Przejdź do treści

Fitness dla oczu. Wypróbuj tych ćwiczeń i ciesz się dobrym wzrokiem przez lata

iStock
Podoba Ci
się ten artykuł?
Udostępnij bliskim
Najnowsze
Kobieta pisze na laptopie. Obok siedzi pies
Szczepienie na COVID-19 a dzień wolny od pracy. To „koszt, który może zostać przez firmy poniesiony”?
Lekarka
Czy respiratory zabijają a szczepionki to eksperyment „godny Hitlera”? Doktor Michał rozprawia się z teoriami koronasceptyków
szczepienia przeciw COVID-19
„Chcemy, aby od 10 maja każdy dorosły mógł zapisywać się na szczepienie” – zapowiada premier
„Karmazynowy przypływ i krwawa Mary”. Jak mówimy o okresie?
ratownik medyczny, pandemia
„Wasza ‘wolność’ i ‘spisek’ się kończy, kiedy nie możecie złapać tchu”. Ratownik o nagonce na medyków „zaangażowanych w pandemiczny spisek”

Choć nie zrobią pompek ani przysiadów, twoje oczy też lubią ruch. Co więcej – bardzo go potrzebują, zwłaszcza gdy zmuszasz je do wpatrywania się w ekran komputera przez kilka godzin dziennie. Mamy specjalny trening dla oczu przygotowany przez naszego eksperta, fizjoterapeutę Piotra Turskiego. To proste i naprawdę działa!

Gdyby oczy mogły wybierać, najchętniej wysłałyby twoje CV do lasu albo na sawannę. Szperanie w trawie w poszukiwaniu ziół i korzonków, wypatrywanie zwierzyny na horyzoncie, śledzenie poruszeń liści ostrzegających przed niebezpieczeństwem – do takich czynności dostosowały się najlepiej przez miliony lat ewolucji. Tymczasem ty sadzasz je za biurkiem i każesz im przez osiem godzin wpatrywać się w płaską powierzchnię monitora albo papieru. Nic dziwnego, że się buntują, a wzrok się pogarsza. Na szczęście wystarczy kilka minut ćwiczeń każdego dnia, by twoje oczy wróciły do formy.

Oczy – stretching na początek

Twoją gałką oczną porusza aż sześć mięśni. Cztery proste i dwa skośne, biegną z głębi oczodołu i otaczają gałkę oczną. Dzięki nim możesz przewracać oczami za plecami szefa i mrugać porozumiewawczo do kolegów. I choć może nie wyjść to na dobre twojej karierze, na pewno ucieszy twoje oczy.

– Mięśnie oczu pracują, gdy łapiemy ostrość na różnych głębokościach. Tak się działo, gdy biegaliśmy po lesie czy pracowaliśmy w polu, nasz wzrok koncentrował się na różnych rzeczach, raz będących blisko nas, za chwilę daleko. Dziś, kiedy długo skupiamy wzrok na jednej płaszczyźnie, czytając, pisząc czy pracując na komputerze, gałka oczna się rozleniwia. Mięśnie nie pracują, a to sprawia, że zaczyna się nam „sypać” wzrok – tłumaczy Piotr Turski.

Jak każdy poprawny trening fitness dla oczu zacznij od stretchingu: nie poruszając głową, popatrz jak najbardziej możesz do góry, potem w prawo, w dół i w lewo. W każdą stronę patrz po kilka sekund, potem przechodź do następnej. Po pełnym cyklu zatocz oczami takie samo koło w odwrotnym kierunku. Ćwicz przez minutę.

– Mięśnie oka w codziennym życiu bardzo rzadko mają okazję do działania w pełnym zakresie ruchu, co sprawia, że się trochę skracają – wyjaśnia nasz ekspert. – To ćwiczenie pomaga je rozciągać.

Oczy – ćwicz ślimaka

Najfajniejsze w treningu oczu jest to, że nie musisz wydawać pieniędzy na żadne przyrządy do fitnessu. Wystarczy… twój własny palec.

– Wyciągnij rękę przed siebie i kreśl palcem spiralne ruchy w powietrzu, jakbyś chciał narysować na tablicy ślimaka. Rysuj coraz większe kręgi, prowadząc spiralę do góry, i śledź wzrokiem czubek palca. Nie podnoś podbródka, za palcem mają iść tylko oczy, nie cała głowa. Gdy narysujesz największe koło, jakie możesz zobaczyć, zacznij zmniejszać kręgi, nadal obserwując palec. Wodzenie wzrokiem za nim w tym ćwiczeniu poprawia koordynację mięśni gałki ocznej – mówi Piotr Turski.

