julia Marcinowska

Co każda dziewczyna powinna wiedzieć? Zobacz grafikę, która podbiła serca kobiet!

„Mam nadzieję, że poprzez to doświadczenie będziemy doceniać parki, lasy, łąki, znajomych, rodzinę, przyjaciół, smak piwa w ogródku ulubionej knajpki, swoje ciało i stan zdrowia” – mówi Joanna Zawadzka, nauczycielka mindfulness

Aurelia Szokal / Joanna Grzyl, moments by joanna https://momentsbyjoanna.com/

Aurelia Szokal, nauczycielka uważności: mindfulness dystansuje od sytuacji samej w sobie, pozwala ci obejrzeć ją z boku jak stopklatkę w kinie

Aurelia Szokal / arch. prywatne

Mindfulness w czasach zarazy. Czy uważność może nam pomóc nie zwariować? Aurelia Szokal odpowiada

Kobieta mindfulness

Mindfulness dla początkujących. Kasia Bem zdradza 5 prostych zasad uważności

„Za dużo pokazuje! Kobieta powinna być skromna” – Ciałopozytywna terapia o toksycznych wzorcach kobiecości

Joanna Jóźwik o akceptacji ciała

Joanna Jóźwik: często słyszę, że wyglądam jak facet, jestem mało kobieca

Joanna Godecka / Damian Deja

Joanna Godecka: gdy ignorujemy nasze emocje, zatykamy na nie uszy, one krzyczą coraz głośniej

Eliza Wydrych skrytykowana za wystający brzuch

Po treningu przeczytała: „ale masz tłuszcz na brzuchu”. W odwecie podała kilka faktów na temat tej części ciała

Kindfulness – dlaczego warto być życzliwym?

Kindfulness – dlaczego warto być życzliwym?

Trening mindfulness

Trening mindfulness, czyli żyjmy uważnie. Dlaczego warto?

„Troska o siebie to nie ucieczka do SPA od czasu do czasu. To trudne budowanie rzeczywistości, od której nie chcesz uciekać”. Poruszający wpis Nepenthe

Wabi-sabi, czyli niedoskonałe jest piękne

Koniec hygge, czas na wabi-sabi. Niedoskonałe jest piękne!

„Nierealistyczne uwielbienie dla siebie skutkuje odpychającym dla innych poczuciem, że wszystko się takiej osobie należy”. O samoakceptacji mówi nam psycholog Katarzyna Wawer-Dziedziak

Maisie Williams

Maisie Williams: nadal leżę w łóżku i przed snem wyliczam rzeczy, które w sobie nienawidzę

Najpopularniejsze

Oto 7 ćwiczeń, za które twój kręgosłup ci podziękuje. Wystarczy niewiele, by poczuć znaczną różnicę

Ćwiczenia na biust. 6 sposobów na ujędrnienie i podniesienie piersi

Twój kręgosłup potrzebuje wsparcia? Oto kilka ćwiczeń, które go wzmocnią

Choroby mają zapach – wiedziałaś o tym?

Stanie na rękach – krok po kroku

Stanie na rękach – krok po kroku

Jak pozbyć się oponki z brzucha

4 sposoby na pozbycie się oponki z brzucha. I nie chodzi wcale o robienie brzuszków

Ćwiczenia na rozciąganie barków

Rozciąganie stawów barkowych – te ćwiczenia na pewno ci się przydadzą

Dlaczego związki, które miały trwać całe życie, tak często się rozpadają?

Joga hormonalna – sposób na równowagę

Fit Matka Wariatka / Facebook

Agresja i fałszywa troska na profilu „Fit Matki Wariatki”. Przyszedł czas na pato-fitness. Hello Zdrowie mówi temu nie!

kobieta na wydmach

„Odpuszczanie” jest dobre dla ambitnych i konsekwentnych kobiet – podpowiada nam psycholożka Anita Kruszewska

Kasia Bigos trenerka

Ćwiczenia na ramiona z hantlami – wypracuj smukłe ramiona

Anja Rubik: nastolatki uczą się, że macica nie jest śmietnikiem na sprężynki

Smartfon a dolegliwości / istock

Smartfon a dolegliwości, które może wywołać. To nie tylko bezsenność

8 rzeczy, za które pokochają cię twoje stawy. Nie tylko wysiłek fizyczny!

Gdy kobieta staje się przedmiotem, a gwałt wydaje się romantyczny

„365 dni”: gdy kobieta staje się przedmiotem, a gwałt wydaje się romantyczny