Przejdź do treści

Czujesz pustkę i masz wrażenie, że czegoś ci brakuje? Przestań szukać na siłę

Czujesz pustkę i masz wrażenie, że czegoś Ci brakuje? Przestań szukać na siłę Istock.com
Podoba Ci
się ten artykuł?
Udostępnij bliskim
Nie planuj wszystkiego. „Patrzymy często tam, gdzie chcemy się znaleźć, i przez to zdarza nam się przeoczyć to, co dzieje się tu i teraz”
16-latkowie z Polski jako pierwsi na świecie znaleźli sposób na utylizacje plastiku
Nieustanny stres sprawia, że czujesz się emocjonalnie wypruta? Sprawdź, jak sobie pomóc
Propozycje ćwiczeń na lepszą mobilność
„Bogami nie jesteśmy. Tak samo jak nasi pacjenci miewamy lepsze i gorsze dni”. Powstał film o życiu lekarzy

Pasja dodaje motywacji i energii w codziennym życiu. Sprawia, że rzeczy trudne stają się łatwiejsze. Niestety nie każdy potrafi ją w sobie odkryć. Tylko czy „odkryć” to właściwe określenie? Według ostatnich badań – nie. Bo pasję należy nie tyle odnajdywać w sobie, ile ją aktywnie tworzyć.

Steve Jobs, jeden z najczęściej cytowanych „guru” biznesu, powiedział, że ludzie z pasją potrafią zmieniać świat na lepsze. Zakładając, że się nie mylił – to pewnie całkiem niezły powód do bycia człowiekiem z pasją. Tylko jak nim zostać? W myśl popularnej formułki pasję należy „odnaleźć” lub „odkryć”. Tak, jakby była czymś, co nosimy w sobie, tylko nie wiemy, w której części naszej duszy się ulokowało.

W takim przeświadczeniu jest zapewne ziarno prawdy, bo łatwiej zainteresować się czymś, co jest bliskie naszej wrażliwości i naszemu doświadczeniu. Badania pokazują jednak, że pasję łatwiej jest „odnaleźć” ludziom, którzy nie szukają jej w sobie, ale ją aktywnie rozwijają – wkładając w to zaangażowanie i pracę, zamiast poprzestawać na biernym zainteresowaniu.

Bez pracy nie ma kołaczy

Do powyższych ustaleń doszli naukowcy z Uniwersytetu Stanforda oraz Yale-NUS College w Singapurze. Przeprowadzili oni pięć testów, które miały na celu ustalić, czy nasze zainteresowania są stałe, zakorzenione w naszej osobowości, czy raczej zmienne i mogą być swobodnie rozwijane – i jak oba poglądy wpływają na kształtowanie pasji. Okazało się, że wiele zależy od samego przeświadczenia na ten temat.

Naukowcy zrekrutowali do badania studentów, których podzielili na dwie grupy według kryterium zainteresowań. W jednej znalazły się osoby o profilu technicznym, w drugiej – o humanistycznym. Badanych poproszono o przeczytanie dwóch artykułów z różnych dziedzin, a następnie za pomocą testów zmierzono poziom ich zainteresowania tematem lektury.

Wbrew wstępnym przypuszczeniom naukowców, studenci, którzy sądzili, że pasje raczej wypływają z naszego wnętrza, niż są aktywnie kształtowane, wykazali mniejsze zainteresowanie tekstami spoza ich dziedziny. Ci, którzy byli zwolennikami „dynamicznego” poglądu na temat rozwijania pasji, byli bardziej skłonni wyjść poza obszar swoich zainteresowań i zaciekawić się nową tematyką.

Zdaniem autorów badania, te ustalenia mają dość poważne implikacje: m.in. w odniesieniu do dydaktyki, edukacji czy relacji na rynku pracy.

– Musimy bardziej uważać na to, co mówimy ludziom na temat zainteresowań i pasji – twierdzi Paul O’Keefe, psycholog z Yale-NUS. – Rodzice, nauczyciele i pracodawcy mogą wywierać bardziej korzystny wpływ na swoich podopiecznych lub podwładnych, jeśli zasugerują im, że zainteresowania i pasje należy kreować, a nie po prostu ich szukać. W przeciwnym razie ludzie mogą sądzić, że pasje czekają na odkrycie i nie wymagają od nas aktywnego wysiłku – przestrzega naukowiec.

