Przejdź do treści

Jak się twórczo złościć? Wykorzystaj negatywne emocje, by wprowadzić zmiany w życiu!

Jak się twórczo złościć? Abdiel Ibarra/Unsplash
Podoba Ci
się ten artykuł?
Udostępnij bliskim
Najnowsze
Wentworth Miller
Wentworth Miller, gwiazdor „Skazanego na śmierć”, wyznał, że ma autyzm. „Ma to kluczowe znaczenie dla tego, kim jestem”
Ukraińskie stewardessy zmieniają uniformy. Obcisłe spódnice i szpilki odchodzą do lamusa!
Ukraińskie stewardessy zmieniają uniformy. Obcisłe spódnice i szpilki odchodzą do lamusa!
Dwie kobiety w oknie
Akademiki UJ i UW będą dostępne także dla niezaszczepionych studentów
wykluczenie menstruacyjne
„Czym różni się papier toaletowy od podpaski?”. Wykluczenie menstruacyjne po raz pierwszy w polskim Sejmie
Kobieta z folią
Mama Chemik: czy tak samo jak szczepionek boicie się metali ciężkich, które mogą być nawet w kubku, z którego codziennie pijecie kawę?

Wcale niełatwo poradzić sobie ze złością. Podpowiadamy, jak skutecznie opanować gniew i mądrze korzystać z potencjału złości. Poniżej znajdziesz trzy wskazówki – naprawdę warte wypróbowania!

W świecie emocji złość ma złą reputację. Jednak nie da się bez niej żyć. Towarzyszy nam od początku i w wielu sytuacjach to właśnie ona pomogła przetrwać naszemu gatunkowi. Sygnalizowała zagrożenie i automatycznie mobilizowała ciało do walki. Dostarczała energii, aby skonfrontować się z trudnością. Gdyby nie złość, być może nadal mieszkalibyśmy w jaskiniach…

Co zatem zrobić, aby zaprzyjaźnić się ze swoją złością i zacząć świadomie korzystać z jej pozytywnej energii? Jak w trudnych sytuacjach dopuścić ją do głosu, a nie wejść na terytorium wrogości i agresji? Oto trzy metody.

Odkryj swoje niezaspokojone potrzeby

Złość jest sygnałem alarmowym, który włącza się w sytuacji, kiedy któraś z naszych potrzeb jest niezaspokojona. Złościsz się, bo być może czujesz strach lub gorycz odrzucenia. Smutek lub rozczarowanie z powodu oddalania się od zamierzonego celu. Natężenie odczuwanej złości jest proporcjonalne do znaczenia, jakie przypisujemy niespełnionej potrzebie. W oswojeniu własnej złości pomaga zidentyfikowanie niezauważanego pragnienia.

Wskazówka 1

Kiedy czujesz wzburzenie, spróbuj usłyszeć komunikat płynący ze złości. Zirytowało cię, kiedy twój najlepszy przyjaciel nie podzielił się z tobą swoim kłopotem, a skonsultował własny problem z gronem dalszych znajomych. Przecież wcześniej zwierzał ci się ze wszystkiego. Zastanów się, jaka niezaspokojona potrzeba wywołała twoją złość, czego w tym momencie ci zabrakło. Może gniew uruchomił smutek z powodu odrzucenia albo myśl, że nie obdarzono cię zaufaniem? Może powodem był lęk, że tracisz bliską osobę? Pomyśl, co możesz zrobić, aby wypełnić tę emocjonalną lukę. Pozwól sobie ją poczuć. Będzie bolało, ale jeśli to zignorujesz, złość nie minie, a ujawni się ze zdwojoną siłą i poza twoją kontrolą. Rozwiązaniem dla tej sytuacji będzie szczera rozmowa z przyjacielem, nazwanie własnych emocji i przyznanie się do swoich potrzeb. Zaakceptowanie smutku, poczucia odrzucenia i lęku nie jest słabością. Jest siłą, która przyczyni się do wzmocnienia relacji z przyjacielem.

Przyjrzyj się własnym przekonaniom i interpretacjom

Negatywne podejście do złości, przekonanie na temat jej niekorzystnego wpływu na nasze życie ma często swoje korzenie we wczesnym dzieciństwie. W tamtym czasie ze strony rodziców, babć czy cioć płynęły opinie, że „grzeczne dzieci się nie złoszczą”. Dziecko, słysząc takie słowa, ma poczucie winy, myśli, że jeśli się złości, to robi coś złego i najpewniej będzie ukarane. Uczy się tłumić gniew, odcina się od własnych emocji nieakceptowanych przez osoby dla niego ważne. Po takim treningu, kiedy osiąga dorosłość, nie potrafi już inaczej. W momentach wzburzenia przyjmuje strategię połykania emocji, do której kiedyś nie dawano mu prawa. Przepracowanie negatywnych przekonań na temat złości, wypełniających monolog wewnętrzny, jest jedną z metod pomagających uznać jej pozytywną rolę dla komfortu psychicznego.

