Przejdź do treści

Hot dog za 1 zł przy zakupie… papierosów. Ministerstwo Zdrowia reaguje na kontrowersyjną promocję Żabki

Hot-dog za 1 zł przy zakupie... papierosów. Ministerstwo Zdrowia reaguje na kontrowersyjną promocję Żabki
Hot-dog za 1 zł przy zakupie... papierosów. Ministerstwo Zdrowia reaguje na kontrowersyjną promocję Żabki / Źródło: Adobe Stock
Podoba Ci
się ten artykuł?
Podoba Ci
się ten artykuł?

Paczka papierosów plus hot dog, kanapka lub kawa za złotówkę – to zasady nowej akcji promocyjnej sieci sklepów Żabka. Szokująca oferta znajdzie swój finał w prokuraturze. Takie kroki podjęło Ministerstwo Zdrowia, tłumacząc, że „reklama wyrobów tytoniowych jest niedopuszczalna”. Po fali krytyki Żabka poinformowała, że wycofuje się z oferty.

„Żabka poważnym zagrożeniem dla zdrowia publicznego”

Na promocję popularnej sieci sklepów zwrócił uwagę aktywista Jan Śpiewak. „Żabka jest bardzo poważnym zagrożeniem dla zdrowia publicznego” – napisał na swoim profilu na Twitterze, dołączając zdjęcia oferty promocyjnej, która pojawiła się w aplikacji mobilnej Żappka. Dokładnie w zakładce „strefa palacza”. Wynikało z niej, że klienci przy zakupie wyrobu tytoniowego wybranych marek, mogli za symboliczną złotówkę dokupić sobie kawę, hot doga, panini.

W odpowiedzi na pojawiające się kontrowersje wokół tejże reklamy biuro prasowe Żabki tłumaczyło się, że opisywana oferta jest kierowana wyłącznie do pełnoletnich, zdefiniowanych użytkowników i z wykorzystaniem ich indywidualnych interfejsów aplikacji mobilnej.

„Wobec tej konkretnej informacji należy zaznaczyć, że przedstawiona oferta jest zgodna z obowiązującym prawem i nie ma charakteru reklamy kierowanej do szerokiego odbiorcy. Nie może być rozpatrywana w takich kategoriach, ponieważ jest kierowana wyłącznie do pełnoletnich, zdefiniowanych użytkowników i z wykorzystaniem ich indywidualnych interfejsów. Wszyscy adresaci tej oferty wyrazili wcześniej zgodę na możliwość przekazywania im takich informacji, zgodnie z obowiązującym regulaminem” – mogliśmy przeczytać w komunikacie sieci sklepów przesłanym portalowi Money.pl.

Dwie kobiety leżą na trawie, śmieją się.

Ministerstwo Zdrowia: kierujemy sprawę do prokuratury i UOKiK

Swój sprzeciw wobec szkodliwej promocji wyraziło Ministerstwo Zdrowia. „Reklama wyrobów tytoniowych jest niedopuszczalna i nieważne do jak wąskiego grona osób jest kierowana oraz czy są to tylko palacze. Jesteśmy zobligowani skierować sprawę do prokuratury i UOKiK. Liczymy, że dla Żabki zdrowie klientów jest najważniejsze i wycofa reklamę” – czytamy we wpisie resortu zdrowia, opublikowanym na Twitterze.

Przypomnijmy, że art. 8 ustawy „Ochrona zdrowia przed następstwami używania tytoniu i wyrobów tytoniowych” wyraźnie nakłada na takie sieci sklepów jak Żabka zakaz reklamowania papierosów m.in. w telewizji, radiu, kinach, prasie, na plakatach czy środkach usług informatycznych. Dodatkowo papierosy nie mogą być także przedmiotem różnych loterii promocyjnych, nie można wymieniać na nie bonów rabatowych w programach lojalnościowych, a także jak czytamy w pkt. 5 „opakowania jednostkowe i opakowania zbiorcze nie mogą sugerować korzyści ekonomicznych w postaci dołączonych do nich drukowanych kuponów lub ofert wyrobów po obniżonej cenie lub darmowych, ofert w rodzaju dwa opakowania w cenie jednego lub innych podobnych ofert”.

"Oburzenie grubą kobietą w reklamie Gatorade potwierdza, że w komentarzach o 'promocji otyłości' wcale nie chodzi o 'zdrowie' " - podkreśla Pani od Feminatywów

Popularna sieć sklepów wycofuje reklamy z papierosami

Mimo iż sieć sklepów Żabka broniła się, że jej zdaniem promocja była zgodna z przepisami, podjęła decyzję o jej wycofaniu.

„Zgadzamy się, że nawet w przypadku braku przesłanek prawnych, tak jak ma to miejsce w obecnej sytuacji, komunikacja może być niewłaściwa z innych powodów. Dlatego zdecydowaliśmy o wycofaniu komunikacji tej konkretnej oferty, co ma miejsce dzisiaj” – czytamy w komunikacie biura prasowego Żabki dla polsatnews.pl.

Dodano, że niezależnie od tej decyzji, sieć sklepów uzgodniła „zaostrzone kryteria dla przyszłych działań komunikacyjnych„. „Jesteśmy przekonani, że to pozwoli uniknąć kontrowersji w przyszłości i Żabka będzie kojarzona jedynie z pozytywnie odbieranym przekazem” – czytamy.

Źródło: Money.pl, polsatnews.pl

Zobacz także

Podoba Ci się ten artykuł?

Powiązane tematy: