Przejdź do treści

Chcesz, żeby cię słuchano? Nie wystarczy mówić głośno. O tym, jak czarować swoim głosem, mówi Anna Kacprzak, logopedka i trenerka emisji głosu

Anna Kacprzak / Rolinger PR
Anna Kacprzak / Rolinger PR
Podoba Ci
się ten artykuł?
Udostępnij bliskim
„Pieniądze można porównać do zakładania maseczki tlenowej w samolocie. Najpierw zakładasz ją sobie, potem dzieciom. Z finansami jest tak samo” – mówi Dominika Nawrocka, edukatorka finansowa
6 dowodów na to, że pisanie o emocjach służy zdrowiu
6 sposobów na to, by uniknąć przeziębienia w sezonie grypowym
Jak oddychać? Kasia Bem przedstawia proste ćwiczenie, które czyni cuda
5 sposobów, jak być fit bez wychodzenia z domu

Nasz głos, to jak brzmi, może nam pomóc albo – wręcz przeciwnie – zaszkodzić. – Sukces tkwi w „elastycznym” używaniu różnorodnych cech głosu, takich jak: wysokość, głośność, tempo, rytm oraz w unikaniu mówienia w monotonny, jednostajny sposób. Dzięki temu w wypowiedzi jest ciągły ruch, który sprawia, że słuchacz się nie nudzi – mówi Anna Kacprzak, trenerka emisji głosu. Czy same możemy się tego nauczyć? 

W Polsce prawie 70 proc. nauczycieli doświadcza dolegliwości ze strony narządu głosu. To jednak nie jedyna grupa zawodowa, której głos często odmawia posłuszeństwa. Narażeni są również pracownicy call center, konsultanci, adwokaci, przedstawiciele handlowi, lektorzy, dziennikarze, mówcy, youtuberzy, politycy i szkoleniowcy. Problemy z głosem wymuszają nawet zmianę zawodu.

– Dla odbiorców niezwykle ważne jest nie tylko co mówimy, ale również w jaki sposób. Brzmienie głosu czy sposób mówienia zdradzają nasze emocje, samopoczucie oraz pewność siebie. Z intonacji można wywnioskować wiele istotnych dla nas informacji. Dlatego tak ważne jest, aby świadomie posługiwać się swoim głosem – tłumaczy Anna Kacprzak, logopedka, trenerka emisji głosu, autorka kursu online „Głos jak dzwon”.

Chciałabyś wzmocnić swój głos, ale nie wiesz jak? Nie jesteś jedyna. Większość osób pracujących głosem nie wie, jak dbać o głos oraz co robić, aby uniknąć problemów głosowych w przyszłości. Co warto wiedzieć?

Głos jak dzwon

Zdrowy głos człowieka jest dźwięczny i czysty. Powstaje swobodnie, bez uczucia napięcia mięśni krtani i szyi. W tym celu muszą ze sobą współdziałać trzy systemy: oddechowy, fonacyjny i artykulacyjny.

– Aby mieć głos jak dzwon wymienione struktury muszą ze sobą ściśle współpracować. Wszelkie odstępstwa w ich budowie lub funkcjonowaniu powodują problemy z głosem, które objawiają się chrypką, męczliwością i osłabieniem głosu, wrażeniem obręczy na szyi, koniecznością odchrząkiwania lub dyskomfortem w trakcie mówienia – wyjaśnia trenerka.

W przestrzeni zakupowej HelloZdrowie znajdziesz produkty polecane przez naszą redakcję:

PROMOCJA
Zdrowie umysłu
Less Stress from Plants 60 kaps. wegański
60,00 zł 90,00 zł

Nauka emisji głosu

Nauka emisji głosu jest momentem, w którym wiele osób odkrywa swój głos na nowo.

– Aby uzyskać pożądany efekt, czyli dźwięczny, mocny głos, mówienie bez wysiłku i blokad, obok ćwiczeń fonacyjnych i artykulacyjnych, musimy popracować nad prawidłowym oddychaniem oraz relaksacją. Stres, szybkie tempo życia, niepewność – to wszystko słychać w naszym głosie. Dlatego podczas relaksacji dążymy do tego, aby rozluźnić mięśnie szyi i obręczy barkowej – wyjaśnia trenerka.