Wskazówka 2

Gdy podczas rozmowy z partnerem czujesz, jak wzrasta twój poziom irytacji, a rzeczowa rozmowa przeradza się w ostrą kłótnię, włącz pauzę. Pozwól sobie na moment wycofania się. Otwarcie powiedz, że potrzebujesz czasu na zastanowienie, i poproś o kontynuację rozmowy później. Wypij szklankę wody, weź cztery głębokie wdechy i usiądź wygodnie. Poświęć 20 minut na znalezienie odpowiedzi na pytanie: „Co wzbudziło u mnie złość?”. Nie kłóć się ze swoim umysłem i z jego osądami. Tylko zauważ, opisz. Celem ćwiczenia jest odkrycie twoich interpretacji i przekonań na temat sytuacji, która cię zdenerwowała. Kontynuuj ćwiczenie, aż poczujesz dystans emocjonalny do swoich myśli i zniknie przymus reagowania dosadnie. Wróć do rozmowy i spokojnie przedstaw swoje stanowisko. Jeżeli będziesz ćwiczyć, zobaczysz, że nawet w trudnej sytuacji nauczysz się oddzielać od swoich ocen i przejmiesz kontrolę nad złością.

Wykorzystaj złość w kreatywności

Złość to impuls, który wzmacnia zapał do wprowadzenia zmian w życiu. Jeśli ją zaakceptujesz, ale nie poddasz się jej destrukcyjnej sile, może cię zmotywować do bardziej twórczego myślenia i wyszukiwania świeżych pomysłów. Dowiedziono, że to właśnie kryzys jest źródłem rozwoju. Wraz ze złością pojawia duża dawka energii, której możesz użyć do realizacji planów i projektów.

Wskazówka 3

Twój pomysł nie spotkał się z akceptacją szefa. Poświęciłeś cały weekend na dopracowanie projektu. Pewny sukcesu czekałeś na werdykt. Teraz kipisz ze złości i rozsadza cię wkurzenie. Chcesz wiedzieć, co zrobić, aby wykorzystać moc płynącą ze złości i jak konstruktywnie poradzić sobie z tą sytuacją? Zastanów się, co wzbudziło twój gniew. Czy powodem była krytyczna reakcja przełożonego? A może jesteś zły na siebie, bo czujesz, że zachowałeś się mało asertywnie, wypełniając swój prywatny czas pracą zawodową?

Kiedy powodem irytacji było odrzucenie twojego pomysłu i nadal zależy ci na przekonaniu szefa, że to ty masz rację – wykorzystaj złość do ulepszenia koncepcji. Zamiast bić się z myślami i psioczyć pod nosem, jak niesprawiedliwie oceniono twój wkład w rozwój firmy, zrób burzę mózgu – uruchom kreatywność, dopracuj projekt. Teraz już wiesz, co poprawić, aby twoja koncepcja zyskała aprobatę. Złość doda ci siły i będzie skutecznym motorem do wprowadzenia innowacji. Jednak jeśli powodem twojej złości jest poczucie zmarnowania weekendu, zastanów się, czy nie stajesz się pracoholikiem… Może pomoże ci ten tekst?

Na zakończenie jeszcze jedna wskazówka – zaakceptuj swoją złość. Jest równie ważną emocją jak radość czy miłość. To twój prywatny sonar. Naucz się zawczasu dostrzegać i dekodować jego komunikaty, by nie stracić nad złością kontroli i twórczo wykorzystać jej potencjał.

Zobacz także

i
Treści zawarte w serwisie mają wyłącznie charakter informacyjny i nie stanowią porady lekarskiej. Pamiętaj, że w przypadku problemów ze zdrowiem należy bezwzględnie skonsultować się z lekarzem.

Podoba Ci się ten artykuł?

Tak
Nie

Powiązane tematy:

Zainteresują cię również:

Psycholożka Małgorzata Pawlińska

„Dziś wrażliwość kojarzy się ze słabością. Tymczasem dawniej u boku dobrego władcy często stał wysoko wrażliwy doradca” – mówi Małgorzata Pawlińska

Wykreśl ze swojego słownika wyrażenie "Uśmiechnij się". "Uśmiech nie jest lekiem na smutki i nie leczy z depresji"

Wykreśl ze swojego słownika zdanie „Uśmiechnij się”. „Uśmiech nie jest lekiem na smutki i nie leczy z depresji”

Agata Dorożuk, psycholożka i psychoterapeutka

„Granica między żartem a bierną agresją jest bardzo cienka” – ostrzega Agata Dorożuk, psycholożka i psychoterapeutka

„Leniwe i niepokorne żony są pożądane w dzisiejszych czasach. To one przebiją sufity dla naszych córek” – uważa Małgorzata Gilmajster, psycholożka i mediatorka

Urszula Dąbrowska/ fot. M. Dąbrowski)

„Największy lęk pandemii? To, że się skończy”. Jak introwertycy wracają do życia po izolacji?

