Przejdź do treści

8 błędów, które popełniamy tylko w ciągu jednej godziny

iStock
Podoba Ci
się ten artykuł?
Udostępnij bliskim
Zofia Zborowska-Wrona o kobietach: „Jest mi szkoda siebie, jest mi szkoda każdej z nas, która nadal nieświadomie tkwi po pachy w tym szambie ściemy”
Jak dobrze się kłócić? Radzi psycholożka Milena Wojnarowska
Jak wygląda „klasyczny Janusz” na polskiej plaży? Ta kampania jest hitem sieci
Ignoruj zagrożenia, pamiętaj o lansie, nadużywaj słońca…Sposobów na zepsuty urlop jest znacznie więcej!
Pies kontra upał. Jak pomóc zwierzakowi? Podpowiadamy!

Są pewne nawyki, które weszły nam na tyle w krew, że nie zdajemy sobie z nich sprawy. Odruchowo dotykasz twarzy w ciągu dnia niezliczoną ilość razy? To właśnie taki nawyk. A jest ich więcej!

Nikt nie zastanawia się bez przerwy nad tym, czy to, co robi w danej chwili, służy zdrowiu, czy wręcz przeciwnie. Ale czasem warto poddać analizie choćby ostatnią godzinę. Bo tylko w ciągu godziny możemy wykonać wiele zupełnie odruchowych czynności, które nam szkodzą. Można z nimi powalczyć, a już na pewno warto je sobie uświadomić. Sprawdźcie, które z tych czynności weszły wam w krew, i… po prostu przestańcie!

1. Częste dotykanie twarzy

Pewnie nawet nie zwracasz na to uwagi w ciągu dnia, ale jeśli zaczniesz kontrolować to, ile razy dotykasz twarzy, zdziwisz się, jak często się to zdarza. Podpieranie brody lub policzka na ręku, mimowolne dotykanie okolic ust, pocieranie oczu – wszyscy to robimy. Tym samym narażamy buzię i organizm na kontakt z bakteriami, które mamy na rękach (na przykład po dotknięciu klamki przy wychodzeniu z toalety czy po pisaniu SMS-a). Mikrobiolodzy donoszą, że na klawiaturze telefonu komórkowego jest więcej bakterii niż na… desce klozetowej. Fajnie brzmi, prawda? Nie jest też dobrze, jeśli chodzi o klawiatury komputerowe. Mikrobiolog James Francis przeprowadził badanie w londyńskich biurach i odkrył, że na klawiaturach potrafią się czaić bakterie E. coli, które mogą powodować biegunkę. Na klawiaturach znalazł też niebezpieczne szczepy gronkowca złocistego. Dotykając rękami twarzy, a zwłaszcza okolicy ust, przenosimy bakterie do wnętrza organizmu. Badacze szacują, że w ciągu godziny dotykamy twarzy średnio cztery razy. – Bakterie, wirusy i alergeny łatwo przedostają się z palców rąk na skórę twarzy. Jeśli dodamy do tego pocieranie, to możemy narobić poważnych szkód – ostrzega dr Ava Shamban, dermatolog z USA. Częste dotykanie twarzy może też nasilić trądzik, kontaktowe zapalenie skóry oraz opryszczkę. – Jeśli ktoś ma opryszczkę na wardze i przypadkowo jej dotknie, a potem potrze oko, może skończyć z zapaleniem rogówki. Łatwo też przenieść opryszczkę z miejsc intymnych na usta, jeśli nie jest się ostrożnym – mówi dr Shamban.

Co robić? Po pierwsze, starać się kontrolować dotykanie dłońmi twarzy. Po drugie ­– regularnie myć ręce, najlepiej łagodnym mydłem w letniej wodzie co najmniej 20 sekund. Raz dziennie warto wyszorować szczoteczką skórę pod paznokciami.

