Przejdź do treści

Spanie w soczewkach kontaktowych może być niebezpieczne? Wyjaśnia optometrystka Justyna Nater

Spanie w soczewkach kontaktowych
Spanie w soczewkach kontaktowych może być niebezpieczne? Wyjaśnia optometrystka Justyna Nater/ Unsplash
Podoba Ci
się ten artykuł?
Udostępnij bliskim
Najnowsze
Podpaska
Ile pieniędzy wydajesz w swoim życiu na środki higieniczne w czasie menstruacji? Sprawdź Kalkulator Kosztów Miesiączki
Billie Eilish
Billie Eilish: Nagle jesteś hipokrytką, gdy chcesz pokazać swoje ciało i swoją skórę. Jesteś łatwa i jesteś dziwką
Koncentracja w pracy – 10 rzeczy, które nas skutecznie rozpraszają
Kobieta
Endorfiny – co to za hormony i co je wytwarza?
Książę Harry na koncercie Vax Live/ fot. GettyImages
„Szczepionkę należy rozdać każdemu i wszędzie” – apelował książę Harry na wielkim koncercie promującym szczepienia na COVID-19

Używanie soczewek kontaktowych jest bezpieczne i wygodne – pod warunkiem, że stosujemy się do podstawowych zasad higieny. Należy do nich konieczność zdejmowania soczewek na noc. Z czego ona wynika i czy zasypianie w „kontaktach” szkodzi oczom? Tłumaczy autorka bloga „Dbaj o wzrok”, optometrystka Justyna Nater.

Nie zasypiaj w soczewkach kontaktowych!

Większość osób noszących soczewki kontaktowe wie, że nie powinny zasypiać, nie zdjąwszy ich z oczu. Dlaczego jest to tak istotne?  W najnowszym wpisie na instagramowym profilu „Dbam o wzrok” problem ten porusza optometrystka Justyna Nater.

Specjalistka wyjaśnia, że dla zachowania zdrowia rogówki (czyli przezroczystej przedniej warstwy oka) niezbędny jest tlen zawarty w powietrzu. Choć nowoczesne soczewki kontaktowe przepuszczają odpowiednią ilość tlenu w ciągu dnia, to gdy śpimy, mając zamknięte oczy i założone soczewki, do oka dociera go zdecydowanie za mało. To może mieć poważne konsekwencje dla zdrowia naszego narządu wzroku. Nater pisze:

„(…) powierzchnia oka, rogówka potrzebuje tlenu. Oczywiście kiedy zamykamy oczy, już powieki ograniczają dostęp tlenu do oka, ale soczewka dokłada nam na powierzchni dodatkową warstwę. Niedobór tlenu w rogówce może powodować jej neowaskularyzację, czyli wrastanie naczyń krwionośnych. Dlaczego? Dlatego, że skoro rogówka potrzebuje tlenu, to naczynia krwionośne chcą go jej dostarczyć”.

Ponadto, jak zwraca uwagę ekspertka, zasypianie w soczewkach utrudnia oczom oczyszczanie ze śluzu, komórek skórnych oraz różnego rodzaju zanieczyszczeń, które gromadzą się na ich powierzchni w ciągu dnia. Może to powodować szereg poważnych konsekwencji okulistycznych:

„Wiecie, jak często mówimy tu o porannej higienie brzegów powiek. Wspominamy często o tych tak zwanych 'śpiochach', czyli tym, co możecie zobaczyć w kącikach oczu po przebudzeniu. Oko się oczyszcza, ze wszystkiego, co się nagromadziło na jego powierzchni w ciągu dnia. Z osadów i zanieczyszczeń. Zostawiając na noc soczewki na oczach, bardzo utrudniacie im to oczyszczanie, co może prowadzić do zaczerwienienia, podrażnienia, a nawet stanów zapalnych”.

Dziewczyna w maseczce i okularach

W związku z tym, aby uniknąć przykrych chorób oczu, należy zdejmować soczewki na noc i dbać o ich prawidłową higienę oraz przechowywanie. Podsumowuje ekspertka:

„Dlatego nie śpijcie w soczewkach kontaktowych, bez względu na to, czy mają, czy nie mają w nazwie 'dzień/noc'. Spanie w soczewkach jest dozwolone tylko w określonych sytuacjach, np. jeśli stosujemy ortokorekcję lub soczewka pełni rolę opatrunku. Ale każdorazowo decyzja o spaniu w soczewkach musi być podjęta przez specjalistę i odpowiednio częściej przez niego monitorowana na wizytach kontrolnych.

Dbaj o wzrok

Justyna Nater jest optometrystką. Prowadzi bloga „Dbaj o wzrok”, gdzie udziela wskazówek dotyczących zdrowia oczu. Robi to dlatego, że jak twierdzi, chciałaby, żeby „Polacy zaczęli dbać o wzrok, bo zapominają o tym, jak łatwo można go stracić”. Organizuje również Eye Care Conference – konferencję przeznaczoną zarówno dla specjalistów, jak i dla pacjentów.
Nater jest aktywna również w mediach społecznościowych.

Jej konto na Instagranie @dbajowzrok obserwuje 14 tys. osób.

View this post on Instagram

Jak to w końcu jest z tym spaniem w soczewkach kontaktowych? Można? Czy nie można? Nie powinno się. Soczewki jednodniowe zakładamy rano, zdejmujemy wieczorem (lub po takiej ilości czasu / godzin, jaką zaleci nam kontaktolog). Soczewki o przedłużonym trybie noszenia np. tygodniowe lub miesięczne, zakładamy i zdejmujemy codziennie rano i wieczorem, dodatkowo je myjąc (tak, soczewki się myje). Umycia wymaga również pojemnik na soczewki, który dobrze jest wymieniać przy każdej wymianie płynu do soczewek – mniej więcej raz na miesiąc. Dlaczego nie śpimy w soczewkach kontaktowych? Między innymi dlatego, że powierzchnia oka, rogówka potrzebuje tlenu. Oczywiście kiedy zamykamy oczy, już powieki ograniczają dostęp tlenu do oka, ale soczewka dokłada nam na powierzchni dodatkową warstwę. Niedobór tlenu w rogówce może powodować jej neowaskularyzację, czyli wrastanie naczyń krwionośnych. Dlaczego? Dlatego, że skoro rogówka potrzebuje tlenu, to naczynia krwionośne chcą go jej dostarczyć. Inny powód? Wiecie, jak często mówimy tu o porannej higienie brzegów powiek. Wspominamy często o tych, tak zwanych „śpiochach”, czyli tym, co możecie zobaczyć w kącikach oczu po przebudzeniu. Oko się oczyszcza, ze wszystkiego, co się nagromadziło na jego powierzchni w ciągu dnia. Z osadów i zanieczyszczeń. Zostawiając na noc soczewki na oczach, bardzo utrudniacie im to oczyszczanie, co może prowadzić do zaczerwienienia, podrażnienia, a nawet stanów zapalnych. Dlatego nie śpijcie w soczewkach kontaktowych, bez względu na to, czy mają, czy nie mają w nazwie „dzień / noc”. Spanie w soczewkach jest dozwolone tylko w określonych sytuacjach, np. jeśli stosujemy ortokorekcję lub soczewka pełni rolę opatrunku. Ale każdorazowo decyzja o spaniu w soczewkach musi być podjęta przez specjalistę i odpowiednio częściej przez niego monitorowana na wizytach kontrolnych. ?

A post shared by Dbaj o wzrok (@dbajowzrok) on

Zobacz także

i
Treści zawarte w serwisie mają wyłącznie charakter informacyjny i nie stanowią porady lekarskiej. Pamiętaj, że w przypadku problemów ze zdrowiem należy bezwzględnie skonsultować się z lekarzem.

Podoba Ci się ten artykuł?

Tak
Nie

Powiązane tematy:

Zainteresują cię również:

„Osoby niewidome są dużo aktywniejsze niż osoby widzące. Więcej chcą od życia, mają bardzo wysokie kompetencje” – mówią twórczynie projektu Wielozmysły

6-letnia dziewczynka przymierza okulary. W oczach ma łzy

6-latka była załamana, że musi nosić okulary. Pomysł jej wujka i reakcja internautów zachwycają!

Fitness dla oczu. Wypróbuj tych ćwiczeń i ciesz się dobrym wzrokiem przez lata

kolor oczu

Czy kolor oczu ma znaczenie dla naszego zdrowia? Odpowiada dr n. med. Andrzej Styszyński, okulista i ekspert Krajowej Rzemieślniczej Izby Optycznej

Mamo, mam coś w oku!

