Przejdź do treści

Od wtorku pacjenci będą pytani o pobyt w szpitalu. Chodzi m.in. o serwowane posiłki

Od wtorku pacjenci będą pytani o pobyt w szpitalu
Od wtorku pacjenci będą pytani o pobyt w szpitalu / Zdjęcie: Getty Images
Podoba Ci
się ten artykuł?
Podoba Ci
się ten artykuł?

Pacjenci, którzy ostatnio przebywali w szpitalu, od wtorku będą proszeni o odpowiedź na dziewięć pytań dotyczących jakości komunikacji, traktowania i wyżywienia – przekazał na Twitterze minister zdrowia Adam Niedzielski.

Ankiety po zakończonym pobycie w szpitalu

„Od 26 października ruszamy z ankietą oceny doświadczeń pacjenta z pobytu w szpitalu” – napisał szef resortu zdrowia na swoim profilu na Twitterze. Adam Niedzielski poinformował, że pacjenci, którzy przebywali ostatnio w szpitalu, będą proszeni o odpowiedź na pytania dotyczące „jakości komunikacji, traktowania i wyżywienia”.

„Do pacjentów, którzy przebywali ostatnio w szpitalu, będą dzwonić w naszym imieniu ankieterzy. Poproszą pacjentów o odpowiedź na dziewięć pytań” – czytamy na stronie NFZ.

Jak podał na swojej stronie internetowej Narodowy Fundusz Zdrowia ankieta powstała, aby poznać opinie pacjentów i dziedziny wymagające poprawy.

„Wspólnie ze świadczeniodawcami chcemy dbać o ich zdrowie. Robimy to m.in. przez monitorowanie należytej jakości i dostępności świadczeń opieki zdrowotnej oraz przez efektywne gospodarowanie środkami publicznymi. Dlatego tak ważna jest dla nas opinia pacjentów na temat warunków udzielania świadczeń w placówkach leczniczych” – czytamy.

Badanie jest pilotażem. Fundusz zaznaczył, że ankieterzy nie dotrą do wszystkich pacjentów, którzy leczą się w szpitalach, dlatego też tym cenniejsze – jak zaznaczył – są opinie pacjentów, którzy zgodzą się na badanie ankietowe.

„W codziennym pośpiechu bardzo trudno, zwłaszcza w trakcie walki o swoje zdrowie, znaleźć czas na krótką rozmowę. Liczymy jednak, że dla wspólnego dobra pacjentom uda się wygospodarować kilka minut, by odpowiedzieć na pytania ankietera” – informuje Fundusz.

O co będą pytani pacjenci?

Pytania będą dotyczyć dziewięciu obszarów związanych z pobytem w szpitalu. 

1. Czy zespół medyczny był zaangażowany w uśmierzanie bólu?
2. Jaka była jakość wyżywienia?
3. Czy komunikacja była zrozumiała?
4. Czy zespół medyczny zrozumiale informował o ryzyku związanym z lekami?
5. Czy zespół medyczny zapewnił wsparcie emocjonalne?
6. Czy bezpośrednie otoczenie było czyste?
7. Czy w nocy była cisza?
8. Czy zespół medyczny włączał pacjenta w decyzję o leczeniu?
9. Jakie jest prawdopodobieństwo polecenia szpitala?

Pacjenci będą mieli za zadanie ocenić wymienione obszary w skali od 0 do 10.

Ankieta jest anonimowa. Fundusz zaznacza, by ze względów bezpieczeństwa pacjenci nie podawali żadnych innych informacji o sobie, zwłaszcza danych osobowych, czy informacji o świadczeniu, z jakiego korzystali. Ankieterzy zadadzą tylko wspomniane wyżej dziewięć pytań. „Nie będą potrzebować żadnych danych pacjenta i nie będą go o nie prosić” – informuje Fundusz.

„Ankieterzy będą znali numer telefonu oraz płeć pacjenta, placówkę, w której pacjent się leczył, oraz datę skreślenia pacjenta z harmonogramu przyjęć, prowadzonego przez tę placówkę. Pacjenci muszą mieć jasność, które świadczenie oceniają. Ankieterzy nie będą mieli danych osobowych (takich jak imię i nazwisko, PESEL) pacjentów, do których dzwonią, ani danych o rodzaju świadczenia, z jakiego pacjenci korzystali. Dane zostaną wykorzystane tylko w celu przeprowadzenia badania ankietowego dotyczącego monitorowania jakości i dostępności świadczeń” – wyjaśnił NFZ.

W przypadku jakichkolwiek wątpliwości pacjenci mogą potwierdzić tożsamość ankieterów pod numerem 800-190-590 (Telefoniczna Informacja Pacjenta).

Zobacz także

Podoba Ci się ten artykuł?

Powiązane tematy: