Przejdź do treści

Jak się twórczo złościć? Wykorzystaj negatywne emocje, by wprowadzić zmiany w życiu!

Kobieta
Jak się twórczo złościć?/ fot. Abdiel Ibarra/Unsplash
Podoba Ci
się ten artykuł?
Udostępnij bliskim
Victoria Beckham o współczesnych kanonach piękna: „Nie chodzi o bycie w określonym rozmiarze. Chodzi o to, by wiedzieć, kim się jest i być szczęśliwym w swojej skórze”
Wstrząsająca relacja polskiego lekarza z Ukrainy: „Weszli na OIOM, związali lekarza, który tam był, kazali mu klęczeć, a w usta włożyli mu granat”
Transpłciowy mężczyzna w ciąży w reklamie Calvina Kleina. Marka usuwa nienawistne komentarze
„W imieniu Rzeczpospolitej Polskiej mojej córce dano w twarz” – pisze Piotr Jacoń, dziennikarz i ojciec transpłciowej Wiktorii
74-letnia Maye Musk na okładce w stroju kąpielowym. „Mam nadzieję, że kobiety lepiej poczują się we własnej skórze”

Wcale niełatwo poradzić sobie ze złością. Podpowiadamy, jak skutecznie opanować gniew i mądrze korzystać z potencjału złości. Poniżej znajdziesz trzy wskazówki – naprawdę warte wypróbowania!

W świecie emocji złość ma złą reputację. Jednak nie da się bez niej żyć. Towarzyszy nam od początku i w wielu sytuacjach to właśnie ona pomogła przetrwać naszemu gatunkowi. Sygnalizowała zagrożenie i automatycznie mobilizowała ciało do walki. Dostarczała energii, aby skonfrontować się z trudnością. Gdyby nie złość, być może nadal mieszkalibyśmy w jaskiniach…

Co zatem zrobić, aby zaprzyjaźnić się ze swoją złością i zacząć świadomie korzystać z jej pozytywnej energii? Jak w trudnych sytuacjach dopuścić ją do głosu, a nie wejść na terytorium wrogości i agresji? Oto trzy metody.

Odkryj swoje niezaspokojone potrzeby

Złość jest sygnałem alarmowym, który włącza się w sytuacji, kiedy któraś z naszych potrzeb jest niezaspokojona. Złościsz się, bo być może czujesz strach lub gorycz odrzucenia. Smutek lub rozczarowanie z powodu oddalania się od zamierzonego celu. Natężenie odczuwanej złości jest proporcjonalne do znaczenia, jakie przypisujemy niespełnionej potrzebie. W oswojeniu własnej złości pomaga zidentyfikowanie niezauważanego pragnienia.

Wskazówka 1

Kiedy czujesz wzburzenie, spróbuj usłyszeć komunikat płynący ze złości. Zirytowało cię, kiedy twój najlepszy przyjaciel nie podzielił się z tobą swoim kłopotem, a skonsultował własny problem z gronem dalszych znajomych. Przecież wcześniej zwierzał ci się ze wszystkiego. Zastanów się, jaka niezaspokojona potrzeba wywołała twoją złość, czego w tym momencie ci zabrakło. Może gniew uruchomił smutek z powodu odrzucenia albo myśl, że nie obdarzono cię zaufaniem? Może powodem był lęk, że tracisz bliską osobę? Pomyśl, co możesz zrobić, aby wypełnić tę emocjonalną lukę. Pozwól sobie ją poczuć. Będzie bolało, ale jeśli to zignorujesz, złość nie minie, a ujawni się ze zdwojoną siłą i poza twoją kontrolą. Rozwiązaniem dla tej sytuacji będzie szczera rozmowa z przyjacielem, nazwanie własnych emocji i przyznanie się do swoich potrzeb. Zaakceptowanie smutku, poczucia odrzucenia i lęku nie jest słabością. Jest siłą, która przyczyni się do wzmocnienia relacji z przyjacielem.

W przestrzeni zakupowej HelloZdrowie znajdziesz produkty polecane przez naszą redakcję:

PROMOCJA
Zdrowie umysłu
Less Stress from Plants 60 kaps. wegański
60,00 zł 90,00 zł

Przyjrzyj się własnym przekonaniom i interpretacjom

Negatywne podejście do złości, przekonanie na temat jej niekorzystnego wpływu na nasze życie ma często swoje korzenie we wczesnym dzieciństwie. W tamtym czasie ze strony rodziców, babć czy cioć płynęły opinie, że „grzeczne dzieci się nie złoszczą”. Dziecko, słysząc takie słowa, ma poczucie winy, myśli, że jeśli się złości, to robi coś złego i najpewniej będzie ukarane. Uczy się tłumić gniew, odcina się od własnych emocji nieakceptowanych przez osoby dla niego ważne. Po takim treningu, kiedy osiąga dorosłość, nie potrafi już inaczej. W momentach wzburzenia przyjmuje strategię połykania emocji, do której kiedyś nie dawano mu prawa. Przepracowanie negatywnych przekonań na temat złości, wypełniających monolog wewnętrzny, jest jedną z metod pomagających uznać jej pozytywną rolę dla komfortu psychicznego.

