Przejdź do treści

Picie wody – zalety. Co daje przy odchudzaniu? Ile pić wody?

Picie wody – zalety. Co daje przy odchudzaniu? Ile pić wody? Pexels.com
Podoba Ci
się ten artykuł?
Udostępnij bliskim

Picie wody może pomóc wam w osiągnięciu celów sylwetkowych. Trenujecie i zależy wam na mądrym podejściu do tematu spalania? Bez wody ani rusz. Co daje picie wody w kontekście odchudzania? Jakie ma zalety? I w końcu – ile pić wody, by móc czerpać z tych korzyści?

Co daje picie wody?

Zalety picia wody można długo wymieniać:

  • picie wody a odchudzanie – picie wody zmniejsza apetyt, woda jest też składnikiem niezbędnym do spalania tłuszczu; co więcej, badania pokazują, że picie zimnej wody może powodować, że organizm zużywa (nieznacznie) więcej kilokalorii – potrzebne są one do ogrzania płynu,
  • woda wspomaga odtruwanie – jest niezbędna do usuwania przez układ moczowy szkodliwych produktów przemiany materii i toksyn,
  • picie wody a cera – jeśli nie dbamy o odpowiedni poziom nawodnienia, skóra może stać się sucha i zacząć się łuszczyć; dodatkowo picie wody zapobiega tworzeniu się widocznych zmarszczek,
  • woda poprawia trawienie – ułatwia przechodzenie pokarmu przez przewód pokarmowy i jest ważne w profilaktyce zaparć.

W przestrzeni zakupowej HelloZdrowie znajdziesz produkty polecane przez naszą redakcję:

PROMOCJA
Zdrowie umysłu
Less Stress from Plants 60 kaps. wegański
60,00 zł 90,00 zł
Nicole Radomska

Ile pić wody?

Najprostsze rekomendacje dotyczące tego, ile wody pić mówią, że kobieta powinna spożywać codziennie 2 l (8 szklanek), natomiast mężczyzna 2,5 l (10 szklanek).

Znacie swoje dzienne zapotrzebowanie energetyczne? Jeśli tak, to możecie skorzystać z dokładniejszego sposobu na określenie, ile wody potrzebujecie. Ilość kilokalorii, którą powinniście dostarczać z dietą każdego dnia, odpowiada ilości mililitrów płynów, które powinniście codziennie pić. Przykład? Jeśli wasza dieta z założenia ma mieć 2100 kcal, zapotrzebowanie na płyny określa się jako 2100 ml (2,1 l).

Najlepsza woda do picia

Najlepsza woda do picia to ta bez cukru i aromatów. Możesz wybierać wodę niegazowaną lub gazowaną (choć ta druga nie jest zalecana w sytuacji, gdy masz problemy z układem trawiennym).

Picie zarówno wody źródlanej, jak i mineralnej jest dobrym wyborem dla osób zdrowych. W wielu miejscowościach w Polsce można bezpiecznie pić także kranówkę bogatą w składniki mineralne (twój czajnik pokrywa się szybko białym osadem? to właśnie świadczy o wysokiej zawartości w wodzie magnezu i wapnia – składników mineralnych o licznych właściwościach prozdrowotnych).

„Bycie na diecie stało się w naszej kulturze atrybutem kobiety”. Psychodietetyczka Małgorzata Akkus wyjaśnia, dlaczego diety odchudzające są nieskuteczne i dlaczego warto zacząć jeść intuicyjnie

Kiedy pić wodę?

Po wodę możecie, a nawet powinniście, sięgać zawsze, kiedy macie na to ochotę. Prawda jest jednak taka, że istnieją określone pory, gdy jej picie wody jest wyjątkowo pomocne. Według Toma Venuto, autora książki „Spalaj tłuszcz, buduj mięśnie”, dobrze jest sięgać po wodę rano, zaraz po przebudzeniu (warto dodać do niej sok z cytryny), ponieważ w ciągu nocy niewiele osób dostarcza organizmowi płynów. Dobra rada: postawcie szklankę wody na stoliku nocnym, by rano nie zapomnieć po nią sięgnąć, kiedy wstaniecie.

Picie wody a treningi

Kolejna ważna rada: w czasie od 20 minut do 2 godzin przed sesją treningową wypijajcie około 500 ml wody. Sięgajcie też po płyny w czasie ćwiczeń (niekoniecznie musi to być napój izotoniczny). Większość dietetyków sportowych zaleca picie 200-250 ml co 15 minut.

Podczas treningu siłowego lub ogólnorozwojowego trwającego nie dłużej niż 1 godzinę najodpowiedniejsza będzie właśnie woda. Jeśli uprawiacie sporty wytrzymałościowe, a sesje treningowe trwają dłużej niż godzinę, można rozważyć spożycie napojów izotonicznych.

Jeszcze jedna istotna wskazówka: uzupełniajcie płyny obowiązkowo po treningu. Nawet jeśli nie czujecie pragnienia. Należy to zrobić zaraz po jego zakończeniu.

W dni wolne od treningów możecie spożywać nieco mniej płynów, ale nie rezygnujcie z porannej szklanki wody i regularnego nawadniana w ciągu dnia.

 

Źródła:

  1. Narodowe Centrum Edukacji Żywieniowej (2017) Pijemy wodę – ile i jak?
  2. Narodowe Centrum Edukacji Żywieniowej (2018) Nawodnienie w diecie sportowca.

Zobacz także

i
Treści zawarte w serwisie mają wyłącznie charakter informacyjny i nie stanowią porady lekarskiej. Pamiętaj, że w przypadku problemów ze zdrowiem należy bezwzględnie skonsultować się z lekarzem.

Podoba Ci się ten artykuł?

Tak
Nie

Powiązane tematy:

Zainteresują cię również:

Sylwetka skinny fat – jak pozbyć się nadmiaru tkanki tłuszczowej? 

Kobieta

Ćwiczenia w domu – jaki trening w domu wybrać?

Chcesz oszczędzać wodę, ale nie masz pojęcia jak? Sylwia Panek wymienia 5 sposobów na to, żeby zużywać jej mniej

Chcesz oszczędzać wodę, ale nie masz pojęcia jak? Sylwia Panek wymienia 5 sposobów na to, żeby zużywać jej mniej

Kobieta pływa w basenie ogrodowym

10-latek uratował tonącą matkę, która w basenie dostała ataku padaczki. Wideo mrozi krew w żyłach i wzrusza do łez

"Na świecie nie ma już nigdzie deszczówki zdatnej do picia!" - alarmuje Paulina Górska. Powód? Groźne zanieczyszczenia

„Na świecie nie ma już nigdzie deszczówki zdatnej do picia!” – alarmuje Paulina Górska. Powód? Groźne zanieczyszczenia

Bieganie na czczo

Poranny trening na czczo – spalacz tłuszczu czy kiepski pomysł?

Jaka jest optymalna temperatura do pracy? Wyjaśnia lek. Monika Piecuch-Kilarowska

Jaka jest optymalna temperatura do pracy? Wyjaśnia lek. Monika Piecuch-Kilarowska

„Wyglądanie przez okno nie jest metodą badawczą”. O tym, dlaczego powodzie nie wykluczają suszy, mówi dr Sebastian Szklarek

Kobieta

Sylwia Majcher o suszy w Polsce: „Kolejne gminy wprowadzają ograniczenia przy korzystaniu z wody. A my często lejemy ją bezrefleksyjnie”

Ciężar mięśni vs. ciężar tłuszczu. Dlaczego waga nie zawsze jest miarodajna?

Kobieta

5 błędów, które popełniasz przed 10 rano

Kobieta

Kawa się skończyła, a potrzebujesz energetycznego kopa o poranku? Są inne sposoby!

Fat burning – sposób na spalenie tkanki tłuszczowej

Czy 5 minut treningu dziennie wystarczy? Odpowiada Kasia Bigos

Elektrolity – sprawdź, czego jeszcze o nich nie wiesz

kobieta ćwiczy na siłowni

Co spala tłuszcz – ćwiczenia cardio czy trening siłowy?

Trening kardio w domu

Trening cardio – co to jest? Jak wykonywać ćwiczenia cardio w domu?

Spalaj mądrzej i szybciej

Spalanie kalorii – rower, spacer, bieganie. Co jeść?

Kobieta w wodzie

Od kwietnia utonęły w Polsce 162 osoby. Pamiętaj, najczęściej tonie się w ciszy

Ćwiczenia odchudzające – jak ćwiczyć, żeby schudnąć?

Trening sprinterski - popraw swoją szybkość!

Trening sprinterski na siłowni, w plenerze – jak zrobić? Efekty

Trening interwałowy

Trening interwałowy – na czym polegają ćwiczenia interwałowe i jak często je wykonywać?

owsianka

Dieta treningowa – co jeść przed i po treningu?

Trenujesz jak szalona i wciąż nie widzisz efektów? Diabeł tkwi w szczegółach!

×