Przejdź do treści

Jak ograniczyć czas spędzany przed smartfonem? Bardzo pożyteczne rady psycholożki Anny Cyklińskiej

dziewczyna z telefonem
Jak ograniczyć czas spędzany przed ekranem smartfona? Bardzo pożyteczne rady od psycholożki Anny Cyklińskiej / Unsplash
Podoba Ci
się ten artykuł?
Udostępnij bliskim
15 tys. zł kary odszkodowania za zakażenie w pracy i testy raz w tygodniu dla niezaszczepionych. Nowy projekt covidowy
Francja wprowadziła zakaz „terapii konwersyjnej” wobec osób LGBTQIA+. „Bycie sobą nie jest przestępstwem” – skomentował prezydent Emmanuel Macron
Jednorazowość na poziomie plastikowej słomki? Jagna Niedzielska o… rajstopach
Lustrzany mózg, czyli zachowania zaraźliwe
W ciąży mózg kobiety się… kurczy. Poznaj 5 zaskakujących faktów dotyczących kobiecego ciała

Popularny ostatnio dokument na Netflixie „The Social Dilemma” sprawił, że wiele osób chce rezygnować z mediów społecznościowych i ograniczyć ilość czasu spędzanego przed ekranem telefonu. Tylko jak to zrobić, skoro prawie całe nasze życie kręci się dziś wokół smartfonów? Skuteczne sposoby podsuwa psycholożka Anna Cyklińska, autorka bloga „Twój psycholog”.

Jak zadbać o mózg, gdy smartfon w ręku?

Pierwsza rzecz, którą robimy po przebudzeniu? Sięgnięcie po telefon. Ostatnia czynność przed snem? Odłożenie komórki na stolik nocny. Jak w książce „Wyloguj swój mózg. Jak zadbać o swój mózg w dobie nowych technologii” pisze lekarz Anders Hansen, smartfona dotykamy ponad 2600 razy dziennie. Sięgamy po niego przeciętnie co dziesięć minut – gdy nie śpimy. Ale bywa i tak, że sprawdzamy telefon, gdy powinniśmy spać – jedna na trzy osoby sprawdza komórkę co najmniej raz w ciągu nocy.

I właśnie ten problem porusza w swoim najnowszym wpisie na Instagramie Anna Cyklińska, autorka profilu „Psychoedu”. Psycholożka przyznaje, że postanowiła stworzyć post właśnie po lekturze wspomnianej książki, ale miała również inne inspiracje. Był wśród nich popularny ostatnio na Netflixie film „The Social Dilema”, mówiący o tym, jak nowe technologie zmieniają nasze myślenie.

„Od jakiegoś czasu żyję w dysonansie poznawczym. Jako osoba działająca w social mediach chciałabym nakłaniać ludzi do odłożenia telefonów. (…) Sama próbuję wypracować sobie zdrową relację z telefonem – narzędziem pracy i rozrywki – pisze Cyklińska.

Psycholożka podsuwa konkretne sposoby na poradzenie sobie z przemożną chęcią sięgnięcia po telefon. Poniżej znajdziesz jej receptę.

W przestrzeni zakupowej HelloZdrowie znajdziesz produkty polecane przez naszą redakcję:

BESTSELLER
Zdrowie umysłu
Less Stress from Plants 60 kaps. wegański
90,00 zł

Znajdź konkretny cel, dla którego sięgasz po telefon

„Smartfon to doskonały zabijacz czasu, ale też otchłań, która może kraść godziny z naszej doby” – zauważa Anna Cyklińska.

Specjalistka zwraca uwagę, że media społecznościowe pobudzają nasz ośrodek przyjemności. Pojawianie się nowych obrazów na ekranie telefonu powoduje uwolnienie dopaminy, co skutkuje tym, że lubimy klikać i możemy to robić godzinami. Aby się od tego mechanizmu uwolnić  – radzi specjalistka – jeśli sięgasz po telefon, rób to w konkretnym celu.

„Klikaj uważnie” – podpowiada ekspertka.

Wyłącz bądź ogranicz powiadomienia

Wyrzut dopaminy do mózgu zapewniają również powiadomienia o przychodzących wiadomościach, smsach, polubieniach, wydarzeniach. Twórcy aplikacji i administratorzy mediów społecznościowych doskonale zbadali nasz układ nagrody, mają więc świadomość, że nasz mózg uwielbia niepewne wyniki, potrafią też obliczyć optymalną częstotliwość ich występowania. Wykorzystują tę wiedzę, by kreować efekt zaskoczenia, dzięki któremu zechcemy wziąć do ręki telefon komórkowy w dogodnym momencie albo w chwili całkiem nieodpowiedniej – za sprawą np. ciągle przychodzących powiadomień.

„Ten moment niepewności jest momentem najsilniejszego pobudzenia” – zwraca uwagę Anna Cyklińska.

Jak temu zapobiec?

