Przejdź do treści

Dzień się dopiero rozpoczął, a ciebie już ktoś wyprowadził z równowagi? Poznaj 5 kroków, które pozwolą zapanować nad emocjami

Dzień się dopiero rozpoczął, a ciebie już ktoś wyprowadził z równowagi? Poznaj 5 kroków, które pozwolą zapanować nad emocjami Pexels.com
Podoba Ci
się ten artykuł?
Udostępnij bliskim
Najnowsze
Joanna Jaworska
3 najważniejsze zasady treningu dla osób z insulinoopornością. Wyjaśnia Joanna Jaworska [WIDEO]
Kobieta z deską jedzenia
Lek. Magdalena Jutrzenka: Trudno myśleć o zdrowym odżywianiu, kiedy czyjś budżet wynosi 200, 300 czy nawet 1000 złotych miesięcznie
Dlaczego poniedziałki są takie ciężkie? Wyjaśnia psycholożka dr Milena Marczak
Dlaczego poniedziałki są takie ciężkie? Wyjaśnia psycholożka dr Milena Marczak
Czym jest slut-shaming? Przedstawiamy fragment książki „Dziwki, zdziry, szmaty. Opowieści o slutshamingu”
Kardio vs. interwały, czyli zdrowe i zdrowsze

Ktoś znowu zajechał ci drogę, wyprowadził cię z równowagi twój szef… Czasami wystarczy iskra, żeby doszło do wybuchu. Jak zapanować nad emocjami? Plan zakłada 5 kroków – przejdź je i… nie wkurzaj się tak!

Po pierwsze – nazwij emocję

Podstawą do opanowania złości jest przyznanie przed samym sobą, że jest się wściekłym. Uświadom sobie, co czujesz. Irytację, frustrację, gniew? Jak silne jest to, co czujesz? Oceń w skali od 1 do 10. Przyznaj, na co lub kogo się wkurzyłeś. – Jeśli to możliwe, weź kartkę i długopis i zapisz, co czujesz w danej chwili. Nie dość, że będzie to dobry moment, żeby się trochę uspokoić, to dodatkowo przelejesz emocje na papier i w przyszłości będzie ci łatwiej przeanalizować sytuację, która doprowadziła cię do wściekłości – radzi Krzysztof Stacha, psycholog społeczny i mediator.

Gdy ogarnia nas furia, rzeczy dzieją się szybko, emocje są silne, jeśli ich nie spiszemy, to potem może się okazać, że trudno nam szczegółowo przywołać w głowie ten stan – dodaje. Ważne też jest, żeby nie wmawiać sobie, że jest OK. Nie unikaj złych emocji, nie tłum ich w sobie ani nie udawaj, że ich nie ma.

Po drugie – poczuj ją

Podnosi ci się ciśnienie krwi, serce szybciej bije, twoje źrenice się rozszerzają, robi ci się gorąco. Organizm jest w stanie mobilizacji. Wydziela hormony stresu i adrenalinę. W całym ciele czujesz charakterystyczne napięcie. Poświęć chwilę właśnie tylko na to, żeby poczuć każdym swoim centymetrem, każdą częścią siebie te emocje. Nie walcz z nimi, nie próbuj na szybko się uspokoić. Wczuj się w siebie. W tym momencie, zamiast nakręcać się tym, dlaczego się wkurzyłaś, i roztrząsać to (większość z nas automatycznie to robi), skierujesz swoje myśli gdzie indziej. Nim się zorientujesz, złość zmaleje.

Po trzecie – ochłoń

Pomyślisz – łatwo powiedzieć. Wypróbuj jeden z poniższych sposobów:

1. Przyjmij inną perspektywę – to metoda zwana „pójściem na galerię”. – Chodzi o to, żeby na chwilę wyjść ze swojego ciała i swojej głowy i wyobrazić sobie, że obserwujesz całą sytuację z góry. Takie odseparowanie się od siebie i swojego postrzegania pozwala na większy obiektywizm – mówi Krzysztof Stacha.

