Przejdź do treści

„Rest day” jest OK

"Rest day" jest OK
Rest day/ fot. Katarzyna Milewska
Podoba Ci
się ten artykuł?
Udostępnij bliskim
16-latkowie z Polski jako pierwsi na świecie znaleźli sposób na utylizacje plastiku
Nieustanny stres sprawia, że czujesz się emocjonalnie wypruta? Sprawdź, jak sobie pomóc
Propozycje ćwiczeń na lepszą mobilność
„Bogami nie jesteśmy. Tak samo jak nasi pacjenci miewamy lepsze i gorsze dni”. Powstał film o życiu lekarzy
3 grudnia dniem covidowej żałoby narodowej. Projekt obywatelski upamiętnia ofiary pandemii

Rest day. Znasz to pojęcie? Jeśli trenujesz, to zdecydowanie powinieneś! Bo każdy dobrze ułożony plan treningowy to nie tylko ćwiczenia, ale także odpoczynek. Daj sobie do niego prawo.

Trening, trening, trening. Tak, my też nie wyobrażamy sobie bez niego życia. Niektórzy posądzają nas nawet o to, że nigdy nie odpoczywamy. Jak to nigdy? Odpoczywamy i to przynajmniej dwa dni w tygodniu. Ten „rest day” jest właśnie elementarną częścią każdego programu treningowego. Dotyczy to zarówno amatorów, jak i zawodowych sportowców. Gdybyśmy mieli wymienić trzy najważniejsze elementy dobrego planu, byłyby to: dieta, trening i odpoczynek. I każdy z nich łączy się ze sobą nierozerwalnie. Jeśli się uprzecie i postanowicie, że wiecie lepiej i że odpoczynek jest dla słabych, wasze ciało szybko wyprowadzi was z błędu.

Daj sobie prawo do odpoczynku

Regeneracja to czynnik, który obok systematycznego treningu i odpowiedniego żywienia odpowiada za wynik sportowy. Wiele osób  jednak wyznaje zasadę, że jedyna droga do sukcesu to intensywne treningi i im jest ich więcej, tym lepiej. Trening jest bardzo ważny, ale jeżeli nie będzie mu towarzyszyła odpowiednia ilość odpoczynku, organizm prędzej czy poźniej wywiesi białą flagę. Brak równowagi pomiędzy regeneracją a treningiem niemal zawsze prowadzi do załamania, które odbija się na wynikach. Być może znacie to z własnego doświadczenia – głębokie, trudne do pokonania zmęczenie, które pogłębia się z dnia na dzień, dni, kiedy najlżejszy trening staje się niezrozumiale trudny do ukończenia, niemijające bóle mieśni, stawów, sztywność ciała… Brzmi znajomo? Tak… Brak odpoczynku jest jednym z największych błędów treningowych.

Bycie w formie to nie tylko wykonywanie treningów na wysokim poziomie, ale także umiejętność odnowy ciała i umysłu. Osoby, które pamiętają o regeneracji, będą przez cały czas robić treningi na najwyższym poziomie.
Pisząc ten tekst, nie chcemy zniechęcać do ciężkich treningów, chcemy jedynie doradzić wam, byście wsłuchiwali się w sygnały pochodzące z waszego ciała i umiejętnie je interpretowali.

Odpoczynek = forma

Kiedy jesteście odpowiednio zregenerowani, wzrasta poziom enzymów, które przyśpieszają spalanie tkanki tłuszczowej, mięśnie i ścięgna są bardziej sprężyste, obniża się poziom tkanki tłuszczowej w organizmie i zwiększa się objętość wyrzutowa serca.

Dlatego lepiej jest czasem odpuścić poranny trening i się wyspać lub ominąć wieczorny, by dać mieśniom czas na odnowę.  Uwierzcie nam na słowo, że czasem lepiej zatrzymać się na moment w miejscu, żeby za chwilę zrobić dwa kroki w przód, zamiast stać w jednym punkcie stale lub nawet obniżać swoją formę.

„Nauczyłem się dawać sobie spokój, kiedy tego potrzebuję”, Mark Allen

Podoba Ci się ten artykuł?