2. Mycie zębów po wypiciu soku

Cytrusy i soki owocowe zawierają kwasy, które działają na szkliwo zębów, zmiękczając je. Dlatego jeśli od razu po zjedzeniu na śniadanie pomarańczy albo po wypiciu szklanki soku grejpfrutowego idziesz do łazienki umyć zęby, popełniasz błąd. Szorując je, możesz uszkodzić sobie szkliwo. Stomatolodzy zalecają, żeby zrobić półgodzinny odstęp. Dobrze jest za to po jedzeniu owoców przepłukać usta wodą – to w pewnym stopniu neutralizuje kwasy.

Szwedzcy naukowcy przeprowadzili eksperyment: na dziesięć dni umieścili zęby sześciolatków w szklankach z różnymi napojami – były to między innymi różne rodzaje świeżo wyciskanych soków. Najbardziej szkodliwe dla szkliwa okazały się właśnie soki owocowe i wody smakowe. Jakimś rozwiązaniem jest picie soków przez słomkę, to zawsze choć trochę ogranicza działanie kwasów na powierzchnię zębów.

3. Robienie kilku rzeczy naraz

Zwykle wykonujesz w pracy kilka czynności jednocześnie? Kończysz projekt albo zestawienie dla szefa, ale co chwilę przerywasz to, żeby sprawdzić maila albo wejść do internetu? Uważaj, cierpi na tym jakość twojej pracy. No i marnujesz więcej czasu na te zadania, niż gdybyś każdą z tych rzeczy zrobił oddzielnie, poświęcając tylko jej w danym czasie uwagę i skupienie. Mózg potrzebuje czasu i energii, żeby podzielić swoją uwagę na więcej niż jedną rzecz. A powrót do podstawowej czynności, którą przerwaliśmy, też wymaga czasu.

W przestrzeni zakupowej HelloZdrowie znajdziesz produkty polecane przez naszą redakcję:

PROMOCJA
Zdrowie umysłu
Less Stress from Plants 60 kaps. wegański
60,00 zł 90,00 zł
Kobieta siedzi po turecku na biurku i medytuje. Przed nią stoi na biurku laptop, za nią regał z książkami, fotel i okno

Badania przeprowadzone na Stanford University dowiodły, że multitasking, czyli właśnie wielozadaniowość, jest mniej efektywny i produktywny niż wykonywanie jednej rzeczy naraz. Naukowcy twierdzą też, że ludzie, którzy są atakowani informacjami w formie elektronicznej różnymi strumieniami, mają problemy ze skupieniem się, przypomnieniem sobie różnych rzeczy czy przestawieniem się z jednego zadania na drugie. A co z tymi, którzy twierdzą, że robienie kilku rzeczy jednocześnie wychodzi im na dobre i, co ważniejsze, oni uważają, że są w tym dobrzy? Naukowcy ze Stanford porównali grupę ludzi, biorąc pod uwagę ich skłonność do podejmowania kilku zadań naraz i przekonanie, że to im pomaga w wydajności. Okazało się, że ci, którzy byli multitaskerami i wierzyli w swoją skuteczność, w rzeczywistości mieli gorszą wydajność od tych, którzy poświęcili uwagę tylko jednej rzeczy. Zajmowanie się kilkoma sprawami jednocześnie przeszkadzało im w odpowiedniej organizacji pracy, ustawieniu priorytetów, nie radzili sobie też z filtrowaniem informacji i oddzielaniem tych mniej ważnych od istotnych.

Inni naukowcy uważają jeszcze, że multitasking obniża nasze IQ. Ci z uniwersytetu w Londynie dowiedli, że badani, którzy działali wielozadaniowo podczas zadań poznawczych, mieli spadek IQ podobny do tego, jaki mieliby, paląc marihuanę albo nie śpiąc całą noc.

