Przejdź do treści

Częste mycie skraca życie? Zdziwisz się, ile prawdy jest w tym powiedzeniu!

kobieta w wannie
Częste mycie skraca życie? Zdziwisz się, ile prawdy jest w tym powiedzeniu! / Pexels
Podoba Ci
się ten artykuł?
Udostępnij bliskim
Kamila Kalińczak: „Stygmatyzowanie, poniżanie i obrażanie bezdzietnych kobiet musi się skończyć”
Dziesięć lat – tyle czekała pacjentka z Wielkiej Brytanii na diagnozę. Zaczęło się od nocnych potów
„Ludzie cały czas wywierali na mnie nacisk, ciągle pytali: 'a kiedy dziecko?'” – Lenka Klimentova szczerze o problemach z zajściem w ciążę i społecznej presji
Kontrowersyjne treści w podręczniku do nowego przedmiotu HiT. „Mamy do czynienia z seksualizacją zamiast edukacji seksualnej”
Rusza pierwszy proces o gwałt dokonany przez rosyjskiego żołnierza w Ukrainie

Nie umieramy już na choroby zakaźne, jednak ofiarą postępu cywilizacyjnego są… pożyteczne mikroorganizmy, nasza naturalna tarcza w walce z wieloma schorzeniami. Eksperci tłumaczą, że kontakt z brudem to nie tylko coś potrzebnego, ale wręcz koniecznego.

Ludzie nie potrzebują prysznica a mydło może nam szkodzić?

O Davidzie Whitlocku, inżynierze chemii z Bostonu, zrobiło się głośno na całym świecie, gdy w 2015 roku zwierzył się mediom, że… od 12 lat nie brał prysznica. Z tej rutynowej, codziennej czynności nie zrezygnował w ramach żadnego eksperymentu czy w trosce o środowisko. Whitlock po prostu jest zdania, że ludzie nie potrzebują prysznica, a mydło może wręcz nam szkodzić, bo usuwa z naskórka korzystne bakterie. Jako absolwent prestiżowego Instytutu Technologicznego w Massachusetts może mieć rację. W jaki więc sposób Whitlock zmywa ze skóry brud i pot? Do tego celu stworzył specjalną miksturę, której głównym składnikiem są „dobre” bakterie. Rozpyla ją na swoim ciele za pomocą mgiełki.

Dzięki zdobytej popularności mężczyzna postanowił iść za ciosem i wprowadził na rynek linię kosmetyków Mother Dirt (produkowaną przez założoną przez niego firmę AOBiome). Produkty Whitlocka nie zawierają mydła ani żadnej chemii, a on sam przekonuje, że ich używanie z powodzeniem zastąpi prysznic czy kąpiel. „Nie mylmy czystości ze sterylnością” – apelują przedstawiciele AOBiome.

W przestrzeni zakupowej HelloZdrowie znajdziesz produkty polecane przez naszą redakcję:

PROMOCJA
Zdrowie umysłu
Less Stress from Plants 60 kaps. wegański
60,00 zł 90,00 zł

Żyj brudniej, jedz czyściej

W 2017 roku uczeni z Centrum Nauki Genetycznej Uniwersytetu w Utah potwierdzili tezę postawioną przez Davida Whitlocka. Naukowcy dowiedli, że zbyt higieniczny tryb życia może uszkodzić wszelkie bakterie, wirusy i drobnoustroje, również te dobre, bytujące nie tylko na powierzchni ciała, ale również wewnątrz nas. Autorzy eksperymentu przeprowadzonego na grupie Janomamów (plemię indiańskie zamieszkujące Amerykę Południową, które nie ma na co dzień styczności z kulturą zachodnią) odkryli, że po kilku dniach na skórze uczestników badania wytworzyła się naturalna ochrona przed chorobami, a pot przestał być wyczuwalny. Ciało pachniało swoim naturalnym zapachem.

Gastrolog Robynne Chutkan w książce „Dobre bakterie” – reklamowanej przez autorkę hasłem: „Żyj brudniej, jedz czyściej” – pisze, że urbanizacja i nowoczesna medycyna niewątpliwie poprawiły nam życie, ale jednocześnie wprowadziły pewne praktyki takie jak nadużywanie antybiotyków, chlorowanie wody, przetwarzanie żywności pełnej dodatków chemicznych i hormonalnych, stosowanie pestycydów zabijających drobnoustroje czy zwiększenie liczby cięć cesarskich, które zdewastowały nasz mikrobiom, zmniejszając w nim zarówno całościową liczbę organizmów, jak i ich różnorodność gatunkową.

„Skutkiem jest wiele współczesnych epidemii, do których zaliczamy astmę, alergie, choroby autoimmunologiczne, cukrzycę, otyłość, nowotwory, zespół jelita drażliwego, stany lękowe czy chorobę wieńcową serca. Wzrost zapadalności na te choroby jest nierozerwalnie związany ze zmasowanym atakiem na nasz mikrobiom, będącym konsekwencją nadto sterylnego trybu życia” – alarmuje Chutkan.

Atopowa skóra i częsta dezynfekcja rąk. Poznaj metody na poprawę stanu podrażnionej skóry

Stop zarazkofobii

Linda Åkeson McGurk w książce „Nie ma złej pogody na spacer. Tajemnica szwedzkiego wychowania dzieci” pisze wprost, że brud jest… fajny. Przyznaje, że lepsze warunki sanitarne oraz wynalezienie penicyliny doprowadziły do radykalnego ograniczenia chorób zakaźnych – jak jednak wytłumaczyć fakt, że wkrótce w całym zindustrializowanym świecie drastycznie wzrosła liczba zachorowań na alergie i astmę?

„Zdaniem wielu naukowców do osłabienia naszego układu odpornościowego w ciągu ostatnich pięćdziesięciu lat przyczyniły się takie czynniki, jak zmniejszenie dzietności, częstsze stosowanie antybiotyków, rzadsze kontakty ze zwierzętami, ograniczone przebywanie na świeżym powietrzu oraz obsesyjne podejście do czystości” – pisze McGurk. „Być może jeszcze nigdy nie żyliśmy w takiej czystości – zdaniem immunologów wręcz przesadnej – lecz nasza zarazkofobia osiąga nowe szczyty”.

Problem polega na tym, że postrzegamy wszystkie zarazki jako coś złego, a to błąd.

„W rzeczywistości ten nowoczesny, higieniczny tryb życia wyeliminował z naszego przewodu pokarmowego wiele pożytecznych drobnoustrojów odpowiedzialnych za zdrowie” – zwraca uwagę autorka.

Przykładowo: w Szwecji pielęgniarki środowiskowe do dziś doradzają, by dziecko, zanim pójdzie do szkoły, kąpać tylko raz w tygodniu.

„Niektórzy rodzice używają dużych ilości szamponu i mydła, choć to wcale nie jest konieczne, bo dzieci nie brudzą się w ten sam sposób co my. Zamiast tego lepiej wlać do wody odrobinę oliwki. Moim zdaniem jesteśmy zbyt czyści” – mówi Lotta Bohlin, położna z Borås cytowana przez Lindę Åkeson McGurk.

Starsze dzieci natomiast kąpią się w zależności od potrzeb. Zalecenia Amerykańskiego Towarzystwa Dermatologicznego są takie, by dzieci w wieku 6–11 lat kąpać 1–2 razy w tygodniu, chyba że dziecko bardzo się ubrudziło lub spociło.

Dlatego nie należy dbać o przesadną sterylność – i pozwolić ubrudzić się również naszym pociechom. Neurolog dziecięcy Maya Shetreat-Klein w książce „Zdrowy brud” wyjaśnia, że bakterie, wirusy, pasożyty i grzyby są kluczowe dla dobrego stanu naszego organizmu oraz dla odporności.

„Zabawa na dworze, wykopywanie robaków, sadzenie warzyw i po prostu kontakt z brudem i zwierzętami gospodarskimi to coś dobrego. Wręcz koniecznego” – podkreśla.

Linda Åkeson McGurk:

„Oczywiście nikt nie twierdzi, że mamy się cofnąć do czasów kąpieli raz w roku, pić brudną wodę i umierać na choroby, które można leczyć. Szczepionki, antybiotyki oraz coraz lepsze warunki sanitarne i higiena osobista w zindustrializowanym świecie okazały się kluczowe w kwestii opanowania chorób zakaźnych i ocaliły życie wielu ludzi. Niestety przypadkowo ofiarą tego postępu padły pożyteczne mikroorganizmy”.

Również amerykańscy dermatolodzy są zdania, że kąpiemy się zbyt często. Uważają, że wystarczy kąpać się 2 razy w tygodniu, natomiast włosy myć co 2–3 dni. Woda nie powinna być zbyt gorąca, a kąpać nie należy się dłużej niż 30 minut.

Uwaga! Lekarze ze względu na profilaktykę koronawirusa i grypy zachęcają pacjentów do zachowania higieny i częstego mycia rąk.

Zobacz także

i
Treści zawarte w serwisie mają wyłącznie charakter informacyjny i nie stanowią porady lekarskiej. Pamiętaj, że w przypadku problemów ze zdrowiem należy bezwzględnie skonsultować się z lekarzem.

Podoba Ci się ten artykuł?

