Przejdź do treści

„Czym się różni serce od murzyna?”. Poruszająca kampania Ogi Ugonoh z Grzegorzem Daukszewiczem

Grzegorz Daukszewicz w spocie reklamowym "To My Polacy"
Grzegorz Daukszewicz w Antyrasistowska akcja społeczna "To My Polacy" / Zdjęcie: screen Instagram @ogiugonoh
Podoba Ci
się ten artykuł?

Na budowie pracownicy opowiadają sobie żarty. Nagle pada: „Czym się różni serce od murzyna? Serce nie sługa”. Te słowa wyraźnie dotykają młodego mężczyznę, który przysłuchuje się ich rozmowie. Uśmiech, który przed chwilą miał na twarzy, zamienia się w posępną, zasmuconą, pełną rozczarowania minę. Ta scena otwiera klip promujący antyrasistowską akcję społeczną „To My Polacy”. „Mam nadzieję, że ta kampania skłoni ludzi do zatrzymania się i pomyślenia” – podkreśla Ogi Ugonoh, reżyserka poruszającego spotu i twórczyni kampanii.

„Czym się różni serce od murzyna?”

Młody mężczyzna, najpewniej architekt, w trakcie pracy słyszy dobiegające z sąsiedniego pomieszczenia żarty budowlańców. Uśmiecha się pod nosem. Po chwili jeden z pracowników rzuca suchar, który wyraźnie go zaboli. „Czym się różni serce od murzyna [pisownia oryginalna za transkrypcją nagrania – red.]? Serce nie sługa” – po tych słowach mężczyzna zastyga z posępną, wyraźnie zasmuconą miną.

W ciągu jednego dnia będzie świadkiem jeszcze kilku podobnych sytuacji. Każda będzie przejawem rasizmu. Wracając z pracy zauważy na przykład, że pasażer o kulach będzie wolał zaczekać aż zwolni się inne miejsce, niż usiąść obok ciemnoskórego mężczyzny. Wychodząc do baru z kolegami, usłyszy jak jeden z jego kumpli mówi do ciemnoskórej kelnerki: „Zawsze chciałem spróbować takiej czekoladki”. W akcji finałowej dowiadujemy się, że w domu czekają na niego czarnoskóra partnerka i ich mała córeczka.

W rolę mężczyzny wciela się aktor Grzegorz Daukszewicz, a w rolę kelnerki Ogi Ugonoh – Polka nigeryjskiego pochodzenia, influencerka, artystka i aktywistka, współtwórczyni platformy edukacyjnej na Instagramie BlackisPolish. Nagranie zaś jest elementem akcji społecznej „To My Polacy”.

„Don’t call me Murzyn”. - ciemnoskóre Polki o rasizmie, który jest problemem również w Polsce

„Możemy wspólnie przeciwdziałać rasizmowi”

Wszystkie scenki sytuacyjne przedstawione w klipie mają uzmysłowić odbiorcom, że rasizm nie jest abstrakcyjnym problemem, obecnym gdzieś daleko, w Ameryce. On dotyka na co dzień prawdziwe osoby, rodziny, społeczności. Także w Polsce.

„Kampania ma na celu pogłębić dyskusję o rasizmie w Polsce oraz zwrócić uwagę na codzienne przejawy rasizmu, którego osoby czarne i osoby pochodzące z Afryki doświadczają na co dzień w naszym kraju. Mamy nadzieję, że kampania nie tylko uwrażliwi na powszechność problemu rasizmu w Polsce, ale także zmobilizuje do refleksji nad tym, jak możemy wspólnie przeciwdziałać rasizmowi” – czytamy na stronie Black Justice, sojuszu zajmującego się wsparciem osób ciemno i czarnoskórych lub pochodzenia afrykańskiego mieszkających w Polsce.

Za reżyserię klipu promującego akcję „To My Polacy” odpowiadała Ogi Ugonoh. Artystka udostępniła spot na swoim profilu na Instagramie, podkreślając, jak bardzo ważny był to dla niej projekt.

Mam nadzieję, że ta kampania skłoni ludzi do zatrzymania się i pomyślenia. Co możemy zrobić, żeby każdemu z nas żyło się lepiej i bezpieczniej w naszym kraju” – przyznała.

Ogi przed laty była zaangażowana w przekonywanie Rady Języka Polskiego, że słowo „Murzyn” jest wykluczające. W wywiadzie, którego udzieliła w 2021 r. magazynowi „Vogue”, wyznała, że sama wielokrotnie była ofiarą rasistowskich zachowań.

„(…) na ulicy spotykałam osoby, które nie rozumiały i nie chciały zrozumieć, kim jestem. Cały czas czułam, że jestem obserwowana. Zdarzały się wyzwiska. Już jako dziecko wiedziałam, że mogę być zaatakowana fizycznie” – mówiła. „Od małego jesteśmy indoktrynowani – twój znak to orzeł biały, a wszystko, co polskie, jest bezdyskusyjnie słuszne. Nie masz prawa tego kwestionować, tym bardziej jeżeli wyglądasz inaczej od większości” – dodała.

Kampania, której hasłem przewodnim jest #NIErasizmowi, wzywa do społecznego sprzeciwu wobec rasizmu.

„Jako problem społeczny, rasizm dotyka nas wszystkich, choć na różne sposoby. Dlatego główne przekazy kampanii – 'To my Polacy’ i 'To jest nasza rodzina’ – podkreślają wspólną odpowiedzialność za walkę z rasizmem i uprzedzeniami na temat osób czarnych i osób pochodzących z krajów Afryki” – podkreślają twórcy kampanii.

Do wyświetlenia tego materiału z zewnętrznego serwisu (Instagram, Facebook, YouTube, itp.) wymagana jest zgoda na pliki cookie.Zmień ustawieniaRozwiń

Źródło: blackjustice.org.pl

Zobacz także

Podoba Ci się ten artykuł?

Powiązane tematy:

Podoba Ci
się ten artykuł?