4. Wysuwanie głowy do przodu

Siedzisz kolejną godzinę przed komputerem, wpatrujesz się w ekran i… wysuwasz głowę do przodu. Samo siedzenie obciąża kręgosłup – najbardziej odcinek lędźwiowy. Ale jeśli do tego dodasz nienaturalne ułożenie głowy i właśnie wysuwanie jej za bardzo w przód – obciążasz niepotrzebnie też odcinek szyjny. Możesz mieć sztywny kark i problemy z szyją. Pilnuj, żeby środek ekranu znajdował się minimalnie poniżej linii wzroku, i nie pochylaj niepotrzebnie głowy. Rób też przerwy i wstawaj od komputera na chwilę co najmniej raz na godzinę.

5. Czesanie mokrych włosów

Woda osłabia wewnętrzne wiązania włosów, dlatego mokra czupryna jest ekstremalnie delikatna i podatna na uszkodzenia. Mokre włosy są o jedną trzecią mniej wytrzymałe niż normalnie. Tuż po umyciu zafunduj im specjalne traktowanie. Że nie jest dobrym pomysłem tarcie ich ręcznikiem, pewnie już wiesz. Ale szkodzi im też energiczne rozczesywanie szczotką i wszelkie próby rozplątywania pasm. Po pierwsze, nałóż na włosy maskę – to zminimalizuje ryzyko ich uszkodzenia i zniweluje plątanie się. Po umyciu wyciśnij nadmiar wody w chłonny ręcznik albo zawiń włosy w turban. Idealnie byłoby, gdybyś tylko przeczesała je palcami. Jeśli to dla ciebie za mało, użyj grzebienia, ale z szeroko rozstawionymi zębami. Zacznij rozczesywanie od końcówek. Nie szarp ich. Powoli przesuwaj się w stronę nasady.

Kobieta siedząca przy biurku

6. Rzadkie mruganie oczami

Prawie co druga osoba, która długo pracuje przed komputerem, skarży się na tzw. suche oko. Często jest to związane z tym, że za mało mrugamy. W efekcie oko nie jest dostatecznie nawilżone. Suche szybko staje się zaczerwienione, piekące i podrażnione. Dziennie oczy wykonują kilkadziesiąt tysięcy ruchów – muszą być odpowiednio nawilżone. A bez mrugania nie będą. Wpatrywanie się w ekran komputera sprzyja zbyt rzadkiemu mruganiu. Jeśli dodać do tego suche od klimatyzacji powietrze, to może się skończyć chronicznym zapaleniem spojówek.

7.  Zakładanie nogi na nogę

To wygodne, ładnie wygląda i wszyscy to robią, a zwłaszcza kobiety. Siadanie z nogą założoną na nogę to powszechna rzecz. I nie ma w tym nic złego, jeśli nie robisz tego za często. Notoryczne przyjmowanie takiej pozycji siedzącej powoduje ucisk na nerwy i naczynia krwionośne. A to oznacza ból i zdrętwienie. No i pomyśl o biednych plecach. Tym to się zawsze obrywa. – Gdy siedzisz z nogą na nogę, nierównomiernie obciążasz mięśnie pleców, miednica jest lekko przekręcona, a kręgosłup skrzywiony. Jeśli siedzisz tak przez dłuższy czas, możesz spowodować ból w dole pleców, miednicy, biodrach oraz kolanach – tłumaczy dr Shaila Callaghan z kliniki rehabilitacyjnej w Toronto w Kanadzie.

8. Głośne słuchanie muzyki…

…zwłaszcza na słuchawkach może być bardzo niebezpieczne dla twoich uszu. Dźwięk jest wtłaczany bezpośrednio do małżowiny usznej, co przy hałasie powyżej 85 decybeli może przyczynić się do uszkodzenia ślimaka i komórek słuchowych. Bezpieczniej jest słuchać muzyki z głośników, wtedy powietrze jest filtrem, a dźwięk jest łagodniejszy dla ucha. Liczba komórek słuchowych z wiekiem się zmniejsza. Dodatkowo niszczą je choroby i uszkodzenia wywołane hałasem. Zła wiadomość jest taka, że te komórki nie mają zdolności regeneracyjnych. To oznacza, że ubytek słuchu jest nieodwracalny. To oczywiście czarny scenariusz. Jeśli w młodości regularnie i głośno słuchałeś muzyki na słuchawkach, a i dziś lubisz podkręcić basy, to możesz zmagać się z dzwonieniem i szumami w uszach, problemem ze zrozumiem, co ktoś do ciebie mówi podczas rozmowy na hałaśliwej ulicy, możesz czuć zmęczenie, mieć kłopoty w koncentracji, skarżyć się na zawroty głowy.

