Przejdź do treści

Jak ograniczyć czas spędzany przed smartfonem? Bardzo pożyteczne rady psycholożki Anny Cyklińskiej

dziewczyna z telefonem
Jak ograniczyć czas spędzany przed ekranem smartfona? Bardzo pożyteczne rady od psycholożki Anny Cyklińskiej / Unsplash
Podoba Ci
się ten artykuł?
Udostępnij bliskim
Kontrowersyjne treści w podręczniku do nowego przedmiotu HiT. „Mamy do czynienia z seksualizacją zamiast edukacji seksualnej”
Rusza pierwszy proces o gwałt dokonany przez rosyjskiego żołnierza w Ukrainie
Protesty w Stanach Zjednoczonych po utraceniu prawa do legalnej aborcji. Kobiety wzywają do strajku seksualnego
Co roku wracasz z urlopu rozczarowana? Zmień to!
„Kobiety uczą się zachowań społecznych na zasadzie kopiuj-wklej, aż osiągają biegłość, która czyni ich autyzm niewidzialnym”. O życiu i kobiecości ze spektrum autyzmu mówi psycholożka i nauczycielka jogi Agata Ucińska

Popularny ostatnio dokument na Netflixie „The Social Dilemma” sprawił, że wiele osób chce rezygnować z mediów społecznościowych i ograniczyć ilość czasu spędzanego przed ekranem telefonu. Tylko jak to zrobić, skoro prawie całe nasze życie kręci się dziś wokół smartfonów? Skuteczne sposoby podsuwa psycholożka Anna Cyklińska, autorka bloga „Twój psycholog”.

Jak zadbać o mózg, gdy smartfon w ręku?

Pierwsza rzecz, którą robimy po przebudzeniu? Sięgnięcie po telefon. Ostatnia czynność przed snem? Odłożenie komórki na stolik nocny. Jak w książce „Wyloguj swój mózg. Jak zadbać o swój mózg w dobie nowych technologii” pisze lekarz Anders Hansen, smartfona dotykamy ponad 2600 razy dziennie. Sięgamy po niego przeciętnie co dziesięć minut – gdy nie śpimy. Ale bywa i tak, że sprawdzamy telefon, gdy powinniśmy spać – jedna na trzy osoby sprawdza komórkę co najmniej raz w ciągu nocy.

I właśnie ten problem porusza w swoim najnowszym wpisie na Instagramie Anna Cyklińska, autorka profilu „Psychoedu”. Psycholożka przyznaje, że postanowiła stworzyć post właśnie po lekturze wspomnianej książki, ale miała również inne inspiracje. Był wśród nich popularny ostatnio na Netflixie film „The Social Dilema”, mówiący o tym, jak nowe technologie zmieniają nasze myślenie.

„Od jakiegoś czasu żyję w dysonansie poznawczym. Jako osoba działająca w social mediach chciałabym nakłaniać ludzi do odłożenia telefonów. (…) Sama próbuję wypracować sobie zdrową relację z telefonem – narzędziem pracy i rozrywki – pisze Cyklińska.

Psycholożka podsuwa konkretne sposoby na poradzenie sobie z przemożną chęcią sięgnięcia po telefon. Poniżej znajdziesz jej receptę.

W przestrzeni zakupowej HelloZdrowie znajdziesz produkty polecane przez naszą redakcję:

PROMOCJA
Zdrowie umysłu
Less Stress from Plants 60 kaps. wegański
60,00 zł 90,00 zł

Znajdź konkretny cel, dla którego sięgasz po telefon

„Smartfon to doskonały zabijacz czasu, ale też otchłań, która może kraść godziny z naszej doby” – zauważa Anna Cyklińska.

Specjalistka zwraca uwagę, że media społecznościowe pobudzają nasz ośrodek przyjemności. Pojawianie się nowych obrazów na ekranie telefonu powoduje uwolnienie dopaminy, co skutkuje tym, że lubimy klikać i możemy to robić godzinami. Aby się od tego mechanizmu uwolnić  – radzi specjalistka – jeśli sięgasz po telefon, rób to w konkretnym celu.

