Przejdź do treści

„W obecnej porze roku liczba zgonów, zawałów jest znacznie wyższa niż w innych miesiącach”. Dlaczego?

Smutna kobieta wygląda przez okno
zdjęcie: iStockphoto.com
Podoba Ci
się ten artykuł?
Udostępnij bliskim
Najnowsze
Są dwie rzeczy, których potrzebujesz, by wyjść na plażę. Pierwszą jest ciało, drugą bikini. I już, gotowe!
„Załóż to cholerne bikini. I jedyne, o czym myśl to to, że właśnie przezwyciężyłaś wstyd”. Przekonuje trenerka Marta Stoberska
"Noszenie stanika to wybór, a nie obowiązek" - podkreśla edukatorka antydyskryminacyjna Anna Wiatrowska
„Noszenie stanika to wybór, a nie obowiązek” – podkreśla edukatorka antydyskryminacyjna Anna Wiatrowska
Chorzy na szpiczaka pozbawieni leku ratującego życie. Nie ma go na lipcowej liście refundacyjnej
Jeden Polak średnio emituje ponad 8 ton CO2. Paulina Górska wyjaśnia, jak możemy zmniejszyć ślad węglowy
Jeden Polak emituje ponad 8 ton CO2 rocznie. Paulina Górska podpowiada, jak zmniejszyć ślad węglowy
„Kultura fizyczna jest równie istotnym elementem życia co nauka i rozwój w każdej innej dziedzinie” – mówi Marcin Kuriata

Depresyjny styczeń, niskie ciśnienie, „Blue monday”. Czy pogoda wpływa na nasze samopoczucie? Podobno większość z nas jest meteopatami, podatnymi na wszelkie zmiany pogodowe. Czy gorsze wyniki w pracy, kłótnia z partnerem, niezdany egzamin można usprawiedliwić kiepskimi warunkami pogodowymi? Jak to wyjaśnia lekarz?

„Blue Monday” to podobno najbardziej depresyjny dzień w roku. Dla niektórych takich dni jest kilkanaście w ciągu roku, szczególnie, gdy towarzyszy nam chłodna, deszczowa i ciemna aura. Mimo, że meteopatia nie jest jednostką chorobową a badania nie potwierdzają wpływu pogody na funkcjonowanie, duża część osób jednak deklaruje – pogoda wpływa na to, jak się zachowujemy i reagujemy na sytuacje w ciągu dnia.

Ból głowy, zmęczenie, rozkojarzenie, drażliwość – to jedne z wielu objawów, które doskwierają osobom, które nazywają siebie meteopatami, czyli „chorymi na pogodę”. Zjawisko to nie jest jednak uznawane za jednostkę chorobową – zmiany pogody nie wywołują schorzeń, tylko przyczyniają się do ich ujawnienia lub nasilenia.

Meteopatia nie jest chorobą, ale zmiany klimatyczne wpływają na wielu z nas negatywnie. Nie wynika to z choroby, a pewnych przyzwyczajeń i uwarunkowań. Żyjąc w Polsce, gdzie temperatura jest zróżnicowana, skoki temperatur są duże. Trudno jest zaadaptować i przygotować organizm na takie zmiany, które najczęściej nie są do przewidzenia. Nawet wiatr o prędkości powyżej 8 m/s oddziałuje na nastrój, szczególnie będąc w górach. Może powodować pobudliwość nerwową, trudności z koncentracją, pracą serca. Drugą kwestią jest ciśnienie, zwłaszcza jeśli różnica przekracza 8 hPa. Od listopada do marca nad naszą strefą klimatyczną gwałtownie przesuwają się fronty atmosferyczne. W szpitalach widać, że w tym okresie liczba zgonów, zawałów jest znacznie wyższa, niż podczas innych miesięcy w ciągu roku.

powiedział Dariusz Mika w rozmowie z HelloZdrowie.pl

Rady dla meteopaty

Jeśli identyfikujesz się z pojęciem meteopatii, zwróć uwagę na swój codzienny tryb życia. Zbilansowana dieta, aktywność fizyczna, rozkład mikro- i makroskładników, a także nasze nawyki wpływają na „pogodę ducha”. Ze względu na to, że zjawisko to nie jest jednostką chorobową, duże znaczenie ma nastawienie. Osoby optymistycznie patrzące na świat lepiej znoszą dolegliwości i są w stanie poradzić sobie z „brzydką” aurą na zewnątrz.

Szarość za oknem nie musi oznaczać przygnębienia, złego samopoczucia i smutku. Jeśli czujesz się źle, porozmawiaj z bliską osobą, znajdź czas na realizację hobby, odpocznij.

 

Zobacz także

i
Treści zawarte w serwisie mają wyłącznie charakter informacyjny i nie stanowią porady lekarskiej. Pamiętaj, że w przypadku problemów ze zdrowiem należy bezwzględnie skonsultować się z lekarzem.

Podoba Ci się ten artykuł?

