Przejdź do treści

Zendaya wyznała, że social media wyzwalają u niej stany lękowe. „Staję się niespokojna, za dużo myślę i analizuję”

Zendaya
Zendaya wyznała, że social media wyzwalają u niej stany lękowe. „Staję się niespokojna, za dużo myślę i analizuję”/ Photo by Jeff Spicer/Jeff Spicer/Getty Images for Warner Bros
Podoba Ci
się ten artykuł?
Udostępnij bliskim
Nieustanny stres sprawia, że czujesz się emocjonalnie wypruta? Sprawdź, jak sobie pomóc
Propozycje ćwiczeń na lepszą mobilność
„Bogami nie jesteśmy. Tak samo jak nasi pacjenci miewamy lepsze i gorsze dni”. Powstał film o życiu lekarzy
3 grudnia dniem covidowej żałoby narodowej. Projekt obywatelski upamiętnia ofiary pandemii
Allegro znowu nam to robi. Ich reklama świąteczna „Zobaczmy w sobie to, co najważniejsze” podbija serca i wyciska łzy!

– Bycie aktywną w mediach społecznościowych nasila u mnie stres i niepokój, sprawia, że jestem przytłoczona. To nie jest tego warte – wyznała Zendaya w rozmowie z „People”. Przyznała również, że dzięki przerwie od mediów społecznościowych, którą zrobiła sobie na początku tego roku, przestała czuć się „przytłoczona”.

Zendaya: Bycie aktywną w mediach społecznościowych wywołuje u mnie lęk

Zendaya Maree Stoermer Coleman, aktorka znana m.in. z bijącego rekordy popularności serialu „Euforia” oraz filmu „Diuna”, przyznała w trakcie rozmowy z magazynem „People”, że ciągła aktywność w mediach społecznościowych nasila u niej stany lękowe.

„Zawsze byłam nieśmiałym dzieckiem. Jakiś czas temu odkryłam, że bycie aktywną w mediach społecznościowych wywołuje u mnie lęk. Staję się wówczas niespokojna, za dużo myślę i analizuję” – powiedziała.

Najmłodsza w historii laureatka Emmy wyjaśniła, że to właśnie lęk był powodem, przez który na początku roku zrobiła sobie przerwę od mediów społecznościowych. By zadbać o swoje zdrowie psychiczne postanowiła również rzadziej publikować materiały na swoim profilu na Instagramie, który obserwuje 110 mln internautów.

„Nie publikowałam postów, co zapewne denerwowało moich fanów. Rozumiem to, ale czułam, że muszę o siebie zadbać. Bycie aktywną w mediach społecznościowych nasila u mnie stres i niepokój, sprawia, że jestem przytłoczona. To nie jest tego warte” – tłumaczyła.

Maja Bohosiewicz

„(Moi fani) chcą, żebym była szczęśliwa”

25-latka została zaproszona do projekektu „Brave Together”, który ma na celu zwiększenie świadomości odnośnie zdrowia psychicznego, a także wsparcie osób z zaburzeniami psychicznymi. W trakcie rozmowy do kolejnego odcinka z serii stwierdziła również, że jej fani rozumieją jej potrzeby i licznie ją wspierają.

„(Moi fani) chcą, żebym była szczęśliwa i istniała poza mediami społecznościowymi” – powiedziała.

Jak dodała, pomimo ogromnej liczby fanów jest zdeterminowana, aby po prostu robić to, co kocha, zamiast poddawać się presji i oczekiwaniom innych. Radziła także, by nie porównywać się z innymi, przeglądając media społecznościowe.

„Wolałabym robić to, co kocham, a potem publikować, gdy mam projekt do wypromowania” – podsumowała.

Fobia – zaburzenie, które dezorganizuje życie /fot. GettyImages

Minusy social mediów

1. Uzależniają

Nie wyobrażasz sobie spędzać 6,5 godziny na Facebooku? Według badań opublikowanych przez BBC News tyle czasu w ciągu dnia przed ekranami telefonów, komputerów i telewizorów potrafią przesiedzieć dzieci od 5. do 16. roku życia. Te starsze dochodzą nawet do 8 godzin. Niestety, nadużywanie czegokolwiek może się skończyć uzależnieniem.

