Dyrektor Victoria’s Secret zrezygnował ze stanowiska. To początek końca ery seksualizacji modelek?
Ed Razek złożył dymisję. Przez wiele lat pełnił w Victoria’s Secret funkcję dyrektora marketingu. To on odpowiadał za organizację słynnych pokazów i kreowanie wyidealizowanego obrazu Aniołków. Informacja o jego odejściu pojawiła się tego samego dnia, co doniesienia o zatrudnieniu transseksualnej modelki do nowej kampanii i zaledwie tydzień po komunikacie, że tegoroczny pokaz się nie odbędzie. Czy odejście Razeka położy kres seksualizacji modelek w kampaniach bieliźnianego giganta? Trzymamy za to mocno kciuki!
Ed Razek rezygnuje z funkcji dyrektora marketingu po ponad 30 latach pracy w szeregach Victoria’s Secret. Współpracę z firmą, zajmującą się sprzedażą bielizny na międzynarodową skalę, rozpoczął w 1983 roku. To on w dużej mierze był odpowiedzialny za promowanie odrealnionych kanonów piękna w kampaniach reklamowych i dorocznych pokazach. Razek od kilku lat był regularnie krytykowany za uprzedmiotowienie oraz nadmierną seksualizację modelek.
Sporo kontrowersji wywołała jego wypowiedź w sprawie zatrudniania osób transpłciowych i modelek plus size w pokazach. W wywiadzie, którego udzielił w zeszłym roku dla amerykańskiego „Vogue’a” przyznał, że w gronie Aniołków Victoria’s Secret nie ma miejsca dla takich kobiet, bo ludzie nie chcą ich oglądać. Tłumaczył się tym, że „pokaz Victoria’s Secret to fantazja”. Za swoje słowa przeprosił, ale zamieszanie wokół tej sprawy mocno odbiło się na kondycji marki, a on sam został uznany za totalnego ignoranta dla trendu body positive, który zdominował branżę mody. Już wtedy wiele osób nawoływało do jego zwolnienia, ale Razek nie ustąpił ze stanowiska.
Ed Razek odchodzi z Victoria’s Secret
Jak na ironię, dymisję złożył teraz, chwilę po tym, jak świat obiegła informacja o tym, że w kampanii Victoria’s Secret wystąpi transseksualna modelka, Valentina Sampaio. 22-latka będzie promowała linię Pink. Kampania z jej udziałem rozpocznie się w połowie sierpnia.
Oficjalnym powodem rezygnacji z funkcji dyrektora marketingu miała być chęć przejścia na emeryturę, ale odejście Eda Razeka może mieć też związek ze sprawą Jeffreya Epsteina, skazanego niedawno za handel nieletnimi prostytutkami. Epstein, otrzymując zielone światło od Lesliego Wexnera, dyrektora L. Brands, firmy matki Victoria’s Secret, miał mieć wpływ na ostateczny wybór modelek pracujących dla bieliźnianego giganta. Ponadto w ostatnich tygodniach wieloletni fotografowie marki – Timur Emek, David Bellemere i Greg Kadel – zostali oskarżeni o molestowanie seksualne modelek.
Modelki wzywają Victoria’s Secret do zapewnienia ochrony pracującym dla marki dziewczynom
W związku z doniesieniami, Model Alliance (organizacja non-profit wspierająca kobiety pracujące w branży mody, założona w 2012 roku przez modelkę Sarę Ziff) razem z organizacją Time’s Up (wspierająca ofiary przemocy seksualnej w miejscach pracy) przygotowało petycję, w której wezwało markę do zapewnienia modelkom ochrony oraz wsparcia. Model Alliance w liście otwartym do dyrektora Victoria’s Secret Johna Mehasa domaga się stworzenia instytucji, której kobiety będą mogły zgłaszać niebezpieczne sytuacje takie jak mobbing, molestowanie czy inne przypadki nadużyć w pracy.
„Piszemy, aby wyrazić naszą troskę o bezpieczeństwo i dobre samopoczucie modelek i młodych kobiet, które aspirują do bycia modelkami w Victoria’s Secret. Na przestrzeni ostatnich kilku tygodni docierały do nas liczne zarzuty dotyczące napaści seksualnej, rzekomych gwałtów i handlu modelkami. Chociaż te zarzuty mogły nie dotyczyć bezpośrednio Victoria’s Secret, jasne jest, że Twoja firma ma do odegrania kluczową rolę w naprawie sytuacji. Od doniesień na temat bliskiego przyjaciela i współpracownika CEO L Brands, Leslie Wexnera, Jeffreya Epsteina, po zarzuty o niewłaściwe zachowanie seksualne ze strony fotografów Timura Emka, Davida Bellemere’a i Grega Kadela, głęboko niepokoi fakt, że ci mężczyźni wydają się wykorzystywać swoje relacje zawodowe w Victoria’s Secret, aby zwabić i wykorzystać wrażliwe dziewczyny” – czytamy w liście.
