Przejdź do treści

Medytacja jest dla ludzi! Jak zacząć? Wyjaśniamy rodzaje i techniki

Medytacja jest dla ludzi! Jak zacząć? Wyjaśniamy rodzaje i techniki Pexels.com
Podoba Ci
się ten artykuł?
Udostępnij bliskim
Najnowsze
Rebecca Meyers rezygnuje z igrzysk w Tokio. "Tego już wystarczy"
Mistrzyni paraolimpijska rezygnuje z igrzysk. „Dlaczego w 2021 r., jako niepełnosprawna osoba, muszę walczyć o swoje prawa?”
Kobieta
„Biustonosz jest fałszywą potrzebą”. Ekspert wyjaśnia, dlaczego nienoszenie stanika jest zdrowsze dla piersi
Transpłciowa zawodniczka pierwszy raz powalczy o medal na igrzyskach olimpijskich. "Sport jest dla każdej osoby"
Transpłciowa zawodniczka pierwszy raz powalczy o medal na igrzyskach olimpijskich. „Sport jest dla każdej osoby”
Tommy Dorfman
Tommy Dorfman z „13 powodów” dokonuje coming outu: Jestem transpłciową kobietą. Posługuję się zaimkami: ona/jej
Dyskont wycofuje koszulki z Anoreksiem
Sieć sklepów przeprasza za kontrowersyjne koszulki z Anoreksiem. I wycofuje je ze sprzedaży!

Czasy, gdy medytacja kojarzona była z podejrzaną praktyką dla ekscentryków, szczęśliwie mijają. Medytują gwiazdy, biznesmeni, panie domu i nastolatki, a psycholodzy zaczynają wykorzystywać medytację na równi z innymi narzędziami terapii służącymi poprawie jakości życia i zdrowia.

Jon Kabat-Zinn, dzięki któremu medytacja wkroczyła do świata zachodniej medycyny jako korzystnie wpływająca na redukcję stresu, stanów lękowych i depresji, przekonuje:

„Medytacja nie jest czymś dziwacznym i tajemniczym, jak się często sądzi. Aby medytować, nie musisz stać się jakimś zombie, rośliną, egocentrycznym narcyzem, obserwatorem własnego pępka, czcicielem, entuzjastą, mistykiem albo filozofem Wschodu. Medytacja polega po prostu na tym, by być sobą i wiedzieć co nieco o tym, kim się jest”.

Medytacja – jak to działa?

Medytacja sprowadza się w istocie do tego, by zobaczyć swój umysł i uświadomić sobie, jak pracuje. Przyjrzeć się wzorcom i nawykom myślowym, rozpoznać schematy emocjonalne, zastąpić impulsywne reagowanie adekwatnym działaniem, nauczyć się być w chwili obecnej w rozluźnieniu i z pełną świadomością. Nikt nie mówi, że to jest łatwe.

Można by powiedzieć, że nasz umysł ma permanentne ADHD. Znawcy tematu porównują go do pijanej małpy, którą ukąsił skorpion, lub do dzikiego, nieujarzmionego rumaka – tak bardzo jest niespokojny i nieprzewidywalny.

Medytacja – opanuj swój umysł

Całkowite opanowanie umysłu jest praktycznie niemożliwe. To tak, jakby chcieć, aby ocean zamienił się w nieporuszoną taflę wody. Słynny jest plakat przedstawiający jogina na desce surfingowej z wdziękiem ślizgającego się po falach. Podpis pod zdjęciem głosi: „Skoro nie możesz zatrzymać fal, naucz się surfować”. Dokładnie o to chodzi w medytacji – nieustannej aktywności umysłu nie można zatrzymać, ale można nauczyć się ją rozpoznawać i panować nad nią.

Owszem, osoby, które regularnie medytują, doświadczają chwil pustego umysłu, stanu pełni i błogości, momentu, w którym wszystko staje się jednym, ocean myśli jednak nieruchomieje i doświadcza się pełnego zrozumienia swojej natury i natury rzeczy. Nie jest to jednak celem medytacji i nieporozumieniem byłoby wymuszać takie doświadczenia czy medytować tylko dla chęci ich powtórzenia.

Codzienna medytacja służy do rozpoznania tego, w jakiej kondycji jest nasz umysł, ciało i emocje. Uczymy się rozpoznawać i rozumieć prawo zmienności wszystkich rzeczy i zjawisk. Przestajemy trzymać się na siłę tego, co przyjemne, i unikać tego, co nieprzyjemne, gdyż zaczynamy rozumieć, że jedyną stałą jest zmiana i oba doświadczenia to tylko dwie strony tej samej monety. Taka wytrenowana świadomość medytacyjna bardzo ułatwia życie.

