Przejdź do treści

Sprawdź, czy twoje stopy ustawione są prawidłowo. Jak to zrobić i jak je leczyć? Tłumaczy fizjoterapeuta Julian Sobiech

Nogi kobiety w luźnych spodniach do kostki. W ręku trzyma aparat.
Sprawdź, czy twoje stopy ustawione są prawidłowo. Jak to zrobić i jak leczyć? Tłumaczy fizjoterapeuta Julian Sobiech/Rawpixel
Podoba Ci
się ten artykuł?
Udostępnij bliskim
Najnowsze
Wentworth Miller
Wentworth Miller, gwiazdor „Skazanego na śmierć”, wyznał, że ma autyzm. „Ma to kluczowe znaczenie dla tego, kim jestem”
Ukraińskie stewardessy zmieniają uniformy. Obcisłe spódnice i szpilki odchodzą do lamusa!
Ukraińskie stewardessy zmieniają uniformy. Obcisłe spódnice i szpilki odchodzą do lamusa!
Dwie kobiety w oknie
Akademiki UJ i UW będą dostępne także dla niezaszczepionych studentów
wykluczenie menstruacyjne
„Czym różni się papier toaletowy od podpaski?”. Wykluczenie menstruacyjne po raz pierwszy w polskim Sejmie
Kobieta z folią
Mama Chemik: czy tak samo jak szczepionek boicie się metali ciężkich, które mogą być nawet w kubku, z którego codziennie pijecie kawę?

„Zdrowe stopy to podstawa. Dosłownie i w przenośni, bo od ich ułożenia zależy też zdrowie kolan i bioder”, pisze na swoim profilu na Instagramie Julian Sobiech, fizjoterapeuta i dietetyk, znany w mediach społecznościowych jako @jakdozycsetki. Specjalista przedstawia prosty sposób, jak sprawdzić, czy nasze stopy potrzebują ortopedy. Wyjaśnia też, co zrobić, jeśli pojawi się problem.

Ważna stopa

Stopy to ważne elementy aparatu ruchu. Spoczywa na nich cały ciężar naszego ciała, a dzięki temu, że pozostają zdrowe, możemy utrzymywać właściwe wzorce ruchowe. Jednak u niektórych pojawiają się problemy zauważalne jako „kaczy chód”, ruch kolana do wewnątrz czy zapadnięte łuki stóp. Niewłaściwe ustawianie stopy oznacza więc zaburzenie postawy ciała, schorzeń kręgosłupa czy innych dolegliwości bólowych. Na ten problem zwrócił uwagę fizjoterapeuta Julian Sobiech.

Jak dbać o stopy?

Rodzaje ustawienia stóp

Sobiech na swoim profilu na Instagramie opublikował grafikę, na której widzimy, kiedy stopy są dobrze ustawione. Pokazane są także dwa rodzaje ustawienia stóp, które powinny nas zaniepokoić.

Ideałem są stopy neutralne – ze stopami i ścięgnem Achillesa ładnie ułożonymi w pionie. Problem zaczyna się, gdy w czasie stania i chodzenia kostki i pięty „lecą” na zewnątrz lub do środka, wtedy mamy do czynienia ze stopą pronującą lub supinującą. Jest to wada systemu mięśni i więzadeł podtrzymujących stopę, który nie wytrzymuje obciążenia ciała i trwale wykrzywia się w jedną stronę

– tłumaczy ekspert.

 

Wyświetl ten post na Instagramie.

 

Post udostępniony przez Julian Sobiech (@jakdozycsetki)

Jak sprawdzić, czy ustawienie stóp jest odpowiednie?

Fizjoterapeuta wymienia dwie najlepsze opcje, jak sprawdzić, czy nasze stopy są odpowiednio ustawione. Pierwszą z nich jest poproszenie drugiej osoby o pomoc, ponieważ często można zauważyć wadę gołym okiem.

Dobrze widać to zwłaszcza od tyłu, dlatego jeśli chcesz się szybko „zbadać”, poproś drugą osobę o pomoc. Niech stanie za tobą i zaobserwuje, jak twoje stopy układają się w czasie chodzenia boso – wyjaśnia Sobiech.

Drugi sposób polega na obserwacji własnego obuwia. Tak, buty mogą powiedzieć nam wiele o naszej postawie. Na co w szczególności zwrócić uwagę?

U osób, których stopy wykrzywiają się do środka lub na zewnątrz, bardzo często ścierają się podeszwy. Przy stopach pronujących – od środka, a przy supinujących – od zewnątrz. Jeśli do tego dojdzie, jest to fatalna sytuacja. Nie dość, że stopy same w sobie są źle ułożone, to jeszcze są podwójnie wykrzywiane przez obuwie. W ten sposób wada nie tylko się utrwala, ale i pogłębia. Z tego względu takie buty nadają się jedynie do natychmiastowego wyrzucenia

– tłumaczy specjalista.

Sposoby na poprawę ustawienia stóp

Sposobów na poprawę ustawienia stóp jest kilka. Jak podaje Sobiech, można skorzystać ze specjalnych wkładek, ćwiczeń a nawet operacji. Problem polega na tym, że te najlepiej sprawdzają się jedynie u dzieci.

U dorosłych jest gorzej. Żadne ćwiczenia na 100 proc. nic już tu nie dadzą, chyba że w ramach rehabilitacji pooperacyjnej. Właśnie, operacja. O ile u dzieci jest to dość prosty zabieg, po którym w zasadzie od razu mogą chodzić, o tyle u dorosłych poziom trudności rośnie. Przede wszystkim dlatego, że wada jest już solidnie utrwalona – okres wzrostu został zakończony, a kości i inne struktury zdążyły się „zaadaptować”, zesztywnieć i utrwalić w patologicznym ułożeniu. Chirurg ma więcej pracy, a efekty są mniej prawdopodobne, choć nadal osiągalne – pisze fizjoterapeuta.

Istnieje jednak nadzieja. Są nią bowiem wkładki ortopedyczne i obuwie korekcyjne. Sobiech tłumaczy, że w przypadku butów, cała tajemnica polega na wzmocnieniu podeszwy z odpowiedniej strony. Wszystko w zależności od wady, jaką mamy. Dzięki tak dobranemu obuwiu unikniemy wielu nieprawidłowości i pogłębiania problemu. Specjalista wymienia tu przede wszystkim koślawienie kostki, kolan i bioder a w przyszłości zwyrodnienia stawów.

W przypadku wkładek ortopedycznych warto zgłosić się do ortopedy lub fizjoterapeuty, który zaprojektuje dla nas odpowiedni produkt.

Jeśli masz stopy pronujące lub supinujące, warto rozważyć wyrobienie wkładek ortopedycznych. Zajmują się tym ortopedzi i fizjoterapeuci, a każdy zestaw jest tworzony indywidualnie, zgodnie z twoimi potrzebami. Cena wynosi najczęściej około 300 zł (obejmuje pełne badanie stóp oraz wytworzenie wkładek) i jest to absolutnie świetna inwestycja – radzi ekspert.

Stopy kobiety na plaży

Julian Sobiech – kim jest?

Julian Sobiech jest fizjoterapeutą i dietetykiem. Ekspert chętnie dzieli się swoją wiedzą w mediach społecznościowych. Jego profil na Instagramie obserwuje ponad 37 tys. internautów. I wcale nas to nie dziwi! Każdy z tematów opisany jest rzetelnie i ciekawie. Specjalista jest aktywny również na swoim blogu „Jak dożyć setki”, na którym tłumaczy, jak żyć długo i zdrowo, by – jak sam pisze – mieć czas na dokonanie wszystkiego, co sobie w życiu zaplanowaliśmy.

 

Zobacz także

i
Treści zawarte w serwisie mają wyłącznie charakter informacyjny i nie stanowią porady lekarskiej. Pamiętaj, że w przypadku problemów ze zdrowiem należy bezwzględnie skonsultować się z lekarzem.

Podoba Ci się ten artykuł?

Tak
Nie

Powiązane tematy:

Zainteresują cię również:

Katarzyna Gołębiewska:

„Chodzenie bez obuwia to starożytny i sprawdzony środek leczniczy w przypadku niewłaściwego krążenia krwi, zarówno nadciśnienia jak i niedociśnienia” – mówi Katarzyna Gołębiewska, refleksolog

Stopy są ważne. Zrób im dobrze, ćwicząc!

Chodzenie boso – naładuj się prosto z natury

Przed tobą wesele? Poznaj trik, dzięki któremu przetańczysz w szpilkach całą noc

7 najgorszych typów butów dla twoich stóp. Jakie obuwie może być niebezpieczne?

Agata Loewe

Agata Loewe: warto zadbać o poczucie bezpieczeństwa i nie mówić: 'no co ty, jesteś lesbijką?' [WIDEO]

Norweskie piłkarki ręczne powiedziały "dość" graniu w bikini i założyły krótkie spodenki. Federacja ukarała je grzywną

Pink zapłaci karę grzywny za norweskie szczypiornistki. „Jestem bardzo dumna, że norweska drużyna zaprotestowała przeciwko seksistowskim zasadom”

Obowiązkowe szczepienia dla medyków w Polsce

Obowiązkowe szczepienia dla polskich medyków. Morawiecki: rozważamy taki wariant

„Mądra feministka wie, że seks nie uprzedmiatawia”. Maja Staśko wspólnie z psychiatrką komentują wywiad Dody o seksworkingu

Skąd (tak naprawdę) są twoje pamiątki z wakacji? Ekoaktywistka Kasia Wągrowska to sprawdziła!

Kobieta

„Uwolniłam się od uzależniania szczęścia od wyglądu. Ta wolność w głowie jest warta każdej ceny” – pisze dietetyczka Magda Hajkiewicz-Mielniczuk

Stanik sportowy, czyli biust pod kontrolą. Jak wybrać najlepszy?

Używasz płynu do płukania zębów po ćwiczeniach? To nie jest bezpieczne

Maja Bohosiewicz

Maja Bohosiewicz wyznała, że zmaga się z FOMO. „Uczę się, że nie ścigam się w zawodach o najciekawsze życie na świecie”

Korzystanie z lodówki też odbywa się według pewnych zasad.

Jak dobrze korzystać z lodówki? Niewiele osób zna odpowiedź na to z pozoru banalne pytanie

Rebecca Meyers rezygnuje z igrzysk w Tokio. "Tego już wystarczy"

Mistrzyni paraolimpijska rezygnuje z igrzysk. „Dlaczego w 2021 r., jako niepełnosprawna osoba, muszę walczyć o swoje prawa?”

Anna Wilczyńska, arabistka, publicystka, założycielka Salam Lab - Laboratorium Pokoju

Anna Wilczyńska: nienawiść do Żydów, Ukraińców czy osób homoseksualnych i transpłciowych nie mówi nic o tych ludziach, tylko o nas

Kobieta

„Biustonosz jest fałszywą potrzebą”. Ekspert wyjaśnia, dlaczego nienoszenie stanika jest zdrowsze dla piersi

Transpłciowa zawodniczka pierwszy raz powalczy o medal na igrzyskach olimpijskich. "Sport jest dla każdej osoby"

Transpłciowa zawodniczka pierwszy raz powalczy o medal na igrzyskach olimpijskich. „Sport jest dla każdej osoby”

Tommy Dorfman

Tommy Dorfman z „13 powodów” dokonuje coming outu: Jestem transpłciową kobietą. Posługuję się zaimkami: ona/jej

Wiosłowanie sztangą – korzyści i technika wykonywania

Bożena Kowalkowska: przestrzegam przed przeładowaniem dni urlopowych, żeby nie wrócić zmęczonym

Bożena Kowalkowska: przestrzegam przed przeładowaniem dni urlopowych, żeby nie wrócić zmęczonym

Dyskont wycofuje koszulki z Anoreksiem

Sieć sklepów przeprasza za kontrowersyjne koszulki z Anoreksiem. I wycofuje je ze sprzedaży!

Znieczulica i zobojętnienie ludzi na informacje o COVID-19

Znieczulica i zobojętnienie ludzi na informacje o COVID-19. „Co poszło nie tak?” – pytają eksperci

Najpopularniejsze

Ćwiczenia na biust. 6 sposobów na ujędrnienie i podniesienie piersi

Choroby mają zapach – wiedziałaś o tym?

Intymne dolegliwości rowerzystek. Sprawdź, jak zadbać o siebie w trakcie rowerowych wojaży

Kobieta popijająca winko

„Alkoholiczka, która pije wino albo piwo, twierdzi, że nie ma problemu”. Kobiecy alkoholizm

4 sposoby na pozbycie się oponki z brzucha. I nie chodzi wcale o robienie brzuszków

Kobieta mindfulness

Mindfulness dla początkujących. Kasia Bem zdradza 5 prostych zasad uważności

Twój kręgosłup potrzebuje wsparcia? Oto kilka ćwiczeń, które go wzmocnią

Kobieta trzyma psa na rękach

Stres. Jak sobie z nim radzić? Oto 14 pomysłów, jak poradzić sobie ze stresem

Fit Matka Wariatka / Facebook

Agresja i fałszywa troska na profilu „Fit Matki Wariatki”. Przyszedł czas na pato-fitness. Hello Zdrowie mówi temu nie!

Ćwiczenia na rozciąganie barków

Rozciąganie stawów barkowych – te ćwiczenia na pewno ci się przydadzą

kobieta na wydmach

„Odpuszczanie” jest dobre dla ambitnych i konsekwentnych kobiet – podpowiada nam psycholożka Anita Kruszewska

Anja Rubik: nastolatki uczą się, że macica nie jest śmietnikiem na sprężynki

Dzień się dopiero rozpoczął, a ciebie już ktoś wyprowadził z równowagi? Poznaj 5 kroków, które pozwolą zapanować nad emocjami

brzuszki na piłce

Sposób na bolące lędźwie. Jak sobie ulżyć?

Oto 7 ćwiczeń, za które twój kręgosłup ci podziękuje. Wystarczy niewiele, by poczuć znaczną różnicę

Odczuwasz lęk i niepokój, choć nic złego się nie dzieje? Sprawdź, co może ci dolegać