„Depresja. Rozumiesz – pomagasz”. Świetna kampania społeczna o depresji
„Depresja. Rozumiesz – pomagasz” to kampania społeczna, zwracająca uwagę na „chorobę duszy”, czyli depresję. Formą przekazu jest siedmiominutowy film, którego reżyserką i bohaterką jest Kasia Napiórkowska, autorka wielu krótkometrażowych filmów, fotografka, vlogerka. Projekt jest realizowany przez Fabrykę Komunikacji Społecznej na zlecenie Ministerstwa Zdrowia w ramach Programu Zapobiegania Depresji w Polsce na lata 2016-2020.
Depresja jest chorobą, która objawia się poprzez pogorszenie nastroju, smutek, przygnębienie. Szacuje się, że dotyka ona 10 procent Polaków. W ramach Programu Zapobiegania Depresji w Polsce ruszyła kampania społeczna, która ma na celu edukowanie społeczeństwa w zakresie profilaktyki i rozpoznawania symptomów choroby oraz uświadomienie tego, że choroba jest uleczalna.
Depresja to choroba, którą się z powodzeniem leczy i z którą można wygrać walkę. Chcemy poprzez różne formy przekazu zwrócić uwagę publiczną na temat depresji, ale też na swoiste świadectwa wygranej walki z tą chorobą oraz pokazać gdzie można się zwrócić by otrzymać pomoc.
Katarzyna Napiórkowska to absolwentka międzynarodowych stosunków gospodarczych Uniwersytetu Gdańskiego. Jest laureatką XVII edycji konkursu „Gdynia bez barier”, a jej krótkometrażowe filmy o zaburzeniach psychicznych poruszyły ludzi na całym świecie. Pasjonuje się także fotografią. W kampanii „Depresja. Rozumiesz – pomagasz” jest zarówno reżyserką, jak i bohaterką filmu. Jej narracja jest mocną stroną produkcji, która wprowadza w nastrój i świat osoby chorej. Odbiorca może zobaczyć na czym polega depresja, dylematy z jakim zmierza się chory, a także przebieg leczenia.
Depresja to choroba, którą się z powodzeniem leczy i z którą można wygrać walkę. Chcemy poprzez różne formy przekazu zwrócić uwagę publiczną na temat depresji ale też na swoiste świadectwa wygranej walki z tą chorobą oraz pokazać gdzie można się zwrócić by otrzymać pomoc.
Depresja to choroba, którą się leczy
„Gdy masz cukrzycę i przyjmujesz zastrzyki, nikt nie pyta, czy nie boisz się, że te leki cię zmienią i czy nie wolisz poradzić sobie z tym sama. Gdy masz złamaną nogę nikt nie mówi ci, że jak tylko zmienisz nastawienie noga się zrośnie” – można usłyszeć w filmie.
Kampania ma na celu uświadomienie, że depresja jest chorobą, której nie można bagatelizować. Osoba chora powinna przyjąć odpowiednie leczenie i pozwolić sobie na wsparcie innych osób. Resort wskazuje badania, w których 75 procent ankietowanych osób uznało depresję za chorobę wstydliwą, a według Światowej Organizacji Zdrowia, depresja zajmuje czwarte miejsce na liście najpoważniejszych problemów zdrowotnych. Przewiduje się, że w 2020 roku może zająć miejsce pierwsze.
Zobacz także: jak pomóc osobie z depresją?
Podoba Ci się ten artykuł?
Polecamy
„Celem było zrobienie serialu, a to, że przy okazji dostałam obraz solidarnego świata, poruszało mnie do głębi”. O „Matkach Pingwinów” opowiada Klara Kochańska-Bajon
„Można być obecnym ojcem, spędzając z dziećmi godzinę dziennie”. Z Jackiem Masłowskim rozmawiamy o „Syndromie tatusia”
Filip Cembala: „Komu z nas nie brakuje ulgi w czasach zadyszki wszelakiej?”
Kino, mecz, pójście na ryby pomagają wychodzić z bezdomności. „Droga do normalności to długotrwały proces, bywa bardzo bolesny, ale często też jest uwieńczony sukcesem”
się ten artykuł?