Po co nam ćwiczenia oddechowe? Po to, aby nauczyć się najbardziej wydajnego sposobu oddychania i właściwego wykorzystania powietrza podczas mówienia oraz wzmocnienia odpowiednich grup mięśniowych. Zadaniem ćwiczeń fonacyjnych jest natomiast to, aby głos brzmiał naturalnie i swobodnie. Podczas kolejnych ćwiczeń – artykulacyjnych – pracujemy nad wyrazistością, tempem mówienia, pauzami.

Jak kontrolować stres?

5 prostych ćwiczeń emisji głosu

Przygotowanie

  1. Ustawienie głowy

Wysunięta, zadarta lub opadająca głowa oraz nadmierne napięcia mięśni szyi prowadzą do słabej jakości głosu, a w rezultacie mogą powodować problemy z głosem.

  1. Usiądź wygodnie na środku krzesła przed dużym lustrem. Połóż 2 palce na brodzie
    i przy ich pomocy przesuń głowę do tyłu (wykonaj ruch cofania). Następnie delikatnie pociągnij brodę w dół, do mostka. Powinien pojawić się tzw. „potrójny podbródek”. Poczujesz delikatne ciągnięcie w tylnej części szyi. Oczy patrzą przed siebie. Plecy proste. Przytrzymaj 5 sekund. Rozluźnij.

Ilość powtórzeń: 10 razy po 5 sekund.

  1. Relaksacja

Stres zwiększa napięcie mięśni całego ciała, a to skutkuje nieprawidłowym sposobem tworzenia głosu i nieprawidłową pracą mięśni krtani. Oddech staje się przyspieszony
i spłycony.

  1. Zamknij prawe nozdrze kciukiem. Powoli napełniaj się powietrzem przez otwarte lewe nozdrze.
  2. Następnie zamknij lewe nozdrze palcem serdecznym i otwórz prawe nozdrze, aby powoli wypuszczać przez nie powietrze.
  3. Mając nadal zamknięte lewe nozdrze wdychaj powoli powietrze prawym nozdrzem. Zmień stronę i wydychaj lewym nozdrzem. Kontynuuj od początku.

Te trzy kroki kończą jeden cykl. Każdy cykl trwa około minuty. Wykonuj ćwiczenie przez minimum 5-6 minut.

  1. Prawidłowy oddech

Aktywna i elastyczna praca mięśni oddechowych jest niezbędna dla prawidłowej emisji głosu. Ćwiczenia oddechowe skutecznie rozluźniają ciało, poprawiają koncentracje, odporność, funkcje sercowo-naczyniowe, w naturalny sposób spowalniają bicie serca
i obniżają lub stabilizują ciśnienie krwi.

  1. Połóż jedną dłoń na brzuchu, powyżej pępka, a drugą dłoń na plecach na wysokości dolnych żeber. Oddychaj spokojnie – wdech przez nos, wydech przez usta. Przy każdym kolejnym wdechu staraj się poczuć odrobinę większy ruch swoich dłoni. Poczuj ruch, który się pojawia w żebrach (rozszerzanie przy wdechu, rozluźnianie przy wydechu). Zrób 5 swobodnych oddechów, a następnie zamień kolejność rąk.
    W sumie wykonaj 10 świadomych i powolnych oddechów.

Właściwy trening głosu

  1. Przedłużanie /r/

Przedłużanie rrrrrr to proste, uniwersalne ćwiczenie, które ma zbawienny wpływ na głos. Ma na celu natychmiastową poprawę jego jakości. Ćwiczenie wykorzystuje się też w leczeniu wielu zaburzeń głosu. Nadaje się również jako rozgrzewka głosu zarówno dla mówców jak
i dla wokalistów.

Krok 1. Przedłużaj ‘rrrrr’ na wygodnej wysokości przez minimum 5 sekund. Powtórz 4 razy.

Krok 2. Przedłużaj ‘rrrr’ na różnych wysokościach.