Tak
Nie

Powiązane tematy:

Zainteresują cię również:

Trening interwałowy – fitnessowy must have! Na czym polega i dlaczego warto się w niego wkręcić?

7 ćwiczeń, które odmienią twój trening

Objawy odstawienia alkoholu. Jakie są korzyści z niepicia alkoholu?

Czujesz ból w okolicach kręgosłupa lędźwiowego? Spróbuj ćwiczeń na kanapie przy ulubionym serialu

Fitball – przykładowe ćwiczenia, wybór odpowiedniej piłki

5 ćwiczeń, które zredukują stres

Ćwiczenia na odstresowanie. Zobacz 5 ćwiczeń od trenerki fitness

Dance aerobik – jak ćwiczyć? Efekty u początkujących

Slow jogging – w domu i na zewnątrz, efekty, buty, tempo

Aqua fitness – zalety zajęć w wodzie. Efekty aqua aerobiku

Kobieta

Lubisz skakać na skakance? Ulepsz swój trening. Sprawdź, jak osiągnąć najwięcej korzyści

Fat burning – sposób na spalenie tkanki tłuszczowej

Body pump – co to jest, ćwiczenia, efekty treningu

Stanik sportowy, czyli biust pod kontrolą. Jak wybrać najlepszy?

Mata do tańczenia – na co zwrócić uwagę przed zakupem?

Niby nuda a działa cuda. Pokochaj planki!

Pas neoprenowy – co to jest, działanie, jaki wybrać, opinie

joga yoga

Joga w hamaku. Ćwicz nad ziemią!

Kobieta i mężczyzna ćwiczą

Ćwiczenia na kręgosłup dla każdego, czyli sposób na zdrowe plecy. Jak właściwie dobrać zestaw ćwiczeń?

Synthol – co to za substancja, efekty, skutki uboczne

Ćwicząc więcej, możemy zyskać mniej – to udowodnione naukowo

Nordic walking – to nie jest sport (tylko) dla osób starszych!

Chcesz przyspieszyć trawienie? Oto najlepsze ćwiczenia na poprawę metabolizmu

Trening a zdrowie / istock

Ćwiczenia na receptę. Można wyleczyć się dzięki sportowi?

Rozciąganie odprężone, czyli co zrobić, by szpagat nie bolał

Najpopularniejsze

Choroby mają zapach – wiedziałaś o tym?

Ćwiczenia na biust. 6 sposobów na ujędrnienie i podniesienie piersi

Smartfon a dolegliwości / istock

Smartfon a dolegliwości, które może wywołać. To nie tylko bezsenność

Kobieta mindfulness

Mindfulness dla początkujących. Kasia Bem zdradza 5 prostych zasad uważności

Jak oddychać? Proste ćwiczenie czyni cuda

Jak oddychać? Kasia Bem przedstawia proste ćwiczenie, które czyni cuda

Twój kręgosłup potrzebuje wsparcia? Oto kilka ćwiczeń, które go wzmocnią

Ćwiczenia na rozciąganie barków

Rozciąganie stawów barkowych – te ćwiczenia na pewno ci się przydadzą

4 sposoby na pozbycie się oponki z brzucha. I nie chodzi wcale o robienie brzuszków

kobieta na wydmach

„Odpuszczanie” jest dobre dla ambitnych i konsekwentnych kobiet – podpowiada nam psycholożka Anita Kruszewska

Kobieta popijająca winko

„Alkoholiczka, która pije wino albo piwo, twierdzi, że nie ma problemu”. Kobiecy alkoholizm

Odczuwasz lęk i niepokój, choć nic złego się nie dzieje? Sprawdź, co może ci dolegać

smutna kobieta pakująca prezenty świąteczne

Nie lubisz świąt? Nie martw się, to… normalne

Dzień się dopiero rozpoczął, a ciebie już ktoś wyprowadził z równowagi? Poznaj 5 kroków, które pozwolą zapanować nad emocjami

Inteligencja jako źródło cierpień

Inteligencja jako źródło cierpień. Wysokie IQ nie ułatwia życia

7 najgorszych typów butów dla twoich stóp. Jakie obuwie może być niebezpieczne?

Kobieta trzyma psa na rękach

Stres. Jak sobie z nim radzić? Oto 14 pomysłów, jak poradzić sobie ze stresem