Pod petycją podpisało się ponad sto kobiet. Wśród nich znane modelki: Christy Turlington, Edie Campbell, Karen Elson, Milla Jovovich, Doutzen Kroes i Gemma Ward.
RozwińPokaz Victoria’s Secret nie będzie transmitowany w telewizji
DNA marki Victoria’s Secret już dawno przestało być spójne z obecnymi trendami. Nadmiernie wyretuszowane zdjęcia reklamowe, promowanie jedynie szczupłych, długonogich kobiet, organizacja pokazów zorientowanych głównie na zadowolenie mężczyzn – to wszystko nie dość, że już dawno jest passe, to także coraz bardziej budzi niesmak i oburzenie. Między innymi dlatego z roku na rok spadała popularność show Victoria’s Secret: pokaz z z 2014 roku obejrzało 9,28 mln widzów, z 2015 – 6,59 mln, z 2016 – 6,67 mln, a z 2017 zaledwie 4,98 mln. W zeszłym roku były to zaledwie 3 mln, co dla wydarzenia na tak ogromną skalę, było wyjątkowo słabym wynikiem.
Pogarszające się wyniki oglądalności skłoniły kierownictwo Victoria’s Secret do rezygnacji z obecności show na antenie. Informacja o tym, że pokazy Victoria’s Secret nie będą transmitowane w telewizji, pojawiła się w maju tego roku. Leslie Wexner, CEO Victoria’s Secret, wydał oficjalne oświadczenie, w którym tłumaczył, że „moda to biznes zmian”. „Musimy się rozwijać i zmieniać, aby rosnąć. Mając to na uwadze, postanowiliśmy przemyśleć tradycyjny show Victoria’s Secret” – stwierdził i dodał, że telewizja nie jest już odpowiednim miejscem dla tego typu wydarzenia.
Nie będzie pokazu Victoria’s Secret?
Kilka dni temu jedna z modelek, Shaniny Shaik w rozmowie z australijskim „Daily Telegraph” poinformowała, że w tym roku pokaz Victoria’s Secret się nie odbędzie.
Rozwiń– W tym roku nie obejrzycie pokazu Victoria’s Secret – powiedziała Shaik. – Powinniśmy już zaczynać pierwsze próby, a żadna z dziewczyn nie została do nich zaproszona. Mam jednak nadzieję, że pokaz wróci, kiedy szefowie znajdą sposób na to, aby ponownie przyciągnąć widzów przed telewizory – dodała.
Przedstawiciele marki jeszcze nie odnieśli się do tych doniesień, ale nie jest tajemnicą, że ostatnie zarzuty o braku różnorodności i krytyka wobec promowania wyidealizowanego typu sylwetki, skądinąd kompletnie oderwanego od kształtów przeciętnej kobiety, skłoniły do rebrandingu marki. Kobiety nie chcą być postrzegane jako stereotypowe, seksowne supermodelki, które kupują bieliznę tylko po to, aby zaimponować mężczyznom. Nie interesują je wysadzane kryształkami Swarovskiego komplety bielizny. Stawiają na wygodę, doceniają szeroką gamę rozmiarów, szukają marek, które rezygnują z retuszowania zdjęć, a w swoich kampaniach stawiają na promowanie różnych typów sylwetek.
Koniec z seksualizacją modelek?
Ed Razek ma ustąpić ze stanowiska dyrektora marketingu jeszcze w sierpniu. W kuluarach nieśmiało mówi się, że jego obowiązki tymczasowo mają przejąć Ed Wolf oraz Bob Campbell, dotychczasowi wiceprezesi Victoria’s Secret.
Odejście Razeka z szeregów marki napawa optymizmem zwolenników ciałopozytywnego przekazu w branży mody. Mamy nadzieję, że jego następcy wyciągną odpowiednie wnioski z dotychczasowej działalności brandu i zmienią zarówno kierunek, jak i formę swojego przekazu. Wierzymy, że w Victoria’s Secret znajdzie się miejsce na różnorodność, a zabraknie przestrzeni na seksizm i uprzedmiotowienie kobiet.
Polecamy
Tysiące nagich osób na moście Story Bridge. „Wszyscy jesteśmy tacy sami”
„Ten pan już tak ma” – słyszały uczennice zgłaszające nauczycielom molestowanie ze strony wuefisty
Nowe wstrząsające zeznania Gisèle Pelicot. „Gotował, troszczył się. Myślałam, jakie to szczęście, że mam takiego męża”
Ashley Graham o swoim debiucie na pokazie Victoria’s Secret: „Wahałam się, bo ich wizja piękna wydawała się wąska”
się ten artykuł?