Przejdź do treści

Pijesz kawę przed pójściem na zakupy? Wydasz i kupisz więcej

Kobieta trzyma w ręce kubek kawy
Pijesz kawę przed pójściem na zakupy? Wydasz i kupisz więcej/ Pexels, fot. Maria Tyutina
Podoba Ci
się ten artykuł?
Podoba Ci
się ten artykuł?

Wypicie kawy przed lub w trakcie zakupów sprawi, że możesz wydać nawet o 50 proc. więcej. Mała czarna powoduje także, że więcej rzeczy trafia do twojego koszyka! Naukowcy przeprowadzili ciekawy eksperyment. 

Wydajemy więcej pod wpływem kofeiny

Jeśli buszujesz po sklepach i po drodze kupujesz kawę z kofeiną, nastaw się, że kupisz i wydasz więcej. Badanie przeprowadzone przez zespół Dipayana Biswasa wykazało, że zakupy z małą czarną mogą nadwyrężyć twój domowy budżet. Jak wynika z badania opublikowanego w Journal of Marketing, wypicie już jednej filiżanki kawy sprawi, że wydasz o 50 proc. więcej pieniędzy, a w twoim koszyku znajdzie się o 30 proc. więcej produktów.

„Kofeina, jako silny stymulant, uwalnia w mózgu dopaminę, która pobudza umysł i ciało. Prowadzi to do wyższego stanu energetycznego, co z kolei zwiększa impulsywność i zmniejsza samokontrolę. W rezultacie spożycie kofeiny prowadzi do impulsywności zakupowej w postaci większej liczby kupowanych przedmiotów i większych wydatków” – tłumaczy główny autor badania.

Naukowcy z zespołu Biswasa przeprowadzili eksperyment polegający na zaoferowaniu 300 osobom bezpłatnej kawy przy wejściu do sklepu z artykułami gospodarstwa domowego we Francji oraz przy wejściu do domu towarowego w Hiszpanii. Wnioski są zaskakujące. Okazało się, że osoby, które sięgnęły po małą czarną z kofeiną wydały średnio 27,48 euro i kupiły 2,16 rzeczy. Natomiast uczestnicy badania, którzy wypili przed zakupami wodę lub kawę bez kofeiny wydali 14,82 euro i kupili 1,45 rzeczy.

Lubisz kawę na wynos z kawiarni? Chemiczka wyjaśnia, dlaczego lepiej pić ja we własnym kubku

Zakupy online a mała czarna

Podobne wnioski odnotowano również w badaniu obejmującym zakupy przez internet. Do testu zgłosiło się 200 osób, a zasady były identyczne. Część osób przed surfowaniem po sieci wypiło kawę, część nie. Ci, w których żyłach płynęła kofeina, robili zakupy impulsywnie, wydając więcej pieniędzy na rzeczy mało przydatne. Natomiast osoby, które nie piły kawy, częściej wybierały rzeczy praktyczne, jednocześnie wydając mniej.

„Podczas gdy umiarkowane spożycie kofeiny może przynieść pozytywne korzyści zdrowotne, mogą wystąpić niezamierzone konsekwencje spożywania kofeiny podczas zakupów” – wyjaśnił Biswas.

Jeśli więc w trakcie zakupów idziesz do restauracji po małą czarną, lepiej zrezygnuj z tego pomysłu, jeśli nie chcesz, by ucierpiał twój budżet domowy.

„Oznacza to, że konsumenci próbujący kontrolować impulsywne wydatki powinni unikać spożywania napojów zawierających kofeinę przed zakupami” – podsumował ekspert.

Zobacz także

Podoba Ci się ten artykuł?

Powiązane tematy: