Przejdź do treści

Dlaczego tak często dotykamy swojej twarzy? Odpowiada Basia Tworek

Dlaczego tak często dotykamy swojej twarzy? Odpowiada Basia Tworek
Dlaczego tak często dotykamy swojej twarzy? Odpowiada Basia Tworek / Pexels.com
Podoba Ci
się ten artykuł?
Udostępnij bliskim

„Następnym razem, kiedy złapiesz się na tym, że dotykasz twarzy – pogratuluj sobie uważności” – pisze na swoim profilu na Instagramie Basia Tworek, psycholożka i nauczycielka jogi. Ekspertka wyjaśnia, dlaczego tak często to robimy i co dzięki temu zyskujemy. 

Dlaczego tak często dotykamy swojej twarzy?

„Już w łonie matki dziecko dotyka twarzy, żeby ukoić stres. Ta tendencja do dotykania twarzy zostaje z nami na całe życie – niezależnie od tego, czy jesteśmy tego świadomi czy nie” – wyjaśnia na swoim instagramowym profilu Basia Tworek.

Joginka dodaje, że żadna część ciała „nie zwraca tak dużej uwagi” na dotyk, jak twarz i głowa: kręcimy włosy, głaszczemy brody, pocieramy policzki, skubiemy brwi, drapiemy się, zakrywamy oczy dłońmi. Dlaczego tak często dotykamy naszych twarzy? Tworek wyjaśnia, że robimy to ze względów praktycznych i ekonomicznych – aby uzyskać jak najszybszą ulgę.

Nerwy, które pobudzamy przed dotyk, muszą być niezwykle wrażliwe i blisko mózgu, aby sygnały docierały szybko i solidnie. Na szczęście nasze twarze są bogato unerwione nerwami, które właśnie to potrafią” – pisze psycholożka i joginka.

W przestrzeni zakupowej HelloZdrowie znajdziesz produkty polecane przez naszą redakcję:

PROMOCJA
Zdrowie umysłu
Less Stress from Plants 60 kaps. wegański
60,00 zł 90,00 zł
Maska LED na twarz

Jak to działa w praktyce?

Jak wyjaśnia Basia Tworek, piąty (trójdzielny) i siódmy nerw czaszkowy (znany również jako nerw twarzowy) „wypełniają twarz bogatą galaktyką miejsc”, które są wrażliwe na najmniejszy dotyk i niezawodnie nas uspakajają.

„Chociaż masaż ciała może być bardzo przyjemny, to na co dzień potrzebujemy czegoś, co jest superpraktyczne i bardzo efektywne w natychmiastowym zaspokajaniu naszej potrzeby samoukojenia” – podkreśla ekspertka, dodając, że faworyzujemy twarz z… oszczędności – bo to najkrótsza droga.

Jak wykorzystać tę wiedzę w praktyce?

„Następnym razem, kiedy złapiesz się na tym, że dotykasz twarzy – pogratuluj sobie uważności, a potem doceń swoją wiedzę: od teraz będziesz wiedzieć, że stymulujesz swoje nerwy czaszkowe, bo to najszybciej (i bardzo skutecznie) cię uspokaja” – pisze Tworek.

Dodatkowo, w okresie wzmożonego stresu, ekspertka poleca, żeby szczególnie zadbać o ten obszar swojego ciała. „Masuj się! Wieczorami przy wklepywaniu kremu albo przy myciu i czesaniu włosów” – radzi.

Basia Tworek – kim jest?

Basia Tworek jest nauczycielką jogi i psycholożką. Jak sama pisze, całe swoje dorosłe życie poświęciła poszukiwaniu połączeń pomiędzy tym, czego o ciele i emocjach uczą joga oraz nasza zachodnia psychologia (a zwłaszcza neuropsychologia, w której centrum leży nasz układ nerwowy).

„Jestem tu po to, żeby pomóc ci w odkrywaniu twojej własnej jogowej ścieżki, w stawaniu się prawdziwym Ninja-Yogi, który polega na sobie i sobie ufa” – pisze joginka.

Basia Tworek pisze bloga, prowadzi jogowy kanał na YouTube, razem z redaktorem Czciną nagrywa podcast JOGAPDEJT, tworzy autorskie programy online do praktyki w domu. Czasem pojawia się w mediach albo gościnnie na trasie BeActive Tour Ewy Chodakowskiej. Można ją też czasem spotkać w kameralnej szkole Stan Skupienia na warszawskim Placu Zbawiciela, którą założyła w 2017 roku.

Zobacz także

Podoba Ci się ten artykuł?

Tak
Nie

Powiązane tematy:

Zainteresują cię również:

"Nie chodzi o to, żeby czytać i oglądać wszystko, chociaż tak nam będzie podpowiadał lęk". Psychotraumatolożka mówi, jak sobie z nim radzić po informacjach o wybuchu rakiety na polskim terytorium

„Nie chodzi o to, żeby czytać i oglądać wszystko, chociaż tak nam będzie podpowiadał lęk”. Psychotraumatolożka mówi, jak sobie z nim radzić po wybuchu rakiety w Przewodowie

Ćwiczenia miały cię relaksować, a niepokoją? Zobacz, dlaczego tak się dzieje

Kobieta ćwiczy w parku

Ćwiczenia na odstresowanie. Zobacz 5 ćwiczeń od trenerki fitness

Będziemy pracować krócej? Nowy projekt ustawy, który ma na celu poprawę naszego zdrowia, trafił do Sejmu

Będziemy pracować krócej? Nowy projekt ustawy, który ma na celu poprawę naszego zdrowia, trafił do Sejmu

Kobieta trenuje

Sposoby na stres. Oto 6 skutecznych sposobów, które ukoją twoje nerwy

kobieta na hamaku

5 powodów, dla których praca zdalna jest zdrowsza od pracy w biurze

Pistolet do masażu – czy zastąpi masażer do mięśni i roller? Jaki masażer gun wybrać?

Joga na stres. Ćwiczenia relaksujące, dzięki którym odprężysz ciało i duszę 

Katarina Hellstrom: „Obecnie modne jest posiadanie twardego, wciągniętego i płaskiego brzucha. Przepraszam za mocne słowa, ale to powolne samobójstwo”

Stresujesz się? Poćwicz!

Stresujesz się? Poćwicz! Propozycje ćwiczeń

Koszmarne poranki. Dlaczego niektórzy z nas najgorzej czują się tuż po przebudzeniu, tłumaczy psycholożka Milena Wojnarowska

Wydaje ci się, że wszyscy widzą twój stres? Psycholożka wyjaśnia, na czym pole iluzja przejrzystości

Wydaje ci się, że wszyscy widzą twój stres i lęk? Psycholożka wyjaśnia, na czym polega iluzja przejrzystości

„Zaparkuj trudne sprawy na czas urlopu”. Jak skutecznie przewietrzyć głowę w trudnych czasach, mówi psycholożka Karolina Lipińska

Kobieta stoi na ringu bokserskim

Zestresowana? Spróbuj tych ćwiczeń. Pomogą ci się zrelaksować

Dziewczyna hamak

5 patentów na wiosenne przemęczenie. Sprawdź, jak ustrzec się przed kacem po zimie

Jak pozbyć się drugiego podbródka? Najlepsze ćwiczenia na podbródek

„Nie ma jednej miary, co traumatyzuje, a co nie. Dla każdego układu nerwowego ‘za dużo’ ma inną definicję” – mówi terapeutka traumy Sabina Sadecka

Kobieta śmieje się

Kilka prostych rad, które sprawią, że moc pozostanie z wami przez cały dzień

Kobieta nad wodą

Nie radząc sobie z gniewem, szkodzisz zdrowiu. Do wyjścia z gniewu potrzebnych jest 5 kroków

Na wypalenie zawodowego skarży się 65 proc. Polaków. Psycholożka wyjaśnia, jakie symptomy powinny nas zaniepokoić

Na wypalenie zawodowe skarży się 65 proc. Polaków. Psycholożka wyjaśnia, jakie symptomy powinny nas zaniepokoić

Kobieta ćwiczy

Dzień się dopiero rozpoczął, a ciebie już ktoś wyprowadził z równowagi? Poznaj 5 kroków, które pozwolą zapanować nad emocjami

Czym jest stresslaxing? / Fot. Pexels

Stres zamiast odpoczynku. Jak zwalczyć stresslaxing?

Trening Jacobsona – skuteczny sposób walki ze stresem, nerwami i napięciem mięśni

Proste ćwiczenie dla tych, którzy bardzo się stresują

Proste ćwiczenie dla tych, którzy bardzo się stresują

×