Przejdź do treści

Chodzenie boso – naładuj się prosto z natury

iStock
Podoba Ci
się ten artykuł?
Udostępnij bliskim
Najnowsze
Paulina Młynarska
Paulina Młynarska: gdy tylko przejdę rekonwalescencję, kupię sobie jakiś piękny nowy biustonosz, sukienkę, rzucę grzywą i będę dumnie paradować z moimi implantami po ulicach
„Krew nas zalewa!”. Największe organizacje walczące z wykluczeniem menstruacyjnym jednoczą siły
Zmiana definicji gwałtu. „Kobiety potrzebują tej ustawy bardziej niż kwiatka na Dzień Kobiet”
Meghan Markle w wywiadzie z Oprah: „Nie chciałam już dłużej żyć”
Kane Tanaka / gerontology.wikia.org
118-letnia Kane Tanaka jest nastarszą mieszkanką globu. Chce wziąć udział w sztafecie z ogniem olimpijskim

Chodzenie boso jest niezdrowe? Włóż to między bajki. Kiedy gołe stopy dotykają ziemi, do organizmu dociera energia, która może zdziałać cuda z naszym zdrowiem.

Każde dziecko wie, że chodzenie boso jest cudowne. Czasem pokutują jednak przekonania, że jest niezdrowe i niebezpieczne. Niezdrowe, bo człowiek łatwiej się przeziębi, dostanie grzybicy, ale to i tak drobiazg w porównaniu z tym, że stopy się zdeformują. I niebezpieczne, bo ryzyko skaleczenia na przykład kawałkiem szkła jest dużo większe, gdy chodzimy bez butów. Okazuje się jednak, że więcej w tym straszenia niż faktów. Chodząc boso, możemy wiele zyskać.

Zaskakuje, jak wiele badań na ten temat powstało. Statystyki stoją murem za chodzeniem boso. Rozprawmy się od razu z pierwszym mitem, że to tylko szybki sposób na zarobienie ran od szkieł, gwoździ, otarć od kamieni, siniaków czy odmrożeń. Gdyby to zliczyć, to okazuje się, że zaledwie 0,89 proc. osób chodzących zwyczajowo bez butów lub z odkrytymi palcami doświadcza takich problemów. Wymyślenie butów ewidentnie zrobiło źle naszym stopom, uważa paleoantropolog prof. Lee R. Berger z Uniwersytetu Witwatersrand w Johannesburgu (RPA). Sprawdził on, czemu częściej niż u naszych przodków mamy patologiczne zmiany kostne stopy. W dużej mierze winne są temu właśnie buty, zwłaszcza że często są nieodpowiednio dobrane. Chodzenie boso powinno zalecać się również dzieciom. Doktor Lynn T. Staheli, dyrektor ortopedii w Szpitalu Dziecięcym i Centrum Medycznym w Seattle, stwierdził w jednym z wywiadów, że dzieci o najzdrowszych i najbardziej wysportowanych stopach to te, które zazwyczaj chodzą boso. Inne z kolei badanie wskazuje, że chodzenie w butach może zwiększać nacisk na kolana i kostki i sprzyjać osteoporozie. No dobra, a co z grzybicą? Najlepszą profilaktyką przed grzybicą jest po prostu dokładne wysuszanie stopy i jej wietrzenie. Jeśli niedokładnie wycieramy stopy np. po wizycie na basenie, grzybica grozi nam niezależnie od tego czy mamy buty, czy nie. Szkopuł tkwi w higienie.

Zwłaszcza docenić powinniśmy chodzenie bosą stopą po ziemi, piasku lub trawie. W czasopiśmie „Journal of Alternative and Complementary Medicine” ukazały się wyniki badania dowodzące, że chodzenie po ziemi poprawia funkcjonowanie czerwonych krwinek – komórki rzadziej się sklejają, co sprawia, że krew jest mniej lepka, a to pozytywnie działa na układ krwionośny. Niektórzy naukowcy sugerują też, że stąpanie boso po trawie czy piasku reguluje pracę hormonów i układu nerwowego. Poprawia też sen, zmniejsza stany zapalne oraz podnosi poziom antyoksydantów w organizmie. Jak widać, bardzo szerokie jest spektrum działania chodzenia boso.