„Wyłączyć powiadomienia, najlepiej wszystkie” – nie ma wątpliwości psycholożka.

uzależniające substancje

Przeorganizuj ekran początkowy

Co z oczu, to z serca – mówi znane przysłowie. I prawda ta może przydać się również w walce z naszym nawykiem ciągłego siedzenia „w telefonie”. Co konkretnie może pomóc?

”Ukrycie najbardziej problematycznych aplikacji w folderach, aby dostęp do nich był trudniejszy” – podpowiada specjalistka.

Jeszcze lepszym pomysłem jest wykasowanie z telefonu aplikacji i korzystanie z danych usług jedynie z poziomu przeglądarki.

„Wówczas uruchomimy je z konkretnym celem, a nie z nudów” – komentuje Cyklińska.

Porzuć przekonanie, że musisz być zawsze na bieżąco

FOMO (z ang. „fear of missing out”), czyli strach przed tym, co nas ominie, jeśli nie będziemy „na bieżąco” ze wszystkim, co się dzieje na świecie, to przypadłość, która dotyka coraz większej liczby osób. Jak sobie poradzić sobie z tym problemem?

„Zrób ranking zysków i strat oraz ustal swoje priorytety” – radzi psycholożka.

Zacznij traktować telefon jak telefon, nie komputer

„Tak, w waszej dłoni leży cały świat, wystarczy kilka kliknięć i możecie i rozbawić kogoś śmiesznym memem, cudowne. Może jednak w ramach eksperymentu warto spróbować tak oldschoolowej funkcji jak rozmowa telefoniczna?” – proponuje Anna Cyklińska.

Ta propozycja wydaje się wam nierealna? Tym bardziej warto jej spróbować!

Popsuty układ nagrody – czyli o tym, jak powstaje nałóg

Ustal limity czasu na korzystanie z aplikacji

Ten punkt w zasadzie nie wymaga komentarza. Podpowiemy tylko, że istnieją… aplikacje do monitorowania tego, jak korzystamy z innych aplikacji. Blokują dostęp do nich w określonych przez nas godzinach, nie pozwalają uruchamiać zjadaczy czasu, kiedy musimy pracować. Naprawdę warto je włączyć do codziennego funkcjonowania!

Anna Cyklińska, czyli Psychoedu

„Psychoedu” to profil na Instagramie prowadzony przez Annę Cyklińską, psycholożkę w trakcie Szkoły Psychoterapii w nurcie CBT. Jak sama wyjaśnia, jej konto ma funkcję psychoedukacyjną. Obecnie śledzą je ponad 22 tys. osób. Treści pisane przez ekspertkę znajdziemy też na stronie twojpsycholog.pl.

View this post on Instagram

Od jakiegoś czasu żyję w dysonansie poznawczym. Jako osoba działająca w social mediach chciałabym nakłaniać ludzi do odłożenia telefonów. Po lekturze kilku książek, w tym „Wyloguj swój mózg” oraz „Płytki umysł”, seansie „The social dillema” na Netflix oraz „Jawline” podczas Docsów coraz bardziej się o tym przekonuję. Powyższy poradnik napisałam na podstawie wspomnianych wyżej lektur oraz artykułów, własnych obserwacji i doświadczeń. Jestem jednak nadal daleka od ideału. Sama próbuję wypracować sobie zdrową relację z telefonem – narzędziem pracy i rozrywki. Jestem bardzo ciekawa Waszych doświadczeń i przeżyć związanych ze smartfonami. Dajcie znać w komentarzach lub prywatnie. Za ilustrację dziękuję @kolvsz — #smartfony #zdrowiepsychiczne #psychologia #wylogujswójmózg

A post shared by Anna Cyklińska (@psychoedu_) on

Zobacz także

Podoba Ci się ten artykuł?

Tak
Nie

Powiązane tematy:

Zainteresują cię również:

Czujesz pustkę i masz wrażenie, że czegoś ci brakuje? Przestań szukać na siłę

Kindfulness – dlaczego warto być życzliwym?

Kindfulness – dlaczego warto być życzliwym?

Kobieta leży w łóżku

7 rzeczy, które ułatwią poranne wstawanie

„Przesyt obciąża nasz układ nerwowy. Za dużo bodźców zabiera nam spokój”. O równowadze w minimalizmie mówi Natalia Ziopaja

Święta Bożego Narodzenia - jak rozmawiać przy stole? / istock

Czego nie mówić przy świątecznym stole? Czego inni nie wiedzą? Psycholożka Weronika Czyrny wraca z kolejnym viralowym postem

rozmyślająca kobieta

Jak przygotować się do zmiany? Poznaj 5 najważniejszych kroków

„Polityka jest częstym tematem w naszych gabinetach”. O rzeczywistości po pandemii mówią Bogdan de Barbaro i Dominika Dudek

Czy można być szczęśliwym dorosłym bez szczęśliwego dzieciństwa? „Wiedza to za mało, potrzebny jest wgląd emocjonalny”

Wizyta w kinie może poprawić nasz stan psychiczny i fizyczny – rozmowa z socjologiem dr Tomaszem Sobierajskim

Nie oceniaj wszystkiego. „Na przykładzie pogody zauważyć można, że często oceniamy to, na co nie mamy żadnego wpływu”

8 sposobów, by czuć się lepiej psychicznie każdego dnia

Zendaya

Zendaya wyznała, że social media wyzwalają u niej stany lękowe. „Staję się niespokojna, za dużo myślę i analizuję”

Olszanka/East News, Warszawa

„Kiedy zdejmujesz maskę, ludzie wokół też powoli się odsłaniają”. Jakub Ćwiek o załamaniu nerwowym, e-detoksie i maczoizmie

dr Antonina Doroszewska (1)

„Ludzie boją się 'psychotropów, nie chcą, żeby ktoś ich 'nafaszerował’ lekami”. Jak mówić o chorobach psychicznych? Podpowiada dr n. społ. Antonina Doroszewska

Francis Haugen ujawnia szokujące fakty o działaniach Facebooka

Była pracownica Facebooka: algorytmy promują treści szerzące nienawiść i szkodzące zdrowiu psychicznemu najmłodszych

Dr Julia E. Wahl

Julia E. Wahl: Skutki bycia empatycznym nie zawsze wyjdą nam na dobre. Empatią da się manipulować

Zerwij z „czy zasługuję?” i ciesz się życiem. Jesteś tego warta!

Kobieta

„Przestańmy mówić 'jesteś chory/a psychicznie’, bo ktoś zrobił coś, co nam się nie podoba” – apeluje edukatorka antydyskryminacyjna Anna Wiatrowska

Daria Abramowicz, psycholożka sportu

„Niepowodzenie w sporcie czy w pracy to nie jest informacja o nas – że jesteśmy słabi, gorsi, mniej wartościowi” – tłumaczy Daria Abramowicz, psycholożka sportu

1 na 3 osoby twierdzi, że powrót do biura negatywnie wpłynął na jej zdrowie psychiczne

1 na 3 osoby twierdzi, że powrót do biura negatywnie wpłynął na jej zdrowie psychiczne

Simone Biles rezygnuje z igrzysk w trosce o swoje zdrowie psychiczne

Simone Biles postawiła na pierwszym miejscu zdrowie psychiczne. Sponsorzy olimpijscy i fani popierają jej decyzję

Wentworth Miller

Wentworth Miller, gwiazdor „Skazanego na śmierć”, wyznał, że ma autyzm. „Ma to kluczowe znaczenie dla tego, kim jestem”

Ewa Woydyłło-Osiatynska

„Cnotami niewieścimi jest piekło wybrukowane. Ja jednak o Polki się nie martwię” – mówi Ewa Woydyłło-Osiatyńska

Aleksandra Krupska /fot. archiwum prywatne

„Sama motywacja wewnętrzna bywa niewystarczająca”. Psychoterapeutka Aleksandra Krupska mówi o wprowadzaniu w życie dobrych nawyków

Najpopularniejsze

Ćwiczenia na biust. 6 sposobów na ujędrnienie i podniesienie piersi

Choroby mają zapach – wiedziałaś o tym?

Kobieta mindfulness

Mindfulness dla początkujących. Kasia Bem zdradza 5 prostych zasad uważności

Kobieta z lampą w ręce

10 niezdrowych wieczornych nawyków

Twój kręgosłup potrzebuje wsparcia? Oto kilka ćwiczeń, które go wzmocnią

4 sposoby na pozbycie się oponki z brzucha. I nie chodzi wcale o robienie brzuszków

Fit Matka Wariatka / Facebook

Agresja i fałszywa troska na profilu „Fit Matki Wariatki”. Przyszedł czas na pato-fitness. Hello Zdrowie mówi temu nie!

Starsze kobiety ćwiczą

Z każdym rokiem starsi. Jak pokonać lęk przed upływem czasu?

Kobieta biegnie na środku ulicy

Jesteś aktywna fizycznie? Twoje jelita też na tym korzystają

Smartfon a dolegliwości / istock

Smartfon a dolegliwości, które może wywołać. To nie tylko bezsenność

Trening – 12 sygnałów, że przesadzasz!

Trening – 12 sygnałów, że przesadzasz!

Ćwiczenia na rozciąganie barków

Rozciąganie stawów barkowych – te ćwiczenia na pewno ci się przydadzą

Zapominasz? To znak, że z twoim mózgiem wszystko jest w porządku

kobieta na wydmach

„Odpuszczanie” jest dobre dla ambitnych i konsekwentnych kobiet – podpowiada nam psycholożka Anita Kruszewska

Kobieta popijająca winko

„Alkoholiczka, która pije wino albo piwo, twierdzi, że nie ma problemu”. Kobiecy alkoholizm

Kobieta ćwiczy

Klatka piersiowa – ćwiczenia rozciągające i wzmacniające

×