Przejdź do treści

Muzyka na trening

Muzyka na trening
Muzyka na trening, fot. Katarzyna Milewska/ Pure
Podoba Ci
się ten artykuł?
Udostępnij bliskim

Muzyka na trening musi być energetyczna. Szukasz odpowiedniej? Sprawdź, co proponują naukowcy!

Czy znacie kogoś, kto lubi trenować w ciszy? Joga się nie liczy! Niemal każdemu dobra, energetyczna muzyka podczas ćwiczeń pomaga w motywacji, skupieniu się na ciele i odczuwaniu większej przyjemności z treningu. Poza tym, co potwierdziły badania naukowców z Uniwersytetu w Teaneck w New Jersey, muzyka podczas treningu zwiększa jego efektywność. Okazało się, że wytrzymałość osób ćwiczących podczas słuchania muzyki wzrasta o 15%, a w dodatku ćwicząc przy ulubionych rytmach, spala się więcej tkanki tłuszczowej (czasem nawet dwukrotnie więcej!).

Muzyka na trening i możesz więcej

Wiem to z własnego doświadczenia – ulubione utwory odwracają uwagę od potu, ciężkiego oddechu czy bólu mięśni. Czujemy, że możemy więcej. Nic w tym zresztą dziwnego. Włączamy muzykę, kiedy chcemy poprawić sobie humor lub odpowiednio się nastroić. Czemu działa kojąco? Kolejna ciakawostka. W latach 50. francuski otolaryngolog i neurolog prof. Alfred Tomatis wykazał, że ucho ludzkie energetyzuje korę mózgową. Wyniki badań dowiodły, że dźwięki o wysokiej częstotliwości poprawiają aktywność umysłu. Korzystny wpływ muzyki na samopoczucie pod koniec XX wieku nazwano „efektem Mozarta”. Dziś jednak niewiele osób załącza na mp3 muzykę klasyczną. To nie o tego „kopa” nam chodzi. Według analizy dr Costas Karageorghis z angielskiego Uniwersytetu Brunel, muzyka na trening powinna mieć 120-140 uderzeń na minutę i być energetyczna. I tu się chyba wszyscy zgodzimy.

Muzyka na trening – top lista

Ostatnio trafiłam w sieci na artykuł z businessinsider.com, w którym naukowcy zajmujący się sportem połączyli siły z serwisem Spotify i stworzyli listę najbardziej treningowych utworów ever. Zrobili to po przestudiowaniu 6,7 mln kompilacji. Wow! Lista jest oparta na globalnej popularności utworów, ich tempa, stylu i lirycznej zawartości. Wiecie, które utwory okazały się najbardziej motywujące? Podam kilka przykładów (może akurat szukacie treningowych hitów):

–  Roar – Katy Perry  92 BMP (polecany jako mentalne przygotowanie – pewnie w drodze na siłownię)

Talk Dirty – Jason Derulo ft 2 Chainz  100 BMP (jako propozycja stretchingowa)

– Rizzle Kicks – Skip To The Good Bit (też stretching)

Get Lucky – Daft Punk ft Pharrel Williams (aeroby lub rozgrzewka)

– Move – Little Mix – 120 BPM (aeroby lub rozgrzewka)

Need U 100% – Duke Dumont ft A*M*E – 124 BMP (kardio)

– You Make Me – Avicii – 125 BPM (kardio)

– Feel My Rhythm – Viralites – 128 BPM (kardio lub trening o umiarkowanej intensywności)

– Timber – Pitbull ft Ke$ha – 130 BPM (kardio lub trening o umiarkowanej intensywności)

– Applause – Lady Gaga – 140 BPM (kardio lub trening o wysokiej intensywności)

– Can’t Hold Us – Macklemore & Ryan Lewis ft Ray Dalton – 147 (kardio lub trening o bardzo wysokiej intensywności)

– Happy – Pharrell williams – 160 BMP (kardio lub trening o bardzo wysokiej intensywności)

– The Monster – Eminem ft Rihanna – 110 (trening siłowy)

– Love Me Again – John Newman – 126 (trening siłowy)

– Get Down – Groove Armada ft Stush and Red Rat – 127 BPM (trening siłowy)

–  #thatPOWER – will.i.am ft Justin Bieber – 128 BRPM (trening siłowy)

Oczywiście na liście znalazły się także takie nieśmiertelniki jak Eye of the Tiger (to akurat męska lista) lub kawałki Rihanny czy Lady Gagi (na liście damskiej).

