Przejdź do treści

Motywacja – nie wzbudzisz jej żadnym trickiem ani sztuczką. Sprawdź, jak się skutecznie zmotywować

Motywacja – decydujesz i działasz Joshua Rawson Harris/Unsplash
Podoba Ci
się ten artykuł?
Udostępnij bliskim
Najnowsze
Joanna Jaworska
3 najważniejsze zasady treningu dla osób z insulinoopornością. Wyjaśnia Joanna Jaworska [WIDEO]
Kobieta z deską jedzenia
Lek. Magdalena Jutrzenka: Trudno myśleć o zdrowym odżywianiu, kiedy czyjś budżet wynosi 200, 300 czy nawet 1000 złotych miesięcznie
Dlaczego poniedziałki są takie ciężkie? Wyjaśnia psycholożka dr Milena Marczak
Dlaczego poniedziałki są takie ciężkie? Wyjaśnia psycholożka dr Milena Marczak
Czym jest slut-shaming? Przedstawiamy fragment książki „Dziwki, zdziry, szmaty. Opowieści o slutshamingu”
Kardio vs. interwały, czyli zdrowe i zdrowsze

Kiedy myślimy o motywacji, myślimy głównie jej braku. O tym, czego nie chce nam się robić. O pracy, o codziennych domowych obowiązkach, o zmianie diety. Motywacja kojarzy nam się z jakąś sztuczką, magicznym trikiem, który ma nas w sekundę zmusić wreszcie do roboty. Więc próbujemy się „motywować” – pieniędzmi, prośbami, groźbami.

 

Motywacja nie lubi nagród

Niestety, na dłuższą metę żadna zewnętrzna nagroda czy kara nie są w stanie wzbudzić w nas chęci do pracy. Owszem, może i zrobimy to, co do nas należy, ale tylko po to, by zdobyć te obiecane pieniądze czy uniknąć nieprzyjemnych konsekwencji. Samo zadanie będzie sprawą drugorzędną i jeśli będzie okazja, by się nie namęczyć, a i tak uzyskać zapłatę – zapewne z niej skorzystamy.

Dodatkowo nagrody mogą mieć też fatalne skutki dla robienia rzeczy, które wcześniej były dla nas źródłem satysfakcji. Badania nad przedszkolakami pokazały, że jeśli obiecano im cukierki w zamian za narysowanie ładnego obrazka, cukierki przesłoniły całą radość z rysowania. Dzieci później nie miały już ochoty rysować dla przyjemności – straciły wcześniejszą pasję.

Zewnętrzne nagrody odwracają uwagę od tego, co faktycznie mamy zrobić, i przez to blokują kreatywność, zmniejszają naszą skuteczność i zachęcają do dróg na skróty. Jeśli chcemy coś zrobić, żeby mieć to już z głowy – sprawdzą się jak najbardziej. Ale nie wtedy, gdy zależy nam, by to, co zaplanowaliśmy, było wykonane jak najlepiej.

Motywacja to wolność wyboru

Skoro nie można liczyć na nagrody, skąd więc czerpać siłę do działania? Wbrew pozorom każdy z nas jest na co dzień człowiekiem zmotywowanym. Poza tymi kilkoma sprawami, do których nie potrafimy się zabrać, codziennie wykonujemy mnóstwo innych zadań, bez stosowania wyrafinowanych zabiegów i motywacyjnych sztuczek. Ubieramy się, przygotowujemy posiłki, czytamy gazetę, robimy zakupy, dzwonimy do przyjaciół, sprawdzamy pocztę, myjemy zęby.

Motywacja to nic innego jak świadome podjęcie jakiejś czynności. Dlatego najważniejszym krokiem, by zachęcać siebie do zrobienia czegoś, jest podjęcie decyzji: ZROBIĘ TO! Ważne, by decyzja ta była niezależna i uwolniona od zewnętrznych wpływów. To może wydawać się trudne – gdzie własna decyzja, jeśli musimy np. wykonywać polecenia szefa? Jednak nawet jeśli dostajemy polecenia wykonania pewnych zadań od innych osób – ostateczna decyzja „zrobię to” lub „nie zrobię tego” zależy tylko od nas. Ostateczna wolność wyboru zawsze pozostaje po naszej stronie. Korzystanie z tej wolności jest kluczowe dla naszej motywacji.

Co zatem robić, gdy czeka nas mnóstwo zadań, a sił zdecydowanie brakuje? Zapomnij o przekupstwie, prośbach i groźbach. Przeprowadź szczery i poważny dialog ze sobą – jeśli sam siebie nie przekonasz, że chcesz coś zrobić, nikt ani nic nie zrobi tego za ciebie. To może zabrzmieć utopijnie, ale, o ile to możliwe, zawsze warto dbać o stworzenie sobie warunków maksymalnej swobody i niezależności działania. Motywacja nie lubi ani nagród, ani kar. Lubi mieć pole manewru.

Zainteresowanych tematem motywacji odsyłam do książki Daniela Pinka „Drive. Kompletnie nowe spojrzenie na motywację”

 


Katarzyna Juszczak – psycholożka, trenerka i kognitywistka, od roku prowadzi Pracownię Rozwoju Osobistego Bo tak! Organizuje rozmaite warsztaty na terenie Wielkopolski (i nie tylko!). Poza tym piecze ciasta, pisze bloga, a kiedy tylko pogoda dopisuje, wskakuje na rower i pędzi w nieznane.

