Przejdź do treści

Hatha joga – na czym polega, jak ćwiczyć, korzyści

Hatha joga – na czym polega, jak ćwiczyć, korzyści Getty Images
Podoba Ci
się ten artykuł?
Udostępnij bliskim
„Panuje ogólna panika”. W Hiszpanii coraz więcej kobiet doświadcza tajemniczych ukłuć w klubach
W Iranie zakazano kobietom udziału w reklamach. Powodem oburzenie mężczyzn promocją lodów na patyku
Paulina Młynarska wprost o słowach Bogusława Lindy: „Rzygnąłeś pan gadką z lat 90.”
„Ściska mnie w gardle”, „Boję się powiedzieć, że mnie boli”. O prawo głosu w sprawach własnego ciała wciąż toczy się walka
„Para jednopłciowa w polskim 'Tańcu z gwiazdami’? I spoko”. Martyna F. Zachorska o tym, że żadna to rewolucja

Hatha joga to ćwiczenia fizyczne i oddechowe sprzyjające zarówno poprawie kondycji organizmu, jak i relaksowi. Choć poszczególne pozycje wydają się banalne, wymagają niekiedy wiele precyzji i dużego skupienia. Wykonywanie asan i kontrolowanie oddechu przynosi wiele korzyści zarówno ciału, jak i umysłowi. Jeśli jednak jesteś typem osoby żywiołowej i niecierpliwej – wówczas hatha joga może nie spełnić twoich oczekiwań. Równie skomplikowana jest kwestia praktykowania hatha jogi przez chrześcijan.

Hatha joga – co to jest?

Pierwsze wzmianki o jodze znajdują się w „Wedach” – zbiorze świętych tekstów hinduizmu. Nie należy jednak jej utożsamiać z tą religią. Dawno już przestała być bowiem wyłącznie systemem filozoficzno-mistycznym.

Joga to jedność ciała, umysłu i ducha. Obecnie praktykowana jest na całym świecie ze względów zdrowotnych. Hatha jogę mogą uprawiać nawet te osoby, które są w złej kondycji fizycznej. Są to bowiem ćwiczenia statyczne, które w podstawowej wersji nie należą ani do skomplikowanych, ani do wymagających. Poza zestawem pozycji ćwiczeń, czyli tzw. asan, hatha joga jest również zbiorem kodeksów moralnych, dyscypliny oddychania (pranajama) oraz technik medytacyjnych służących oczyszczeniu (krija).

Sama hatha joga zwana również jogą fizyczną, jest młodą odmianą tej formy treningu. Wiele asan ma nieco ponad 100 lat. Ich rozpropagowanie zawdzięczamy Hindusowi Tirumalaia Krishnamacharyi. W latach 30 XX w. trenował młodych chłopców w sali gimnastycznej na królewskim dworze. Wprowadził pozycje inspirowane zapasami i gimnastyką. Ta odmiana hatha jogi jest znana po dziś dzień pod nazwą Ashtanga Vinyasa Yoga.

Innymi odmianami hatha jogi są m.in.:

  • Bikram Yoga  – praktykowana w 38 st. Celsjusza,
  • Iyengara Yoga  – kładąca duży nacisk na precyzję wykonywanych pozycji,
  • Sivanda Yoga – przywiązuje większą wagę do rozwoju duchowego niż fizycznego,
  • Satyananda Yoga – dostosowująca starożytną sztukę jogi do potrzeb współczesnego stylu życia (uelastycznia praktykę).

W przestrzeni zakupowej HelloZdrowie znajdziesz produkty polecane przez naszą redakcję:

PROMOCJA
Zdrowie umysłu
Less Stress from Plants 60 kaps. wegański
60,00 zł 90,00 zł
Joga twarzy

Hatha joga – ćwiczenia tylko pod okiem trenera!

Bez względu na to, czy cieszysz się dobrą kondycją, czy wręcz przeciwnie – rozpocznij praktykowanie jogi pod okiem instruktora. Choć podstawowe asany wyglądają na nieskomplikowane, to ich wykonanie wymaga właściwego napięcia mięśni i ustawienia poszczególnych partii ciała pod właściwym kątem. O błąd nietrudno, co przy bardziej zaawansowanych pozycjach może skutkować bolesną kontuzją.