Weź swobodny wdech i zacznij przedłużać rrrrrrr od najniższego wygodnego dźwięku, następnie płynnie przechodź do wyższych dźwięków, a na samym końcu płynnie ‘zjedź’
z powrotem na dół, tak aby skończyć nisko. Powtórz 4 razy.

  1. Żucie

Żucie pomoże rozluźnić wargi i gardło oraz aktywizuje żuchwę. Warto robić to ćwiczenie codziennie – przynajmniej przez 3-4 minuty.

  1. Żucie. Ćwicz żucie przed lustrem. Otwórz usta przynajmniej na szerokość 2 palców pomiędzy Twoimi zębami. Przesuwaj żuchwę i język z przesadnym ruchem ust – tak jakbyś rzeczywiście coś żuł.
  2. Żucie z dźwiękiem. Dodaj delikatny dźwięk podczas żucia – powstanie niewyraźne “jam jam jam”.
  3. Mówienie słów podczas żucia. Teraz ćwicz mówienie nonsensownych słów podczas żucia: munamonga, kikalmonga, alametrah, itd. Dodaj też własne. Przedłużaj słowa podczas mówienia do momentu aż będą brzmiały prawie jak śpiew. Głos, który będziesz tworzył podczas tego ćwiczenia powinien być bliski naturalnej wysokości dźwięku, którą chcesz osiągnąć.
  4. Liczenie podczas żucia. Teraz licz 1,2,3,4,5 podczas żucia.
  5. Przeczytaj zdanie podczas żucia lub opowiedz jak zrobić kawę, jak zwykle jeździsz do pracy albo jakie masz plany na weekend – żując.

Artykuł powstał we współpracy z Rolinger PR.

Zobacz także

Podoba Ci się ten artykuł?

Tak
Nie

Zainteresują cię również:

Harry Kane

Piłkarze na Mistrzostwach Świata w Katarze założą specjalne opaski na ramię. „Wyślemy jasną wiadomość, którą zobaczy świat”

Śpiewała żołnierzom i opatrywała ich rany. „Ptaszyna” jest już na wolności

7 skutecznych sposobów na przetrwanie kryzysu

"Coraz więcej produktów zmniejsza swoją gramaturę, nie zmieniając przy tym ceny". Katarzyna Bosacka pokazuje spryt producentów / istock

„Coraz więcej produktów zmniejsza swoją gramaturę, nie zmieniając przy tym ceny”. Katarzyna Bosacka pokazuje spryt producentów

Irański prezydent Ebrahim Raisi nie zgodził się na wywiad z dziennikarką CNN. Powód? Nie chciała założyć chusty na głowę

Irański prezydent Ebrahim Raisi nie zgodził się na wywiad z dziennikarką CNN. Powód? Nie chciała założyć chusty na głowę

57-letnia Brooke Shields mówi, że jej grupa wiekowa czuje się "pomijana". "Najlepsze dopiero przed nami"

57-letnia Brooke Shields mówi, że jej grupa wiekowa czuje się „pomijana”. „Najlepsze dopiero przed nami”

Strażak i chłopiec

Strażak pozwala niewidomemu chłopcu 'obejrzeć’ swój uniform. Wideo ściska za serce

Studentka psychologii sprząta za darmo mieszkania, które wydawały się nie do odgruzowania. Przyświeca jej ważny cel

Studentka psychologii sprząta za darmo mieszkania, które wydawały się nie do odgruzowania. Przyświeca jej ważny cel

Jakie efekty przynosi jazda na rolkach? /fot. iStock

Jakie efekty przynosi jazda na rolkach?