Naukowcy z Uniwersytetu Binghamton w Nowym Jorku badali, co wpływa akurat na uzależnienie od social mediów. Wzięli pod lupę trzy cechy charakteru ich użytkowników: neurotyczność, sumienność i ugodowość. Pierwsza z nich jest typowa dla osób nieradzących sobie ze stresem i niepokojem. Niestety, to właśnie one mają największe skłonności do uzależnień. Za to u osób sumiennych, które kontrolują zachcianki i potrafią realizować swoje cele, a także tych przychylnie nastawionych do ludzi, ryzyko jest mniejsze. Niestety sytuacja komplikuje się, jeśli sumienne albo ugodowe osoby mają skłonności neurotyczne. One również powinny zachować czujność, korzystając z portali społecznościowych.

2. Pogarszają nastrój i sen

Jeśli social media zaczynają pochłaniać coraz więcej czasu, może to obniżać poczucie szczęścia, pokazały badania Uniwersytet Pittsburgh School of Medicine w Pensylwanii. Wpływa na niego przede wszystkim korzystanie z dużej liczby aplikacji. Zwiększa się wtedy nawet trzykrotnie ryzyko zachorowania na depresję. Osoby ze skłonnościami do tej choroby chętniej korzystają z mediów społecznościowych, ponieważ poszukują w nich akceptacji i poczucia komfortu.

30 proc. osób z grupy biorącej udział w tym badaniu miało również duże problemy ze snem. Odpowiedzialne za nie było nie to, jak dużo czasu zajmowało im korzystanie z social mediów, tylko jak często do nich zaglądały.

3. Wywołują FoMO

Jest to zjawisko, które rozpowszechnia się wraz z popularnością social mediów. FoMO (fear of missing out) to lęk przed tym, że coś ciekawego dzieje się bez twojej wiedzy, a także niepokój, że nie będziesz mogła tego opublikować. To także potrzeba, żeby zawsze wiedzieć, co robią inni i jak spędzają czas. Osoby, które są pod wpływem FoMO, boją się być offline i panicznie włączają wszystkie powiadomienia, żeby móc na czas zareagować. Zjawisko odpowiedzialne jest za stres, pogarsza nastrój i satysfakcję z życia.

Mając wiedzę na temat zalet i zagrożeń, nie możemy powiedzieć, że nie wiedzieliśmy… To, jak to wykorzystamy, zależy tylko i wyłącznie od nas samych.

Zobacz także

Podoba Ci się ten artykuł?

Tak
Nie

Powiązane tematy:

Zainteresują cię również:

„Depresja to prawdziwe cholerstwo. Gdy uderza, życie potrafi być naprawdę strasznie trudne”- mówi psycholożka Monika Kotlarek. Jak pomóc samemu sobie w depresji?

Czy można być szczęśliwym dorosłym bez szczęśliwego dzieciństwa? „Wiedza to za mało, potrzebny jest wgląd emocjonalny”

Wizyta w kinie może poprawić nasz stan psychiczny i fizyczny – rozmowa z socjologiem dr Tomaszem Sobierajskim

Nie oceniaj wszystkiego. „Na przykładzie pogody zauważyć można, że często oceniamy to, na co nie mamy żadnego wpływu”

Adele

Adele szczerze o swoim zdrowiu psychicznym po rozwodzie: „Czułam się zdruzgotana i zawstydzona”

Bella Hadid

Bella Hadid opublikowała serię zdjęć swojej zapłakanej twarzy. „To, co widzicie, to moja codzienność. Każda noc od kilku lat”

8 sposobów, by czuć się lepiej psychicznie każdego dnia

Olszanka/East News, Warszawa

„Kiedy zdejmujesz maskę, ludzie wokół też powoli się odsłaniają”. Jakub Ćwiek o załamaniu nerwowym, e-detoksie i maczoizmie

dr Antonina Doroszewska (1)

„Ludzie boją się 'psychotropów, nie chcą, żeby ktoś ich 'nafaszerował’ lekami”. Jak mówić o chorobach psychicznych? Podpowiada dr n. społ. Antonina Doroszewska

Francis Haugen ujawnia szokujące fakty o działaniach Facebooka

Była pracownica Facebooka: algorytmy promują treści szerzące nienawiść i szkodzące zdrowiu psychicznemu najmłodszych

Dr Julia E. Wahl

Julia E. Wahl: Skutki bycia empatycznym nie zawsze wyjdą nam na dobre. Empatią da się manipulować

Zerwij z „czy zasługuję?” i ciesz się życiem. Jesteś tego warta!

Efekt aureoli

Oceniasz innych „od pierwszego wejrzenia”? To tzw. efekt aureoli

7 skutecznych sposobów na przetrwanie kryzysu

Acro joga – czym jest i dlaczego warto ją uprawiać

Kobieta

„Przestańmy mówić 'jesteś chory/a psychicznie’, bo ktoś zrobił coś, co nam się nie podoba” – apeluje edukatorka antydyskryminacyjna Anna Wiatrowska

Daria Abramowicz, psycholożka sportu

„Niepowodzenie w sporcie czy w pracy to nie jest informacja o nas – że jesteśmy słabi, gorsi, mniej wartościowi” – tłumaczy Daria Abramowicz, psycholożka sportu

1 na 3 osoby twierdzi, że powrót do biura negatywnie wpłynął na jej zdrowie psychiczne

1 na 3 osoby twierdzi, że powrót do biura negatywnie wpłynął na jej zdrowie psychiczne

Simone Biles rezygnuje z igrzysk w trosce o swoje zdrowie psychiczne

Simone Biles postawiła na pierwszym miejscu zdrowie psychiczne. Sponsorzy olimpijscy i fani popierają jej decyzję

Wentworth Miller

Wentworth Miller, gwiazdor „Skazanego na śmierć”, wyznał, że ma autyzm. „Ma to kluczowe znaczenie dla tego, kim jestem”

Ewa Woydyłło-Osiatynska

„Cnotami niewieścimi jest piekło wybrukowane. Ja jednak o Polki się nie martwię” – mówi Ewa Woydyłło-Osiatyńska

Kobieta

„Uwolniłam się od uzależniania szczęścia od wyglądu. Ta wolność w głowie jest warta każdej ceny” – pisze dietetyczka Magda Hajkiewicz-Mielniczuk

Maja Bohosiewicz

Maja Bohosiewicz wyznała, że zmaga się z FOMO. „Uczę się, że nie ścigam się w zawodach o najciekawsze życie na świecie”

Czy da się być cały czas w dobrej formie?

Najpopularniejsze

Choroby mają zapach – wiedziałaś o tym?

Ćwiczenia na biust. 6 sposobów na ujędrnienie i podniesienie piersi

Smartfon a dolegliwości / istock

Smartfon a dolegliwości, które może wywołać. To nie tylko bezsenność

Jak oddychać? Proste ćwiczenie czyni cuda

Jak oddychać? Kasia Bem przedstawia proste ćwiczenie, które czyni cuda

Twój kręgosłup potrzebuje wsparcia? Oto kilka ćwiczeń, które go wzmocnią

Ćwiczenia na rozciąganie barków

Rozciąganie stawów barkowych – te ćwiczenia na pewno ci się przydadzą

4 sposoby na pozbycie się oponki z brzucha. I nie chodzi wcale o robienie brzuszków

kobieta na wydmach

„Odpuszczanie” jest dobre dla ambitnych i konsekwentnych kobiet – podpowiada nam psycholożka Anita Kruszewska

Kobieta popijająca winko

„Alkoholiczka, która pije wino albo piwo, twierdzi, że nie ma problemu”. Kobiecy alkoholizm

Odczuwasz lęk i niepokój, choć nic złego się nie dzieje? Sprawdź, co może ci dolegać

Dzień się dopiero rozpoczął, a ciebie już ktoś wyprowadził z równowagi? Poznaj 5 kroków, które pozwolą zapanować nad emocjami

Inteligencja jako źródło cierpień

Inteligencja jako źródło cierpień. Wysokie IQ nie ułatwia życia

7 najgorszych typów butów dla twoich stóp. Jakie obuwie może być niebezpieczne?

smutna kobieta pakująca prezenty świąteczne

Nie lubisz świąt? Nie martw się, to… normalne

Kobieta trzyma psa na rękach

Stres. Jak sobie z nim radzić? Oto 14 pomysłów, jak poradzić sobie ze stresem

8 rzeczy, których organizm kobiety nie wybacza po 30-tce