Trener na bieżąco skoryguje popełniane przez ciebie błędy, nauczy cię prawidłowo oddychać i zadba o właściwy relaks po zakończeniu treningu. Pozwoli ci to z czasem rozpocząć praktykę w domu, bez obaw, że wykonujesz ćwiczenia nieprawidłowo.

Korzyści z ćwiczeń hatha jogi

Joga w tradycyjnym tłumaczeniu oznacza zjednoczenie. I tak też jest jej cel –  przez ćwiczenia fizyczne pozwala pracować nad umysłem, by poprawić nie tylko zdrowie ciała, ale również spokój psychiczny. Innymi słowy – jednoczy ciało, umysł i ducha.

joga yoga

Regularna praktyka hatha jogi owocuje:

  • korekcją nieprawidłowości postawy ciała,
  • zwiększoną siłą i gibkością,
  • nawykiem prawidłowego oddychania,
  • efektywniejszą pracą umysłu,
  • redukcją stresu i niepokoju,
  • poprawą samopoczucia,
  • redukcją ciśnienia krwi,
  • wzmocnieniem odporności organizmu,
  • redukcją bólu,
  • poprawa funkcjonowania narządów wewnętrznych,
  • redukcją masy ciała,
  • uregulowaniem przemiany materii,
  • poprawą jakości snu,
  • wzmocnieniem koncentracji i refleksu.
Aldona Filipiuk, instruktorka Ashtanga joga

Joga a chrześcijaństwo – czy joga to grzech?

Szczególne wątpliwości co do praktyki jogi dalekowschodniej przez chrześcijan ma kościół. Wynika to z różnego pojmowania Boga. Stosując generalizację – Stwórca dalekowschodni  jest bezosobowym aktem istnienia (sam człowiek jest częścią tej boskości), podczas gdy ten chrześcijański jest bytem odrębnym wobec wszystkich istnień.

Joga chrześcijańska powinna skupiać się na otwarciu na Boga i medytacji poprzez postawy ciała, podczas gdy w hatha jodze poszczególne asany służą odprężeniu i wyzbycia się poczucia posiadania ciała.

Nie oznacza więc to, że chrześcijanie nie mogą praktykować jogi. Jeśli jednak chcą postępować zgodnie ze wskazaniami kościoła – powinni zmodyfikować cel ćwiczeń. Joga nie jestem grzechem, o ile służy spotkaniu z Bogiem. Odrzucić więc należy: szybki duchowy rozwój, poszukiwanie przeżyć uczuciowych w czasie medytacji, dążenie do osiągnięcia wewnętrznej pustki i nadmierne skupienie na sobie podczas mantry.

 

Bibliografia:

  1. M. Grabara, J. Szopa, Yoga influence on practitioners health state. Movement and Health, 5th International Conference, Głuchołazy 17-18 november 2006, s. 235–241.
  2. M. Kirk, B. Boon, D. DiTuro, Hatha Joga – Bezpieczne ćwiczenia dla ciała i umysłu, tłum. E. Piłasiewicz, Wydawnictwo Vital, Białystok 2014.
  3. J. Hadryś, Możliwości stosowania technik medytacji dalekowschodnich w medytacji chrześcijańskiej, „Teologia Praktyczna”  2009, t. 10, s. 147–157.

Podoba Ci się ten artykuł?

Tak
Nie

Powiązane tematy:

Zainteresują cię również:

Kobieta ćwiczy jogę

Wakacje z jogą – 6 powodów, dla których warto je wybrać

Jak oddychać podczas biegania? 5 ważnych rad!

Pilates to nuda? Nic bardziej mylnego. Ćwiczenia pomogą wzmocnić ważne mięśnie

„Kundalini była jogą dla uprzywilejowanych, tylko wybrani mogli ją praktykować”. Dlaczego mówi się, że modna odmiana jogi zmienia życie, wyjaśnia Monika Wypych

Dziewczyna stojąca na ulicy

„Zejście po schodach też może stać się dla ciebie ścieżką kontemplacji”. Kasia Bem o spacerze medytacyjnym

Kobieta

Jesteś wkurzona, a żal ci ładnych talerzy? Kasia Bem radzi, jak skutecznie rozładować złość

Aldona Filipiuk, instruktorka Ashtanga joga

„Joga to nie wyścig. Chodzi tylko o to, żeby się czuć dobrze w swoim ciele, nauczyć się je szanować i akceptować” – mówi Aldona Filipiuk, instruktorka Ashtanga joga

Kobieta trenuje jogę

„Odpuść sobie”. Ale jak to zrobić? Kasia Bem zapewnia, że joga może w tym pomóc

„Ciało bez wątpienia lubi aktywność. Ale sport trzeba przyjąć z całym dobrodziejstwem inwentarza”. Jak nie zaczynać aktywności, mówi Andrzej Pyda

Kobieta ćwiczy

Joga na dobranoc. Wypróbuj, zanim pójdziesz spać!

