Przejdź do treści

Ty zawsze w trzech swetrach, a dalej ci zimno? Oto kilka możliwych przyczyn

Zdjęcie: iStock
Podoba Ci
się ten artykuł?
Udostępnij bliskim
Najnowsze
Kobieta pisze na laptopie. Obok siedzi pies
Szczepienie na COVID-19 a dzień wolny od pracy. To „koszt, który może zostać przez firmy poniesiony”?
Lekarka
Czy respiratory zabijają a szczepionki to eksperyment „godny Hitlera”? Doktor Michał rozprawia się z teoriami koronasceptyków
szczepienia przeciw COVID-19
„Chcemy, aby od 10 maja każdy dorosły mógł zapisywać się na szczepienie” – zapowiada premier
„Karmazynowy przypływ i krwawa Mary”. Jak mówimy o okresie?
ratownik medyczny, pandemia
„Wasza ‘wolność’ i ‘spisek’ się kończy, kiedy nie możecie złapać tchu”. Ratownik o nagonce na medyków „zaangażowanych w pandemiczny spisek”

Kiedy innym jest ciepło, ty trzęsiesz się z zimna. Być może masz taką naturalną tendencję, ale jest też szansa, że powód, dla którego często marzniesz, znajduje się na naszej liście. Czas na małe śledztwo.

Za mała waga

Niski indeks masy ciała (BMI), około 18,5 i poniżej, może powodować, że jest ci ciągle zimno. Kiedy masz niedowagę, brakuje ci odpowiedniej ilości tkanki tłuszczowej, która chroni przed utratą ciepła i izoluje od niskich temperatur na zewnątrz ciała. Prawdopodobnie za mało jesz i w związku z tym możesz też mieć zwolniony metabolizm. Efekt? Organizm nie jest w stanie wytworzyć ilości ciepła na właściwym poziomie. Jeśli chcesz wreszcie przestać powtarzać: „Zimno mi!”, regularnie jedz pełnowartościowe posiłki – składające się z białka, węglowodanów i dobrych tłuszczów. A jeśli chudniesz, mimo że wcale nie zaniedbujesz posiłków, przeczytaj ten tekst!

Za dużo zielonej herbaty

Na każdym kroku do znudzenia słyszysz, że zielona herbata jest bardzo zdrowa i dobra prawie na wszystko, więc piszesz ją codziennie w dużej ilości. Spokojnie, wcale nie każemy ci z niej rezygnować. Rozważ po prostu, czy to nie ona jest powodem, dla którego stale marzniesz. Chodzi o to, że zielona herbata pita z dodatkiem świeżego imbiru działa rozgrzewająco, ale już sama wychładza ciało. Inne produkty do picia, które też mają działanie wychładzające, to jogurt i kefir, mięta oraz rumianek. Jeśli często ci zimno, znajdź rozgrzewające zamienniki.

 

Anemia

O anemii, czyli niedokrwistości, mówimy wtedy, kiedy we krwi jest za mało czerwonych krwinek, które rozprowadzają tlen po całym organizmie, albo gdy krwinki te są słabej jakości (za małe stężenie hemoglobiny). Częściej dotyczy kobiet niż mężczyzn. Anemia ma wiele odmian i może dawać różne objawy. Jednym z częstszych jest właśnie odczuwanie zimna.

Z anemią może się wiązać między innymi zbyt niski poziom żelaza. Bez odpowiedniej ilości tego minerału czerwone krwinki nie mogą prawidłowo wykonywać swojej pracy. A wtedy ty narzekasz na lodowate dłonie i stopy. Żeby się przekonać, czy masz anemię, poproś internistę o zlecenie odpowiednich badań. Zawsze możesz też wspomóc się pysznym koktajlem, który pomoże zwalczyć niedobór żelaza.

Kłopoty z tarczycą

Tarczyca jest superważnym gruczołem w naszym organizmie. Odpowiada między innymi za metabolizm, czyli reakcje chemiczne w ciele. Jedną z częstych chorób tarczycy jest jej niedoczynność. Produkująca za mało hormonów tarczyca może powodować łatwe marznięcie i uczucie chłodu. Jednak niedoczynność tarczycy daje też wiele innych objawów, zwykle współwystępujących ze sobą, jak osłabienie i senność, tycie, problemy z jelitami, sucha, blada skóra, łamanie lub nadmierne wypadanie włosów. Jeśli zauważasz u siebie podobne objawy, koniecznie zbadaj tarczycę.