Wskazówka 2

Gdy podczas rozmowy z partnerem czujesz, jak wzrasta twój poziom irytacji, a rzeczowa rozmowa przeradza się w ostrą kłótnię, włącz pauzę. Pozwól sobie na moment wycofania się. Otwarcie powiedz, że potrzebujesz czasu na zastanowienie, i poproś o kontynuację rozmowy później. Wypij szklankę wody, weź cztery głębokie wdechy i usiądź wygodnie. Poświęć 20 minut na znalezienie odpowiedzi na pytanie: „Co wzbudziło u mnie złość?”. Nie kłóć się ze swoim umysłem i z jego osądami. Tylko zauważ, opisz. Celem ćwiczenia jest odkrycie twoich interpretacji i przekonań na temat sytuacji, która cię zdenerwowała. Kontynuuj ćwiczenie, aż poczujesz dystans emocjonalny do swoich myśli i zniknie przymus reagowania dosadnie. Wróć do rozmowy i spokojnie przedstaw swoje stanowisko. Jeżeli będziesz ćwiczyć, zobaczysz, że nawet w trudnej sytuacji nauczysz się oddzielać od swoich ocen i przejmiesz kontrolę nad złością.

Wykorzystaj złość w kreatywności

Złość to impuls, który wzmacnia zapał do wprowadzenia zmian w życiu. Jeśli ją zaakceptujesz, ale nie poddasz się jej destrukcyjnej sile, może cię zmotywować do bardziej twórczego myślenia i wyszukiwania świeżych pomysłów. Dowiedziono, że to właśnie kryzys jest źródłem rozwoju. Wraz ze złością pojawia duża dawka energii, której możesz użyć do realizacji planów i projektów.

Wskazówka 3

Twój pomysł nie spotkał się z akceptacją szefa. Poświęciłeś cały weekend na dopracowanie projektu. Pewny sukcesu czekałeś na werdykt. Teraz kipisz ze złości i rozsadza cię wkurzenie. Chcesz wiedzieć, co zrobić, aby wykorzystać moc płynącą ze złości i jak konstruktywnie poradzić sobie z tą sytuacją? Zastanów się, co wzbudziło twój gniew. Czy powodem była krytyczna reakcja przełożonego? A może jesteś zły na siebie, bo czujesz, że zachowałeś się mało asertywnie, wypełniając swój prywatny czas pracą zawodową?

Kiedy powodem irytacji było odrzucenie twojego pomysłu i nadal zależy ci na przekonaniu szefa, że to ty masz rację – wykorzystaj złość do ulepszenia koncepcji. Zamiast bić się z myślami i psioczyć pod nosem, jak niesprawiedliwie oceniono twój wkład w rozwój firmy, zrób burzę mózgu – uruchom kreatywność, dopracuj projekt. Teraz już wiesz, co poprawić, aby twoja koncepcja zyskała aprobatę. Złość doda ci siły i będzie skutecznym motorem do wprowadzenia innowacji. Jednak jeśli powodem twojej złości jest poczucie zmarnowania weekendu, zastanów się, czy nie stajesz się pracoholikiem… Może pomoże ci ten tekst?

Na zakończenie jeszcze jedna wskazówka – zaakceptuj swoją złość. Jest równie ważną emocją jak radość czy miłość. To twój prywatny sonar. Naucz się zawczasu dostrzegać i dekodować jego komunikaty, by nie stracić nad złością kontroli i twórczo wykorzystać jej potencjał.

Zobacz także

i
Treści zawarte w serwisie mają wyłącznie charakter informacyjny i nie stanowią porady lekarskiej. Pamiętaj, że w przypadku problemów ze zdrowiem należy bezwzględnie skonsultować się z lekarzem.

Podoba Ci się ten artykuł?

Tak
Nie

Powiązane tematy:

Zainteresują cię również:

"Karanie ciszą jest przemocą. Zawsze prowadzi do pogorszenia relacji" - podkreśla psycholożka

„Karanie ciszą jest przemocą. Zawsze prowadzi do pogorszenia relacji” – podkreśla psycholożka

Ugryź się w język i zostaw na boku swoje rozpasane ego. Jak się kłócić, żeby było dobrze?

Barbara Filipczyńska /fot. archiwum prywatne

„Kiedy dusza ustala kierunek działania, a umysł je realizuje, zaczynamy żyć tak, jak chcemy”. Czym jest Soul Coaching® mówi Barbara Filipczyńska

„Obdarowywanie może być manipulacją”. Kiedy prezenty mogą stać się problemem, pisze Milena Wojnarowska, psycholożka

Kobieta

Jesteś wkurzona, a żal ci ładnych talerzy? Kasia Bem radzi, jak skutecznie rozładować złość

Przytulanie mężczyzn

Przytulanie mężczyzny. Dlaczego niektórzy ludzie nie chcą się przytulać?

