„Autyzm – wystarczy zrozumieć”. Ucz się tolerancji w najnowszej kampanii mówiącej o spektrum autyzmu

„Autyzm. Wystarczy zrozumieć” – to tegoroczne hasło kampanii 'Polska na niebiesko” mającej na celu w kreatywny sposób szerzenie świadomości na temat autyzmu. Akcja została stworzona z okazji Światowego Dnia Świadomości Autyzmu, który obchodzony jest 2 kwietnia. Choć autyzm jest diagnozowany w Polsce 1 na 100 dzieci, to wciąż spotyka się z niezrozumieniem.
Dziecko które krzyczy na dźwięk kasy. Kolega z pracy, który nigdy nie odpowiada uśmiechem. Kuzynka, która zawsze woli siedzieć sama i denerwują ją źle ułożone buty. Każdy z nich jest oceniany, odsuwany, stygmatyzowany. Autyzm jest wśród nas. Wystarczy go poznać. Wystarczy zrozumieć, aby zmienić świat osób z autyzmem na lepszy. Po prostu – takie przesłanie można znaleźć na stronie „Polska na niebiesko”, która, jak co roku, ruszyła z kampanią „Autyzm. Wystarczy zrozumieć”, stworzoną przez fundację JiM.
Akcja została uruchomiona z okazji Światowego Dnia Świadomości Autyzmu, który obchodzony jest 2 kwietnia. Jej celem jest zwiększenie świadomości na temat autyzmu wśród społeczeństwa.
Dzieci ze spektrum autyzmu nie tylko muszą mierzyć się z samym sobą, ale także z niezrozumieniem ludzi. „On jest dziwny”, „nienormalnie macha rękoma”, „głupek” – z takimi komentarzami rówieśników na swój temat spotykają się dzieci z autyzmem. Z dorosłymi niestety nie jest lepiej. Według raportu fundacji JiM, odpowiedzialnej za kampanię, 60 proc. rodziców dzieci z autyzmem zadeklarowało, że spotyka się z krytycznymi spojrzeniami, 46 proc. z negatywnymi komentarzami a 12 proc. z agresją. Wynika to przede wszystkim z niskiego poziomu wiedzy na temat autyzmu.

Print Screen polskananiebiesko.pl
Dzięki kampanii każdy może poczuć, co czuje i myśli osoba ze spektrum autyzmu. Wystarczy wziąć udział w konkursie „Podaj dalej”, wygenerować zaszyfrowane hasło i udostępnić je na swoich kanałach w social mediach, nominując kolejną osobę do rozszyfrowania pozostałych haseł. Za każdym z haseł kryje się historia osoby z autyzmem, która pozwala na lepsze zrozumienie uczuć i problemów osób autystycznych.

Print Screen polskananiebiesko.pl
W akcję zaangażowało się już wiele firm i znanych osób. M.in. Monika Pryśko (tekstualna.pl), Joanna Pachla (wyrwanezkontekstu.pl), Michalina Grzesiak (krystynoniedenerwujmatki.pl), Rafał Gębura (7 metrów pod ziemią), Łukasz Jakóbiak (20m2 Łukasza). Akcję wspierają także Rzecznik Praw Obywatelskich oraz PGE Narodowy.
Podoba Ci się ten artykuł?
Polecamy

„Klasyczny narcyzm”, „Od razu widać, że ma borderline”. W sieci wysyp domorosłych diagnostów. Psycholożka tłumaczy, skąd w nas ta potrzeba

Tu lekarz mężczyzna nie może zbadać pacjentki. Nawet gdyby chciał, jej mąż na to nie pozwoli. Nieleczone kobiety umierają

Dominika Drop: „Moje dildo nie muszą być schowane na dnie szuflady, ale mogą stać na półce w salonie, być ozdobą i rodzić dyskusje”

Renée Zellweger: „Nie byłam zdrowa. Nie dbałam o siebie. Byłam ostatnią rzeczą na mojej liście priorytetów”
się ten artykuł?