Przejdź do treści

Silne nogi to silny mózg? Sprawdź, co mówią badania

Co nogi mówią o mózgu? Istock.com
Podoba Ci
się ten artykuł?
Udostępnij bliskim
Najnowsze
Matka z córką
Jak wyglądają skutki wychowywania dziewczynek w duchu „grzeczności”? Wyjaśnia Magda Korczyńska
Aranda de Duero
Hiszpańskie miasto obwieszcza, że jest pierwszym, które pokonało pandemię COVID-19
Kobieta wyciera szklankę ścierką
Mama Chemik: bakterie, grzyby i wirusy kolonizują nasze gąbki w zastraszającym tempie, a my często nie jesteśmy tego nawet świadomi
pielęgniarka
Co zobaczysz, gdy wpiszesz słowo ‘pielęgniarka” w wyszukiwarkę grafiki Google? „Szału nie ma. Zaproszenie do burdelu” – kwituje Mateusz Sieradzan
szcześliwa dziewczyna w pandemii
Ludzie szczęśliwi chętniej stosują się do obostrzeń – wynika z analizy zachowań społecznych w pandemii

Silniejsze nogi to sprawniejszy mózg – przekonują naukowcy z Londynu w badaniach na bliźniętach. Odkryli, że sprawność nóg więcej mówi o zdolnościach mózgu niż wiele innych naszych zwyczajów czy cech.

Nogi to sprawniejszy mózg?

Jak to możliwe? Brzmi zaskakująco, ale nie jest to pierwsze badanie tego typu. W zeszłym roku w naukowym piśmie Stroke napisano, że jeśli jesteśmy w stanie długo balansować na jednej nodze, to pozytywnie wpływa na nasz mózg i serce. U osób, które mają trudność z utrzymaniem się w takiej pozycji przez co najmniej 20 sekund, dostrzeżono podwyższone ryzyko uszkodzenia małych naczyń krwionośnych w mózgu oraz osłabione procesy poznawcze.

To może być ważny i wiarygodny test – uważa dr Yasuharu Tabara z Centrum Medycyny Genomowej japońskiego Uniwersytetu Kioto. Dodaje, że osoby z trudnością w ustaniu na jednej nodze powinny być ostrożne, zwłaszcza w zakresie zdrowia mózgu. Jeśli mamy silne nogi, to może oznaczać, że jesteśmy wystarczająco aktywni fizycznie, aby utrzymać sprawność umysłu przez długie lata. Potwierdza to również nowe odkrycie.

fot. Tomasz Przybyszewski

Co mówią wyniki badania?

– Sport powoduje wydzielanie się w organizmie substancji, które poprawiają aktywność mózgu w podeszłym wieku – przekonują w najnowszej pracy eksperci z King’s College London. Przebadali 150 par bliźniaczek w wieku 43-73 lata.

Siłę nóg mierzyli na specjalnie przystosowanych urządzeniach rodem z siłowni, zaś sprawność umysłu przy pomocy komputerowych zadań na pamięć i inne zdolności mózgu. W ogólnym rozrachunku okazało się, że kobiety, które miały sprawniejsze nogi na początku badania, utrzymywały też lepsze zdolności umysłowe, a ich mózgi starzały się wolniej po 10 latach niż u ich bliźniaczych sióstr. Nawet gdy wzięto pod uwagę różne kwestie związane ze stylem życia, to i tak wnioski były takie same.

Oczywiście, na przykład stan zdrowotny serca także był ważny, ale związek nóg z mózgiem okazał się jeszcze silniejszy! Naszym zdaniem to dobry wyznacznik tego, jaki rodzaj aktywności fizycznej może nas uchronić przed demencją na stare lata – uważa dr Claire Steves.

Szukacie dobrego treningu na nogi? Koniecznie zajrzyjcie tutaj: Ćwiczenia na nogi – nie tylko na maszynach.

Zobacz także

Podoba Ci się ten artykuł?

Tak
Nie

Powiązane tematy:

Zainteresują cię również:

Ergometr wioślarski – ćwiczenia, efekty, jaki ergometr kupić?

Kobieta stoi na ulicy

Ty czy twój mózg. Kto podejmie decyzje o tym, co dziś obejrzysz na Netfliksie?

Hello My Hero. Jesika Misztal – bije w niej męskie serce, a ciało pokryte jest bliznami

Z każdym rokiem starsi. Jak pokonać lęk przed upływem czasu?

Skóra mężczyzn starzeje się wolniej niż u kobiet. Jak jeszcze będziesz się różnić od swojego faceta za 30 lat?

Anna Golan, psycholog i seksuolog kliniczny

„Słowa uwodzą i to bardzo skutecznie. Zwracajcie uwagę, jak mówicie do swoich partnerów seksualnych” – Anna Golan o sapioseksualizmie

Zapominasz? To znak, że z twoim mózgiem wszystko jest w porządku

Kobieta siedzi przy biurku

Trening mózgu – ćwiczenia. Jak efektywnie ćwiczyć umysł?

choroba Alzheimera

Dwa lata, by rozpoznać Alzheimera. Polska na szarym końcu Europy

Przysiady bułgarskie – ćwiczenie na zgrabne uda i pośladki/Pexels

Przysiady bułgarskie – ćwiczenie na zgrabne uda i pośladki

Zrelaksowana dziewczyna

ASMR – orgazm dla mózgu. Jak to działa i na co może pomóc?

Książka na stres. Czytaj dla zdrowia!

Ciągły stres niszczy ci życie. Sprawdź, jak go okiełznać!

Kobiecy mózg – jaki jest naprawdę?

6 skutecznych sposobów na sprawny umysł i poprawę pamięci

nadciśnienie białego fartucha

Nadciśnienie białego fartucha to sygnał ostrzegawczy. Na czym polega i jak je rozpoznać?

Madonna

61-letnia Madonna zapozowała topless. „Jesteś za stara na takie zdjęcia”

Ćwiczenia na mięśnie nóg z obciążeniem – skuteczny trening w domu

Mózg na różowym tle

Mózg po ciąży – czy się kurczy? Badania, zmiany

Kobieta ćwiczy z kettlebell

Kettlebell – ćwiczenia na nogi i pośladki z odważnikami

Wiesz, co lubi twój mózg? Dowiedz się, co mu służy a co szkodzi

Wiesz, co lubi twój mózg? Dowiedz się, co mu służy a co szkodzi

Fikcja na emocje? Aktywuj się w domu z książką w ręce

Fikcja na emocje? Aktywuj się w domu z książką w ręce

Kobieta robi przysiady z wyskokiem na schodach

Ćwiczenia wszech czasów – przysiad z wyskokiem

lustrzane neurony

Lustrzany mózg, czyli zachowania zaraźliwe

Najpopularniejsze

Oto 7 ćwiczeń, za które twój kręgosłup ci podziękuje. Wystarczy niewiele, by poczuć znaczną różnicę

Ćwiczenia na biust. 6 sposobów na ujędrnienie i podniesienie piersi

Twój kręgosłup potrzebuje wsparcia? Oto kilka ćwiczeń, które go wzmocnią

Choroby mają zapach – wiedziałaś o tym?

Stanie na rękach – krok po kroku

Stanie na rękach – krok po kroku

Jak pozbyć się oponki z brzucha

4 sposoby na pozbycie się oponki z brzucha. I nie chodzi wcale o robienie brzuszków

Ćwiczenia na rozciąganie barków

Rozciąganie stawów barkowych – te ćwiczenia na pewno ci się przydadzą

Dlaczego związki, które miały trwać całe życie, tak często się rozpadają?

Joga hormonalna – sposób na równowagę

Fit Matka Wariatka / Facebook

Agresja i fałszywa troska na profilu „Fit Matki Wariatki”. Przyszedł czas na pato-fitness. Hello Zdrowie mówi temu nie!

kobieta na wydmach

„Odpuszczanie” jest dobre dla ambitnych i konsekwentnych kobiet – podpowiada nam psycholożka Anita Kruszewska

Kasia Bigos trenerka

Ćwiczenia na ramiona z hantlami – wypracuj smukłe ramiona

Smartfon a dolegliwości / istock

Smartfon a dolegliwości, które może wywołać. To nie tylko bezsenność

8 rzeczy, za które pokochają cię twoje stawy. Nie tylko wysiłek fizyczny!

Anja Rubik: nastolatki uczą się, że macica nie jest śmietnikiem na sprężynki

Stres. Jak sobie z nim radzić? Oto 14 pomysłów, jak poradzić sobie ze stresem