Zobacz także

Podoba Ci się ten artykuł?

Tak
Nie

Powiązane tematy:

Zainteresują cię również:

Kobieta siedzi na pomoście

Warsztaty milczenia. Kasia Bem tłumaczy, jak działa potęga ciszy

Rozmawiasz? Nie przerywaj, nie kończ czyjejś myśli i nie mów za innych

Dorota Proba: Często tworzymy sobie nieprawdziwy obraz tego, kim jesteśmy, kim jest nasz partner i jaką parą jesteśmy. Te pytania potrafią nas wybić z ugruntowanego przekonania

Racjonalna ignorancja – czym jest? Kto to jest ignorant?

Oto zdania, które skutecznie demotywują. Kiedy padają, z dyskusji robi się klasyczna „pyskusja”

Dziewczyna przed komputerem

Myślami ciągle w pracy? O tym jak nie popaść w uzależnienie, porozmawialiśmy z psychologiem Pawłem Dukaczewskim

Heroizm – definicja, psychologia. Co to jest?

Krytyk w tobie. Pozornie chce dla ciebie jak najlepiej, ale wcale nie jest twoim sprzymierzeńcem

Kobieta

Jak zmienić sposób, w jaki patrzymy na życie? Kasia Bem podaje klucz do szczęścia

Kobieta patrzy w górę

Zwalcz negatywne przekonania! Wyjdzie ci to na zdrowie!

Kobieta w białej koszuli przegląda się w lustrze. Ręce trzyma na górze, poprawia sobie coś we włosach

Co czujesz, kiedy widzisz siebie nagą w lustrze?

Wiosna jest cudowna i męcząca

Wiosna jest cudowna i męcząca. Sprawdź, co zrobić, by wiosenny paradoks nie stał się powodem frustracji

Kobieta z aparatem

Drobiazgi uszczęśliwiają. Mają większy wpływ na jakość życia, niż nam się wydaje

Sukces wpędza cię w zakłopotanie? Nie umiesz się nim chwalić? Skorzystaj z rad psychologa

Kobieta

Kiedy czekamy na miłość, awans i lepszą wersję nas samych, wiele tracimy. Kasia Bem radzi, jak żyć tu i teraz

Kobieta trenuje jogę

„Odpuść sobie”. Ale jak to zrobić? Kasia Bem zapewnia, że joga może w tym pomóc

Kobieta śmieje się

Kilka prostych rad, które sprawią, że moc pozostanie z wami przez cały dzień

„Gdybym bardziej w siebie wierzyła to…”. Jak wytrenować pewność siebie?

Kobieta za szybą

Ktoś cię skrzywdził i nie potrafisz o tym zapomnieć? Zamiast pielęgnować urazę, wybacz. Dla siebie!

5 mitów na temat pozytywnego myślenia

Dlaczego związki, które miały trwać całe życie, tak często się rozpadają?

Piramida potrzeb Maslowa – hierarchia ludzkich potrzeb

Kobieta stoi na ulicy

Ty czy twój mózg. Kto podejmie decyzje o tym, co dziś obejrzysz na Netfliksie?

Kobieta i mężczyzna leżą w łózku. Widać jedynie ich stopy

Konstruktywna awantura to nie oksymoron, czyli dlaczego czasem warto się porządnie pokłócić z partnerem

Najpopularniejsze

Ćwiczenia na biust. 6 sposobów na ujędrnienie i podniesienie piersi

Choroby mają zapach – wiedziałaś o tym?

Twój kręgosłup potrzebuje wsparcia? Oto kilka ćwiczeń, które go wzmocnią

Kobieta mindfulness

Mindfulness dla początkujących. Kasia Bem zdradza 5 prostych zasad uważności

4 sposoby na pozbycie się oponki z brzucha. I nie chodzi wcale o robienie brzuszków

Stanie na rękach – krok po kroku

Stanie na rękach – krok po kroku

Ćwiczenia na rozciąganie barków

Rozciąganie stawów barkowych – te ćwiczenia na pewno ci się przydadzą

Oto 7 ćwiczeń, za które twój kręgosłup ci podziękuje. Wystarczy niewiele, by poczuć znaczną różnicę

Dzień się dopiero rozpoczął, a ciebie już ktoś wyprowadził z równowagi? Poznaj 5 kroków, które pozwolą zapanować nad emocjami

Leki plus alkohol to zawsze niebezpieczne związki? Sprawdź, które lekarstwa nie lubią się z wyskokowymi trunkami

Fit Matka Wariatka / Facebook

Agresja i fałszywa troska na profilu „Fit Matki Wariatki”. Przyszedł czas na pato-fitness. Hello Zdrowie mówi temu nie!

kobieta na wydmach

„Odpuszczanie” jest dobre dla ambitnych i konsekwentnych kobiet – podpowiada nam psycholożka Anita Kruszewska

Kobieta popijająca winko

„Alkoholiczka, która pije wino albo piwo, twierdzi, że nie ma problemu”. Kobiecy alkoholizm

Anja Rubik: nastolatki uczą się, że macica nie jest śmietnikiem na sprężynki

brzuszki na piłce

Sposób na bolące lędźwie. Jak sobie ulżyć?

Stres. Jak sobie z nim radzić? Oto 14 pomysłów, jak poradzić sobie ze stresem