Przejdź do treści

Materiał o dyskryminacji pacjentów LGBTQIA+ zniknął z rządowej strony. NFZ podało powód

Para kobiet
Materiał o dyskryminacji pacjentów LGBTQIA+ zniknął z rządowej strony. NFZ podało powód/ Pexels, fot. Ketut Subiyanto
Podoba Ci
się ten artykuł?
Podoba Ci
się ten artykuł?

„Prawo do opieki zdrowotnej przysługuje ci bez względu na to, kim jesteś, kogo kochasz, jakiego jesteś wyznania czy narodowości” – napisano w artkule opublikowanym na rządowej stronie. Materiał jednak szybko został usunięty. Urzędnicy NFZ wyjaśnili powód. 

Prawa pacjenta LGBTQIA+ na stronie rządowej

We wtorek, 17 maja, z okazji Międzynarodowego Dnia Przeciw Homofobii, Transfobii i Bifobii na rządowej stronie pacjent.gov.pl pojawił się tekst informujący o prawach pacjentów, włączając w to również pacjentów LGBTQIA+. Jak przypomniano, równe traktowanie należy się wszystkim, bez względu na orientację seksualną, i jest zagwarantowane w konstytucji.

„W opiece zdrowotnej nie ma miejsca na żadną formę dyskryminacji. Prawo do opieki zdrowotnej przysługuje ci bez względu na to, kim jesteś, kogo kochasz, jakiego jesteś wyznania czy narodowości” – napisano we wstępie.

Podano również informacje dotyczące m.in. prawa do upoważniania bliskiej osoby do wglądu w dokumentację medyczną.

„Jeśli np. powiesz, że chciałabyś, by dostęp do twoich dokumentów medycznych miała twoja dziewczyna, to nikt nie ma prawa tego podważyć” – można było przeczytać.

Artykuł przygotowano na podstawie publikacji „Prawa pacjenta LGBT” wydanej w 2017 roku przez Kampanię Przeciw Homofobii pod patronatem Rzecznika Praw Pacjenta i Rzecznika Praw Obywatelskich. Za jego treść i redakcję odpowiadał Narodowy Fundusz Zdrowia. Materiał jednak w środę wieczorem zniknął ze strony, o czym na swoim profilu na Twitterze poinformowała m.in. organizacja Miłość Nie Wyklucza.

NFZ podał powód usunięcia materiału ze strony

Za stronę pacjent.gov.pl odpowiadają Ministerstwo Zdrowia i NFZ. Resort zdrowia zaprzeczył jednak, by był odpowiedzialny za powyższy materiał.

„Ministerstwo Zdrowia nie przygotowywało wskazanego artykułu, a tym samym nie zajmowało się jego publikacją. Nie odpowiada również za jego jakiekolwiek aktualizacje. Pytania prosimy kierować do Narodowego Funduszu Zdrowia” – skomentowała Maria Kuźniar z biura komunikacji MZ cytowana przez „Zdrowie Wprost”.

Urzędnicy NFZ skomentowali całą sprawę. Wyjaśnili, że treści zostały usunięte ze strony, ponieważ nie miały akceptacji dyrektora departamentu. Jak zapewniono, po jej uzyskaniu zostaną przywrócone na stronę.

„Artykuł został opublikowany z pominięciem wymaganej akceptacji dyrektora departamentu obsługi klientów i profilaktyki. Z tego powodu został tymczasowo zdjęty ze strony. W niedługim czasie, po przejściu wymaganej drogi akceptacji, zostanie ponownie opublikowany” – poinformował Paweł Florek, zastępca dyrektora biura komunikacji społecznej i promocji NFZ.

Mimo tej deklaracji, do piątkowego popołudnia materiału na rządową stronę jednak nie przywrócono.

Zobacz także

Podoba Ci się ten artykuł?

Powiązane tematy: