Przejdź do treści

Ćwiczenia miały cię relaksować, a niepokoją? Zobacz, dlaczego tak się dzieje

Ćwiczenia miały cię relaksować, a niepokoją? Zobacz, dlaczego tak się dzieje Istock.com
Podoba Ci
się ten artykuł?
Udostępnij bliskim
Red Lipstick Monster pokazała swoje zdjęcie w kostiumie kąpielowym – bez retuszu i filtra. „W końcu ktoś pokazuje prawdziwość kobiet”
Cztery zarzuty o napaść na tle seksualnym. Czy to koniec Kevina Spaceya?
40 tys. zł odszkodowania za naruszenie praw pacjenta. Przy nazwisku mężczyzny widniał napis „pacjent HIV”, który każdy mógł zobaczyć
Marianna Gierszewska wystąpiła w kampanii reklamowej bielizny z widoczną stomią. „Na długi czas zupełnie odcięłam się od swojego ciała”
„Wzięłam tyle hormonów, że powinnam nimi sikać” – Dorota Wellman o trudnej drodze do macierzyństwa

Ciągły pot? Kołatanie serca? Ogromne zmęczenie? Zamiast odpoczynku jeszcze większy stres? Jak przezwyciężyć swój lęk przed ćwiczeniami?

Aktywność fizyczna na wagę złota

Nie od dziś wiadomo, że aktywność fizyczna jest potrzebna każdemu człowiekowi. Nie tylko wpływa na dobrą kondycję ciała, ale przekłada się przede wszystkim na psychikę. Sport, mimo że jest wyczerpujący, tak naprawdę relaksuje i odpręża. Ciało jest w pełni dotlenione, a więc odżywione i odmłodzone.

Dlaczego niektórzy tak źle znoszą wszelką aktywność fizyczną? Wiele osób wpada wręcz w ataki paniki, gdy zaczyna ćwiczyć. Według nich najlepszym sposobem byłoby nic nie robić. Niestety tak się nie da. Ćwiczenia to podstawa zdrowia psychicznego. Zobacz, jak przestać bać się sportu i z wielką chęcią zacząć ćwiczyć.

W przestrzeni zakupowej HelloZdrowie znajdziesz produkty polecane przez naszą redakcję:

Kobieta ćwiczy

Znajdź główną przyczynę swojego lęku

Wiele osób czuje się źle podczas ćwiczeń, ponieważ nie potrafi opanować myśli dotyczących ciała. Wysiłek fizyczny powoduje szybkie pocenie się, wzmocnione bicie serca, podwyższone tętno i bardziej otwarte źrenice. Są to ewidentne oznaki tego, że organizm znajduje się w pełnej gotowości do ucieczki lub znajduje się w centrum zagrożenia. Takie objawy prowadzą do silnego niepokoju, a nawet ataków paniki, ponieważ osoba myśli, że jest w niebezpieczeństwie. Zastanów się, czy również masz w głowie podobne myśli podczas ćwiczeń.

Wiele lęków jest także związanych z pamięcią i zmysłami. Nasze ciała, podobnie jak mózg, zapamiętują określone bodźce. Jeśli w przeszłości spotkało cię coś, co spowodowało silne poty czy duszności, to podczas ćwiczeń te wspomnienia mogą wrócić. Z każdym kolejnym przebiegniętym metrem lub z następnym skłonem, twoje myśli mogą być napędzane przez złe wydarzenia z przeszłości, ponieważ ciało zachowuje się podobnie jak podczas ataku paniki.

Wszystko to za sprawą układu przedsionkowego, który znajduje się w uchu i mózgu. Pomaga on kontrolować i modulować ruch, a znajduje się tuż obok układu limbicznego. Ten układ wpływa na pamięć, uczenie się, reakcje emocjonalne oraz cały autonomiczny układ nerwowy. Przed kolejnym ćwiczeniem lub treningiem, zajrzyj głęboko w swoją psychikę i spróbuj odkryć źródło swoich lęków. Pomyśl, który moment w życiu mógł wpłynąć na to, że źle znosisz wysiłek fizyczny.