Witaj Słońce! Poświęć 20 minut o poranku na te ćwiczenia, a poczujesz się jak nowo narodzona

„To rodzaj ruchu, który się nie narzuca. Jakby ktoś pociągał nasze kończyny za nitki”. O gyrokinesis®, treningu dla leniwych, mówi Ula Wojtkowiak

zmartwiona kobieta

Martwisz się? To dobrze! Dlaczego i w jakim stopniu warto się zamartwiać?

Kobieta leży ma nacie do jogi

5 jogicznych zasad zdrowego i długiego życia. Skorzystaj z porad Kasi Bem

„Pokaż mi, jak stoisz, a powiem ci, w jakiej jesteś formie… psycho-fizycznej”. Kasia Bem radzi, jak się wreszcie porządnie wyprostować

Jak oddychać? Proste ćwiczenie czyni cuda

Jak oddychać? Kasia Bem przedstawia proste ćwiczenie, które czyni cuda

Pozycja trupa, czyli jak się relaksować

Dominika Kojro i Karolina Kucharczyk /fot. Przemek Grela

Dziecko jogi i pilatesu nazywa się yogilates. Wzmacnia mięśnie głębokie brzucha, uelastycznia ciało i wycisza umysł

stres trening

Sposoby na stres. Oto 6 skutecznych sposobów, które ukoją twoje nerwy

Paulina Młynarska/ fot. Tatiana Jachyra

Paulina Młynarska: Joga to filozofia, nie gimnastyka

Acro joga – czym jest i dlaczego warto ją uprawiać

Mata do jogi – charakterystyka, rodzaje, czyszczenie

joga yoga

Joga w hamaku. Ćwicz nad ziemią!

Joga hormonalna – sposób na równowagę

Najpopularniejsze

Ćwiczenia na biust

Ćwiczenia na biust. 6 sposobów na jędrne piersi

Kobieta wąchająca kwiat

Choroby mają zapach – wiedziałaś o tym?

Kobieta mindfulness

Mindfulness dla początkujących. Kasia Bem zdradza 5 prostych zasad uważności

Intymne dolegliwości rowerzystek. Sprawdź, jak zadbać o siebie w trakcie rowerowych wojaży

5 rozmów, które warto abyś przeprowadziła ze swoim partnerem lub partnerką

Kobieta w stroju fitness

Oponka na brzuchu. Jak zredukować ten problem?

kobieta na wydmach

„Odpuszczanie” jest dobre dla ambitnych i konsekwentnych kobiet – podpowiada nam psycholożka Anita Kruszewska

Kobieta ćwiczy

Ćwiczenia na wzmocnienie kręgosłupa – łatwe i skuteczne

Kasia Bigos trenerka

Ćwiczenia z hantlami – wypracuj smukłe ramiona

Co twoje mieszkanie zdradza o tobie i o twoim zdrowiu?

Twój kręgosłup potrzebuje rozluźnienia? Oto kilka pomocnych ćwiczeń, skorzystaj

Smartfon a dolegliwości / istock

Smartfon a dolegliwości, które może wywołać. To nie tylko bezsenność

Kobieta ćwiczy

Dzień się dopiero rozpoczął, a ciebie już ktoś wyprowadził z równowagi? Poznaj 5 kroków, które pozwolą zapanować nad emocjami

Fit Matka Wariatka / Facebook

Agresja i fałszywa troska na profilu „Fit Matki Wariatki”. Przyszedł czas na pato-fitness. Hello Zdrowie mówi temu nie!

Ćwiczenia na rozciąganie barków

Rozciąganie stawów barkowych – te ćwiczenia na pewno ci się przydadzą

7 najgorszych typów butów dla twoich stóp. Jakie obuwie może być niebezpieczne?

×