Pasja jak miłość

Na pierwszy rzut oka może się wydawać, że to niuans, jednak różnica między zaprezentowanymi podejściami jest daleka od banalnej. Świetnie ilustruje to analogia do miłości, którą naukowcy zaproponowali we wstępie do opisu badania. Wiele osób wierzy, że szczęśliwa miłość może zaistnieć wtedy, gdy spotkamy „tego jedynego” partnera.

W efekcie, gdy w związku pojawiają się spięcia, może zrodzić się przeświadczenie, że osoba, z którą jesteśmy, nie jest właściwym wybrankiem. Inaczej jest w przypadku przeświadczenia, że miłość to proces, w który należy się aktywnie zaangażować. Z takim podejściem o wiele łatwiej jest przezwyciężać życiowe trudności, które spotykamy na swej drodze. Podobnie jest z zainteresowaniami.

Błędne – lub zbyt wyidealizowane – podejście do miłości wydaje się być bardziej brzemienne w skutki niż błędne podejście do pasji. Ale to nie do końca prawda. Sposób, w jaki krzewimy w sobie zainteresowania, wpływa na jakość naszego życia, satysfakcję z pracy i relacji osobistych, a także ogólną kondycję emocjonalną. Zdaniem naukowców przekonanie o „wewnętrznym” pochodzeniu zainteresowań ma co najmniej dwa istotne następstwa.

Po pierwsze, sugeruje, że każdy człowiek może mieć ograniczoną liczbę pasji: gdy odkryjemy te, które są nam najbliższe, nie ma już sensu próbować szczęścia w nowych dziedzinach, bo i tak jesteśmy skazani na porażkę (a przynajmniej znużenie). Po drugie, jeśli pasje są nam dane, a nie wypracowane, ich odkrycie powinno zapewnić nam inspirację i motywację do działania wolnego od większych trudności.

Wszystko jest (potencjalnie) interesujące

Te ukryte założenia z jednej strony ubarwiają rzeczywistość, z drugiej – narażają nas na słabość w obliczu problemów. Zupełnie inne efekty przynosi przeświadczenie o tym, że „odkrywanie” pasji to tak naprawdę praca nastawiona na rozwój.

Zakłada ono, że przy odpowiednim poziomie zaangażowania możemy wdrożyć się w nową dziedzinę i osiągnąć w niej biegłość, a liczba „dostępnych” zainteresowań jest potencjalnie nieograniczona. W „dynamicznym” podejściu do rozwijania pasji wysiłek towarzyszy nam więc od początku – dzięki temu łatwiej jest pokonywać przeszkody i nie tracić motywacji w sytuacji w zetknięciu z trudnościami.

To zresztą podejście, które wydaje się pożyteczne w większości obszarów życia. Bo w życiu nic nie przychodzi łatwo. Może z wyjątkiem rzeczy, które łatwo odchodzą.

Zobacz także

Podoba Ci się ten artykuł?

Tak
Nie

Powiązane tematy:

Zainteresują cię również:

Czy można być szczęśliwym dorosłym bez szczęśliwego dzieciństwa? „Wiedza to za mało, potrzebny jest wgląd emocjonalny”

Wizyta w kinie może poprawić nasz stan psychiczny i fizyczny – rozmowa z socjologiem dr Tomaszem Sobierajskim

Nie oceniaj wszystkiego. „Na przykładzie pogody zauważyć można, że często oceniamy to, na co nie mamy żadnego wpływu”

8 sposobów, by czuć się lepiej psychicznie każdego dnia

Zendaya

Zendaya wyznała, że social media wyzwalają u niej stany lękowe. „Staję się niespokojna, za dużo myślę i analizuję”

Olszanka/East News, Warszawa

„Kiedy zdejmujesz maskę, ludzie wokół też powoli się odsłaniają”. Jakub Ćwiek o załamaniu nerwowym, e-detoksie i maczoizmie

dr Antonina Doroszewska (1)

„Ludzie boją się 'psychotropów, nie chcą, żeby ktoś ich 'nafaszerował’ lekami”. Jak mówić o chorobach psychicznych? Podpowiada dr n. społ. Antonina Doroszewska

Francis Haugen ujawnia szokujące fakty o działaniach Facebooka

Była pracownica Facebooka: algorytmy promują treści szerzące nienawiść i szkodzące zdrowiu psychicznemu najmłodszych

Dr Julia E. Wahl

Julia E. Wahl: Skutki bycia empatycznym nie zawsze wyjdą nam na dobre. Empatią da się manipulować

Zerwij z „czy zasługuję?” i ciesz się życiem. Jesteś tego warta!

