Życie › Polscy uczniowie nie chcą się ruszać, a przez to nie potrafią: biegać, skakać, rzucać. Fatalne wyniki raportu o kondycji fizycznej dzieci Polscy uczniowie nie chcą się ruszać, a przez to nie potrafią: biegać, skakać, rzucać. Fatalne wyniki raportu o kondycji fizycznej dzieci Aleksandra Tchórzewska Opublikowano: 28.06.2024 12:54 Zdaniem rektora AWF-u, większość dzieci jest niesprawna ruchowo źródło: Adobe Stock Podoba Cisię ten artykuł? Podoba Cisię ten artykuł? To, że dzieci są coraz mniej aktywne fizycznie, wiadomo od dawna. Ich kondycję fizyczną znacząco pogłębiła pandemia koronowirusa i związana z tym izolacja. Najnowszy raport przygotowany przez Akademię Wychowania Fizycznego Józefa Piłsudskiego w Warszawie nie pozostawia złudzeń: aż 94 proc. dzieci w Polsce nie posiada odpowiednich kompetencji ruchowych. Z czym to się wiąże? Spis treści Szybko się męczą, nie chcą ćwiczyćBiegać i skakać powinny uczyć się na lekcjach Szybko się męczą, nie chcą ćwiczyć Raport ten jest częścią programu „WF z AWF. Aktywny dzisiaj dla zdrowia w przyszłości”. W badaniu Akademii Wychowania Fizycznego w Warszawie udział wzięło ponad 2 tys. uczniów z 17 podstawówek z całej Polski. To już trzecia odsłona działań, których celem jest aktywizacja dzieci i młodzieży. Działania te są szczególnie ważne w kontekście pogorszenia sprawności fizycznej, którą pogłębiła znacząco pandemia. Ale, zdaniem prof. Bartosza Molika, rektora AWF-u, spadek sprawności fizycznej dzieci i młodzieży zaczął się już w latach 90. ubiegłego wieku. Zjawisko to związane jest z postępem technologicznym: dzieci zamiast biegać po podwórku zaczęły spędzać czas przed komputerem. Osoby przeprowadzające najnowsze badania sprawdziły m.in. jak uczniowie radzą sobie z kozłowaniem i uderzeniem piłki, biegiem, skokami, chwytem czy rzutami. To są podstawowe umiejętności, które powinni nabyć uczniowie na początku edukacji. Niestety wyniki badań są fatalne. „Diagnoza pokazuje, w zasadzie już trzeci rok z rzędu, że większość dzieci jest niesprawna ruchowo. Nie sprawdzaliśmy, czy dziecko biega szybko czy wolno albo czy wysoko skacze. Skupiliśmy się na tym, czy w ogóle potrafi biegać, skakać, rzucać, chwytać i tak dalej. Okazało się, że w sumie ponad 90 proc. dzieci w Polsce nie posiada podstawowych umiejętności ruchowych. Są nieprzygotowane do tego, by podejmować jakąkolwiek aktywność fizyczną” – mówi prof. Bartosz Molik. Dodaje, że najtrudniej jest dzieciom, które nie nauczyły się tych umiejętności na początku swojej szkolnej drogi. Im są starsze, tym jest trudniej. Szybko się męczą, nie chcą ćwiczyć albo zwalniają się z lekcji WF-u. Nie potrafią np. bezpieczne zeskoczyć ze schodów, co powinno być fundamentalną umiejętnością. Polecamy Sport jest zdrowy, jeśli nie przesadzisz. Psycholożka ostrzega, kiedy można uzależnić się od aktywności fizycznej Ewa Wojciechowska 22.08.2022 Biegać i skakać powinny uczyć się na lekcjach Rektor AWF przyczynę fatalnej kondycji wśród najmłodszych widzi także m.in. w nieodpowiednio przeprowadzanych zajęciach z wychowania fizycznego, zwłaszcza na pierwszym etapie edukacji. „W klasach I-III mówi się często o tzw. spontaniczności. Dziecko ma spontanicznie biegać, skakać, cieszyć się zajęciami. To trochę tak, jakby pani na lekcji matematyki powiedziała: „dzielcie, mnóżcie sobie, jak chcecie, bawcie się matematyką”. Zarówno zajęcia matematyki, języka polskiego, jak również wychowania fizycznego powinny być odpowiednio prowadzone i ukierunkowane. I tak jak dziecko pod opieką nauczyciela uczy się czytać, pisać i liczyć, tak podczas zajęć wychowania fizycznego powinno się uczyć biegać i skakać” – podkreśla prof. Bartosz Molik. Rektor AWF planuje uruchomić dwusemestralne studia podyplomowe dla nauczycieli nauczania wczesnoszkolnego, które przygotują ich do prowadzenia zajęć wychowania fizycznego. Program „WF z AWF” to nie tylko badania sprawności, ale także szereg działań, mających pomóc w powrocie dzieci i młodzieży do sprawności fizycznej. Są to m.in. zajęcia pozalekcyjne tzw. „Sport Klubów” odbywające się w Polsce. W latach 2021-23 wzięło w nich udział ponad 400 tys. uczniów. „Dzieci nie mogą bać się ruchu, jest on naturalny niczym oddychanie” – podkreśla prof. Bartosz Molik. źródło: PAP, oprac. AT Poleć artykuł znajomej Zobacz także Ta aktywność fizyczna to doskonała recepta na długowieczność. Zaskakujące doniesienia naukowców W Polsce aż 15 proc. najmłodszych dzieci czuje osamotnienie. Niemal 40 proc. starszej młodzieży zmaga się z bezradnością i zagubieniem „Przekąski ruchowe mają urozmaicić czas spędzony w jednej pozycji i dostarczyć organizmowi różnorodnych bodźców. Mówi się, że jedyna dobra pozycja to pozycja… następna” – mówi terapeuta ruchowy Maciej Borucz Aleksandra Tchórzewska Z wykształcenia nauczycielka języka polskiego, z zamiłowania dziennikarka. Wierzy, że słowa mają moc Zobacz profil Podoba Ci się ten artykuł? Powiązane tematy: Aktywność fizyczna ruch Polecamy 14.06.2024 Zamiast spaceru postaw na rucking. „To świetny trening wzmacniający gorset mięśniowy” – podkreśla fizjoterapeuta Damian Wiśniewski 24.05.2024 „Sport to mój akumulator na życie”. 80-letnia Barbara Prymakowska mistrzynią Europy w półmaratonie! Materiały promocyjne 21.03.2024 „Nie musimy się bać aktywności fizycznej w okresie menopauzy” – zapewnia fizjoterapeutka i terapeutka uroginekologiczna Weronika Fraser 15.03.2024 Minister sportu i ministra edukacji w strojach sportowych na teście sprawnościowym. Apelują: „Pomóżcie nam”