Przejdź do treści

Sport jest zdrowy, jeśli nie przesadzisz. Psycholożka ostrzega, kiedy można uzależnić się od aktywności fizycznej

Kobieta ćwiczy na siłowni
Sport jest zdrowy, jeśli nie przesadzisz. Psycholożka ostrzega, kiedy można uzależnić się od aktywności fizycznej/ Unsplash, fot. Sandra Seitamaa
Podoba Ci
się ten artykuł?
Udostępnij bliskim
„Pieniądze można porównać do zakładania maseczki tlenowej w samolocie. Najpierw zakładasz ją sobie, potem dzieciom. Z finansami jest tak samo” – mówi Dominika Nawrocka, edukatorka finansowa
6 dowodów na to, że pisanie o emocjach służy zdrowiu
6 sposobów na to, by uniknąć przeziębienia w sezonie grypowym
Jak oddychać? Kasia Bem przedstawia proste ćwiczenie, które czyni cuda
5 sposobów, jak być fit bez wychodzenia z domu

„Może ono prowadzić m.in. do urazów fizycznych, nawet ciężkich, zaburzeń lękowych, depresji, wycofania z życia społecznego czy wystąpienia innych uzależnień” – napisała o uzależnieniu od sportu psycholożka Aleksandra Dejewska. Specjalistka wymieniła, na jakie objawy należy zwrócić uwagę, by sprawdzić, czy ten nałóg grozi i nam.

Można uzależnić się od sportu?

Nie wyobrażasz sobie dnia bez aktywności fizycznej? Czujesz wyrzuty sumienia, kiedy nie ćwiczysz przez jeden dzień? Uważaj, ponieważ od sportu można uzależnić się tak samo jak od każdej innej czynności. Problem ten poruszyła na swoim profilu na Instagramie psycholożka Aleksandra Dejewska.

„Czy można się uzależnić od sportu? Przecież sport to zdrowie, a uzależnienia są złe!”

Tymi słowami rozpoczęła swój wpis ekspertka. I wyjaśniła, że jest to jak najbardziej możliwe. Niestety, w przypadku uzależnienia od sportu aktywność fizyczna przestaje mieć na nas dobry wpływ. Jak tłumaczy psycholożka, uzależnienie może m.in. niekorzystnie wpłynąć na nasze zdrowie.

„Może ono prowadzić m.in. do urazów fizycznych, nawet ciężkich, zaburzeń lękowych, depresji, wycofania z życia społecznego, czy wystąpienia innych uzależnień. Szacuje się, że nawet 50 proc. osób z zaburzeniami odżywiania może zmagać się z kompulsywnym wysiłkiem fizycznym” – tłumaczyła.

Dejewska zaznaczyła, że na kompulsywne ćwiczenia narażeni są nie tylko amatorzy sportu, ale również zawodowi i półzawodowi sportowcy, którzy odczuwają presję osiągania jak najlepszych wyników.

„’Wpadają’, a nawet 'są wpędzani’, bo nierzadko nawet trenerzy czy dietetycy pracujący ze sportowcami wprost namawiają do praktyk prowadzących do zaburzeń odżywiania, zaburzonej relacji z jedzeniem czy uzależnienia od treningów” – wyjaśniła.

W przestrzeni zakupowej HelloZdrowie znajdziesz produkty polecane przez naszą redakcję:

PROMOCJA
Zdrowie umysłu
Less Stress from Plants 60 kaps. wegański
60,00 zł 90,00 zł

Objawy uzależnienia od sportu

Na jakie symptomy należy zwrócić uwagę, by stwierdzić, że jesteśmy uzależnieni od sportu? Psycholożka wymieniła:

  • Ćwiczysz pomimo braku chęci i siły.
  • Twoje treningi są długie i wyczerpujące.
  • Ćwiczysz codziennie lub prawie codziennie.
  • Ćwiczysz pomimo zakwasów, kontuzji, bólu.
  • Cały dzień myślisz głównie o treningu, który cię czeka.
  • Ćwiczysz do utraty tchu, byle jak najwięcej, jak najszybciej.
  • Ćwiczenia są dla ciebie priorytetem, dominują twoje życie.
  • Rezygnujesz ze spotkań ze znajomymi, bliskimi, z innych pasji i zajęć, żeby iść na trening.
  • Opuszczenie treningu jest dla ciebie niedopuszczalne, a jeśli się wydarzy, masz wyrzuty sumienia.
  • Gdy czujesz zmęczenie podczas ćwiczeń, starasz się przemóc i ćwiczyć dalej, zamiast odpocząć.
  • Stale śledzisz progres i frustruje cię, gdy efekty nie pojawiają się zgodnie z twoimi założeniami.
  • Sport negatywnie odbija się na twoim zdrowiu, ale nie przestajesz ćwiczyć, bo tłumaczysz sobie, że robisz to właśnie dla zdrowia.

Aleksandra Dejewska – kim jest?

Aleksandra Dejewska jest psycholożką, terapeutką, autorką książki „Bulimia. Moja historia choroby”, założycielką Fundacji Aż Sobie Zazdroszczę, która pomaga osobom z zaburzeniami odżywiania.

Ekspertka swoją wiedzą chętnie dzieli się w mediach społecznościowych. Jej profil na Instagramie obserwuje niemal 5 tys. internautów.

Zobacz także

i
Treści zawarte w serwisie mają wyłącznie charakter informacyjny i nie stanowią porady lekarskiej. Pamiętaj, że w przypadku problemów ze zdrowiem należy bezwzględnie skonsultować się z lekarzem.

Podoba Ci się ten artykuł?

Tak
Nie

Powiązane tematy:

Zainteresują cię również:

„Czy alkohol dyskryminuje kobiety? Pod względem działania na organizm: tak” – rozmowa z toksykologiem Erykiem Matuszkiewiczem

Denise i Katie Austin

65-letnia ikona fitness rządzi w bikini na wybiegu Sports Illustrated. „Wiek to tylko liczba”

„Wszyscy dookoła widzieli we mnie super towarzyską, zaradną dziewczynę. Nikt nie zdawał sobie sprawy, ile mojej uwagi zajmuje picie” – mówi Asia Skwierczyńska, znana jako Sober Polish Girl

Ta moda wśród nastolatków może skończyć się tragicznie! Lekarze ostrzegają

Ta aktywność fizyczna to doskonała recepta na długowieczność. Zaskakujące doniesienia naukowców

„Kiedyś lekarze mówili, że parkinson lubi spokój. Teraz zmieniają zdanie. Po diagnozie trzeba się szybko otrząsnąć”

Proste sposoby na poprawę kondycji – ćwiczenia tlenowe i siłowe

Hayden Panettiere / gettyimages

Hayden Panettiere ujawniła przyczyny swojego odejścia z show-biznesu. „Byłam w cyklu samozniszczenia, w moim życiu nie było żadnych barw poza szarością”

„Mężczyźni o wiele częściej odchodzą od uzależnionych partnerek. Ale dziewczynki wychowuje się na opiekunki, które będą wyrozumiałe”. O współuzależnieniu mówi Marta Dzido

Kobieta ćwiczy na pomoście

7 zalet porannych ćwiczeń. Już nigdy nie będziesz mieć wymówek, by zostać w łóżku „chwilkę” dłużej

Kobieta

Szybkie marsze na poprawę humoru i lepszą kondycję

Jakie są najbardziej typowe objawy uzależnienia? Dr Louise Stanger wymienia je w swojej najnowszej książce

Kobieta ćwiczy

Ćwiczenia fizyczne mogą wzmocnić efektywność szczepienia. Najnowsze badania naukowców

„Ciało bez wątpienia lubi aktywność. Ale sport trzeba przyjąć z całym dobrodziejstwem inwentarza”. Jak nie zaczynać aktywności, mówi Andrzej Pyda

Otuleni dymem o zapachu mango. „Co piąty rodzic nie interesuje się tym, czy jego dziecko pali” – mówi prof. Robert Mróz

„To rodzaj ruchu, który się nie narzuca. Jakby ktoś pociągał nasze kończyny za nitki”. O gyrokinesis®, treningu dla leniwych, mówi Ula Wojtkowiak

Aktywność fizyczna zimą – jaka jest skuteczna i bezpieczna?

Kobieta biegnie na środku ulicy

Jesteś aktywna fizycznie? Twoje jelita też na tym korzystają

Dominika Kojro i Karolina Kucharczyk /fot. Przemek Grela

Dziecko jogi i pilatesu nazywa się yogilates. Wzmacnia mięśnie głębokie brzucha, uelastycznia ciało i wycisza umysł

Joanna Jaworska o nauczycielach wf-u: naklejają dziecku etykietkę: gruby, wolny, słaby, przekreślając szansę na dobre relacje z ruchem

Joanna Jaworska o nauczycielach WF-u: naklejają dziecku etykietkę: „gruby, wolny, słaby”, przekreślając szansę na dobre relacje z ruchem

Kobieta

Lubisz skakać na skakance? Ulepsz swój trening. Sprawdź, jak osiągnąć najwięcej korzyści

Marika z siostrą Karoliną Szlachtycz

„Pracuje u nas kobieta, która wyszła z odwyku. Nie pije od półtora roku, ma bardzo duże chęci do pracy, a wcześniej nie miała nawet chęci do życia” – mówi Marika Szlachtycz

Dziewczyna jedzie na rowerze

Ból kolan a jazda na rowerze – czy to dobry pomysł? Wyjaśnia fizjoterapeutka

Pandemia a alkohol. Jak i ile piliśmy w czasie pandemii COVID-19?

„Jedno piwo, kieliszek wina, 50 mg wódki”. Najnowszy sondaż pokazuje, jak i ile alkoholu piliśmy w czasie pandemii

Najpopularniejsze

Kobieta wąchająca kwiat

Choroby mają zapach – wiedziałaś o tym?

Ćwiczenia na biust

Ćwiczenia na biust. 6 sposobów na jędrne piersi

Odczuwasz lęk i niepokój, choć nic złego się nie dzieje? Sprawdź, co może ci dolegać

8 rzeczy, za które pokochają cię twoje stawy. Nie tylko wysiłek fizyczny!

7 najgorszych typów butów dla twoich stóp. Jakie obuwie może być niebezpieczne?

kobieta na wydmach

„Odpuszczanie” jest dobre dla ambitnych i konsekwentnych kobiet – podpowiada nam psycholożka Anita Kruszewska

Kobieta ćwiczy

Ćwiczenia na wzmocnienie kręgosłupa – łatwe i skuteczne

Kobieta w stroju fitness

Oponka na brzuchu. Jak zredukować ten problem?

Intymne dolegliwości rowerzystek. Sprawdź, jak zadbać o siebie w trakcie rowerowych wojaży

Ćwiczenia na rozciąganie barków

Rozciąganie stawów barkowych – te ćwiczenia na pewno ci się przydadzą

Kobieta ćwiczy

Dzień się dopiero rozpoczął, a ciebie już ktoś wyprowadził z równowagi? Poznaj 5 kroków, które pozwolą zapanować nad emocjami

Przysiady bułgarskie – ćwiczenie na zgrabne uda i pośladki/Pexels

Przysiady bułgarskie – ćwiczenie na zgrabne uda i pośladki

Smartfon a dolegliwości / istock

Smartfon a dolegliwości, które może wywołać. To nie tylko bezsenność

Kasia Bigos trenerka

Ćwiczenia z hantlami – wypracuj smukłe ramiona

5 rozmów, które warto abyś przeprowadziła ze swoim partnerem lub partnerką

Ty zawsze w trzech swetrach, a dalej ci zimno? Oto kilka możliwych przyczyn

×