Przejdź do treści

Hatha joga – na czym polega, jak ćwiczyć, korzyści

Hatha joga – na czym polega, jak ćwiczyć, korzyści Getty Images
Podoba Ci
się ten artykuł?
Udostępnij bliskim
Najnowsze
Objawy odstawienia alkoholu. Jakie są korzyści z niepicia alkoholu?
8 rzeczy, których organizm kobiety nie wybacza po 30-tce
Billie Eilish: straciłam fanów, bo ludzie boją się dużych piersi
Billie Eilish straciła fanów po tym, jak zmieniła wizerunek. „Ludzie boją się dużych cycków”
Festiwal filmowy tylko dla zaszczepionych
Polski festiwal filmowy tylko dla zaszczepionych. „Pragniemy zapewnić naszym uczestnikom bezpieczną i komfortową atmosferę”
Kobieta siedzi na łóżku z laptopem
Uważaj na fałszywy SMS o nałożonej kwarantannie. Mazowiecki sanepid ostrzega: nie klikajcie w podany link!

Hatha joga to ćwiczenia fizyczne i oddechowe sprzyjające zarówno poprawie kondycji organizmu, jak i relaksowi. Choć poszczególne pozycje wydają się banalne, wymagają niekiedy wiele precyzji i dużego skupienia. Wykonywanie asan i kontrolowanie oddechu przynosi wiele korzyści zarówno ciału, jak i umysłowi. Jeśli jednak jesteś typem osoby żywiołowej i niecierpliwej – wówczas hatha joga może nie spełnić twoich oczekiwań. Równie skomplikowana jest kwestia praktykowania hatha jogi przez chrześcijan.

Hatha joga – co to jest?

Pierwsze wzmianki o jodze znajdują się w „Wedach” – zbiorze świętych tekstów hinduizmu. Nie należy jednak jej utożsamiać z tą religią. Dawno już przestała być bowiem wyłącznie systemem filozoficzno-mistycznym.

Joga to jedność ciała, umysłu i ducha. Obecnie praktykowana jest na całym świecie ze względów zdrowotnych. Hatha jogę mogą uprawiać nawet te osoby, które są w złej kondycji fizycznej. Są to bowiem ćwiczenia statyczne, które w podstawowej wersji nie należą ani do skomplikowanych, ani do wymagających. Poza zestawem pozycji ćwiczeń, czyli tzw. asan, hatha joga jest również zbiorem kodeksów moralnych, dyscypliny oddychania (pranajama) oraz technik medytacyjnych służących oczyszczeniu (krija).

Sama hatha joga zwana również jogą fizyczną, jest młodą odmianą tej formy treningu. Wiele asan ma nieco ponad 100 lat. Ich rozpropagowanie zawdzięczamy Hindusowi Tirumalaia Krishnamacharyi. W latach 30 XX w. trenował młodych chłopców w sali gimnastycznej na królewskim dworze. Wprowadził pozycje inspirowane zapasami i gimnastyką. Ta odmiana hatha jogi jest znana po dziś dzień pod nazwą Ashtanga Vinyasa Yoga.

Innymi odmianami hatha jogi są m.in.:

  • Bikram Yoga  – praktykowana w 38 st. Celsjusza,
  • Iyengara Yoga  – kładąca duży nacisk na precyzję wykonywanych pozycji,
  • Sivanda Yoga – przywiązuje większą wagę do rozwoju duchowego niż fizycznego,
  • Satyananda Yoga – dostosowująca starożytną sztukę jogi do potrzeb współczesnego stylu życia (uelastycznia praktykę).
Joga twarzy

Hatha joga – ćwiczenia tylko pod okiem trenera!

Bez względu na to, czy cieszysz się dobrą kondycją, czy wręcz przeciwnie – rozpocznij praktykowanie jogi pod okiem instruktora. Choć podstawowe asany wyglądają na nieskomplikowane, to ich wykonanie wymaga właściwego napięcia mięśni i ustawienia poszczególnych partii ciała pod właściwym kątem. O błąd nietrudno, co przy bardziej zaawansowanych pozycjach może skutkować bolesną kontuzją.

Trener na bieżąco skoryguje popełniane przez ciebie błędy, nauczy cię prawidłowo oddychać i zadba o właściwy relaks po zakończeniu treningu. Pozwoli ci to z czasem rozpocząć praktykę w domu, bez obaw, że wykonujesz ćwiczenia nieprawidłowo.

Korzyści z ćwiczeń hatha jogi

Joga w tradycyjnym tłumaczeniu oznacza zjednoczenie. I tak też jest jej cel –  przez ćwiczenia fizyczne pozwala pracować nad umysłem, by poprawić nie tylko zdrowie ciała, ale również spokój psychiczny. Innymi słowy – jednoczy ciało, umysł i ducha.

joga yoga

Regularna praktyka hatha jogi owocuje:

  • korekcją nieprawidłowości postawy ciała,
  • zwiększoną siłą i gibkością,
  • nawykiem prawidłowego oddychania,
  • efektywniejszą pracą umysłu,
  • redukcją stresu i niepokoju,
  • poprawą samopoczucia,
  • redukcją ciśnienia krwi,
  • wzmocnieniem odporności organizmu,
  • redukcją bólu,
  • poprawa funkcjonowania narządów wewnętrznych,
  • redukcją masy ciała,
  • uregulowaniem przemiany materii,
  • poprawą jakości snu,
  • wzmocnieniem koncentracji i refleksu.
Aldona Filipiuk, instruktorka Ashtanga joga

Joga a chrześcijaństwo – czy joga to grzech?

Szczególne wątpliwości co do praktyki jogi dalekowschodniej przez chrześcijan ma kościół. Wynika to z różnego pojmowania Boga. Stosując generalizację – Stwórca dalekowschodni  jest bezosobowym aktem istnienia (sam człowiek jest częścią tej boskości), podczas gdy ten chrześcijański jest bytem odrębnym wobec wszystkich istnień.

Joga chrześcijańska powinna skupiać się na otwarciu na Boga i medytacji poprzez postawy ciała, podczas gdy w hatha jodze poszczególne asany służą odprężeniu i wyzbycia się poczucia posiadania ciała.

Nie oznacza więc to, że chrześcijanie nie mogą praktykować jogi. Jeśli jednak chcą postępować zgodnie ze wskazaniami kościoła – powinni zmodyfikować cel ćwiczeń. Joga nie jestem grzechem, o ile służy spotkaniu z Bogiem. Odrzucić więc należy: szybki duchowy rozwój, poszukiwanie przeżyć uczuciowych w czasie medytacji, dążenie do osiągnięcia wewnętrznej pustki i nadmierne skupienie na sobie podczas mantry.

 

Bibliografia:

  1. M. Grabara, J. Szopa, Yoga influence on practitioners health state. Movement and Health, 5th International Conference, Głuchołazy 17-18 november 2006, s. 235–241.
  2. M. Kirk, B. Boon, D. DiTuro, Hatha Joga – Bezpieczne ćwiczenia dla ciała i umysłu, tłum. E. Piłasiewicz, Wydawnictwo Vital, Białystok 2014.
  3. J. Hadryś, Możliwości stosowania technik medytacji dalekowschodnich w medytacji chrześcijańskiej, „Teologia Praktyczna”  2009, t. 10, s. 147–157.

Podoba Ci się ten artykuł?

Tak
Nie

Powiązane tematy:

Zainteresują cię również:

stres trening

Sposoby na stres. Oto 6 skutecznych sposobów, które ukoją twoje nerwy

Paulina Młynarska/ fot. Tatiana Jachyra

Paulina Młynarska: Joga to filozofia, nie gimnastyka

Acro joga – czym jest i dlaczego warto ją uprawiać

Mata do jogi – charakterystyka, rodzaje, czyszczenie

Witaj Słońce! Poświęć 20 minut o poranku na te ćwiczenia, a poczujesz się jak nowo narodzona

Pilates to nuda? Nic bardziej mylnego. Ćwiczenia pomogą wzmocnić ważne mięśnie

Dziewczyna stojąca na ulicy

„Zejście po schodach też może stać się dla ciebie ścieżką kontemplacji”. Kasia Bem o spacerze medytacyjnym

joga yoga

Joga w hamaku. Ćwicz nad ziemią!

Kobieta

Jesteś wkurzona a żal ci ładnych talerzy? Kasia Bem radzi, jak skutecznie rozładować złość

Joga na dobranoc. Wypróbuj, zanim pójdziesz spać!