 

Za mało witaminy B12

Witamina B12 znajdująca się w zwierzęcych produktach żywnościowych odgrywa ważną rolę w zapobieganiu uczucia zimna. – Organizm potrzebuje tego składnika do produkcji czerwonych krwinek przenoszących tlen po wszystkich zakamarkach ciała. Niedobór witaminy B12 może prowadzić do anemii albo spadku liczby czerwonych krwinek, a w konsekwencji do odczuwania przewlekłego uczucia zimna – tłumaczy Maggie Moon, dietetyk i ekspert w temacie odżywiania z Los Angeles. Upewnij się, że w twojej diecie nie brakuje produktów zawierających B12: wątróbki, ryb, wołowiny, cielęciny, jaj, serów i przetworów mlecznych.

Odwodnienie

Czasami najbardziej banalne rozwiązania są najtrafniejsze. O tym, żeby pić około 2 litrów wody dziennie, mówi się na każdym kroku, podając milion powodów. Nic dziwnego. Organizm ludzki w około 60 proc. składa się z wody. Ale może nie wiesz, że to właśnie ona pomaga regulować temperaturę ciała. Odpowiednio nawodniony organizm utrzymuje temperaturę na właściwym poziomie. Odwodnione ciało staje się bardziej wrażliwe na działanie ekstremalnych temperatur. Może ten argument przekona cię do częstszego sięgania po butelkę mineralnej, jeśli jeszcze tego nie robisz.

 

8 rzeczy, za które pokocha cię twój żołądek. Zobacz, jak wspomóc jego funkcjonowanie!

Niewysypianie się

Brak snu sieje spustoszenie w układzie nerwowym, wpływając na mechanizmy w mózgu regulujące temperaturę ciała – do takiego wniosku doszli naukowcy publikujący badania na łamach „European Journal of Applied Physiology”. Choć nie są w stanie w 100 proc. wyjaśnić, dlaczego tak się dzieje, wskazują na to, że w wyniku nieprzespania wystarczającej liczby godzin zmniejsza się aktywność w podwzgórzu, gdzie znajduje się panel sterowania temperaturą ciała. Naukowcy udokumentowali spadek temperatury ciała u badanych osób pozbawionych snu. Winowajcą w tym przypadku może być też metabolizm. Kiedy jesteśmy zmęczeni po źle przespanej nocy, nasz metabolizm działa w wolniejszym tempie i przez to organizm wytwarza mniej ciepła.

Efekt uboczny leków

Niektóre leki w ulotce mają wśród częstych skutków ubocznych ich stosowania wymienione stałe uczucie zimna, marznięcie kończyn. Wśród tych leków są te z grupy beta-blokerów. Przepisywane między innymi na zbyt wysokie ciśnienie krwi, ale czasami też na uporczywe migreny, mogą powodować ciągłe odczuwanie zimna w ręce i stopy. To dlatego, że beta-blokery potrafią zmniejszać krążenie w kończynach.

 

Palenie papierosów

Jeśli skarżysz się na notorycznie zimne stopy i dłonie, być może masz ograniczony przepływ krwi w naczyniach krwionośnych. Zimno ci i palisz papierosy? To może być właściwy trop w znalezieniu winowajcy. Palenie bezpośrednio przekłada się na choroby serca i układu krążenia. Nikotyna powoduje zwężenie i kurczenie się naczyń krwionośnych, a przez to możesz mieć słabiej ukrwione komórki, czyli będziesz marznąć.

Za mało masy mięśniowej

Mięśnie pomagają produkować odpowiednią ilość ciepła w organizmie. Poza tym też podkręcają metabolizm. Jeśli masz małą masę mięśniową, są duże szanse, że będziesz marznąć, kiedy innym dookoła jest ciepło. Zmienić to można, wykonując treningi siłowe i zmieniając dietę na bardziej białkową, ale koniecznie pod okiem dietetyka.

Żaden z powyższych punktów do ciebie nie pasuje? Odczuwanie zimna przez cały czas może być objawem poważnego schorzenia, dlatego ważne jest, aby tego nie lekceważyć. Jeśli często jest ci zimno, nawet gdy przebywasz w ciepłym miejscu, skontaktuj się z lekarzem w celu znalezienia przyczyny.

Zobacz także

i
Treści zawarte w serwisie mają wyłącznie charakter informacyjny i nie stanowią porady lekarskiej. Pamiętaj, że w przypadku problemów ze zdrowiem należy bezwzględnie skonsultować się z lekarzem.

Podoba Ci się ten artykuł?

Tak
Nie

Powiązane tematy:

Zainteresują cię również:

Nordic walking – to nie jest sport (tylko) dla osób starszych!

Wzmacniamy odporność po zimie. Sprawdzone sposoby, które pokochasz

kobieta zimą

Mroźne powietrze może ci wyjść na dobre! Po co jest mróz? Wyjaśniamy

zima

Zatroszcz się o siebie zimą. Podpowiadamy, jak to zrobić

Kobieta

Stres a odporność – czego jeszcze nie wiemy o tym przedziwnym związku?