Medytacja – kilka faktów z badań

Naukowcy są zgodni co do tego, że medytacja ma pozytywny wpływ na funkcjonowanie i strukturę mózgu oraz jakość działania układów życiowych. Poznanie tych mechanizmów ma wielkie znaczenie dla lepszego wykorzystania medytacji w leczeniu i terapii różnego rodzaju schorzeń, a także posługiwania się nimi w życiu codziennym. Oto kilka faktów z badań przeprowadzonych ostatnio na świecie:

  1. Medytacja zwiększa aktywność lewej półkuli mózgu odpowiedzialnej za pozytywne emocje i doświadczenia emocjonalne, co przekłada się na wyższy poziom satysfakcji z życia, polepszenie samopoczucia i zmniejszenie napięcia (badanie przeprowadzone przez znanego amerykańskiego naukowca Richarda Davidsona).
  2. Medytacja zwiększa odporność organizmu. Grupę osób poddanych treningowi medytacyjnemu uczestniczących w programie badawczym zaszczepiono na grypę. Szczepionkę podano również osobom niemedytującym. Okazało się, że najwyższe stężenie przeciwciał miały osoby medytujące (badanie przeprowadzone przez Richarda Davidsona).
  3. Medytacja sprawia, że mózg – tak jak mięśnie – staje się większy. Medytacja wpływa na wzrost tkanek kory mózgowej w częściach odpowiedzialnych za odbiór i analizę informacji z narządów zmysłów oraz podtrzymanie świadomości, skupienia, koncentracji i uwagi (badania przeprowadzone przez grupę amerykańskich badaczy m.in. z Yale i Harvard University, USA).
  4. Struktura mózgu zmienia się już po ośmiu tygodniach codziennej, 30-minutowej medytacji. Największe zmiany zachodzą w hipokampie, czyli w tej części mózgu, która odpowiada za zdolność uczenia się, samoświadomość, uczucia i introspekcję (Massachusetts General Hospital, Boston, USA).
  5. Medytacja chroni przed zmianami starczymi w mózgu, a także przed demencją (Emory University, Atlanta, USA).
  6. Osoby, które medytują, lepiej zapamiętują i są w stanie przetworzyć większe ilości informacji (Harvard University, USA).
  7. Medytacja uważności łagodzi stres, redukuje objawy depresji oraz lęku (Lippincott Williams & Wilkins).
Kobieta trenuje jogę

Medytacja – jak to się robi?

Jest sporo sposobów medytacji. Można skupiać uwagę na oddechu, medytować z mantrą, pracować z wizualizacją. Warto wypróbować kilku metod, najlepiej z nauczycielem, a następnie wybrać jeden i pozostać mu wiernym. Można zacząć od pięciu minut dziennie (już nawet tak krótka codzienna praktyka przyniesie korzyści), a potem stopniowo wydłużać czas do kwadransa, 20 minut czy pół godziny.

Jak zacząć medytować?

Chcesz zacząć? Oto proste wskazówki do medytacji z oddechem:

  • usiądź z prostym kręgosłupem w siadzie skrzyżnym, japońskim lub na krześle,
  • dłonie ułóż na kolanach, złącz kciuk i palec wskazujący,
  • zamknij oczy lub trzymaj je półotwarte,
  • uświadom sobie swój oddech i wyrównaj go,
  • przez cały czas medytacji utrzymuj uwagę na oddechu, licząc dla ułatwienia oddechy od 1 do 10 (wdech, wydech – jeden, wdech, wydech – dwa etc.),
  • gdy zauważysz, że twój umysł błądzi, wspomina, planuje lub fantazjuje, łagodnie wróć uwagą do oddechu.

Kasia Bem – dyplomowana nauczycielka jogi, oddechu i medytacji w systemach Sivananda Jogi (II stopień specjalizacji), Ashtangi Jogi i Sri Sri Jogi, RYT 500. Autorka programów „Potęga Ciszy”, „Detoks z jogą naturalnie!” i „Joga dla Twarzy”. 

Zobacz także

Podoba Ci się ten artykuł?

Tak
Nie

Powiązane tematy:

Zainteresują cię również:

Czy da się być cały czas w dobrej formie?

Kobieta

Koniec hygge, czas na wabi-sabi. Niedoskonałe jest piękne!

Dziewczyna stojąca na ulicy

„Zejście po schodach też może stać się dla ciebie ścieżką kontemplacji”. Kasia Bem o spacerze medytacyjnym

Kobieta czyta gazetę przy śniadaniu

Weekend w pełni. Można poleniuchować. Ale czy warto?