Kobieta

„Przestańmy mówić 'jesteś chory/a psychicznie’, bo ktoś zrobił coś, co nam się nie podoba” – apeluje edukatorka antydyskryminacyjna Anna Wiatrowska

Daria Abramowicz, psycholożka sportu

„Niepowodzenie w sporcie czy w pracy to nie jest informacja o nas – że jesteśmy słabi, gorsi, mniej wartościowi” – tłumaczy Daria Abramowicz, psycholożka sportu

1 na 3 osoby twierdzi, że powrót do biura negatywnie wpłynął na jej zdrowie psychiczne

1 na 3 osoby twierdzi, że powrót do biura negatywnie wpłynął na jej zdrowie psychiczne

Simone Biles rezygnuje z igrzysk w trosce o swoje zdrowie psychiczne

Simone Biles postawiła na pierwszym miejscu zdrowie psychiczne. Sponsorzy olimpijscy i fani popierają jej decyzję

Wentworth Miller

Wentworth Miller, gwiazdor „Skazanego na śmierć”, wyznał, że ma autyzm. „Ma to kluczowe znaczenie dla tego, kim jestem”

Ewa Woydyłło-Osiatynska

„Cnotami niewieścimi jest piekło wybrukowane. Ja jednak o Polki się nie martwię” – mówi Ewa Woydyłło-Osiatyńska

Czy da się być cały czas w dobrej formie?

Stres mniejszościowy powoduje, że osoby LGBTQ+ się izolują, ukrywają swoją orientację seksualną lub tożsamość płciową – pisze psycholożka Anna Cyklińska

Barbara Pasek: Nie jestem odbiorcą dnia, tylko jego twórcą

Nie wypada? A właśnie że wypada!

Kobieta trzyma psa na rękach

Stres. Jak sobie z nim radzić? Oto 14 pomysłów, jak poradzić sobie ze stresem

Przemek Kleniewski

Przemek Kleniewski: Odpowiadają wprost, że nie widzą już sensu istnienia, że nic ich nie cieszy, porzucili dawne pasje

kobieta w maseczce w czasie pandemii

„Gdy mamy społeczeństwo o tak wyraźnie zaznaczających się nierównościach, naturalne jest to, że ludzie zaczynają się wkurzać” – twierdzi dr Mikołaj Ratajczak

Percy Cerutty/fot. James Brian De Largie McArdle/Wikimedia Commons

Percy Cerutty – pionier CrossFitu

Najpopularniejsze

Choroby mają zapach – wiedziałaś o tym?

Ćwiczenia na biust. 6 sposobów na ujędrnienie i podniesienie piersi

Smartfon a dolegliwości / istock

Smartfon a dolegliwości, które może wywołać. To nie tylko bezsenność

Kobieta mindfulness

Mindfulness dla początkujących. Kasia Bem zdradza 5 prostych zasad uważności

Jak oddychać? Proste ćwiczenie czyni cuda

Jak oddychać? Kasia Bem przedstawia proste ćwiczenie, które czyni cuda

Twój kręgosłup potrzebuje wsparcia? Oto kilka ćwiczeń, które go wzmocnią

Ćwiczenia na rozciąganie barków

Rozciąganie stawów barkowych – te ćwiczenia na pewno ci się przydadzą

4 sposoby na pozbycie się oponki z brzucha. I nie chodzi wcale o robienie brzuszków

kobieta na wydmach

„Odpuszczanie” jest dobre dla ambitnych i konsekwentnych kobiet – podpowiada nam psycholożka Anita Kruszewska

Kobieta popijająca winko

„Alkoholiczka, która pije wino albo piwo, twierdzi, że nie ma problemu”. Kobiecy alkoholizm

smutna kobieta pakująca prezenty świąteczne

Nie lubisz świąt? Nie martw się, to… normalne

Odczuwasz lęk i niepokój, choć nic złego się nie dzieje? Sprawdź, co może ci dolegać

Dzień się dopiero rozpoczął, a ciebie już ktoś wyprowadził z równowagi? Poznaj 5 kroków, które pozwolą zapanować nad emocjami

Inteligencja jako źródło cierpień

Inteligencja jako źródło cierpień. Wysokie IQ nie ułatwia życia

7 najgorszych typów butów dla twoich stóp. Jakie obuwie może być niebezpieczne?

8 rzeczy, których organizm kobiety nie wybacza po 30-tce