Przejdź do treści

Jak ćwiczyć, by mieć dobre ciśnienie?

Jak ćwiczyć, by mieć dobre ciśnienie?
Zdjęcie: shutterstock
Podoba Ci
się ten artykuł?
Udostępnij bliskim
Najnowsze
Kobieta w maseczce ochronnej
Francja i Austria zakazują noszenia maseczek materiałowych w miejscach publicznych!
Nastolatka siedzi na rampie
„Jedna placówka na ponad 27 tys. pacjentek”. Martyna Jałoszyńska o dostępie nastolatek do ginekologa
Ludzie na koncercie
Lek. Bartosz Fiałek wzburzony weekendowymi imprezami: ludzie, których ignorancja przekracza „dach świata”
Genogram – do czego służy, jak zrobić, symbole genogramu
Dagmara Seliga
Dagmara Seliga: w Polsce jest coraz więcej coachów, a brakuje przepisów regulujących ten zawód [WIDEO]

W Polsce na nadciśnienie choruje około jedna trzecia dorosłych. Drugie tyle jest zagrożonych jego wystąpieniem. Nie ma rady. Trzeba się ruszać. Z tym że więcej wcale nie musi oznaczać lepiej.

Według statystyk w Polsce jest około 8,5 mln osób z chorobą nadciśnieniową. Ale problem może dotyczyć nawet co drugiego z nas. Wiadomo, ruch jest zalecany w takich przypadkach. Jednak okazuje się, że więcej lub intensywniej nie oznacza wcale lepiej. Lekarze zauważają, że korzystniej na ciśnienie krwi wpływa rozdzielenie np. 30-minutowego energicznego spaceru na trzy 10-minutowe wędrówki. Dr Glenn Gaesser, kierownik Centrum Badań nad Zdrowym Stylem Życia na Uniwersytecie Stanowym w Arizonie, dowiódł, że w ten sposób skuteczniej możemy uniknąć skoków ciśnienia w ciągu dnia, niż jeśli zapewnimy sobie jednorazowy dłuższy wysiłek.

W innym badaniu Gaesser porównał zmiany w codziennym rytmie pracy grupy ochotników z nadciśnieniem. Mieli za zadanie pracować w pierwszym etapie standardowo 8 godzin, głównie w pozycji siedzącej. W kolejnym etapie raz na godzinę zamiast siedzieć stali przez przynajmniej 10 minut. Wyniki były jednoznaczne. W pierwszym przypadku uczestnicy mieli wyższe ciśnienie niż w czasie trwania drugiej części eksperymentu.

Jeszcze lepsze wyniki zauważono, gdy ochotnicy więcej się ruszali w pracy. Korzystali z urządzenia do pedałowania pod biurkiem lub bieżni połączonej z biurkiem, na której wędrowali w tempie 1,5 km na godzinę (przez 10 minut co godzinę).

Co sprawia, że ćwiczenia mają pozytywny wpływ na ciśnienie krwi? Związek, któremu laureat nagrody Nobla z dziedziny medycyny – dr Louis Ignarro – poświęcił wiele lat swojej pracy badawczej. Naukowiec odkrył, że to tlenek azotu powoduje poszerzenie naczyń krwionośnych i pozytywnie wpływa na układ krwionośny. Późniejsze prace wykazały, że wysiłek fizyczny zwiększa produkcję tego związku w organizmie. Dlatego powoduje między innymi obniżenie ciśnienia krwi.

Łącząc te odkrycia, dochodzimy do wniosku, że najlepszą opcją jest nawet krótsza i mniej intensywna, ale częstsza aktywność. W ten sposób organizm stale pobudzany jest do ujarzmienia niepokornego ciśnienia.

 

i
Treści zawarte w serwisie mają wyłącznie charakter informacyjny i nie stanowią porady lekarskiej. Pamiętaj, że w przypadku problemów ze zdrowiem należy bezwzględnie skonsultować się z lekarzem.

Podoba Ci się ten artykuł?

Tak
Nie

Powiązane tematy:

Zainteresują cię również:

Erytropoetyna – co to, badanie, wynik, lek. EPO a doping

„Apeluję do dawców krwi, by w ich sercach pojawił się heroizm. Jeśli zabraknie krwi, ludzie zaczną umierać” – mówi Karol Kukowka, twórca kampanii „Twoje TAK ma ZNACZENIE”

nadciśnienie białego fartucha

Nadciśnienie białego fartucha to sygnał ostrzegawczy. Na czym polega i jak je rozpoznać?

Fotografka Angelika Marciszewska pokazuje w filmie okres widziany jej oczami. „To właśnie tak powinien wyglądać, a nie tak, jak to jest u dziewczyn dotkniętych ubóstwem menstruacyjnym”

Krew, brokat i czekolada. Okres widziany oczami fotografki Angeliki Marciszewskiej

Co się stanie, gdy użyjesz płynu do płukania ust po ćwiczeniach?