Kiedy prowadzę zajęcia o wysokiej intensywności, często sięgam po klasyki z lat 90. I początku 2000. Dają niezłego kopa i dobrze się kojarzą. Osobiście jestem jednak zdania, że najważniejsze jest kierowanie się własnym gustem muzycznym. Słuchajmy tego, co nam podoba się najbardziej.

W przestrzeni zakupowej HelloZdrowie znajdziesz produkty polecane przez naszą redakcję:

Zdrowie umysłu
Less Stress from Plants 60 kaps. wegański
60,00 zł

Podoba Ci się ten artykuł?

Tak
Nie

Powiązane tematy:

Zainteresują cię również:

„Wygląda, jakby rozbierał mnie w swojej głowie”. Kobiety ćwiczące na siłowniach głośno sprzeciwiają się takim zachowaniom

Bieg po zdrowie. Rodzaje biegów i dlaczego warto je wypróbować /fot. Adobe Stock

Bieg po zdrowie. Rodzaje biegów, dlaczego warto znaleźć najlepszy dla siebie

Czym jest trening push pull legs i dlaczego powinnaś go wykonać? 

Rodzaje treningów. Siłowy, obwodowy, funkcjonalny – jaki rodzaj aktywności wybrać dla siebie? 

Półprzysiad – prosty sposób na skuteczne ujędrnienie pośladków

Jak wysmuklić łydki? Poznaj 3 proste ćwiczenia na poprawę ich kondycji i wyglądu

Jane Fonda była kiedyś instruktorką fitness. Dziś, mając 85 lat, nadal jest w świetnej formie. Wiemy dlaczego

Brazylijskie jiu-jitsu – twój sposób na skuteczną ochronę. Korzyści z trenowania BJJ

Nożyce: ćwiczenie na płaski brzuch i silne mięśnie dla każdego! 

Chcesz mieć mocne mięśnie brzucha? Wypróbuj kółko do ćwiczeń!

Przysiady dla jędrnych pośladków i zdrowych pleców 

Stepper. Niesamowite efekty z pomocą małego przyrządu!  / AdobeStock

Stepper. Niesamowite efekty z pomocą małego przyrządu! 

Jak szybciej biegać? 7 prostych sposobów, dzięki którym zwiększysz tempo

Poduszka sensomotoryczna – poduszka bezpieczeństwa dla twojego zdrowia

Mountain climber: wspinaj się po formę! Efekty ćwiczeń wspinaczkowych

5 ćwiczeń, które zapobiegają rwie kulszowej /fot. iStock

5 ćwiczeń, które zapobiegają rwie kulszowej 

Chodź dla zdrowia! Ile kalorii spala spacer? Sposoby na jego urozmaicenie  / istock

Chodź dla zdrowia! Ile kalorii spala spacer? Sposoby na jego urozmaicenie  

Jak dobrać strój sportowy damski do aktywności fizycznej? 

Capoeira – sztuka walki bez…walki. Jak przygotować się do treningu?

Czym jest trening split i kiedy warto go wprowadzić do swojego kalendarza?

Świeca – wymagające ćwiczenie, które wycisza i stymuluje pracę tarczycy

Rozciąganie statyczne czy dynamiczne? Jak rozciągać się prawidłowo?

Zrób wykrok po piękne i silne nogi! Jak prawidłowo robić wykroki?

3 ćwiczenia, dzięki którym pozbędziesz się bólu lędźwi 

×