153 mln ton żywności wyrzucone do kosza. Szokujący raport ujrzał światło dzienne

„Czy alkohol dyskryminuje kobiety? Pod względem działania na organizm: tak” – rozmowa z toksykologiem Erykiem Matuszkiewiczem

Oto "miły i ważny ruch na jesienne wieczory". Poleca fizjoterapeutka Gosia Włodarczyk

Oto „miły i ważny ruch na jesienne wieczory”. Poleca fizjoterapeutka Gosia Włodarczyk

Selma Blair

Chorująca na stwardnienie rozsiane Selma Blair zachwyciła występem w „Tańcu z gwiazdami”. „Nigdy nie sądziłam, że będę w stanie tańczyć obiema nogami”

Pomarszczone, kontuzjowane, wątłe czy plus size. Każde męskie ciało jest doskonałe

"Nie bójcie się potwora gender!" - apeluje Dominik Haak i wyjaśnia, co właściwie oznacza to słowo

„Nie bójcie się potwora gender!” – apeluje Dominik Haak i wyjaśnia, co właściwie oznacza to słowo

Chrissy Teigen

„Ona jest taką drama queen”, „Przestań już o tym mówić”. Chrissy Teigen spotkała się z hejtem po wyznaniu o aborcji. Modelka odpowiedziała

Drew Scanlon

Jego twarz stała się memem, który zna cały świat. Teraz wykorzystuje to w ważnej sprawie

Denise i Katie Austin

65-letnia ikona fitness rządzi w bikini na wybiegu Sports Illustrated. „Wiek to tylko liczba”

Jesienią często palisz świece zapachowe? Chemiczka wyjaśnia, czy są dla nas zdrowe / unsplash

Jesienią często palisz świece zapachowe? Chemiczka wyjaśnia, czy są dla nas zdrowe

Jak prawidłowo zrobić kupę w lesie? Internauci pokochali tę instrukcję

Blake Lively

Blake Lively pokazała ciążowy brzuch w ważnej sprawie. „Wszyscy możecie coś zmienić”

22-letnia Iranka nie żyje, bo źle założyła hidżab. Przez kraj przechodzi fala protestów

Magda Jarosz: Wstyd jest emocją, którą najmniej rozumiemy i z którą najbardziej boimy się spotkać

„Kiedy kobiety są razem, nie mają nic do stracenia, a nawet mogą zyskać, bo muszą czasem zajmować się rzeczami stereotypowo męskimi, a to je społecznie nobilituje”. O rewolucji obyczajowej na Wyspach Owczych opowiada Urszula Chylaszek

Najpopularniejsze

Kobieta wąchająca kwiat

Choroby mają zapach – wiedziałaś o tym?

Ćwiczenia na biust

Ćwiczenia na biust. 6 sposobów na jędrne piersi

Odczuwasz lęk i niepokój, choć nic złego się nie dzieje? Sprawdź, co może ci dolegać

8 rzeczy, za które pokochają cię twoje stawy. Nie tylko wysiłek fizyczny!

7 najgorszych typów butów dla twoich stóp. Jakie obuwie może być niebezpieczne?

kobieta na wydmach

„Odpuszczanie” jest dobre dla ambitnych i konsekwentnych kobiet – podpowiada nam psycholożka Anita Kruszewska

Kobieta ćwiczy

Ćwiczenia na wzmocnienie kręgosłupa – łatwe i skuteczne

Kobieta w stroju fitness

Oponka na brzuchu. Jak zredukować ten problem?

Intymne dolegliwości rowerzystek. Sprawdź, jak zadbać o siebie w trakcie rowerowych wojaży

Ćwiczenia na rozciąganie barków

Rozciąganie stawów barkowych – te ćwiczenia na pewno ci się przydadzą

Kobieta ćwiczy

Dzień się dopiero rozpoczął, a ciebie już ktoś wyprowadził z równowagi? Poznaj 5 kroków, które pozwolą zapanować nad emocjami

Przysiady bułgarskie – ćwiczenie na zgrabne uda i pośladki/Pexels

Przysiady bułgarskie – ćwiczenie na zgrabne uda i pośladki

Smartfon a dolegliwości / istock

Smartfon a dolegliwości, które może wywołać. To nie tylko bezsenność

Kasia Bigos trenerka

Ćwiczenia z hantlami – wypracuj smukłe ramiona

5 rozmów, które warto abyś przeprowadziła ze swoim partnerem lub partnerką

Ty zawsze w trzech swetrach, a dalej ci zimno? Oto kilka możliwych przyczyn

×