Krew w worku

„Nie bądź wampir, podziel się krwią”. Łukasz Durajski organizuje nowy challenge zdrowotny

grafika na temat menstruacji

„Krew miesiączkowa nie jest brudna”. Pani Miesiączka o bzdurach związanych z okresem

Muniek Staszczyk przed studiem "Dzień Dobry TVN"

Muniek Staszczyk o życiu po wylewie: choroba zmienia punkt widzenia i uczy pokory

„Żądam edukacji menstruacyjnej od wczesnych lat szkolnych, a w reklamach podpasek krwi w kolorze krwi, a nie paryskiego błękitu” – mówi Anna Zajdel, aktywistka

Masz ochotę na krwiste ciasteczko w kształcie tamponu czy kubeczka menstruacyjnego? „Zawierają w sobie temat tabu i są bardzo smaczne”

kobieta myjąca zęby

Dbaj o zęby! Higiena jamy ustnej wpływa też na ciśnienie krwi

Jak dożyć stu lat?

Jak dożyć stu lat?

Fakt na dziś: Osoby z grupą krwi 0 żyją dłużej

Fakt na dziś: Osoby z grupą krwi 0 żyją dłużej

Hello My Hero. Jesika Misztal – bije w niej męskie serce, a ciało pokryte jest bliznami

zima

Zatroszcz się o siebie zimą. Podpowiadamy, jak to zrobić

„W oceanach ląduje ok. 50 tysięcy ton plastikowych strzępów po naszych siatkach”. Sylwia Majcher przekonuje, że to najwyższy czas, żeby zrezygnować z foliówek

„W oceanach ląduje 50 tysięcy ton plastikowych strzępów po siatkach”. Sylwia Majcher przekonuje, że czas zrezygnować z foliówek

Syndrom MCS. Alergia na nowoczesność

Kobieta ćwiczy na dworze

Oto ćwiczenia, dzięki którym bieganie będzie przyjemniejsze i bardziej efektywne

Nudesy to nie wstyd

„Sama sobie winna”, bo wysyłała nagie zdjęcia? Sara Tylka: Wciąż żyjemy w kulturze gwałtu. Odpowiedzialność składa się na barki poszkodowanej

Joanna Osyda

Joanna Osyda: sztukę pogrubiania siebie opanowałam do perfekcji

Izabela Pajor

„My, dojrzałe kobiety, zaczynamy budzić się do życia. Nasza siwa rewolucja dopiero nadchodzi!” – mówi Izabela Pajor

Restauracja ONA

Pierwszy raz w historii wegańska restauracja otrzymała gwiazdkę Michelin!

Kobiety z deskami surfingowymi na plaży

Pierwsze biuro turystyczne, które podjęło taką decyzję. Obsłuży tylko zaszczepionych na COVID-19

Joanna Cesarz

Joanna Cesarz: Dlaczego mam się porównywać do Anji Rubik, jeśli nigdy nie będę wyglądać jak ona?

Najpopularniejsze

Choroby mają zapach – wiedziałaś o tym?

Ćwiczenia na biust. 6 sposobów na ujędrnienie i podniesienie piersi

Twój kręgosłup potrzebuje wsparcia? Oto kilka ćwiczeń, które go wzmocnią

Jak pozbyć się oponki z brzucha

4 sposoby na pozbycie się oponki z brzucha. I nie chodzi wcale o robienie brzuszków

10 niezdrowych wieczornych nawyków

Ubrania, które nas trują. Sprawdź, dlaczego mogą być niebezpieczne

Stanie na rękach – krok po kroku

Stanie na rękach – krok po kroku

Zimno jest zdrowe! Nie wierzysz? Oto 5 pożytków z niskich temperatur

kobieta na wydmach

„Odpuszczanie” jest dobre dla ambitnych i konsekwentnych kobiet – podpowiada nam psycholożka Anita Kruszewska

Gdy kobieta staje się przedmiotem, a gwałt wydaje się romantyczny

„365 dni”: gdy kobieta staje się przedmiotem, a gwałt wydaje się romantyczny

Smartfon a dolegliwości / istock

Smartfon a dolegliwości, które może wywołać. To nie tylko bezsenność

poranne wstawanie

7 rzeczy, które ułatwią poranne wstawanie

Fit Matka Wariatka / Facebook

Agresja i fałszywa troska na profilu „Fit Matki Wariatki”. Przyszedł czas na pato-fitness. Hello Zdrowie mówi temu nie!

Ćwiczenia na rozciąganie barków

Rozciąganie stawów barkowych – te ćwiczenia na pewno ci się przydadzą

Jak poprawić krążenie w nogach? Ćwiczenia, które warto wykonywać

Kasia Bigos trenerka

Ćwiczenia na ramiona z hantlami – wypracuj smukłe ramiona