Patrzmy sobie w oczy w święta i od święta

Na oko

Na oko

On widzi biały, ona… écru

On widzi biały, ona… écru

„Być córką i nie zwariować” Katarzyny Miller i Anny Bimer już w sprzedaży. Hello Zdrowie jednym z patronów medialnych

Kobieta siedzi na pomoście

Warsztaty milczenia. Kasia Bem tłumaczy, jak działa potęga ciszy

Rozmawiasz? Nie przerywaj, nie kończ czyjejś myśli i nie mów za innych

Kobieta i mężczyzna ćwiczą

Ćwiczenia na kręgosłup dla każdego, czyli sposób na zdrowe plecy. Jak właściwie dobrać zestaw ćwiczeń?

Co zamiast kwarantanny? Anglicy wpadli na pewien pomysł i będą go testować/fot. iStock

Co zamiast kwarantanny? Anglicy wpadli na pewien pomysł i będą go testować

Majówka w pełni. Czas pomyśleć więcej o… seksie

Kobieta

Strach jest wrogiem szczęśliwego życia. Dlaczego się boimy?

Percy Cerutty/fot. James Brian De Largie McArdle/Wikimedia Commons

Percy Cerutty – pionier CrossFitu

Syndrom chorego budynku - przyczyny i dolegliwości. Jak zapobiegać?

Syndrom chorego budynku – przyczyny i dolegliwości. Jak zapobiegać?

Zaskocz swoje mięśnie! Zdradzamy, jak to zrobić

Relaksacja Jacobsona – skuteczny sposób walki ze stresem, nerwami i napięciem mięśni

Mama całuje córkę

Lek. Magdalena Jutrzenka: Przestańmy mówić o chorobie w kategorii nagrody lub kary. Świat po prostu tak nie działa

podróże w pandemii

Parlament Europejski poparł paszporty szczepionkowe. Będą zależne od rodzaju szczepionki na COVID-19

Sędzia piłkarska Karolina Bojar-Stefańska

„Nie zamierzam udawać mężczyzny, bo nie muszę tego robić, żeby być dobrą sędzią” – mówi sędzia piłkarska Karolina Bojar-Stefańska

Lekarz w stroju ochronnym

Wstrząsająca relacja pielęgniarki ze szpitala, w którym zabrakło tlenu dla chorych. „To było piekło”

Pomoc socjalna – na co mogą liczyć pacjenci chorzy na raka?/Getty Images

Pomoc socjalna – na co mogą liczyć pacjenci chorzy na raka?

Najpopularniejsze

Ćwiczenia na biust. 6 sposobów na ujędrnienie i podniesienie piersi

Choroby mają zapach – wiedziałaś o tym?

Twój kręgosłup potrzebuje wsparcia? Oto kilka ćwiczeń, które go wzmocnią

Leki plus alkohol to zawsze niebezpieczne związki? Sprawdź, które lekarstwa nie lubią się z wyskokowymi trunkami

4 sposoby na pozbycie się oponki z brzucha. I nie chodzi wcale o robienie brzuszków

Oto 7 ćwiczeń, za które twój kręgosłup ci podziękuje. Wystarczy niewiele, by poczuć znaczną różnicę

Stanie na rękach – krok po kroku

Stanie na rękach – krok po kroku

Ćwiczenia na rozciąganie barków

Rozciąganie stawów barkowych – te ćwiczenia na pewno ci się przydadzą

Chcesz przyspieszyć trawienie? Oto najlepsze ćwiczenia na poprawę metabolizmu

Fit Matka Wariatka / Facebook

Agresja i fałszywa troska na profilu „Fit Matki Wariatki”. Przyszedł czas na pato-fitness. Hello Zdrowie mówi temu nie!

Dzień się dopiero rozpoczął, a ciebie już ktoś wyprowadził z równowagi? Poznaj 5 kroków, które pozwolą zapanować nad emocjami

kobieta na wydmach

„Odpuszczanie” jest dobre dla ambitnych i konsekwentnych kobiet – podpowiada nam psycholożka Anita Kruszewska

brzuszki na piłce

Sposób na bolące lędźwie. Jak sobie ulżyć?

Anja Rubik: nastolatki uczą się, że macica nie jest śmietnikiem na sprężynki

Kobieta popijająca winko

„Alkoholiczka, która pije wino albo piwo, twierdzi, że nie ma problemu”. Kobiecy alkoholizm

Stres. Jak sobie z nim radzić? Oto 14 pomysłów, jak poradzić sobie ze stresem