„Klikaj uważnie” – podpowiada ekspertka.

Wyłącz bądź ogranicz powiadomienia

Wyrzut dopaminy do mózgu zapewniają również powiadomienia o przychodzących wiadomościach, smsach, polubieniach, wydarzeniach. Twórcy aplikacji i administratorzy mediów społecznościowych doskonale zbadali nasz układ nagrody, mają więc świadomość, że nasz mózg uwielbia niepewne wyniki, potrafią też obliczyć optymalną częstotliwość ich występowania. Wykorzystują tę wiedzę, by kreować efekt zaskoczenia, dzięki któremu zechcemy wziąć do ręki telefon komórkowy w dogodnym momencie albo w chwili całkiem nieodpowiedniej – za sprawą np. ciągle przychodzących powiadomień.

„Ten moment niepewności jest momentem najsilniejszego pobudzenia” – zwraca uwagę Anna Cyklińska.

Jak temu zapobiec?

„Wyłączyć powiadomienia, najlepiej wszystkie” – nie ma wątpliwości psycholożka.

uzależniające substancje

Przeorganizuj ekran początkowy

Co z oczu, to z serca – mówi znane przysłowie. I prawda ta może przydać się również w walce z naszym nawykiem ciągłego siedzenia „w telefonie”. Co konkretnie może pomóc?

”Ukrycie najbardziej problematycznych aplikacji w folderach, aby dostęp do nich był trudniejszy” – podpowiada specjalistka.

Jeszcze lepszym pomysłem jest wykasowanie z telefonu aplikacji i korzystanie z danych usług jedynie z poziomu przeglądarki.

„Wówczas uruchomimy je z konkretnym celem, a nie z nudów” – komentuje Cyklińska.

Porzuć przekonanie, że musisz być zawsze na bieżąco

FOMO (z ang. „fear of missing out”), czyli strach przed tym, co nas ominie, jeśli nie będziemy „na bieżąco” ze wszystkim, co się dzieje na świecie, to przypadłość, która dotyka coraz większej liczby osób. Jak sobie poradzić sobie z tym problemem?

„Zrób ranking zysków i strat oraz ustal swoje priorytety” – radzi psycholożka.

Zacznij traktować telefon jak telefon, nie komputer

„Tak, w waszej dłoni leży cały świat, wystarczy kilka kliknięć i możecie i rozbawić kogoś śmiesznym memem, cudowne. Może jednak w ramach eksperymentu warto spróbować tak oldschoolowej funkcji jak rozmowa telefoniczna?” – proponuje Anna Cyklińska.

Ta propozycja wydaje się wam nierealna? Tym bardziej warto jej spróbować!

Popsuty układ nagrody – czyli o tym, jak powstaje nałóg

Ustal limity czasu na korzystanie z aplikacji

Ten punkt w zasadzie nie wymaga komentarza. Podpowiemy tylko, że istnieją… aplikacje do monitorowania tego, jak korzystamy z innych aplikacji. Blokują dostęp do nich w określonych przez nas godzinach, nie pozwalają uruchamiać zjadaczy czasu, kiedy musimy pracować. Naprawdę warto je włączyć do codziennego funkcjonowania!

Anna Cyklińska, czyli Psychoedu

„Psychoedu” to profil na Instagramie prowadzony przez Annę Cyklińską, psycholożkę w trakcie Szkoły Psychoterapii w nurcie CBT. Jak sama wyjaśnia, jej konto ma funkcję psychoedukacyjną. Obecnie śledzą je ponad 22 tys. osób. Treści pisane przez ekspertkę znajdziemy też na stronie twojpsycholog.pl.

View this post on Instagram

Od jakiegoś czasu żyję w dysonansie poznawczym. Jako osoba działająca w social mediach chciałabym nakłaniać ludzi do odłożenia telefonów. Po lekturze kilku książek, w tym „Wyloguj swój mózg” oraz „Płytki umysł”, seansie „The social dillema” na Netflix oraz „Jawline” podczas Docsów coraz bardziej się o tym przekonuję. Powyższy poradnik napisałam na podstawie wspomnianych wyżej lektur oraz artykułów, własnych obserwacji i doświadczeń. Jestem jednak nadal daleka od ideału. Sama próbuję wypracować sobie zdrową relację z telefonem – narzędziem pracy i rozrywki. Jestem bardzo ciekawa Waszych doświadczeń i przeżyć związanych ze smartfonami. Dajcie znać w komentarzach lub prywatnie. Za ilustrację dziękuję @kolvsz — #smartfony #zdrowiepsychiczne #psychologia #wylogujswójmózg

A post shared by Anna Cyklińska (@psychoedu_) on

Zobacz także

Podoba Ci się ten artykuł?

Tak
Nie

Powiązane tematy:

Zainteresują cię również:

Nie stawiaj siebie na szarym końcu! / pexels

Nie stawiaj siebie na szarym końcu! Dlaczego tak trudno o siebie zadbać?

Gruba w głowie. „Schudłam 18 kg i poczułam się oszukana. Czekałam na wielką zmianę, a czułam się tylko gorzej”

Słyszałaś, że jesteś dojrzała jak na swój wiek? To może być trauma / istock

Często słyszała, że jest dojrzała jak na swój wiek. „To nie do końca dojrzałość, a wynik przeżytych traum”

Medytacja - czas na słuchanie siebie / unsplash

Czas na słuchanie siebie. „Nie musimy być zaawansowanymi medytującymi, aby czerpać korzyści z medytacji”

„Kundalini była jogą dla uprzywilejowanych, tylko wybrani mogli ją praktykować”. Dlaczego mówi się, że modna odmiana jogi zmienia życie, wyjaśnia Monika Wypych

Jesteśmy słabym pokoleniem? Psycholożka wyjaśnia / pexels

Jesteśmy słabym pokoleniem? Psycholożka wyjaśnia, z czego może wynikać wzrost zapadalności na choroby psychiczne

Jeśli twój bliski choruje, wydrukuj i zapamiętaj! Rady Moniki Kotlarek dla rodzin i przyjaciół osób z zaburzeniami psychicznymi

Barbara Filipczyńska /fot. archiwum prywatne

„Kiedy dusza ustala kierunek działania, a umysł je realizuje, zaczynamy żyć tak, jak chcemy”. Czym jest Soul Coaching® mówi Barbara Filipczyńska

„Nie idziemy do lasu zwiedzać, tylko wziąć w nim udział”. O wielkiej mocy lasoterapii mówi psychiatra i ekoterapeutka Katarzyna Simonienko

„3 minuty śmiechu odpowiadają 15 minutom joggingu. Kiedy się śmiejemy, pracuje 240 naszych mięśni” – mówi Henryka Radziejowska-Semków, specjalistka nauki o śmiechu

„Od nas zależy, czy media społecznościowe będą nas wzmacniać, czy niszczyć”. Jak zrobić porządki na Instagramie, mówi psycholożka Zuzanna Butryn

Aleksytymia - czym jest? / pexels

Masz trudność z nazywaniem i identyfikowaniem emocji? Jak 10 proc. populacji, możesz być aleksytymikiem

Paulina Danielak / archiwum prywatne

Paulina Danielak: Kobiety często nie mają dostępu do złości. Pojawia się płacz, bo nikt nie uczył ich wcześniej, jak wyrażać złość

dr Ewa Jarcewska-Gerc /fot. archiwum prywatne

„Poczucie winy, które towarzyszy prokrastynacji, może albo nas pogrążyć w dalszym odkładaniu, albo w końcu zmotywować do zmiany” – mówi Ewa Jarczewska-Gerc

„Moje wspomnienia są dlatego tak pozytywnie ukrwione, bo tam była miłość”. Bogdan Frymorgen o życiu z ojcem i jego chorobą afektywną dwubiegunową

„Matczyna rana przekazywana jest z pokolenia na pokolenie. Ale można ją uzdrowić” – mówi Aneta Gajda-Boryczko, terapeutka

kobieta w kapeluszu

Szukanie zewnętrznej aprobaty stało się tak naturalne, że często nawet nie zdajemy sobie sprawy z tego, iż to robimy. Ale płacimy za to ogromną cenę

