Przejdź do treści

Ma 11 lat, autyzm i iloraz inteligencji wyższy od Alberta Einsteina. Oto genialna nastolatka z Meksyku

Adhara Pérez Sánchez jest genialnym dzieckiem\ źródło Instagram
Podoba Ci
się ten artykuł?

Pochodząca z Meksyku Adhara Pérez Sánchez ma 11 lat i już sprecyzowane plany na przyszłość: chce zostać astronautką. Dziewczynka studiuje inżynierię przemysłową, a jej iloraz inteligencji jest wyższy niż u Alberta Einsteina. W osiąganiu kolejnych sukcesów naukowych nie przeszkadza jej to, że jest w spektrum autyzmu.

Niezwykle uzdolniona i żądna wiedzy

Adhara Pérez Sánchez miała zaledwie 5 lat, kiedy skończyła szkołę podstawową. Rok później była już absolwentką gimnazjum, a w wieku 8 lat zakończyła edukację w liceum. Obecnie jest studentką uniwersytetu w Mexico City: zagłębia tam tajniki inżynierii przemysłowej. Ale nie zamierza na tym poprzestać. Chciałaby studiować astrofizykę w Arizonie i zostać astronautką. Jej iloraz inteligencji jest imponujący – dziewczynka ma IQ 162. To więcej o dwa punkty niż Albert Einstein i Stephen Hawking.

Nallely Sánchez, mama Adhary, udała się z nią do psychologa, kiedy zauważyła, że dziewczynka wyróżnia się wśród rówieśników. Zaniepokoiły ją trudności w nawiązywaniu kontaktów oraz  problemy z komunikacją z innymi. U dziewczynki zdiagnozowano autyzm. Pojawiły się także bardzo charakterystyczne objawy dla tego zaburzenia:

„Bawiła się klockami, ustawiając je wszystkie w rzędach. Jedząc w swoim foteliku do karmienia, zawsze się kołysała. To mogło trwać godzinami”- wspomina jej mama.

Mimo tego od początku jej mama zauważyła, że dziewczynka jest niezwykle uzdolnionym dzieckiem. Na lekcjach nie potrafiła się skupić i nudziła się. Nic dziwnego: w posiadaniu wiedzy i umiejętności w znacznej mierze przewyższała innych uczniów. W Centro de Atención al Talento przypuszczenia jej mamy się sprawdziły: specjaliści określili, że Adhara jest bardzo inteligentnym dzieckiem.

Niedawno 11-latka spotkała się z dyrektorem generalnym Meksykańskiej Agencji Kosmicznej, Salvadorem Landerosem Ayalą.

„Jesteś bardzo inteligentną dziewczynką i cieszę się, że jednym z twoich celów jest zostać astronautką. Będąc tak młodą, już motywujesz wiele dziewcząt i chłopców do zainteresowania się kosmosem i dyscyplinami naukowymi, technologią i matematyką” — powiedział Landeros.

Do wyświetlenia tego materiału z zewnętrznego serwisu (Instagram, Facebook, YouTube, itp.) wymagana jest zgoda na pliki cookie.Zmień ustawieniaRozwiń

Obecnie genialna nastolatka pracuje nad bransoletką, która pomoże rodzicom zrozumieć, jak emocje odczuwają ich dzieci w spektrum autyzmu. Adhara Pérez Sánchez znalazła się także wśród 100 najbardziej wpływowych kobiet magazynu „Forbes”.

Autyzm u dzieci

Autyzm to całościowe zaburzenie psychorozwojowe, które objawia się zwykle przed 3. rokiem życia. Wówczas można zauważyć problemy dziecka w sferze społecznej, zaburzenia mowy, czy też inne, nietypowe dla tego wieku  zachowania. Autyzm  diagnozuje się najczęściej już w dzieciństwie, nie oznacza to jednak, że w okresie dorosłości zaburzenie to mija.

Autyzm u dzieci

Niektórzy rodzice są w stanie dostrzec u dziecka pierwsze objawy zaburzenia już w okresie niemowlęcym. Wówczas często zdarza się, że wydaje się ono zbyt grzeczne i spokojne, często nie reaguje również na hałas. Do objawów autyzmu u niemowlaka zalicza się także brak zatrzymywania wzroku na osobach w otoczeniu i sztywnienie ciała podczas gdy ktoś bierze dziecko na ręce.

Wraz z upływem czasu objawy autyzmu u dzieci stają się coraz bardziej widoczne. Zdarza się, że dziewczynki i chłopcy z tym zaburzeniem nie są zainteresowani zabawą z rówieśnikami i bywa, że unikają kontaktów z ludźmi. Nie jest w stanie zrozumieć emocji innych osób i nie potrafią we właściwy sposób odpowiadać na różne zachowania.

Najbardziej charakterystyczne objawy autyzmu u dzieci to:

  • brak zainteresowania kontaktem z innymi ludźmi,
  • utrzymywanie dystansu, nawet wobec najbliższych;
  • trudności z nawiązywaniem relacji,
  • nietypowe zachowania, nieadekwatne do sytuacji;
  • brak reakcji na własne imię,
  • niemówienie lub mówienie wysokim, śpiewnym głosem;
  • problem ze zrozumieniem aluzji i metafor,
  • problem z układaniem zdań,
  • mała elastyczność, nietolerowanie zmian;
  • manieryzmy ruchowe (np. kręcenie się, uderzanie głową),
  • nietolerowanie hałasu,
  • nietolerowanie przytulania lub wręcz przeciwnie – przytulanie się do różnych ludzi;
  • jedzenie tylko określonych pokarmów,
  • noszenie ubrań tylko z określonych materiałów,
  • nietypowy sposób zabawy.

 

źródło: Mexico Daily Post

Zobacz także

Podoba Ci się ten artykuł?

Powiązane tematy:

Podoba Ci
się ten artykuł?