Tak
Nie

Powiązane tematy:

Zainteresują cię również:

Używasz płynu do płukania zębów po ćwiczeniach? To nie jest bezpieczne

Szczęście rodzi się w… jelitach! Naukowcy wyjaśnili, dlaczego tak jest

Rzeczy, na których jest najwięcej brudu

6 najbrudniejszych rzeczy w twoim domu

Kobieta wyciera szklankę ścierką

Mama Chemik: bakterie, grzyby i wirusy kolonizują nasze gąbki w zastraszającym tempie, a my często nie jesteśmy tego nawet świadomi

męska grypa

„Męska grypa” to nie wymysł. Winny jest prawdopodobnie testosteron

Student AGH znalazł sposób na unikanie zarazków w miejscach publicznych. Dzięki Unikey można bezdotykowo otworzyć drzwi

Student AGH znalazł sposób na unikanie zarazków w miejscach publicznych. Zobacz, jak to działa

Wiesz, które pomieszczenie w twoim mieszkaniu jest najbrudniejsze? Możesz być zaskoczona

„Po sesji muzyki wibracyjnej czujesz się zdecydowanie zrelaksowany i wypoczęty”. O tym, co w ich duszach gra, opowiadają Asia Orłowska i Alek Sabuda

Nie opuszczasz deski, gdy spuszczasz wodę? To naprawdę duży błąd

Prawdopodobnie dotykasz twarzy 16 razy na godzinę. Czas z tym skończyć

Kobieta na plaży

Mięsożerne bakterie – przecinkowce w Bałtyku. Pływanie w morzu jest niebezpieczne

Te przedmioty musisz regularnie wymieniać. A niektórych używasz przez lata

Miejsca w domu, które musisz regularnie dezynfekować. Pamiętasz o tym?

10 rzeczy w twoim domu, które czyścisz źle, za rzadko lub wcale

telefon kobieta

Smartfon brudniejszy niż toaleta? Niestety…

Kobieta podpiera się łokciami i myśłi na podłodze w łazience. Wszędzie jest rozrzucone pranie.

Jak często robić pranie? Podpowiadamy

Bakterie jelitowe mieszają w emocjach

Dlaczego nie warto być zbyt higienicznym?

Protestujące kobiety w USA

Protesty w Stanach Zjednoczonych po utraceniu prawa do legalnej aborcji. Kobiety wzywają do strajku seksualnego

Kobieta stoi w basenie

Co roku wracasz z urlopu rozczarowana? Zmień to!

Co zrobić, aby komary cię nie gryzły? 11 sposobów, które naprawdę działają

Stanie na rękach – krok po kroku

Stanie na rękach – krok po kroku. Z naszym poradnikiem będzie to prostsze niż myślisz!

Koszerność – co to znaczy? Kuchnia i jedzenie koszerne

Nie stawiaj siebie na szarym końcu! / pexels

Nie stawiaj siebie na szarym końcu! Dlaczego tak trudno o siebie zadbać?

Najpopularniejsze

Ćwiczenia na biust

Ćwiczenia na biust. 6 sposobów na jędrne piersi

Kobieta wąchająca kwiat

Choroby mają zapach – wiedziałaś o tym?

Kobieta w stroju fitness

Oponka na brzuchu. Jak zredukować ten problem?

kobieta na wydmach

„Odpuszczanie” jest dobre dla ambitnych i konsekwentnych kobiet – podpowiada nam psycholożka Anita Kruszewska

Intymne dolegliwości rowerzystek. Sprawdź, jak zadbać o siebie w trakcie rowerowych wojaży

Kobieta ćwiczy

Twój kręgosłup potrzebuje wsparcia? Oto kilka ćwiczeń, które go wzmocnią

para na kanapie

Czy można być niewiernym… genetycznie? Rozwiewamy wątpliwości

Jak dbać o nogi w podróży?

Fit Matka Wariatka / Facebook

Agresja i fałszywa troska na profilu „Fit Matki Wariatki”. Przyszedł czas na pato-fitness. Hello Zdrowie mówi temu nie!

Kobieta ćwiczy

Oto 7 ćwiczeń, za które twój kręgosłup ci podziękuje. Wystarczy niewiele, by poczuć znaczną różnicę

Ćwiczenia na rozciąganie barków

Rozciąganie stawów barkowych – te ćwiczenia na pewno ci się przydadzą

Kasia Bigos trenerka

Ćwiczenia z hantlami – wypracuj smukłe ramiona

7 najgorszych typów butów dla twoich stóp. Jakie obuwie może być niebezpieczne?

Kobieta ćwiczy

Dzień się dopiero rozpoczął, a ciebie już ktoś wyprowadził z równowagi? Poznaj 5 kroków, które pozwolą zapanować nad emocjami

Smartfon a dolegliwości / istock

Smartfon a dolegliwości, które może wywołać. To nie tylko bezsenność

Kobieta popijająca winko

„Alkoholiczka, która pije wino albo piwo, twierdzi, że nie ma problemu”. Kobiecy alkoholizm

×