Przejdź do treści

Muzyka na trening

Muzyka na trening
Muzyka na trening, fot. Katarzyna Milewska/ Pure
Podoba Ci
się ten artykuł?
Udostępnij bliskim
Najnowsze
Joanna Jaworska
3 najważniejsze zasady treningu dla osób z insulinoopornością. Wyjaśnia Joanna Jaworska [WIDEO]
Kobieta z deską jedzenia
Lek. Magdalena Jutrzenka: Trudno myśleć o zdrowym odżywianiu, kiedy czyjś budżet wynosi 200, 300 czy nawet 1000 złotych miesięcznie
Dlaczego poniedziałki są takie ciężkie? Wyjaśnia psycholożka dr Milena Marczak
Dlaczego poniedziałki są takie ciężkie? Wyjaśnia psycholożka dr Milena Marczak
Czym jest slut-shaming? Przedstawiamy fragment książki „Dziwki, zdziry, szmaty. Opowieści o slutshamingu”
Kardio vs. interwały, czyli zdrowe i zdrowsze

Muzyka na trening musi być energetyczna. Szukasz odpowiedniej? Sprawdź, co proponują naukowcy!

Czy znacie kogoś, kto lubi trenować w ciszy? Joga się nie liczy! Niemal każdemu dobra, energetyczna muzyka podczas ćwiczeń pomaga w motywacji, skupieniu się na ciele i odczuwaniu większej przyjemności z treningu. Poza tym, co potwierdziły badania naukowców z Uniwersytetu w Teaneck w New Jersey, muzyka podczas treningu zwiększa jego efektywność. Okazało się, że wytrzymałość osób ćwiczących podczas słuchania muzyki wzrasta o 15%, a w dodatku ćwicząc przy ulubionych rytmach, spala się więcej tkanki tłuszczowej (czasem nawet dwukrotnie więcej!).

Muzyka na trening i możesz więcej

Wiem to z własnego doświadczenia – ulubione utwory odwracają uwagę od potu, ciężkiego oddechu czy bólu mięśni. Czujemy, że możemy więcej. Nic w tym zresztą dziwnego. Włączamy muzykę, kiedy chcemy poprawić sobie humor lub odpowiednio się nastroić. Czemu działa kojąco? Kolejna ciakawostka. W latach 50. francuski otolaryngolog i neurolog prof. Alfred Tomatis wykazał, że ucho ludzkie energetyzuje korę mózgową. Wyniki badań dowiodły, że dźwięki o wysokiej częstotliwości poprawiają aktywność umysłu. Korzystny wpływ muzyki na samopoczucie pod koniec XX wieku nazwano „efektem Mozarta”. Dziś jednak niewiele osób załącza na mp3 muzykę klasyczną. To nie o tego „kopa” nam chodzi. Według analizy dr Costas Karageorghis z angielskiego Uniwersytetu Brunel, muzyka na trening powinna mieć 120-140 uderzeń na minutę i być energetyczna. I tu się chyba wszyscy zgodzimy.

Muzyka na trening – top lista

Ostatnio trafiłam w sieci na artykuł z businessinsider.com, w którym naukowcy zajmujący się sportem połączyli siły z serwisem Spotify i stworzyli listę najbardziej treningowych utworów ever. Zrobili to po przestudiowaniu 6,7 mln kompilacji. Wow! Lista jest oparta na globalnej popularności utworów, ich tempa, stylu i lirycznej zawartości. Wiecie, które utwory okazały się najbardziej motywujące? Podam kilka przykładów (może akurat szukacie treningowych hitów):

–  Roar – Katy Perry  92 BMP (polecany jako mentalne przygotowanie – pewnie w drodze na siłownię)

Talk Dirty – Jason Derulo ft 2 Chainz  100 BMP (jako propozycja stretchingowa)

– Rizzle Kicks – Skip To The Good Bit (też stretching)

Get Lucky – Daft Punk ft Pharrel Williams (aeroby lub rozgrzewka)

– Move – Little Mix – 120 BPM (aeroby lub rozgrzewka)

Need U 100% – Duke Dumont ft A*M*E – 124 BMP (kardio)

– You Make Me – Avicii – 125 BPM (kardio)

– Feel My Rhythm – Viralites – 128 BPM (kardio lub trening o umiarkowanej intensywności)

– Timber – Pitbull ft Ke$ha – 130 BPM (kardio lub trening o umiarkowanej intensywności)

– Applause – Lady Gaga – 140 BPM (kardio lub trening o wysokiej intensywności)

– Can’t Hold Us – Macklemore & Ryan Lewis ft Ray Dalton – 147 (kardio lub trening o bardzo wysokiej intensywności)

– Happy – Pharrell williams – 160 BMP (kardio lub trening o bardzo wysokiej intensywności)

– The Monster – Eminem ft Rihanna – 110 (trening siłowy)

– Love Me Again – John Newman – 126 (trening siłowy)

– Get Down – Groove Armada ft Stush and Red Rat – 127 BPM (trening siłowy)

–  #thatPOWER – will.i.am ft Justin Bieber – 128 BRPM (trening siłowy)

Oczywiście na liście znalazły się także takie nieśmiertelniki jak Eye of the Tiger (to akurat męska lista) lub kawałki Rihanny czy Lady Gagi (na liście damskiej).