Nie bój się mało prawdopodobnych scenariuszy

Może zdarzyło ci się słyszeć, że ktoś z twoich znajomych lub bliskich dostał zawału podczas ćwiczeń? Taka sytuacja może rzeczywiście zniechęcać do aktywności. Jest to jednak błędne myślenie. Większe ryzyko zawału lub innych chorób serca jest podniesione przez zupełny brak wysiłku fizycznego. Każde ćwiczenie hartuje twoje serce oraz inne narządy. Być może ktoś wykonywał złe ćwiczenia, które miały negatywny wpływ na oddech i dlatego skończyło się zawałem. A może już wcześniej chorował? Jeśli martwisz się o stan swojego serca, pójdź do lekarza. Niech on zbada twój stan zdrowia i zaleci odpowiednie ćwiczenia, które nie będą nadwyrężać niektórych narządów.

Endorfiny a aktywność fizyczna. Endorfiny a śmiech.Endorfiny a czekolada

Skonsultuj się ze specjalistą

Jeśli nie potrafisz poradzić sobie z lękami lub znaleźć ich przyczyny, umów się ze specjalistą od zdrowia psychicznego. Razem będziecie w stanie dojść do pierwotnych źródeł paniki oraz znaleźć drogę do ich przezwyciężenia. Taki lekarz jest w stanie okazać wsparcie oraz dać cenne, indywidualne wskazówki oraz rady.

Ćwicz w towarzystwie

Jeśli nie stać cię na wizytę u lekarza lub nie możesz tyle czekać, spróbuj poćwiczyć z kimś bliskim. Może to być rodzina lub znajomy. Ważne, abyś czuła się w jej obecności komfortowo i w pełni jej ufała. Powiedz o swoich dolegliwościach i w razie ataku poproś o wsparcie. Możecie ćwiczyć wśród relaksującej muzyki, która pomoże się odprężyć.

Zmniejsz intensywność treningów

Dużym błędem osób bojących się wysiłku jest udowadnianie sobie za wszelką cenę, że można skończyć wyczerpujący trening. Niepotrzebne jest dodatkowe stresowanie się. Lepiej zacząć od wolnych ćwiczeń, takich jak joga, aby stopniowo przyzwyczajać się do zwiększonego tętna. Jeśli podczas takich sportów będziesz się czuć bezpiecznie, możesz stopniowo dołączać coraz cięższe ćwiczenia.

Nie ma się czego bać. Sport to zdrowie i radość. Wystarczy zmienić swoje myślenie i uwierzyć w swoje siły do przezwyciężania lęków.

 

Źródło: wellandgood

Podoba Ci się ten artykuł?

Tak
Nie

Powiązane tematy:

Zainteresują cię również:

Wydaje ci się, że wszyscy widzą twój stres? Psycholożka wyjaśnia, na czym pole iluzja przejrzystości

Wydaje ci się, że wszyscy widzą twój stres i lęk? Psycholożka wyjaśnia, na czym polega iluzja przejrzystości

Czujesz ból, gdy siusiasz? Osiem możliwych powodów

„Zaparkuj trudne sprawy na czas urlopu”. Jak skutecznie przewietrzyć głowę w trudnych czasach, mówi psycholożka Karolina Lipińska

Kobieta stoi na ringu bokserskim

Zestresowana? Spróbuj tych ćwiczeń. Pomogą ci się zrelaksować

Dziewczyna hamak

5 patentów na wiosenne przemęczenie. Sprawdź, jak ustrzec się przed kacem po zimie

„Nie ma jednej miary, co traumatyzuje, a co nie. Dla każdego układu nerwowego ‘za dużo’ ma inną definicję” – mówi terapeutka traumy Sabina Sadecka

Kobieta ćwiczy na pomoście

7 zalet porannych ćwiczeń. Już nigdy nie będziesz mieć wymówek, by zostać w łóżku „chwilkę” dłużej

Kobieta śmieje się

Kilka prostych rad, które sprawią, że moc pozostanie z wami przez cały dzień

Kobieta nad wodą

Nie radząc sobie z gniewem, szkodzisz zdrowiu. Do wyjścia z gniewu potrzebnych jest 5 kroków

Na wypalenie zawodowego skarży się 65 proc. Polaków. Psycholożka wyjaśnia, jakie symptomy powinny nas zaniepokoić