Co widzimy w lustrze? Porównujemy, jak oceniają siebie kobiety i mężczyźni

„Konsekwencje pracoholizmu to wyczerpanie fizyczne i emocjonalne”. Kiedy za bardzo kochasz swoją pracę?

Dorota Sumińska

Dorota Sumińska: Nie dzielę świata na zwierzęcy i ludzki. Uważam, że jest jeden, wspólny

„Chłopaki nie płaczą”? Wyjaśniamy, dlaczego już nikt nigdy nie powinien tak mówić

Nie wypada? A właśnie że wypada!

Dlaczego poniedziałki są takie ciężkie? Wyjaśnia psycholożka dr Milena Marczak

Dlaczego poniedziałki są takie ciężkie? Wyjaśnia psycholożka dr Milena Marczak

Marta Wroniszewska, autorka książki „Tu jest teraz twój dom”/ fot. archiwum prywatne

Marta Wroniszewska: To największy dramat dziecka, kiedy musi opuścić dom rodzinny. Nie wszyscy są w stanie się z tym zmierzyć i mu pomóc

Kobieta siedzi na pomoście

Warsztaty milczenia. Kasia Bem tłumaczy, jak działa potęga ciszy

Rozmawiasz? Nie przerywaj, nie kończ czyjejś myśli i nie mów za innych

Dorota Proba: Często tworzymy sobie nieprawdziwy obraz tego, kim jesteśmy, kim jest nasz partner i jaką parą jesteśmy. Te pytania potrafią nas wybić z ugruntowanego przekonania

Racjonalna ignorancja – czym jest? Kto to jest ignorant?

Dzień się dopiero rozpoczął, a ciebie już ktoś wyprowadził z równowagi? Poznaj 5 kroków, które pozwolą zapanować nad emocjami

Oto zdania, które skutecznie demotywują. Kiedy padają, z dyskusji robi się klasyczna „pyskusja”

Dziewczyna przed komputerem

Myślami ciągle w pracy? O tym jak nie popaść w uzależnienie, porozmawialiśmy z psychologiem Pawłem Dukaczewskim

Zdrada emocjonalna – definicja, jak sobie z nią poradzić?

Heroizm – definicja, psychologia. Co to jest?

Krytyk w tobie. Pozornie chce dla ciebie jak najlepiej, ale wcale nie jest twoim sprzymierzeńcem

Kobieta

Jesteś wkurzona a żal ci ładnych talerzy? Kasia Bem radzi, jak skutecznie rozładować złość

Kobieta

Jak zmienić sposób, w jaki patrzymy na życie? Kasia Bem podaje klucz do szczęścia

Najpopularniejsze

Ćwiczenia na biust. 6 sposobów na ujędrnienie i podniesienie piersi

Choroby mają zapach – wiedziałaś o tym?

Intymne dolegliwości rowerzystek. Sprawdź, jak zadbać o siebie w trakcie rowerowych wojaży

Kobieta popijająca winko

„Alkoholiczka, która pije wino albo piwo, twierdzi, że nie ma problemu”. Kobiecy alkoholizm

4 sposoby na pozbycie się oponki z brzucha. I nie chodzi wcale o robienie brzuszków

Kobieta mindfulness

Mindfulness dla początkujących. Kasia Bem zdradza 5 prostych zasad uważności

Twój kręgosłup potrzebuje wsparcia? Oto kilka ćwiczeń, które go wzmocnią

Kobieta trzyma psa na rękach

Stres. Jak sobie z nim radzić? Oto 14 pomysłów, jak poradzić sobie ze stresem

Fit Matka Wariatka / Facebook

Agresja i fałszywa troska na profilu „Fit Matki Wariatki”. Przyszedł czas na pato-fitness. Hello Zdrowie mówi temu nie!

Ćwiczenia na rozciąganie barków

Rozciąganie stawów barkowych – te ćwiczenia na pewno ci się przydadzą

7 najgorszych typów butów dla twoich stóp. Jakie obuwie może być niebezpieczne?

kobieta na wydmach

„Odpuszczanie” jest dobre dla ambitnych i konsekwentnych kobiet – podpowiada nam psycholożka Anita Kruszewska

Anja Rubik: nastolatki uczą się, że macica nie jest śmietnikiem na sprężynki

brzuszki na piłce

Sposób na bolące lędźwie. Jak sobie ulżyć?

Oto 7 ćwiczeń, za które twój kręgosłup ci podziękuje. Wystarczy niewiele, by poczuć znaczną różnicę

Odczuwasz lęk i niepokój, choć nic złego się nie dzieje? Sprawdź, co może ci dolegać