Tak
Nie

Zainteresują cię również:

Sylwia Sikorska: Kubeczek menstruacyjny ma tylko jedną wadę, można zapomnieć, że ma się okres

„Leniwe i niepokorne żony są pożądane w dzisiejszych czasach. To one przebiją sufity dla naszych córek” – uważa Małgorzata Gilmajster, psycholożka i mediatorka

Christian Eriksen

 „To co, uratowało Eriksena, to szybka reakcja jego kolegów!”. Lekarka apeluje, by nie bać się udzielać pierwszej pomocy

Niewyspana nie siadaj za kierownicę! Brak snu działa jak alkohol / istock

Niewyspana nie siadaj za kierownicę! Brak snu działa jak alkohol

Magda Lamparska

Magdalena Lamparska: Wstydziłam się tego, jak wyglądam. Wchodziłam na plan i słyszałam: znowu utyła

Niby nuda a działa cuda. Pokochaj planki!

Naomi Osaka: Jestem Azjatką, jestem czarnoskóra, jestem kobietą, jestem zwyczajna, ale dobra w tenisa

„Dajemy wbijać się w kompleksy i niskie poczucie własnej wartości przez osoby obce, zamiast spojrzeć w lustro i powiedzieć głośno: jestem piękna!” – mówi dr n. med. Katarzyna Skórzewska

Zioła w domu – jakie i jak uprawiać na parapecie lub balkonie

Urszula Dąbrowska/ fot. M. Dąbrowski)

„Największy lęk pandemii? To, że się skończy”. Jak introwertycy wracają do życia po izolacji?

Aurélia Blanc

Aurélia Blanc: Mężczyźni, którzy chcą przeciwdziałać seksizmowi, mają spore pole do popisu. I niekoniecznie muszą być aktywistami

II piknik kampanii #pomacajsie – Zdrowie w Twoich Rękach już 12 czerwca w Warszawie na Polach Mokotowskich!

Agnieszka Kaczorowska-Pela skrytykowała „modę na brzydotę”. Jej post nie spodobał się aktywistkom

„Zwyczajne życie może być całkiem przyjemne” – mówi KURA. Też ją śledzisz na FB?

Agata Głyda: nasze ciało nie jest po to, aby ładnie wyglądało

Hula-hop – efekty, ćwiczenia, czy jest dla każdego?

Choroba Morgellonów – przyczyny, objawy, leczenie

Oprah Winfrey: Każdy z nas nosi w sobie coś niewidocznego dla innych. Jeśli nie jest to przepracowane, może przerodzić się w zaburzenie

Co widzimy w lustrze? Porównujemy, jak oceniają siebie kobiety i mężczyźni

amila Raczyńska-Chomyn, doula i edukatorka seksualna, mówi o tym, dlaczego wstydzimy się miesiączki

Dlaczego wstydzimy się miesiączki? Rozmowa z Kamilą Raczyńską-Chomyn [WIDEO]

Magdalena i Grzegorz Łapanowscy

Less waste według Magdaleny Łapanowskiej. „Nie chodzi o wielkie wyrzeczenia”

Pilates to nuda? Nic bardziej mylnego. Ćwiczenia pomogą wzmocnić ważne mięśnie

Korzystasz z hotelowych ręczników? Jagna Niedzielska wyjaśnia, dlaczego lepiej mieć swój

„Nauka stoicyzmu jest warunkiem przetrwania naszej cywilizacji” – mówi dr Tomasz Mazur, współczesny filozof i praktykujący stoik

Najpopularniejsze

Ćwiczenia na biust. 6 sposobów na ujędrnienie i podniesienie piersi

Choroby mają zapach – wiedziałaś o tym?

Kobieta mindfulness

Mindfulness dla początkujących. Kasia Bem zdradza 5 prostych zasad uważności

4 sposoby na pozbycie się oponki z brzucha. I nie chodzi wcale o robienie brzuszków

Twój kręgosłup potrzebuje wsparcia? Oto kilka ćwiczeń, które go wzmocnią

Kobieta trzyma psa na rękach

Stres. Jak sobie z nim radzić? Oto 14 pomysłów, jak poradzić sobie ze stresem

Ćwiczenia na rozciąganie barków

Rozciąganie stawów barkowych – te ćwiczenia na pewno ci się przydadzą

kobieta na wydmach

„Odpuszczanie” jest dobre dla ambitnych i konsekwentnych kobiet – podpowiada nam psycholożka Anita Kruszewska

Kobieta popijająca winko

„Alkoholiczka, która pije wino albo piwo, twierdzi, że nie ma problemu”. Kobiecy alkoholizm

kobieta rower

Intymne dolegliwości rowerzystek. Sprawdź, jak zadbać o siebie w trakcie rowerowych wojaży

Dzień się dopiero rozpoczął, a ciebie już ktoś wyprowadził z równowagi? Poznaj 5 kroków, które pozwolą zapanować nad emocjami

7 najgorszych typów butów dla twoich stóp. Jakie obuwie może być niebezpieczne?

Oto 7 ćwiczeń, za które twój kręgosłup ci podziękuje. Wystarczy niewiele, by poczuć znaczną różnicę

Anja Rubik: nastolatki uczą się, że macica nie jest śmietnikiem na sprężynki

brzuszki na piłce

Sposób na bolące lędźwie. Jak sobie ulżyć?

Stanie na rękach – krok po kroku

Stanie na rękach – krok po kroku