2. Decentracja – to próba wejścia w skórę tej drugiej osoby. – Ta metoda nie jest łatwa, ale bardzo skuteczna. Przyjęcie perspektywy swojego „wroga” pomoże zrozumieć przyczynę konfliktu. Trzeba zadać sobie pytanie: „Dlaczego ta osoba tak się zachowuje?”, „Czego ode mnie chce?”. Gdy już to wychwycimy, sparafrazujmy i zapytajmy tę osobę: „Jeśli dobrze cię rozumiem, to chcesz, żeby…”. Wtedy uzyskamy potwierdzenie albo wyjaśnienie od tej osoby. W efekcie łatwiej nam będzie dojść do porozumienia, zamiast eskalować złość – tłumaczy Krzysztof Stacha. – Może też się zdarzyć, że druga strona przyjmie naszą perspektywę. A to ma znaczący wpływ na waszą relację i rozumienie się.

3. Rozładuj stres – pójdź pobiegać, zrób ulubiony trening, pomedytuj, wygadaj się przyjacielowi. Wybierz swoją niezawodną metodę na rozładowanie napięcia.

4. Odpuść – spróbuj buddyjskiego podejścia: zaakceptuj fakt, że otacza cię taka a nie inna rzeczywistość. W momencie wściekłości nie dorzucaj jeszcze złego nastawienia. Zrozum, że wszystkie emocje, które odczuwasz, również te negatywne, są potrzebne. Pomagają ci lepiej poznać i zrozumieć samego siebie oraz pobudzić do działania.

Po czwarte – przeanalizuj sytuację

Gdy już się uspokoisz i nabierzesz dystansu do sytuacji, w której dopadła cię złość, przyjrzyj jej się szczegółowo. Zastanów się, co spowodowało, że tak się czułeś. Co do tego doprowadziło? Czy mogłeś tego uniknąć? Jak? Czy jesteś w stanie w przyszłości uniknąć tego typu sytuacji? Czy to zdarzało się już wcześniej? Jak wtedy się zachowałeś? Jak inaczej mógłbyś zareagować? Odpowiedz sobie na te pytania i wyciągnij wnioski.

pizza

– Gdy uświadomimy sobie przebieg całego zdarzenia, co je wywołało, co było w trakcie oraz jakie ma to konsekwencje, będziemy mieć motywację, żeby coś z tym zrobić – przekonuje nasz ekspert. – Warto znaleźć ten zapalnik, ten moment, kiedy coś się w nas przełącza i wychodzi z nas furiat. Jeśli uświadomimy sobie, co i w jakiejś sytuacji wywołuje w nas wybuch gniewu czy złości, będziemy w stanie nauczyć się inaczej reagować na identyczną sytuację w przyszłości.

Po piąte – zmień coś

Już wiesz, co lub kto i dlaczego doprowadziło cię do furii? Świetnie! To połowa sukcesu. Teraz czas na działanie. Postaraj się coś w sobie lub otoczeniu zmienić, żeby podobna sytuacja się nie powtórzyła. Jeśli wybuchłaś podczas kłótni z partnerem – wiesz zapewne, co wywołało twoją złość. Wkurzając się, nic nie zmienisz. Musicie porozmawiać. Nie atakuj jednak drugiej osoby („Bo ty nigdy…”, „Bo ty zawsze…”), tylko mów o problemie i o tym, jak się w związku z tym czujesz (np. „Przykro mi, gdy mnie tak traktujesz”). Nie bierz wszystkiego przesadnie do siebie. Pomaga w tym poczucie humoru i trochę dystansu – do swojej osoby i do świata.

Zobacz także

Podoba Ci się ten artykuł?

Tak
Nie

Powiązane tematy:

Zainteresują cię również:

Marta Wroniszewska, autorka książki „Tu jest teraz twój dom”/ fot. archiwum prywatne

Marta Wroniszewska: To największy dramat dziecka, kiedy musi opuścić dom rodzinny. Nie wszyscy są w stanie się z tym zmierzyć i mu pomóc

Kobieta

Endorfiny – co to za hormony i co je wytwarza?

Relaksacja Jacobsona – skuteczny sposób walki ze stresem, nerwami i napięciem mięśni

Zdrada emocjonalna – definicja, jak sobie z nią poradzić?

Kobieta

Jesteś wkurzona a żal ci ładnych talerzy? Kasia Bem radzi, jak skutecznie rozładować złość

Uzależnienie od internetu – definicja, objawy, skutki

Zestresowana? Spróbuj tych ćwiczeń. Pomogą ci się wyluzować

Jak okiełznać dziecięcą złość? Oto siedem kroków do sukcesu

Kobieta śmieje się

Kilka prostych rad, które sprawią, że moc pozostanie z wami przez cały dzień

Kobieta za szybą

Ktoś cię skrzywdził i nie potrafisz o tym zapomnieć? Zamiast pielęgnować urazę, wybacz. Dla siebie!

kobieta nad wodą

Nie radząc sobie z gniewem, szkodzisz zdrowiu. Do wyjścia z gniewu potrzebnych jest 5 kroków

3 marki roślinne, które pokochałyśmy: From Plants, SVOJE i Roślinne Przestrzenie

3 marki roślinne, które pokochałyśmy: From Plants, SVOJE i Roślinne Przestrzenie

dwie kobiety na plaży

Emocje – czym są, funkcje emocji, jak sobie z nimi radzić

prokrastynacja

Prokrastynacja – czym jest, objawy, leczenie, jak zwalczać

Kobieta siedzi do góry nogami w fotelu

Pozbądź się lęku! Żyj tu i teraz, nie na wszystko masz wpływ

szczęśliwa para na łące

Uwolnij pozytywne emocje. Autentyczność to odważny krok, który może odmienić życie

Kobieta

Stres a odporność – czego jeszcze nie wiemy o tym przedziwnym związku?

10 niezdrowych wieczornych nawyków

kobieta nad morzem

„Stresuje nas nasza interpretacja rzeczywistości” – mówi psycholog Katarzyna Binkiewicz. Jak przestać się zamartwiać?

smutna kobieta pakująca prezenty świąteczne

Nie lubisz świąt? Nie martw się, to… normalne

„Gdy nadchodzą święta, jesteśmy zazwyczaj tak zmęczeni i sfrustrowani, że przestają nas cieszyć” – mówi psycholożka

kobieta na wydmach

„Odpuszczanie” jest dobre dla ambitnych i konsekwentnych kobiet – podpowiada nam psycholożka Anita Kruszewska

"Oczekiwanie, że medytacja przyniesie spokój, wywołuje napięcie". Jak zacząć medytować?

Jak być „tu i teraz”? Mówi nauczycielka medytacji Maga Korbel [WIDEO]

Kobieta stoi z psem na molo

Czasem lepiej jest odpuścić, niż żyć w ciągłym stresie i poczuciu winy. Psychoterapeutka podpowiada, jak się tego nauczyć

Najpopularniejsze

Ćwiczenia na biust. 6 sposobów na ujędrnienie i podniesienie piersi

Choroby mają zapach – wiedziałaś o tym?

Twój kręgosłup potrzebuje wsparcia? Oto kilka ćwiczeń, które go wzmocnią

Kobieta mindfulness

Mindfulness dla początkujących. Kasia Bem zdradza 5 prostych zasad uważności

4 sposoby na pozbycie się oponki z brzucha. I nie chodzi wcale o robienie brzuszków

Stanie na rękach – krok po kroku

Stanie na rękach – krok po kroku

Ćwiczenia na rozciąganie barków

Rozciąganie stawów barkowych – te ćwiczenia na pewno ci się przydadzą

Oto 7 ćwiczeń, za które twój kręgosłup ci podziękuje. Wystarczy niewiele, by poczuć znaczną różnicę

Leki plus alkohol to zawsze niebezpieczne związki? Sprawdź, które lekarstwa nie lubią się z wyskokowymi trunkami

Fit Matka Wariatka / Facebook

Agresja i fałszywa troska na profilu „Fit Matki Wariatki”. Przyszedł czas na pato-fitness. Hello Zdrowie mówi temu nie!

Kobieta popijająca winko

„Alkoholiczka, która pije wino albo piwo, twierdzi, że nie ma problemu”. Kobiecy alkoholizm

Anja Rubik: nastolatki uczą się, że macica nie jest śmietnikiem na sprężynki

brzuszki na piłce

Sposób na bolące lędźwie. Jak sobie ulżyć?

Stres. Jak sobie z nim radzić? Oto 14 pomysłów, jak poradzić sobie ze stresem

Kasia Bigos trenerka

Ćwiczenia na ramiona z hantlami – wypracuj smukłe ramiona

Kobieta ćwiczy

Chcesz dobrze zacząć dzień? Oto propozycje ćwiczeń na poranny rozruch