Na początku rysuj kręgi powoli, później przyspieszaj. Na końcu rysuj kręgi w powietrzu najszybciej jak możesz – granicę prędkości wyznaczą ci oczy, bo w tym ćwiczeniu wzrok nie może tracić kontaktu z palcem. Jeśli koła cię znudzą, możesz kreślić w powietrzu inne kształty (zasada ta sama, coraz szybciej i coraz większe), ale zawsze używaj palca (bądź trzymanego w dłoni długopisu), bo gałki oczne nie będą ćwiczyć precyzyjnie bez punktu zaczepienia.

Opcja minimum, kiedy siedzisz w biurze i odpada machanie ręką przed nosem kolegów: wódź przez minutę wzrokiem po obudowie komputera.

Oczy – zabawa w „blisko – daleko”

Pora na trening ostrości, czyli zabawę w blisko – daleko. Wybierz dwa przedmioty, oddalone od siebie o kilka metrów. Pierwszy powinien się znajdować ok. 40 cm od twojej twarzy (może być to twój palec albo leżąca przed tobą książka), drugi – nie więcej niż 6 m od ciebie (ludzkie oko nie widzi ostro dalej niż na tę odległość, czyli wieżowiec widziany z okna biura odpada). Ćwiczenie jest proste – złap ostrość, patrząc na jeden przedmiot, potem przenieś wzrok i skoncentruj się, by wyraźnie zobaczyć drugi. Wróć do pierwszego i znów do drugiego. Baw się tak przez minutę.

– Gdy skupiamy się, by zobaczyć ostro przedmioty leżące w różnej odległości od nas, działa mięsień rzęskowy sterujący soczewką znajdującą się w oku. Kiedy koncentrujemy się, by zobaczyć przedmiot będący daleko, mięsień się rozluźnia, co skutkuje napięciem wiązadeł połączonych z brzegiem soczewki i w efekcie jej spłaszczeniem. Gdy skupiamy wzrok na obiekcie leżącym blisko nas, mięsień się kurczy, więzadła rozluźniają, a soczewka zaokrągla – wyjaśnia fizjoterapeuta. – To proste ćwiczenie zwiększa wydolność mięśnia, a co za tym idzie, poprawia zdolność soczewki do łapania ostrości. W efekcie polepsza to akomodację oczu.

Jeżeli spędzasz cały dzień przed monitorem, co 15–20 minut oderwij od niego wzrok i popatrz w głąb biura albo przez okno. To pobudzi do pracy mięśnie gałki ocznej, które leniuchują, gdy wpatrujesz się ciągle w tę samą powierzchnię.

Wszystkie ćwiczenia wykonuj przez minutę, raz przed pracą, drugi raz w jej trakcie. Najlepiej codziennie – wtedy poprawisz koordynację mięśni gałek ocznych i zwiększysz ostrość widzenia (uwaga, jeżeli nosisz okulary, ćwicz bez nich. Jeśli masz soczewki, ćwicz rano przed ich założeniem, drugi raz wykonuj ćwiczenia, nie zdejmując ich). W efekcie nie tylko twoje oczy będą w świetnej kondycji, ale także polepszysz swoją wydajność jako czytelnika, bo „wysportowane” gałki oczne wolniej się męczą.

Zobacz także

i
Treści zawarte w serwisie mają wyłącznie charakter informacyjny i nie stanowią porady lekarskiej. Pamiętaj, że w przypadku problemów ze zdrowiem należy bezwzględnie skonsultować się z lekarzem.

Podoba Ci się ten artykuł?

Tak
Nie

Powiązane tematy:

Zainteresują cię również:

Spanie w soczewkach kontaktowych

Spanie w soczewkach kontaktowych może być niebezpieczne? Wyjaśnia optometrystka Justyna Nater

6-letnia dziewczynka przymierza okulary. W oczach ma łzy

6-latka była załamana, że musi nosić okulary. Pomysł jej wujka i reakcja internautów zachwycają!

kolor oczu

Czy kolor oczu ma znaczenie dla naszego zdrowia? Odpowiada dr n. med. Andrzej Styszyński, okulista i ekspert Krajowej Rzemieślniczej Izby Optycznej

Mamo, mam coś w oku!