Kobieta trenuje jogę

„Odpuść sobie”. Ale jak to zrobić? Kasia Bem zapewnia, że joga może w tym pomóc

Joga hormonalna – sposób na równowagę

Kobieta leży ma nacie do jogi

5 jogicznych zasad zdrowego i długiego życia. Skorzystaj z porad Kasi Bem

Kobieta ćwiczy

Joga wydaje ci się nudna? Sprawdź zatem, co może dać ci Ashtanga

Inga Izabela Dańkowska: Joga prenatalna nie wymaga wcześniejszego doświadczenia. Zawiera wyłącznie bezpieczne ćwiczenia i techniki

Grzegorz Pawłowski coach oddechem

„Z oddychania mamy 70 proc. energii, która jest potrzebna dla naszego ciała i przestrzeni emocjonalnej”. Rozmowa z coachem oddechem

Katarina Hellstrom: „Obecnie modne jest posiadanie twardego, wciągniętego i płaskiego brzucha. Przepraszam za mocne słowa, ale to powolne samobójstwo”

Nicole Radomska

„Ajurweda jest cennym drogowskazem, jak się sobą zaopiekować na co dzień” – mówi Nicole Radomska, terapeutka ajurwedyjska i psycholog

Książka na stres. Czytaj dla zdrowia!

Rozproszony umysł, czyli dlaczego panujący dziś kult wielozadaniowości nam nie służy i jak radzić sobie z przebodźcowaniem – rozmowa z Sylwią Sitkowską

„Warto uzbroić kolejne pokolenie w umiejętność zatrzymania się, odmówienia sobie czegoś, skoncentrowania się na jednej rzeczy. Dzięki temu możemy tworzyć lepszy świat” – mówi psycholog Sylwia Sitkowska

„Tkanie jest bardzo odprężającym zajęciem, jest w tym monotonność podobna do medytacji”. O współczesnym rzemiośle opowiadają twórczynie duetu Tartaruga

Żuraw – ćwiczenie. Jak zrobić pozycję kruka w jodze?

Stań na głowie

Stanie na głowie – joga, technika. Jak się tego nauczyć?

Pozycja Trupa, czyli jak się relaksować

Najpopularniejsze

Ćwiczenia na biust. 6 sposobów na ujędrnienie i podniesienie piersi

Choroby mają zapach – wiedziałaś o tym?

Kobieta mindfulness

Mindfulness dla początkujących. Kasia Bem zdradza 5 prostych zasad uważności

Twój kręgosłup potrzebuje wsparcia? Oto kilka ćwiczeń, które go wzmocnią

4 sposoby na pozbycie się oponki z brzucha. I nie chodzi wcale o robienie brzuszków

Kobieta popijająca winko

„Alkoholiczka, która pije wino albo piwo, twierdzi, że nie ma problemu”. Kobiecy alkoholizm

Kobieta trzyma psa na rękach

Stres. Jak sobie z nim radzić? Oto 14 pomysłów, jak poradzić sobie ze stresem

kobieta na wydmach

„Odpuszczanie” jest dobre dla ambitnych i konsekwentnych kobiet – podpowiada nam psycholożka Anita Kruszewska

Ćwiczenia na rozciąganie barków

Rozciąganie stawów barkowych – te ćwiczenia na pewno ci się przydadzą

5 ćwiczeń, które zredukują stres

Ćwiczenia na odstresowanie. Zobacz 5 ćwiczeń od trenerki fitness

Intymne dolegliwości rowerzystek. Sprawdź, jak zadbać o siebie w trakcie rowerowych wojaży

Fit Matka Wariatka / Facebook

Agresja i fałszywa troska na profilu „Fit Matki Wariatki”. Przyszedł czas na pato-fitness. Hello Zdrowie mówi temu nie!

Dzień się dopiero rozpoczął, a ciebie już ktoś wyprowadził z równowagi? Poznaj 5 kroków, które pozwolą zapanować nad emocjami

Po pracy nie masz już na nic siły? Oto 6 sposobów na odzyskanie energii wieczorem

Gdy kobieta staje się przedmiotem, a gwałt wydaje się romantyczny

„365 dni”: gdy kobieta staje się przedmiotem, a gwałt wydaje się romantyczny

7 najgorszych typów butów dla twoich stóp. Jakie obuwie może być niebezpieczne?