Takich czynności jak te, niemal mimowolnych, sa pewnie setki. Warto więc raz na jakiś czas wziąć na tapetę godzinę ze swojego codziennego życia i zrobić – stopniowo – porządki. Trudno pokonać nawyki, ale przecież nie jest to niemożliwe!

Zobacz także

i
Treści zawarte w serwisie mają wyłącznie charakter informacyjny i nie stanowią porady lekarskiej. Pamiętaj, że w przypadku problemów ze zdrowiem należy bezwzględnie skonsultować się z lekarzem.

Podoba Ci się ten artykuł?

Tak
Nie

Powiązane tematy:

Zainteresują cię również:

Kobiety

Kobiety na TikToku jednoczą się w sprawie zakazu aborcji w Stanach Zjednoczonych i Polsce. „Jeśli potrzebujesz aborcji, przyjedź do mnie”

Protestujące kobiety w USA

Protesty w Stanach Zjednoczonych po utraceniu prawa do legalnej aborcji. Kobiety wzywają do strajku seksualnego

Szwedzka influencerka zrelacjonowała w mediach społecznościowych zabieg aborcji farmakologicznej. „Moje ciało, mój wybór”

Jane Fonda

Jane Fonda o starzeniu się: „Jestem świadoma tego, że zbliżam się do śmierci. Tak naprawdę nie przeszkadza mi to aż tak bardzo”

Zmarła najstarsza osoba na świecie. Chętnie dzieliła się sekretem długowieczności

Abby Ramsay

24-latka przeszła dobrowolną sterylizację, bo nie chce mieć dzieci. „Jestem szczęśliwa, wolna i mogę podążać za swoimi celami życiowymi”

„Póki oddycham, jest mnóstwo do zrobienia”. Jola i Magda szyją turbany dla dziewczyn z całej Polski i apelują: badaj cycki!

Zespół Maneskin

Damiano David z Maneskin wspiera swoją dziewczynę w walce z chorobą. „Nazywano mnie szaloną i kłamczuchą, ale jestem chora” – grzmi Giorgia Soleri

Kobieta

5 błędów, które popełniasz przed 10 rano

Irena Wielocha

„Jestem emerytką z polską emeryturą, a tu świat się przede mną otwiera”. Irena Wielocha po 60. została modelką, a jej profil na Instagramie śledzi ponad 40 tys. osób

Danuta Stenka: Kochać siebie, to kochać także swoje słabości

„Lekarz bez uprzedzenia wepchnął mi palce w miejsce intymne. Niezbyt komfortowa i przyjemna sytuacja” – mówi Justyna Kokoszenko o traumatycznej wizycie u ginekologa

Prof. Eleonora Bielawska-Batorowicz

Prof. Eleonora Bielawska-Batorowicz: Natura wymyśliła menopauzę w sensownym celu

Małgorzata Olasińska-Chart w Tanzanii

„W Tanzanii część dzieci zbyt wcześnie urodzonych nie ma szans na przeżycie. Statystycznie co najmniej jedno z tych szczęśliwie urodzonych nie dożyje piątego roku życia” – mówi Małgorzata Olasińska-Chart

„Ktoś wymyślił idiotyczne określenie menopauzy jako 'przekwitania’. Okropne! Nie dziwię się, że młodsze kobiety się tego boją” – mówi Ela Hübner

Ewa Kasprzyk / Archiwum prywatne

Ewa Kasprzyk: Uwielbiam słodkie lenistwo i nicnierobienie, ale w międzyczasie skoczę sobie ze spadochronem lub pójdę pomorsować

Katarzyna Wolińska

Hello My Hero. Katarzyna Wolińska: Chciałabym, żeby ktoś kiedyś powiedział: „pamiętacie tę Kaśkę? Ona była taka fajna, wygłupiała się, tańczyła na wózku”

Kobiety na Strajku Kobiet w Polsce

Uzasadnienie wyroku TK odnośnie aborcji opublikowane!

