Przejdź do treści

Jak się twórczo złościć? Wykorzystaj negatywne emocje, by wprowadzić zmiany w życiu!

Jak się twórczo złościć? Abdiel Ibarra/Unsplash
Podoba Ci
się ten artykuł?
Udostępnij bliskim
Najnowsze
Kobieta
Kiedy czekamy na miłość, awans i lepszą wersję nas samych, wiele tracimy. Kasia Bem radzi, jak żyć tu i teraz
Kobieta
5 błędów, które popełniasz przed 10 rano
Seks? W każdym wieku!
Seks? W każdym wieku!
Kobieta trenuje jogę
„Odpuść sobie”. Ale jak to zrobić? Kasia Bem zapewnia, że joga może w tym pomóc
Jak okiełznać dziecięcą złość? Oto siedem kroków do sukcesu

Wcale niełatwo poradzić sobie ze złością. Podpowiadamy, jak skutecznie opanować gniew i mądrze korzystać z potencjału złości. Poniżej znajdziesz trzy wskazówki – naprawdę warte wypróbowania!

W świecie emocji złość ma złą reputację. Jednak nie da się bez niej żyć. Towarzyszy nam od początku i w wielu sytuacjach to właśnie ona pomogła przetrwać naszemu gatunkowi. Sygnalizowała zagrożenie i automatycznie mobilizowała ciało do walki. Dostarczała energii, aby skonfrontować się z trudnością. Gdyby nie złość, być może nadal mieszkalibyśmy w jaskiniach…

Co zatem zrobić, aby zaprzyjaźnić się ze swoją złością i zacząć świadomie korzystać z jej pozytywnej energii? Jak w trudnych sytuacjach dopuścić ją do głosu, a nie wejść na terytorium wrogości i agresji? Oto trzy metody.

Odkryj swoje niezaspokojone potrzeby

Złość jest sygnałem alarmowym, który włącza się w sytuacji, kiedy któraś z naszych potrzeb jest niezaspokojona. Złościsz się, bo być może czujesz strach lub gorycz odrzucenia. Smutek lub rozczarowanie z powodu oddalania się od zamierzonego celu. Natężenie odczuwanej złości jest proporcjonalne do znaczenia, jakie przypisujemy niespełnionej potrzebie. W oswojeniu własnej złości pomaga zidentyfikowanie niezauważanego pragnienia.

Wskazówka 1

Kiedy czujesz wzburzenie, spróbuj usłyszeć komunikat płynący ze złości. Zirytowało cię, kiedy twój najlepszy przyjaciel nie podzielił się z tobą swoim kłopotem, a skonsultował własny problem z gronem dalszych znajomych. Przecież wcześniej zwierzał ci się ze wszystkiego. Zastanów się, jaka niezaspokojona potrzeba wywołała twoją złość, czego w tym momencie ci zabrakło. Może gniew uruchomił smutek z powodu odrzucenia albo myśl, że nie obdarzono cię zaufaniem? Może powodem był lęk, że tracisz bliską osobę? Pomyśl, co możesz zrobić, aby wypełnić tę emocjonalną lukę. Pozwól sobie ją poczuć. Będzie bolało, ale jeśli to zignorujesz, złość nie minie, a ujawni się ze zdwojoną siłą i poza twoją kontrolą. Rozwiązaniem dla tej sytuacji będzie szczera rozmowa z przyjacielem, nazwanie własnych emocji i przyznanie się do swoich potrzeb. Zaakceptowanie smutku, poczucia odrzucenia i lęku nie jest słabością. Jest siłą, która przyczyni się do wzmocnienia relacji z przyjacielem.

Patrycja Juszkat

Przyjrzyj się własnym przekonaniom i interpretacjom

Negatywne podejście do złości, przekonanie na temat jej niekorzystnego wpływu na nasze życie ma często swoje korzenie we wczesnym dzieciństwie. W tamtym czasie ze strony rodziców, babć czy cioć płynęły opinie, że „grzeczne dzieci się nie złoszczą”. Dziecko, słysząc takie słowa, ma poczucie winy, myśli, że jeśli się złości, to robi coś złego i najpewniej będzie ukarane. Uczy się tłumić gniew, odcina się od własnych emocji nieakceptowanych przez osoby dla niego ważne. Po takim treningu, kiedy osiąga dorosłość, nie potrafi już inaczej. W momentach wzburzenia przyjmuje strategię połykania emocji, do której kiedyś nie dawano mu prawa. Przepracowanie negatywnych przekonań na temat złości, wypełniających monolog wewnętrzny, jest jedną z metod pomagających uznać jej pozytywną rolę dla komfortu psychicznego.