Patrzmy sobie w oczy w święta i od święta

Na oko

Na oko

On widzi biały, ona… écru

On widzi biały, ona… écru

Synthol – co to za substancja, efekty, skutki uboczne

Tel Awiw

Sukces szczepień w Izraelu. Koniec z noszeniem masek na zewnątrz, szkoły ponownie otwarte

Ćwicząc więcej, możemy zyskać mniej – to udowodnione naukowo

Dzień się dopiero rozpoczął, a ciebie już ktoś wyprowadził z równowagi? Poznaj 5 kroków, które pozwolą zapanować nad emocjami

Szczęście rodzi się w… jelitach! Naukowcy wyjaśnili, dlaczego tak jest

Oto zdania, które skutecznie demotywują. Kiedy padają, z dyskusji robi się klasyczna „pyskusja”

Bulletproof coffee – kawa idealna przed treningiem i dla osób z nadwagą

Dziewczyna przed komputerem

Myślami ciągle w pracy? O tym jak nie popaść w uzależnienie, porozmawialiśmy z psychologiem Pawłem Dukaczewskim

poranek po

„Gdybym tak mogła cofnąć czas…” Co zrobić, jeśli zaliczyłaś seks z niewłaściwych powodów albo z niewłaściwym facetem?

Nordic walking – to nie jest sport (tylko) dla osób starszych!

miesiączka

„Wiem o dziewczynkach, które próbowały przyklejać podpaskę do ciała, nie majtek” – mówi Katarzyna Banasiak, edukatorka seksualna

Reborn / Karolina Jonderko / World Press Photo

„Przynajmniej nigdy wam nie umrze”. Karolina Jonderko i Basia Smolińska wyjaśniają, co dają kobietom lalki reborn

dziewczyna z psem

„Żeby pieniądze nie służyły kupowaniu spokoju sumienia”. Bartek Gardoliński o tym, czy można źle pomagać

„Wiem, że moi podopieczni na mnie czekają i to daje mi siłę do pokonania wszelkich barier” – mówi pracownica socjalna Renata Orłowska, która jeździ na wózku inwalidzkim

Zdrada emocjonalna – definicja, jak sobie z nią poradzić?

Marta Frej/ Archiwum prywatne

Marta Frej: Żyjemy w kraju, który oficjalnie nienawidzi kobiet. I nie jest to sytuacja, gdy chce mi się rozśmieszać ludzi

Ubóstwo menstruacyjne w Polsce. „Nasi politycy nie podejmują w tym kierunku żadnych działań”

Najpopularniejsze

Ćwiczenia na biust. 6 sposobów na ujędrnienie i podniesienie piersi

Choroby mają zapach – wiedziałaś o tym?

Twój kręgosłup potrzebuje wsparcia? Oto kilka ćwiczeń, które go wzmocnią

Leki plus alkohol to zawsze niebezpieczne związki? Sprawdź, które lekarstwa nie lubią się z wyskokowymi trunkami

4 sposoby na pozbycie się oponki z brzucha. I nie chodzi wcale o robienie brzuszków

Oto 7 ćwiczeń, za które twój kręgosłup ci podziękuje. Wystarczy niewiele, by poczuć znaczną różnicę

Stanie na rękach – krok po kroku

Stanie na rękach – krok po kroku

Ćwiczenia na rozciąganie barków

Rozciąganie stawów barkowych – te ćwiczenia na pewno ci się przydadzą

Chcesz przyspieszyć trawienie? Oto najlepsze ćwiczenia na poprawę metabolizmu

kobieta na wydmach

„Odpuszczanie” jest dobre dla ambitnych i konsekwentnych kobiet – podpowiada nam psycholożka Anita Kruszewska

brzuszki na piłce

Sposób na bolące lędźwie. Jak sobie ulżyć?

Fit Matka Wariatka / Facebook

Agresja i fałszywa troska na profilu „Fit Matki Wariatki”. Przyszedł czas na pato-fitness. Hello Zdrowie mówi temu nie!

Kobieta ćwiczy

Chcesz dobrze zacząć dzień? Oto propozycje ćwiczeń na poranny rozruch

Stres. Jak sobie z nim radzić? Oto 14 pomysłów, jak poradzić sobie ze stresem

Anja Rubik: nastolatki uczą się, że macica nie jest śmietnikiem na sprężynki

Kobieta popijająca winko

„Alkoholiczka, która pije wino albo piwo, twierdzi, że nie ma problemu”. Kobiecy alkoholizm