Na wypalenie zawodowe skarży się 65 proc. Polaków. Psycholożka wyjaśnia, jakie symptomy powinny nas zaniepokoić

Kobieta

Szybkie marsze na poprawę humoru i lepszą kondycję

Kobieta stoi na środku polnej drogi

Lubisz spacerować? Medytujesz? 6 argumentów za tym, aby połączyć te czynności

Kobieta ćwiczy

Dzień się dopiero rozpoczął, a ciebie już ktoś wyprowadził z równowagi? Poznaj 5 kroków, które pozwolą zapanować nad emocjami

Czym jest stresslaxing? / Fot. Pexels

Stres zamiast odpoczynku. Jak zwalczyć stresslaxing?

Seks oralny zaburza mikroflorę pochwy? Naukowcy widzą związek

Zadbaj o siebie. Sześć sposobów, które uleczą twoje ciało i duszę

Relaksacja Jacobsona – skuteczny sposób walki ze stresem, nerwami i napięciem mięśni

Proste ćwiczenie dla tych, którzy bardzo się stresują

Proste ćwiczenie dla tych, którzy bardzo się stresują

Kobieta ćwiczy

Ćwiczenia fizyczne mogą wzmocnić efektywność szczepienia. Najnowsze badania naukowców

„Ciało bez wątpienia lubi aktywność. Ale sport trzeba przyjąć z całym dobrodziejstwem inwentarza”. Jak nie zaczynać aktywności, mówi Andrzej Pyda

Dlaczego tak często dotykamy swojej twarzy? Odpowiada Basia Tworek

Dlaczego tak często dotykamy swojej twarzy? Odpowiada Basia Tworek

Kobieta stoi na drodze

Brak ci pewności siebie? Popracuj z ciałem!

Witaj Słońce! Poświęć 20 minut o poranku na te ćwiczenia, a poczujesz się jak nowo narodzona

„To rodzaj ruchu, który się nie narzuca. Jakby ktoś pociągał nasze kończyny za nitki”. O gyrokinesis®, treningu dla leniwych, mówi Ula Wojtkowiak

Najpopularniejsze

Ćwiczenia na biust. 6 sposobów na ujędrnienie i podniesienie piersi

Kobieta wąchająca kwiat

Choroby mają zapach – wiedziałaś o tym?

Kobieta mindfulness

Mindfulness dla początkujących. Kasia Bem zdradza 5 prostych zasad uważności

Kobieta ćwiczy

Oto 7 ćwiczeń, za które twój kręgosłup ci podziękuje. Wystarczy niewiele, by poczuć znaczną różnicę

Burpees to jedno z najlepszych ćwiczeń w świecie fitness. Podejmij wyzwanie!

Burpees to jedno z najlepszych ćwiczeń w świecie fitness. Podejmij wyzwanie!

4 sposoby na pozbycie się oponki z brzucha. I nie chodzi wcale o robienie brzuszków

Ty zawsze w trzech swetrach, a dalej ci zimno? Oto kilka możliwych przyczyn

Kobieta ćwiczy

Twój kręgosłup potrzebuje wsparcia? Oto kilka ćwiczeń, które go wzmocnią

Intymne dolegliwości rowerzystek. Sprawdź, jak zadbać o siebie w trakcie rowerowych wojaży

kobieta na wydmach

„Odpuszczanie” jest dobre dla ambitnych i konsekwentnych kobiet – podpowiada nam psycholożka Anita Kruszewska

Kasia Bigos trenerka

Ćwiczenia na ramiona z hantlami – wypracuj smukłe ramiona

Ćwiczenia na rozciąganie barków

Rozciąganie stawów barkowych – te ćwiczenia na pewno ci się przydadzą

7 najgorszych typów butów dla twoich stóp. Jakie obuwie może być niebezpieczne?

brzuszki na piłce

Sposób na bolące lędźwie. Jak sobie ulżyć?

Smartfon a dolegliwości / istock

Smartfon a dolegliwości, które może wywołać. To nie tylko bezsenność

Kobieta popijająca winko

„Alkoholiczka, która pije wino albo piwo, twierdzi, że nie ma problemu”. Kobiecy alkoholizm

×