Wskazówka 2

Gdy podczas rozmowy z partnerem czujesz, jak wzrasta twój poziom irytacji, a rzeczowa rozmowa przeradza się w ostrą kłótnię, włącz pauzę. Pozwól sobie na moment wycofania się. Otwarcie powiedz, że potrzebujesz czasu na zastanowienie, i poproś o kontynuację rozmowy później. Wypij szklankę wody, weź cztery głębokie wdechy i usiądź wygodnie. Poświęć 20 minut na znalezienie odpowiedzi na pytanie: „Co wzbudziło u mnie złość?”. Nie kłóć się ze swoim umysłem i z jego osądami. Tylko zauważ, opisz. Celem ćwiczenia jest odkrycie twoich interpretacji i przekonań na temat sytuacji, która cię zdenerwowała. Kontynuuj ćwiczenie, aż poczujesz dystans emocjonalny do swoich myśli i zniknie przymus reagowania dosadnie. Wróć do rozmowy i spokojnie przedstaw swoje stanowisko. Jeżeli będziesz ćwiczyć, zobaczysz, że nawet w trudnej sytuacji nauczysz się oddzielać od swoich ocen i przejmiesz kontrolę nad złością.

Wykorzystaj złość w kreatywności

Złość to impuls, który wzmacnia zapał do wprowadzenia zmian w życiu. Jeśli ją zaakceptujesz, ale nie poddasz się jej destrukcyjnej sile, może cię zmotywować do bardziej twórczego myślenia i wyszukiwania świeżych pomysłów. Dowiedziono, że to właśnie kryzys jest źródłem rozwoju. Wraz ze złością pojawia duża dawka energii, której możesz użyć do realizacji planów i projektów.

Wskazówka 3

Twój pomysł nie spotkał się z akceptacją szefa. Poświęciłeś cały weekend na dopracowanie projektu. Pewny sukcesu czekałeś na werdykt. Teraz kipisz ze złości i rozsadza cię wkurzenie. Chcesz wiedzieć, co zrobić, aby wykorzystać moc płynącą ze złości i jak konstruktywnie poradzić sobie z tą sytuacją? Zastanów się, co wzbudziło twój gniew. Czy powodem była krytyczna reakcja przełożonego? A może jesteś zły na siebie, bo czujesz, że zachowałeś się mało asertywnie, wypełniając swój prywatny czas pracą zawodową?

Kiedy powodem irytacji było odrzucenie twojego pomysłu i nadal zależy ci na przekonaniu szefa, że to ty masz rację – wykorzystaj złość do ulepszenia koncepcji. Zamiast bić się z myślami i psioczyć pod nosem, jak niesprawiedliwie oceniono twój wkład w rozwój firmy, zrób burzę mózgu – uruchom kreatywność, dopracuj projekt. Teraz już wiesz, co poprawić, aby twoja koncepcja zyskała aprobatę. Złość doda ci siły i będzie skutecznym motorem do wprowadzenia innowacji. Jednak jeśli powodem twojej złości jest poczucie zmarnowania weekendu, zastanów się, czy nie stajesz się pracoholikiem… Może pomoże ci ten tekst?

Na zakończenie jeszcze jedna wskazówka – zaakceptuj swoją złość. Jest równie ważną emocją jak radość czy miłość. To twój prywatny sonar. Naucz się zawczasu dostrzegać i dekodować jego komunikaty, by nie stracić nad złością kontroli i twórczo wykorzystać jej potencjał.

Zobacz także

i
Treści zawarte w serwisie mają wyłącznie charakter informacyjny i nie stanowią porady lekarskiej. Pamiętaj, że w przypadku problemów ze zdrowiem należy bezwzględnie skonsultować się z lekarzem.

Podoba Ci się ten artykuł?

Tak
Nie

Powiązane tematy:

Zainteresują cię również:

Kobieta śmieje się

Kilka prostych rad, które sprawią, że moc pozostanie z wami przez cały dzień

„Gdybym bardziej w siebie wierzyła to…”. Jak wytrenować pewność siebie?

Kobieta za szybą

Ktoś cię skrzywdził i nie potrafisz o tym zapomnieć? Zamiast pielęgnować urazę, wybacz. Dla siebie!