Kosmiczna moc elektronów

Dlaczego chodzenie boso jest zdrowe? Jest zwyczajnie bardziej naturalne dla stopy, umożliwia jej normalny rozwój, niweluje płaskostopie, masuje ją. Ale jest jeszcze inna ciekawa odpowiedź.

Zdrowotny wpływ chodzenia boso na organizm wynika w dużej mierze z oddziaływania na ciało elektronów płynących z ziemi. Jak napisał w jednej ze swoich prac doktor Richard Brown (z Wydziału Fizjologii Człowieka na Uniwersytecie Oregon w USA), elektrony, które wędrują z ziemi do organizmu, mają najczystsze właściwości przeciwutleniające – zatem zyskujemy to, o co teraz tak zabiegamy w żywności i nie tylko w żywności. Nasze zwyczaje chodzenia w butach, życia w piętrowych budynkach czy spania na łóżkach zrywają bezpośredni kontakt ciała z naturalną powierzchnią. „Ziemia jest doskonałym przewodnikiem elektrycznym i ma ogromne zasoby elektronów, dlatego kontakt z nią to prosty, naturalny i skuteczny sposób naładowania się antyoksydantami wprost z natury” – uważają w swoich doniesieniach badacze kierowani przez Browna. U osób, które w celach leczniczych chodziły boso po ziemi, naukowcy zauważyli lepsze gojenie się ran oraz zmniejszenie stanów zapalnych, co ma być zasługą przeciwutleniaczy.

Ta, nazwijmy to, ziemska energia działa dosłownie od stóp do głów. Duża analiza w „Journal of Environmental and Public Health” wskazuje, że chodzenie boso po ziemi wpływa na mózg (co było mierzone elektroencefalogramem). Mało tego. Dowiemy się też, że bezpośredni kontakt stóp z naturalnymi powierzchniami poprawia regulację glukozy we krwi, redukuje stres i wspomaga układ odpornościowy.

Oczywiście przerzucenie się na chodzenie bez butów w naszym klimacie i kulturze na co dzień byłoby uznane za wariactwo. Ale po domu, mieszkaniu czy latem w ogrodzie – obowiązkowo! Warto sobie czasem na taką dziecięcą beztroskę pozwolić.

Zobacz także

i
Treści zawarte w serwisie mają wyłącznie charakter informacyjny i nie stanowią porady lekarskiej. Pamiętaj, że w przypadku problemów ze zdrowiem należy bezwzględnie skonsultować się z lekarzem.

Pierwsze suplementy od kobiet dla kobiet

Poznaj WIMIN

Podoba Ci się ten artykuł?

Tak
Nie

Powiązane tematy:

Zainteresują cię również:

Kobieta śmieje się

Kilka prostych rad, które sprawią, że moc pozostanie z wami przez cały dzień

kobieta w pracy

Czujesz, że tracisz moc? Oto 10 sposobów na zapewnienie sobie energii w ciągu dnia

kobieta zimą

Mroźne powietrze może ci wyjść na dobre! Po co jest mróz? Wyjaśniamy

Kobieta stoi na ulicy

Ty czy twój mózg. Kto podejmie decyzje o tym, co dziś obejrzysz na Netfliksie?

Kobieta

Stres a odporność – czego jeszcze nie wiemy o tym przedziwnym związku?

Zimno jest zdrowe! Nie wierzysz? Oto 5 pożytków z niskich temperatur

Silne nogi to silny mózg? Sprawdź, co mówią badania

„Szwedzi nie wzięli pod uwagę, że odporność stadną osiąga się stosunkowo wolno” – mówi prof. Maria Gańczak

Anna Golan, psycholog i seksuolog kliniczny

„Słowa uwodzą i to bardzo skutecznie. Zwracajcie uwagę, jak mówicie do swoich partnerów seksualnych” – Anna Golan o sapioseksualizmie

Zapominasz? To znak, że z twoim mózgiem wszystko jest w porządku

Kobieta siedzi przy biurku

Trening mózgu – ćwiczenia. Jak efektywnie ćwiczyć umysł?