Masaż ajurwedyjski – co to jest, rodzaje, cena

Kobieta trenuje jogę

„Odpuść sobie”. Ale jak to zrobić? Kasia Bem zapewnia, że joga może w tym pomóc

Kobieta leży ma nacie do jogi

5 jogicznych zasad zdrowego i długiego życia. Skorzystaj z porad Kasi Bem

8 mitów na temat medytacji według Kasi Bem. Sprawdź, czy któryś z nich cię zaskoczy

8 mitów na temat medytacji według Kasi Bem. Sprawdź, czy któryś z nich cię zaskoczy

Jak odpocząć w jeden wieczór? Psycholog zdradza sprawdzone patenty

"Oczekiwanie, że medytacja przyniesie spokój, wywołuje napięcie". Jak zacząć medytować?

Jak być „tu i teraz”? Mówi nauczycielka medytacji Maga Korbel [WIDEO]

8 sposobów, by czuć się lepiej psychicznie każdego dnia

"Oczekiwanie, że medytacja przyniesie spokój, wywołuje napięcie". Jak zacząć medytować?

Jak medytować w domu? Sprawdź, jakie wskazówki ma nauczycielka medytacji Maga Korbel [WIDEO]

"Oczekiwanie, że medytacja przyniesie spokój, wywołuje napięcie". Jak zacząć medytować?

„Oczekiwanie, że medytacja przyniesie spokój, wywołuje napięcie”. Jak zacząć medytować? [WIDEO]

Magda Stroka-Felicka, "Dzieła Iglaste"

„Haftowanie ma moc uspokajającą” – mówi Magda Stroka-Felicka. Jej  „Dzieła Iglaste” to fascynujące historie malowane nitką

Zrelaksowana dziewczyna

ASMR – orgazm dla mózgu. Jak to działa i na co może pomóc?

Relaksująca kąpiel? Co zrobić, aby zmaksymalizować korzyści

Medytacja to coś, co przyda się wszystkim. Jak zacząć (i jak wytrwać?)

„Po sesji muzyki wibracyjnej czujesz się zdecydowanie zrelaksowany i wypoczęty”. O tym, co w ich duszach gra, opowiadają Asia Orłowska i Alek Sabuda

stres trening

Sposoby na stres. Oto 6 skutecznych sposobów, które ukoją twoje nerwy

Nieustanny stres sprawia, że czujesz się emocjonalnie wypruta? Sprawdź, jak sobie pomóc

Jak odpocząć w czasie krótkiego wyjazdu? Podpowiadamy!

Pozycja Trupa, czyli jak się relaksować

Zadbaj o siebie. Sześć sposobów, które uleczą twoje ciało i duszę

5 ćwiczeń, które zredukują stres

Stres, praca, napięcie, pośpiech? Znajdź chwilę czasu na ćwiczenia na odstresowanie!

Najpopularniejsze

Ćwiczenia na biust. 6 sposobów na ujędrnienie i podniesienie piersi

Choroby mają zapach – wiedziałaś o tym?

Intymne dolegliwości rowerzystek. Sprawdź, jak zadbać o siebie w trakcie rowerowych wojaży

Kobieta popijająca winko

„Alkoholiczka, która pije wino albo piwo, twierdzi, że nie ma problemu”. Kobiecy alkoholizm

4 sposoby na pozbycie się oponki z brzucha. I nie chodzi wcale o robienie brzuszków

Kobieta mindfulness

Mindfulness dla początkujących. Kasia Bem zdradza 5 prostych zasad uważności

Twój kręgosłup potrzebuje wsparcia? Oto kilka ćwiczeń, które go wzmocnią

Kobieta trzyma psa na rękach

Stres. Jak sobie z nim radzić? Oto 14 pomysłów, jak poradzić sobie ze stresem

Fit Matka Wariatka / Facebook

Agresja i fałszywa troska na profilu „Fit Matki Wariatki”. Przyszedł czas na pato-fitness. Hello Zdrowie mówi temu nie!

Ćwiczenia na rozciąganie barków

Rozciąganie stawów barkowych – te ćwiczenia na pewno ci się przydadzą

7 najgorszych typów butów dla twoich stóp. Jakie obuwie może być niebezpieczne?

kobieta na wydmach

„Odpuszczanie” jest dobre dla ambitnych i konsekwentnych kobiet – podpowiada nam psycholożka Anita Kruszewska

Anja Rubik: nastolatki uczą się, że macica nie jest śmietnikiem na sprężynki

Dzień się dopiero rozpoczął, a ciebie już ktoś wyprowadził z równowagi? Poznaj 5 kroków, które pozwolą zapanować nad emocjami

brzuszki na piłce

Sposób na bolące lędźwie. Jak sobie ulżyć?

Oto 7 ćwiczeń, za które twój kręgosłup ci podziękuje. Wystarczy niewiele, by poczuć znaczną różnicę