Izabela Pajor

„My, dojrzałe kobiety, zaczynamy budzić się do życia. Nasza siwa rewolucja dopiero nadchodzi!” – mówi Izabela Pajor

Isabelle Rossellini, Milla Jovovich i Jameela Jamil

Kolejne zagraniczne gwiazdy wspierają protesty Polek. Wśród nich Milla Jovovich, Isabelle Rossellini i Jameela Jamil

Miley Cyrus, Patti Smith, Juliette Binoche

Zagraniczne gwiazdy wspierają protest kobiet w Polsce. Wśród nich Patti Smith, Miley Cyrus czy Juliette Binoche

Barbara Kędzior

„Jeżeli uważamy, że zmienimy decyzje rządzących, to dlaczego nie możemy zawalczyć też o to, by niepełnosprawni mieli godne życie?” – mówi Barbara Kędzior, autorka bloga „Rybia łuska – mój świat”

Protestująca Polka

Prof. Monika Płatek o orzeczeniu TK: władza nie może odmawiać kobiecie prawa do rozumnej, samodzielnej, autonomicznej decyzji dotyczącej jej płodności

Małgorzata Trzaskowska/Facebook

Aborcja z przyczyn embrio-patologicznych. „Tylko kobiety, które przez to przeszły, są w stanie to zrozumieć”

Najpopularniejsze

Ćwiczenia na biust

Ćwiczenia na biust. 6 sposobów na jędrne piersi

Kobieta wąchająca kwiat

Choroby mają zapach – wiedziałaś o tym?

Kobieta w stroju fitness

Oponka na brzuchu. Jak zredukować ten problem?

Intymne dolegliwości rowerzystek. Sprawdź, jak zadbać o siebie w trakcie rowerowych wojaży

Jak dbać o nogi w podróży?

kobieta na wydmach

„Odpuszczanie” jest dobre dla ambitnych i konsekwentnych kobiet – podpowiada nam psycholożka Anita Kruszewska

Kobieta ćwiczy

Twój kręgosłup potrzebuje wsparcia? Oto kilka ćwiczeń, które go wzmocnią

Fit Matka Wariatka / Facebook

Agresja i fałszywa troska na profilu „Fit Matki Wariatki”. Przyszedł czas na pato-fitness. Hello Zdrowie mówi temu nie!

Kasia Bigos trenerka

Ćwiczenia z hantlami – wypracuj smukłe ramiona

Kobieta ćwiczy

Oto 7 ćwiczeń, za które twój kręgosłup ci podziękuje. Wystarczy niewiele, by poczuć znaczną różnicę

7 najgorszych typów butów dla twoich stóp. Jakie obuwie może być niebezpieczne?

Ćwiczenia na rozciąganie barków

Rozciąganie stawów barkowych – te ćwiczenia na pewno ci się przydadzą

Kobieta popijająca winko

„Alkoholiczka, która pije wino albo piwo, twierdzi, że nie ma problemu”. Kobiecy alkoholizm

Kobieta ćwiczy

Dzień się dopiero rozpoczął, a ciebie już ktoś wyprowadził z równowagi? Poznaj 5 kroków, które pozwolą zapanować nad emocjami

Smartfon a dolegliwości / istock

Smartfon a dolegliwości, które może wywołać. To nie tylko bezsenność

brzuszki na piłce

Sposób na bolące lędźwie. Jak sobie ulżyć?

×