Karolina Tuchalska-Siermińska

„Mówienie, że będzie dobrze, zazwyczaj przynosi odwrotny efekt od zamierzonego. To unieważnianie trudnej sytuacji” – o bezradności mówi psycholożka Karolina Tuchalska-Siermińska

Uzasadnienie emocjonalne - czym jest? / pexels

Po jednym złym dniu w pracy czujesz, że jesteś do niczego? Tak właśnie działa uzasadnienie emocjonalne

Kiedy spokój budzi niepokój. „Osoba z traumą więzi przyciąga partnerów, którzy nie dostrzegają jej potrzeb” – mówi psychotraumatolog Katarzyna Tutko

Ewa Wojdyllo - Osiatynska

„Serce warto zarezerwować do odczuwania. Główna centrala zawiadowcza dotycząca jakości życia znajduje się w głowie” – mówi psycholog Ewa Woydyłło

Lęk - jak z nim walczyć? / pexels

„Jeśli czujemy się fizycznie wyczerpani, najprawdopodobniej nasz poziom energii społecznej także będzie niższy”. O lęku społecznym pisze Risa Williams

Nie-ładni, nie-mądrzy, nie-młodzi, nie-potrzebni i nie-zdrowi. "Tych osób nie da się wyeliminować, one żyją, istnieją" – mówi Marta Orzełowska, prezeska Fundacji Bonifraterskiej /fot. Getty Images

Nie-ładni, nie-mądrzy, nie-młodzi, nie-potrzebni i nie-zdrowi. „Tych osób nie da się wyeliminować, one żyją, istnieją” – mówi Marta Orzełowska, prezeska Fundacji Bonifraterskiej

Smutek może zapewnić przetrwanie. „W odniesieniu genetycznym sprawia, że inni mają odruch pomocy” – mówi Katarzyna Stefaniak, psychoterapeutka

Najpopularniejsze

Ćwiczenia na biust

Ćwiczenia na biust. 6 sposobów na jędrne piersi

Kobieta wąchająca kwiat

Choroby mają zapach – wiedziałaś o tym?

Kobieta w stroju fitness

Oponka na brzuchu. Jak zredukować ten problem?

kobieta na wydmach

„Odpuszczanie” jest dobre dla ambitnych i konsekwentnych kobiet – podpowiada nam psycholożka Anita Kruszewska

Kobieta ćwiczy

Twój kręgosłup potrzebuje wsparcia? Oto kilka ćwiczeń, które go wzmocnią

Intymne dolegliwości rowerzystek. Sprawdź, jak zadbać o siebie w trakcie rowerowych wojaży

para na kanapie

Czy można być niewiernym… genetycznie? Rozwiewamy wątpliwości

Jak dbać o nogi w podróży?

Kobieta ćwiczy

Oto 7 ćwiczeń, za które twój kręgosłup ci podziękuje. Wystarczy niewiele, by poczuć znaczną różnicę

Fit Matka Wariatka / Facebook

Agresja i fałszywa troska na profilu „Fit Matki Wariatki”. Przyszedł czas na pato-fitness. Hello Zdrowie mówi temu nie!

Ćwiczenia na rozciąganie barków

Rozciąganie stawów barkowych – te ćwiczenia na pewno ci się przydadzą

Kasia Bigos trenerka

Ćwiczenia z hantlami – wypracuj smukłe ramiona

7 najgorszych typów butów dla twoich stóp. Jakie obuwie może być niebezpieczne?

Kobieta ćwiczy

Dzień się dopiero rozpoczął, a ciebie już ktoś wyprowadził z równowagi? Poznaj 5 kroków, które pozwolą zapanować nad emocjami

Kobieta popijająca winko

„Alkoholiczka, która pije wino albo piwo, twierdzi, że nie ma problemu”. Kobiecy alkoholizm

Smartfon a dolegliwości / istock

Smartfon a dolegliwości, które może wywołać. To nie tylko bezsenność

×