Przejdź do treści

Chodzenie boso – naładuj się prosto z natury

iStock
Podoba Ci
się ten artykuł?
Udostępnij bliskim
Zofia Zborowska-Wrona o kobietach: „Jest mi szkoda siebie, jest mi szkoda każdej z nas, która nadal nieświadomie tkwi po pachy w tym szambie ściemy”
Jak dobrze się kłócić? Radzi psycholożka Milena Wojnarowska
Jak wygląda „klasyczny Janusz” na polskiej plaży? Ta kampania jest hitem sieci
Ignoruj zagrożenia, pamiętaj o lansie, nadużywaj słońca…Sposobów na zepsuty urlop jest znacznie więcej!
Pies kontra upał. Jak pomóc zwierzakowi? Podpowiadamy!

Chodzenie boso jest niezdrowe? Włóż to między bajki. Kiedy gołe stopy dotykają ziemi, do organizmu dociera energia, która może zdziałać cuda z naszym zdrowiem.

Każde dziecko wie, że chodzenie boso jest cudowne. Czasem pokutują jednak przekonania, że jest niezdrowe i niebezpieczne. Niezdrowe, bo człowiek łatwiej się przeziębi, dostanie grzybicy, ale to i tak drobiazg w porównaniu z tym, że stopy się zdeformują. I niebezpieczne, bo ryzyko skaleczenia na przykład kawałkiem szkła jest dużo większe, gdy chodzimy bez butów. Okazuje się jednak, że więcej w tym straszenia niż faktów. Chodząc boso, możemy wiele zyskać.

Zaskakuje, jak wiele badań na ten temat powstało. Statystyki stoją murem za chodzeniem boso. Rozprawmy się od razu z pierwszym mitem, że to tylko szybki sposób na zarobienie ran od szkieł, gwoździ, otarć od kamieni, siniaków czy odmrożeń. Gdyby to zliczyć, to okazuje się, że zaledwie 0,89 proc. osób chodzących zwyczajowo bez butów lub z odkrytymi palcami doświadcza takich problemów. Wymyślenie butów ewidentnie zrobiło źle naszym stopom, uważa paleoantropolog prof. Lee R. Berger z Uniwersytetu Witwatersrand w Johannesburgu (RPA). Sprawdził on, czemu częściej niż u naszych przodków mamy patologiczne zmiany kostne stopy. W dużej mierze winne są temu właśnie buty, zwłaszcza że często są nieodpowiednio dobrane. Chodzenie boso powinno zalecać się również dzieciom. Doktor Lynn T. Staheli, dyrektor ortopedii w Szpitalu Dziecięcym i Centrum Medycznym w Seattle, stwierdził w jednym z wywiadów, że dzieci o najzdrowszych i najbardziej wysportowanych stopach to te, które zazwyczaj chodzą boso. Inne z kolei badanie wskazuje, że chodzenie w butach może zwiększać nacisk na kolana i kostki i sprzyjać osteoporozie. No dobra, a co z grzybicą? Najlepszą profilaktyką przed grzybicą jest po prostu dokładne wysuszanie stopy i jej wietrzenie. Jeśli niedokładnie wycieramy stopy np. po wizycie na basenie, grzybica grozi nam niezależnie od tego czy mamy buty, czy nie. Szkopuł tkwi w higienie.

Zwłaszcza docenić powinniśmy chodzenie bosą stopą po ziemi, piasku lub trawie. W czasopiśmie „Journal of Alternative and Complementary Medicine” ukazały się wyniki badania dowodzące, że chodzenie po ziemi poprawia funkcjonowanie czerwonych krwinek – komórki rzadziej się sklejają, co sprawia, że krew jest mniej lepka, a to pozytywnie działa na układ krwionośny. Niektórzy naukowcy sugerują też, że stąpanie boso po trawie czy piasku reguluje pracę hormonów i układu nerwowego. Poprawia też sen, zmniejsza stany zapalne oraz podnosi poziom antyoksydantów w organizmie. Jak widać, bardzo szerokie jest spektrum działania chodzenia boso.

Kosmiczna moc elektronów

Dlaczego chodzenie boso jest zdrowe? Jest zwyczajnie bardziej naturalne dla stopy, umożliwia jej normalny rozwój, niweluje płaskostopie, masuje ją. Ale jest jeszcze inna ciekawa odpowiedź.

Zdrowotny wpływ chodzenia boso na organizm wynika w dużej mierze z oddziaływania na ciało elektronów płynących z ziemi. Jak napisał w jednej ze swoich prac doktor Richard Brown (z Wydziału Fizjologii Człowieka na Uniwersytecie Oregon w USA), elektrony, które wędrują z ziemi do organizmu, mają najczystsze właściwości przeciwutleniające – zatem zyskujemy to, o co teraz tak zabiegamy w żywności i nie tylko w żywności. Nasze zwyczaje chodzenia w butach, życia w piętrowych budynkach czy spania na łóżkach zrywają bezpośredni kontakt ciała z naturalną powierzchnią. „Ziemia jest doskonałym przewodnikiem elektrycznym i ma ogromne zasoby elektronów, dlatego kontakt z nią to prosty, naturalny i skuteczny sposób naładowania się antyoksydantami wprost z natury” – uważają w swoich doniesieniach badacze kierowani przez Browna. U osób, które w celach leczniczych chodziły boso po ziemi, naukowcy zauważyli lepsze gojenie się ran oraz zmniejszenie stanów zapalnych, co ma być zasługą przeciwutleniaczy.

W przestrzeni zakupowej HelloZdrowie znajdziesz produkty polecane przez naszą redakcję:

Ta, nazwijmy to, ziemska energia działa dosłownie od stóp do głów. Duża analiza w „Journal of Environmental and Public Health” wskazuje, że chodzenie boso po ziemi wpływa na mózg (co było mierzone elektroencefalogramem). Mało tego. Dowiemy się też, że bezpośredni kontakt stóp z naturalnymi powierzchniami poprawia regulację glukozy we krwi, redukuje stres i wspomaga układ odpornościowy.

Oczywiście przerzucenie się na chodzenie bez butów w naszym klimacie i kulturze na co dzień byłoby uznane za wariactwo. Ale po domu, mieszkaniu czy latem w ogrodzie – obowiązkowo! Warto sobie czasem na taką dziecięcą beztroskę pozwolić.

Zobacz także

i
Treści zawarte w serwisie mają wyłącznie charakter informacyjny i nie stanowią porady lekarskiej. Pamiętaj, że w przypadku problemów ze zdrowiem należy bezwzględnie skonsultować się z lekarzem.

Podoba Ci się ten artykuł?

Tak
Nie

Powiązane tematy:

Zainteresują cię również:

Ćwiczenia na haluksy – jakie wykonywać zapobiegawczo i po operacji?

Uchodźcy zmagają się ze "stopą okopową" / gettyimages

Uchodźcy na granicy białoruskiej nadal cierpią. Wielu z nich zmaga się z tzw. stopą okopową. „Ból jest nie do zniesienia”

Ponad 90 proc. Polaków jest odpornych na koronawirusa? Niedzielski: Wynik daje nam pewien komfort bezpieczeństwa

Dziewczyna hamak

5 patentów na wiosenne przemęczenie. Sprawdź, jak ustrzec się przed kacem po zimie

Kobieta śmieje się

Kilka prostych rad, które sprawią, że moc pozostanie z wami przez cały dzień

Bruce Willis

Bruce Willis kończy karierę. Zdiagnozowano u niego ciężką chorobę

Sławomir Prusakowski

„Sny mogą zwiększyć naszą samoświadomość i uważność na to, kim jesteśmy, czego doświadczamy, co jest dla nas ważne”. O znaczeniach snów mówi psycholog Sławomir Prusakowski

Hałas da się oswoić

Hałas męczy i niszczy mózg. Jest sposób, by sobie z tym poradzić. I wcale nie chodzi o zatykanie uszu!

Ty zawsze w trzech swetrach, a dalej ci zimno? Oto kilka możliwych przyczyn

lustrzane neurony

Lustrzany mózg, czyli zachowania zaraźliwe

W ciąży mózg kobiety się… kurczy. Poznaj 5 zaskakujących faktów dotyczących kobiecego ciała

Oczyszczanie szałwią białą

Oczyszczanie szałwią białą – właściwości lecznicze kadzidła

Zapominasz? To znak, że z twoim mózgiem wszystko jest w porządku

ASMR – orgazm dla mózgu. Jak to działa i na co może pomóc?

Kobieta stoi na ulicy

Ty czy twój mózg. Kto podejmie decyzje o tym, co dziś obejrzysz na Netfliksie?

Co święta robią z naszym mózgiem? Wyjaśnia psycholożka dr Milena Marczak

Co święta robią z naszym mózgiem? Wyjaśnia psycholożka dr Milena Marczak

Usprawnij swoją koncentrację! Neurolog radzi, jak bezboleśnie zejść z obłoków na ziemię/fot. Pexels

Usprawnij swoją koncentrację! Neurolog radzi, jak bezboleśnie zejść z obłoków na ziemię

joga yoga

Joga w hamaku. Ćwicz nad ziemią!

Nordic walking – to nie jest sport (tylko) dla osób starszych!

Wzmacniamy odporność po zimie. Sprawdzone sposoby, które pokochasz

Kobieta

Szczęśliwi czasu nie liczą – jak samopoczucie wpływa na długość życia?

kobieta w pracy

Czujesz, że tracisz moc? Oto 10 sposobów na zapewnienie sobie energii w ciągu dnia

kobieta zimą

Mroźne powietrze może ci wyjść na dobre! Po co jest mróz? Wyjaśniamy

Kobieta

Stres a odporność – czego jeszcze nie wiemy o tym przedziwnym związku?

Najpopularniejsze

Ćwiczenia na biust

Ćwiczenia na biust. 6 sposobów na jędrne piersi

Kobieta wąchająca kwiat

Choroby mają zapach – wiedziałaś o tym?

Kobieta w stroju fitness

Oponka na brzuchu. Jak zredukować ten problem?

Intymne dolegliwości rowerzystek. Sprawdź, jak zadbać o siebie w trakcie rowerowych wojaży

Jak dbać o nogi w podróży?

kobieta na wydmach

„Odpuszczanie” jest dobre dla ambitnych i konsekwentnych kobiet – podpowiada nam psycholożka Anita Kruszewska

Kobieta ćwiczy

Twój kręgosłup potrzebuje wsparcia? Oto kilka ćwiczeń, które go wzmocnią

Fit Matka Wariatka / Facebook

Agresja i fałszywa troska na profilu „Fit Matki Wariatki”. Przyszedł czas na pato-fitness. Hello Zdrowie mówi temu nie!

Kasia Bigos trenerka

Ćwiczenia z hantlami – wypracuj smukłe ramiona

Kobieta ćwiczy

Oto 7 ćwiczeń, za które twój kręgosłup ci podziękuje. Wystarczy niewiele, by poczuć znaczną różnicę

7 najgorszych typów butów dla twoich stóp. Jakie obuwie może być niebezpieczne?

Ćwiczenia na rozciąganie barków

Rozciąganie stawów barkowych – te ćwiczenia na pewno ci się przydadzą

Kobieta popijająca winko

„Alkoholiczka, która pije wino albo piwo, twierdzi, że nie ma problemu”. Kobiecy alkoholizm

Kobieta ćwiczy

Dzień się dopiero rozpoczął, a ciebie już ktoś wyprowadził z równowagi? Poznaj 5 kroków, które pozwolą zapanować nad emocjami

Smartfon a dolegliwości / istock

Smartfon a dolegliwości, które może wywołać. To nie tylko bezsenność

brzuszki na piłce

Sposób na bolące lędźwie. Jak sobie ulżyć?

×