Rabat za świadectwo z paskiem to nie jest dobry pomysł. „Każde dziecko jest wartościowe bez względu na uzyskiwane oceny” – apeluje RPD
„Każde dziecko posiada unikalne talenty, umiejętności i cechy charakteru, które nie zawsze znajdują odzwierciedlenie w szkolnych stopniach” – podkreśla Monika Horna-Cieślak. Rzeczniczka Praw Dziecka apeluje o wycofanie ze sklepów ofert obniżania cen za oceny na świadectwie dziecka.
Nie dla rabatów za oceny na świadectwie
Zakończenie roku szkolnego co roku skupia się przede wszystkim na ocenach i świadectwach szkolnych z czerwonym paskiem. Wielu rodziców i dzieci wciąż przywiązuje nadmierną uwagę do uzyskanej średniej, choć nie odwzorowuje ona w pełni zaangażowania najmłodszych w naukę i ich starań. Problem ten pogłębiają także sklepy wprowadzające w swoich placówkach kampanie, zgodnie z którymi obniżają ceny za… oceny. By temu zapobiec w tym roku Monika Horna-Cieślak, Rzeczniczka Praw Dziecka i jej zastępcy wystosowali apel do przedsiębiorców, sieci handlowych i właścicieli sklepów.
„Zwracamy się z apelem o uważność w kontekście planowanych kampanii marketingowych i promocyjnych, w których 'nagrodą’ za ocenę 5 (bardzo dobrą) albo 6 (celującą) lub też za uzyskanie świadectwa z wyróżnieniem (’czerwony pasek’) przyznawany byłby rabat w kwocie odpowiadającej ocenie (np. 6 zł za ocenę celującą)” – czytamy.
Jak podkreślono w informacji prasowej, takie kampanie nie tylko naruszają prawa konsumenckie, lecz także nie wspierają realizacji postanowień Konwencji o prawach dziecka oraz Konwencji o prawach osób niepełnosprawnych.
„Każde dziecko jest wyjątkowe i wartościowe bez względu na uzyskiwane oceny” – podkreślają sygnatariusze pisma.
„Każde dziecko posiada unikalne talenty”
Monika Horna-Cieślak zaznaczyła, że nie należy wartości dzieci oceniać przez pryzmat ocen.
„Każde dziecko posiada unikalne talenty, umiejętności i cechy charakteru, które nie zawsze znajdują odzwierciedlenie w szkolnych stopniach” – podkreślają sygnatariusze pisma.
Zwrócono również uwagę na to, że nie każde dziecko ma taki sam start i szanse w życiu. Jak wymieniono, na wyniki w nauce ma wpływ m.in. sytuacja rodzinna i finansowa, zdrowie psychiczne i fizyczne, dostęp do odpowiednich zasobów edukacyjnych, a także indywidualne tempo rozwoju. Z tego powodu nagradzanie za oceny może „prowadzić do niepotrzebnej presji i poczucia niższej wartości wśród dzieci oraz nastolatków, którzy z różnych przyczyn nie osiągają najwyższych wyników”.
Jak dodano, wartość dziecka tkwi w jego charakterze, empatii, umiejętności współpracy, kreatywności i zdolności do pokonywania trudności.
„Zachęcamy do promowania równości i wspierania wszystkich uczniów i uczennic. Tak, by każdy mógł czuć się doceniony i wartościowy, bez względu na wyniki w nauce” – podsumowano.
Polecamy
Rusza projekt Aktywny Rodzic. Sprawdź, jakie finansowe wsparcie może ci przysługiwać
Gdy twoje dziecko się boi, sięgnij po tę książkę. „Lęk u dzieci” pod matronatem Hello Zdrowie
Rwąca woda wdarła się do szpitala w Nysie. Kobiety w ciąży i dzieci ewakuowano na pontonach
Ile czasu dzieci mogą spędzać przed ekranem? Nowe rekomendacje
się ten artykuł?