Kiedy prowadzę zajęcia o wysokiej intensywności, często sięgam po klasyki z lat 90. I początku 2000. Dają niezłego kopa i dobrze się kojarzą. Osobiście jestem jednak zdania, że najważniejsze jest kierowanie się własnym gustem muzycznym. Słuchajmy tego, co nam podoba się najbardziej.

Podoba Ci się ten artykuł?

Tak
Nie

Powiązane tematy:

Zainteresują cię również:

Zaskocz swoje mięśnie! Zdradzamy, jak to zrobić

Nordic walking – to nie jest sport (tylko) dla osób starszych!

Trening a zdrowie / istock

Ćwiczenia na receptę. Można wyleczyć się dzięki sportowi?

Planujecie zakup rolek? Oto kilka ważnych informacji, które mogą wam się przydać

Czy 5 minut treningu dziennie wystarczy? Odpowiada Kasia Bigos

Rozciąganie odprężone, czyli co zrobić, by szpagat nie bolał

Ćwiczenia na pośladki. Dodaj obciążenie, poczujesz różnicę

Zestresowana? Spróbuj tych ćwiczeń. Pomogą ci się wyluzować

Fitspiracje, które nie inspirują. Czy na pewno warto przeglądać zdjęcia szczupłych sylwetek na Instagramie?

Joanna Jaworska

Joanna Jaworska: nie powinniśmy zmuszać się do aktywności fizycznej. To rodzaj autoagresji [WIDEO]

skakanka

Chemiczna skakanka. Raport: nawet 25 proc. przyrządów sportowych może zawierać niebezpieczne dla zdrowia substancje

Chcesz się więcej ruszać, ale nie możesz się oderwać od serialu? Oto zestaw ćwiczeń kanapowych

Kobieta rozwija matę do ćwiczeń

Poranny trening – dlaczego warto wstać?

Joanna Jaworska

Jak nie stracić motywacji chwilę po Nowym Roku? Podpowiada Joanna Jaworska [WIDEO]

Joanna Jaworska

Joanna Jaworska: czasem lepiej zjeść ciastko, na które mamy ochotę, i spuścić napięcie [WIDEO]

bieganie

Pierogi kontra biegi

sprzątanie

5 sposobów, jak być fit bez wychodzenia z domu

Joanna Jaworska

„Nie bodźcuj się ideałami”. Trenerka Personalna Joanna Jaworska tłumaczy, dlaczego to zawsze zły pomysł [WIDEO]

Joanna Jaworska

„Jesteś zwycięzcą”, „Bądź lepszą wersją siebie”? Trenerka Personalna Joanna Jaworska mówi, dlaczego teksty motywacyjne nie działają [WIDEO]

Cubii – trenowanie przy biurku. Czy warto ćwiczyć z Cubii?

Kobieta robi szpagat

Jak zrobić szpagat? Ćwiczenia rozciągające do szpagatu

Trening obwodowy – na czym polega i dlaczego jest skuteczny?

kobieta ćwiczy na siłowni

Co spala tłuszcz – ćwiczenia cardio czy trening siłowy?

Jak się ubrać, biegając zimą?

Bieganie zimą – buty, kurtka, odzież. Jak się ubrać?

Najpopularniejsze

Ćwiczenia na biust. 6 sposobów na ujędrnienie i podniesienie piersi

Choroby mają zapach – wiedziałaś o tym?

Twój kręgosłup potrzebuje wsparcia? Oto kilka ćwiczeń, które go wzmocnią

Kobieta mindfulness

Mindfulness dla początkujących. Kasia Bem zdradza 5 prostych zasad uważności

4 sposoby na pozbycie się oponki z brzucha. I nie chodzi wcale o robienie brzuszków

Stanie na rękach – krok po kroku

Stanie na rękach – krok po kroku

Ćwiczenia na rozciąganie barków

Rozciąganie stawów barkowych – te ćwiczenia na pewno ci się przydadzą

Oto 7 ćwiczeń, za które twój kręgosłup ci podziękuje. Wystarczy niewiele, by poczuć znaczną różnicę

Dzień się dopiero rozpoczął, a ciebie już ktoś wyprowadził z równowagi? Poznaj 5 kroków, które pozwolą zapanować nad emocjami

Leki plus alkohol to zawsze niebezpieczne związki? Sprawdź, które lekarstwa nie lubią się z wyskokowymi trunkami

Fit Matka Wariatka / Facebook

Agresja i fałszywa troska na profilu „Fit Matki Wariatki”. Przyszedł czas na pato-fitness. Hello Zdrowie mówi temu nie!

kobieta na wydmach

„Odpuszczanie” jest dobre dla ambitnych i konsekwentnych kobiet – podpowiada nam psycholożka Anita Kruszewska

Kobieta popijająca winko

„Alkoholiczka, która pije wino albo piwo, twierdzi, że nie ma problemu”. Kobiecy alkoholizm

Anja Rubik: nastolatki uczą się, że macica nie jest śmietnikiem na sprężynki

brzuszki na piłce

Sposób na bolące lędźwie. Jak sobie ulżyć?

Stres. Jak sobie z nim radzić? Oto 14 pomysłów, jak poradzić sobie ze stresem