Zrelaksowana dziewczyna

ASMR – orgazm dla mózgu. Jak to działa i na co może pomóc?

Katarzyna Gołębiewska:

„Chodzenie bez obuwia to starożytny i sprawdzony środek leczniczy w przypadku niewłaściwego krążenia krwi, zarówno nadciśnienia jak i niedociśnienia” – mówi Katarzyna Gołębiewska, refleksolog

Ciągły stres niszczy ci życie. Sprawdź, jak go okiełznać!

Kobiecy mózg – jaki jest naprawdę?

6 skutecznych sposobów na sprawny umysł i poprawę pamięci

Stań na głowie

Stanie na głowie – joga, technika. Jak się tego nauczyć?

Mózg na różowym tle

Mózg po ciąży – czy się kurczy? Badania, zmiany

Gdy skończy się pandemia – co możesz zrobić dla poprawienia swojej odporności

Gdy skończy się pandemia – co możesz zrobić dla poprawienia swojej odporności?

Wiesz, co lubi twój mózg? Dowiedz się, co mu służy a co szkodzi

Wiesz, co lubi twój mózg? Dowiedz się, co mu służy a co szkodzi

Nogi kobiety w luźnych spodniach do kostki. W ręku trzyma aparat.

Sprawdź, czy twoje stopy ustawione są prawidłowo. Jak to zrobić i jak je leczyć? Tłumaczy fizjoterapeuta Julian Sobiech

Fikcja na emocje? Aktywuj się w domu z książką w ręce

Fikcja na emocje? Aktywuj się w domu z książką w ręce

Dr Wojciech Falęcki

Odporność kobiet w ciąży. Dr Wojciech Falęcki o tym, jak powinno się o nią zadbać

Złe nawyki, które odbierają ci energię. Zobacz, czego warto się pozbyć

Najpopularniejsze

Oto 7 ćwiczeń, za które twój kręgosłup ci podziękuje. Wystarczy niewiele, by poczuć znaczną różnicę

Ćwiczenia na biust. 6 sposobów na ujędrnienie i podniesienie piersi

Twój kręgosłup potrzebuje wsparcia? Oto kilka ćwiczeń, które go wzmocnią

Choroby mają zapach – wiedziałaś o tym?

Stanie na rękach – krok po kroku

Stanie na rękach – krok po kroku

Dlaczego związki, które miały trwać całe życie, tak często się rozpadają?

Jak pozbyć się oponki z brzucha

4 sposoby na pozbycie się oponki z brzucha. I nie chodzi wcale o robienie brzuszków

Joga hormonalna – sposób na równowagę

Ćwiczenia na rozciąganie barków

Rozciąganie stawów barkowych – te ćwiczenia na pewno ci się przydadzą

Fit Matka Wariatka / Facebook

Agresja i fałszywa troska na profilu „Fit Matki Wariatki”. Przyszedł czas na pato-fitness. Hello Zdrowie mówi temu nie!

Kobieta

5 błędów, które popełniasz przed 10 rano

kobieta na wydmach

„Odpuszczanie” jest dobre dla ambitnych i konsekwentnych kobiet – podpowiada nam psycholożka Anita Kruszewska

Kobieta ćwiczy

Chcesz dobrze zacząć dzień? Oto propozycje ćwiczeń na poranny rozruch

Kasia Bigos trenerka

Ćwiczenia na ramiona z hantlami – wypracuj smukłe ramiona

8 rzeczy, za które pokochają cię twoje stawy. Nie tylko wysiłek fizyczny!

Smartfon a dolegliwości / istock

Smartfon a dolegliwości, które może wywołać. To nie tylko bezsenność