5 mitów na temat pozytywnego myślenia

Dlaczego związki, które miały trwać całe życie, tak często się rozpadają?

kobieta nad wodą

Nie radząc sobie z gniewem, szkodzisz zdrowiu. Do wyjścia z gniewu potrzebnych jest 5 kroków

Piramida potrzeb Maslowa – hierarchia ludzkich potrzeb

dwie kobiety na plaży

Emocje – czym są, funkcje emocji, jak sobie z nimi radzić

Kobieta stoi na ulicy

Ty czy twój mózg. Kto podejmie decyzje o tym, co dziś obejrzysz na Netfliksie?

Kobieta i mężczyzna leżą w łózku. Widać jedynie ich stopy

Konstruktywna awantura to nie oksymoron, czyli dlaczego czasem warto się porządnie pokłócić z partnerem

Dziewczynka ogląda pająka

Eksperci przyznają: ilu ludzi, tyle fobii. Skąd się biorą i jak się ich pozbyć?

szczęśliwa para na łące

Uwolnij pozytywne emocje. Autentyczność to odważny krok, który może odmienić życie

Z każdym rokiem starsi. Jak pokonać lęk przed upływem czasu?

Życz mi szczęścia. Czyli czego?

zastanawiająca się kobieta

Stosownie czy konsekwentnie ‒ jak się zachować?

kobieta na wydmach

„Odpuszczanie” jest dobre dla ambitnych i konsekwentnych kobiet – podpowiada nam psycholożka Anita Kruszewska

Kobieta stoi z psem na molo

Czasem lepiej jest odpuścić, niż żyć w ciągłym stresie i poczuciu winy. Psychoterapeutka podpowiada, jak się tego nauczyć

Davina Reeves-Ciara

Davina Reeves-Ciara: miałam trudne dzieciństwo, ale dzięki temu jest mi łatwiej [WIDEO]

8 sposobów, by czuć się lepiej psychicznie każdego dnia

Magda Jarosz: Wstyd jest emocją, którą najmniej rozumiemy i z którą najbardziej boimy się spotkać

Davina Reeves-Ciara

Davina Reeves-Ciara o wychowaniu w naturze i sile intuicji. „Jak zaczynasz jej słuchać, to trudno przestać” [WIDEO]

Nie oceniaj wszystkiego. „Na przykładzie pogody zauważyć można, że często oceniamy to, na co nie mamy żadnego wpływu”

Kobieta przy liściach

Jak nie być zazdrosnym? Chorobliwa zazdrość a zdrada

Patrycja Juszkat

„Dzieci nie potrafią się skupić, kiedy stoi nad nimi krytykujący je rodzic”. Jak złość i kłótnie rodziców wpływają na dzieci? Tłumaczy mediatorka Patrycja Juszkat

Najpopularniejsze

Oto 7 ćwiczeń, za które twój kręgosłup ci podziękuje. Wystarczy niewiele, by poczuć znaczną różnicę

Ćwiczenia na biust. 6 sposobów na ujędrnienie i podniesienie piersi

Twój kręgosłup potrzebuje wsparcia? Oto kilka ćwiczeń, które go wzmocnią

Choroby mają zapach – wiedziałaś o tym?

Stanie na rękach – krok po kroku

Stanie na rękach – krok po kroku

Jak pozbyć się oponki z brzucha

4 sposoby na pozbycie się oponki z brzucha. I nie chodzi wcale o robienie brzuszków

Ćwiczenia na rozciąganie barków

Rozciąganie stawów barkowych – te ćwiczenia na pewno ci się przydadzą

Joga hormonalna – sposób na równowagę

Fit Matka Wariatka / Facebook

Agresja i fałszywa troska na profilu „Fit Matki Wariatki”. Przyszedł czas na pato-fitness. Hello Zdrowie mówi temu nie!

Kasia Bigos trenerka

Ćwiczenia na ramiona z hantlami – wypracuj smukłe ramiona

Smartfon a dolegliwości / istock

Smartfon a dolegliwości, które może wywołać. To nie tylko bezsenność

8 rzeczy, za które pokochają cię twoje stawy. Nie tylko wysiłek fizyczny!

Anja Rubik: nastolatki uczą się, że macica nie jest śmietnikiem na sprężynki

Stres. Jak sobie z nim radzić? Oto 14 pomysłów, jak poradzić sobie ze stresem

Ćwiczenia na mięśnie nóg z obciążeniem – skuteczny trening w domu

kobieta w pracy

Czujesz, że tracisz moc? Oto 10 sposobów na zapewnienie sobie energii w ciągu dnia