Czy rozmiar i kolor talerza ma znaczenie? / pexels

Czy rozmiar i kolor talerza mają znaczenie, kiedy chcemy schudnąć? Na to pytanie odpowiada profesorka Katarzyna Siuzdak

Kobieta śmieje się

Kilka prostych rad, które sprawią, że moc pozostanie z wami przez cały dzień

Nigdy na nic nie masz czasu? Zobacz, na czym możesz go łatwo zaoszczędzić

Kobieta nad wodą

Nie radząc sobie z gniewem, szkodzisz zdrowiu. Do wyjścia z gniewu potrzebnych jest 5 kroków

„Ich współpracownicy często opisują to jako obcowanie z czystym – niejako nieludzkim – intelektem”. Jak rozpoznać psychopatę, tłumaczy ekspertka

Kobieta stoi na łące. Ręce trzyma w górze

Zachwyć się tym, co jest teraz. Potrafisz to zrobić? Kasia Bem uważa, że to proste

Kobieta w białej koszuli przegląda się w lustrze. Ręce trzyma na górze, poprawia sobie coś we włosach

Co czujesz, kiedy widzisz siebie nagą w lustrze?

Kobieta ćwiczy

Dzień się dopiero rozpoczął, a ciebie już ktoś wyprowadził z równowagi? Poznaj 5 kroków, które pozwolą zapanować nad emocjami

smutna kobieta spotkanie

„Zamiast skupiać się na tym, co mamy, koncentrujemy się na tym, co chciałybyśmy mieć”. Dlaczego nie warto narzekać?

„Od nas zależy, czy media społecznościowe będą nas wzmacniać, czy niszczyć”. Jak zrobić porządki na Instagramie, mówi psycholożka Zuzanna Butryn

Aleksytymia - czym jest? / pexels

Masz trudność z nazywaniem i identyfikowaniem emocji? Jak 10 proc. populacji, możesz być aleksytymikiem

„Teraz bawią nas memy, ale zaraz może pojawić się potrzeba obśmiania sacrum. I na to nie ma mojej zgody”. Jak językowo oswajamy wojnę, mówi językoznawczyni Małgorzata Majewska

Paulina Danielak / archiwum prywatne

Paulina Danielak: Kobiety często nie mają dostępu do złości. Pojawia się płacz, bo nikt nie uczył ich wcześniej, jak wyrażać złość

dr Ewa Jarcewska-Gerc /fot. archiwum prywatne

„Poczucie winy, które towarzyszy prokrastynacji, może albo nas pogrążyć w dalszym odkładaniu, albo w końcu zmotywować do zmiany” – mówi Ewa Jarczewska-Gerc

Intuicja, czyli dziwny głos w twojej głowie. Wierzyć jej czy nie?

„W domach, w których oszukiwanie jest mechanizmem obronnym, wychowujemy patologicznych kłamców”. O psychologii kłamstwa mówi Natalia Hofman

„Matczyna rana przekazywana jest z pokolenia na pokolenie. Ale można ją uzdrowić” – mówi Aneta Gajda-Boryczko, terapeutka

Katarzyna Podleska /fot. archiwum prywatne

Nie mów, że rozumiesz. Mniej pytaj, więcej słuchaj. Psychotraumatolożka Katarzyna Podleska radzi, jak zachować się wobec uchodźców

Najpopularniejsze

Kobieta wąchająca kwiat

Choroby mają zapach – wiedziałaś o tym?

Ćwiczenia na biust. 6 sposobów na ujędrnienie i podniesienie piersi

Ty zawsze w trzech swetrach, a dalej ci zimno? Oto kilka możliwych przyczyn

Burpees to jedno z najlepszych ćwiczeń w świecie fitness. Podejmij wyzwanie!

Burpees to jedno z najlepszych ćwiczeń w świecie fitness. Podejmij wyzwanie!

4 sposoby na pozbycie się oponki z brzucha. I nie chodzi wcale o robienie brzuszków

Kobieta ćwiczy

Twój kręgosłup potrzebuje wsparcia? Oto kilka ćwiczeń, które go wzmocnią

Intymne dolegliwości rowerzystek. Sprawdź, jak zadbać o siebie w trakcie rowerowych wojaży

kobieta na wydmach

„Odpuszczanie” jest dobre dla ambitnych i konsekwentnych kobiet – podpowiada nam psycholożka Anita Kruszewska

brzuszki na piłce

Sposób na bolące lędźwie. Jak sobie ulżyć?

Ćwiczenia na rozciąganie barków

Rozciąganie stawów barkowych – te ćwiczenia na pewno ci się przydadzą

Kasia Bigos trenerka

Ćwiczenia na ramiona z hantlami – wypracuj smukłe ramiona

7 najgorszych typów butów dla twoich stóp. Jakie obuwie może być niebezpieczne?

Smartfon a dolegliwości / istock

Smartfon a dolegliwości, które może wywołać. To nie tylko bezsenność

Kobieta popijająca winko

„Alkoholiczka, która pije wino albo piwo, twierdzi, że nie ma problemu”. Kobiecy alkoholizm

Kobieta trzyma psa na rękach

Stres. Jak sobie z nim radzić? Oto 14 pomysłów, jak poradzić sobie ze stresem

Kobieta ćwiczy

Chcesz dobrze zacząć dzień? Oto propozycje ćwiczeń na poranny rozruch

×