Kobieta biegnie

Biegasz także zimą? Oto kilka wskazówek, jak się właściwie ubierać

Zimno jest zdrowe! Nie wierzysz? Oto 5 pożytków z niskich temperatur

Seks zimą – jak go uprawiać, by było nam miło

Szpital

Lek. Bartosz Fiałek: Szpitalny oddział ratunkowy jest miejscem, do którego zgłaszamy się w stanie bezpośredniego zagrożenia zdrowia i życia. Nie w celu diagnostyki

„Szwedzi nie wzięli pod uwagę, że odporność stadną osiąga się stosunkowo wolno” – mówi prof. Maria Gańczak

Lekarze odkryli nowy organ w naszych ciałach. Mamy go w głowie

Jak się ubrać, biegając zimą?

Bieganie zimą – buty, kurtka, odzież. Jak się ubrać?

Ćwiczenia na plecy na siłowni, w domu – jak rozciągnąć plecy?

Kobieta przed komputerem

Ból nadgarstka – przyczyny, ćwiczenia, leczenie

Barbara Kurdej Szatan

Barbara Kurdej-Szatan dołączyła do akcji w mediach społecznościowych. To bardzo ważne!

Stań na głowie

Stanie na głowie – joga, technika. Jak się tego nauczyć?

Lekarka w fartuchu ochronnym ściąga rękawiczki

Zdjęcie dłoni lekarza po 10 godzinach w rękawiczce. Tak wygląda walka na pierwszej linii frontu z COVID-19

dentystka w maseczce ochronnej

Ratownik do studentów kierunków medycznych: „myślcie przede wszystkim o sobie, przydadzą się twardy tyłek i mocne łokcie”

Gdy skończy się pandemia – co możesz zrobić dla poprawienia swojej odporności

Gdy skończy się pandemia – co możesz zrobić dla poprawienia swojej odporności?

Akcja studentów pielęgniarstwa "Obalamy stereotypy"

„Nic nie robią tylko kawę piją”. Studentki pielęgniarstwa i położnictwa walczą ze stereotypami zawodowymi w świetnej akcji

Dr Wojciech Falęcki

Odporność kobiet w ciąży. Dr Wojciech Falęcki o tym, jak powinno się o nią zadbać

Męska grypa / istock

„Męska grypa” to nie mit. Oto dlaczego kobiety lepiej znoszą infekcje

zima

Zima pachnie inaczej niż lato. Czym się różni?

kobiety na nartach

Planujesz wyjazd na narty? Trener Marcjan Piotrowski radzi, jak się przygotować do zimowych sportów

Najpopularniejsze

Ćwiczenia na biust. 6 sposobów na ujędrnienie i podniesienie piersi

Choroby mają zapach – wiedziałaś o tym?

Twój kręgosłup potrzebuje wsparcia? Oto kilka ćwiczeń, które go wzmocnią

Leki plus alkohol to zawsze niebezpieczne związki? Sprawdź, które lekarstwa nie lubią się z wyskokowymi trunkami

4 sposoby na pozbycie się oponki z brzucha. I nie chodzi wcale o robienie brzuszków

Oto 7 ćwiczeń, za które twój kręgosłup ci podziękuje. Wystarczy niewiele, by poczuć znaczną różnicę

Stanie na rękach – krok po kroku

Stanie na rękach – krok po kroku

Ćwiczenia na rozciąganie barków

Rozciąganie stawów barkowych – te ćwiczenia na pewno ci się przydadzą

Chcesz przyspieszyć trawienie? Oto najlepsze ćwiczenia na poprawę metabolizmu

kobieta na wydmach

„Odpuszczanie” jest dobre dla ambitnych i konsekwentnych kobiet – podpowiada nam psycholożka Anita Kruszewska

brzuszki na piłce

Sposób na bolące lędźwie. Jak sobie ulżyć?

Fit Matka Wariatka / Facebook

Agresja i fałszywa troska na profilu „Fit Matki Wariatki”. Przyszedł czas na pato-fitness. Hello Zdrowie mówi temu nie!

Kobieta ćwiczy

Chcesz dobrze zacząć dzień? Oto propozycje ćwiczeń na poranny rozruch

Dzień się dopiero rozpoczął, a ciebie już ktoś wyprowadził z równowagi? Poznaj 5 kroków, które pozwolą zapanować nad emocjami

Stres. Jak sobie z nim radzić? Oto 14 pomysłów, jak poradzić sobie ze stresem

Anja Rubik: nastolatki uczą się, że macica nie jest śmietnikiem na sprężynki