Przejdź do treści

Letnie BHP, czyli czego nie robić podczas upałów

loto
Istock.com
Podoba Ci
się ten artykuł?
Udostępnij bliskim
15 tys. zł kary odszkodowania za zakażenie w pracy i testy raz w tygodniu dla niezaszczepionych. Nowy projekt covidowy
Francja wprowadziła zakaz „terapii konwersyjnej” wobec osób LGBTQIA+. „Bycie sobą nie jest przestępstwem” – skomentował prezydent Emmanuel Macron
Jednorazowość na poziomie plastikowej słomki? Jagna Niedzielska o… rajstopach
Lustrzany mózg, czyli zachowania zaraźliwe
W ciąży mózg kobiety się… kurczy. Poznaj 5 zaskakujących faktów dotyczących kobiecego ciała

Lato to czas beztroskiego odpoczynku, ale żeby taki był dla twojego organizmu, lepiej podczas upałów zrezygnuj z kilku rzeczy. Twoje ciało będzie ci za to wdzięczne i odpłaci się zwiększoną dawką energii!

Zapomnij o forsownych ćwiczeniach w południe

Zwłaszcza w pełnym słońcu i przy temperaturze oscylującej wokół 30 stopni w cieniu. Gdy ćwiczysz w upale, twój organizm wytwarza więcej ciepła, niż jest w stanie oddać. Pocenie, czyli naturalne ochładzanie, przestaje wystarczać i powoli zaczynasz gotować się od środka, czego skutkiem może być na przykład udar cieplny.

Siłownie pod chmurką, jogging i wycieczki rowerowe zostaw sobie na godziny poranne albo późne popołudnie, a między 11 i 16 unikaj wysiłku fizycznego w pełnym słońcu. Jak mówił Noel Coward, kiedy Imperium Brytyjskie panowało nad egzotycznymi koloniami: „Tylko wściekłe psy i Anglicy wychodzą na zewnątrz w południe”. Ty w tym czasie popijaj schłodzoną lemoniadę na werandzie albo ćwicz w klimatyzowanej siłowni.

Nie pij alkoholu

W trakcie upałów zrezygnuj z alkoholu, bo piwo wyjęte z lodówki przyniesie ci tylko chwilową ulgę. Alkohol ma na dłuższą metę działanie odwadniające, a do tego, podobnie jak słońce, rozszerza naczynia krwionośne. Combo upału i procentów może spowodować wahania ciśnienia i zmniejszoną wydolność układu krążenia, a w efekcie doprowadzić do zaburzeń rytmu serca.

Letnimi abstynentami powinni zostać zwłaszcza cukrzycy, osoby mające jakiekolwiek schorzenia kardiologiczne i kłopoty z tarczycą. Jeżeli jednak nie wyobrażasz sobie letniego party bez trzymanego w dłoni kieliszka, wypijaj szklankę wody przed każdym kolejnym drinkiem. I dopiero po zachodzie słońca, gdy spadnie temperatura.

Pamiętaj też, że zmęczony i odwodniony na skutek mocniejszego pocenia organizm znacznie wolniej spala i metabolizuje alkohol, a negatywne skutki jego spożywania stają się intensywniejsze. W efekcie następnego dnia może czekać cię kac morderca…

W przestrzeni zakupowej HelloZdrowie znajdziesz produkty polecane przez naszą redakcję:

BESTSELLER
Zdrowie umysłu
Less Stress from Plants 60 kaps. wegański
90,00 zł

Nie pij kawy

Zła wiadomość dla kawoszy – picie w upały ich ulubionego czarnego napitku to nie jest dobry pomysł. Kawa, cola czy napoje energetyczne – wszystkie te zawierające kofeinę napoje podnoszą ciśnienie, działają moczopędnie i wypłukują z organizmu magnez i potas odpowiedzialne za równowagę wodno-elektrolitową (a kwas fosforowy zawarty w coli powoduje wypłukiwanie wapnia, który także jest elektrolitem), co w efekcie zwiększa ryzyko odwodnienia, jednej z głównych przyczyn udaru cieplnego.

Jeżeli jednak bez małej czarnej przypominasz poziomem energii świeżo wyżęte pranie, popijaj każdą jej filiżankę dwiema szklankami wody o temperaturze pokojowej lub nawet wyższej. Ciepła woda szybciej nawilża organizm, który niemal natychmiast rozprowadza ją po tkankach, nie tracąc czasu na ogrzewanie zimnego płynu.

Zrezygnuj z perfum

Jeżeli przed wyjściem z domu automatycznie sięgasz po rozkosznie pachnący flakon i spryskujesz jego zawartością szyję i nadgarstki, nie zdziw się, jeżeli latem pojawią się w tych miejscach ciemne lub swędzące plamki. Pod wpływem długotrwałej ekspozycji na silne słońce zawarte w perfumach olejki eteryczne i alkohol mogą mieć działanie podrażniające i uczulające, w skrajnych przypadkach wywołujące trudne do usunięcia przebarwienia skóry.

Według International Fragrance Association do produkcji perfum używanych jest 26 potencjalnych alergenów – substancji zapachowych, które według dermatologów mogą wywołać reakcje alergiczne u osób na nie podatnych. Chemia i słońce to nigdy nie jest dobra para, jeśli więc już koniecznie musisz wypachnić się na plażę, użyj lekkiej, bezalkoholowej mgiełki zapachowej, która dodatkowo nawilża skórę.

https://www.istockphoto.com/

„Nie” dla ciężkostrawnych potraw

Dla jednych oznacza to tonący w bitej śmietanie tort, inni za przysmak uważają ociekające tłuszczem żeberka z grilla. Jedno i drugie może latem przyprawić cię o kłopoty. Kremowe ciasta i torty szybko tracą świeżość w upale i stają się istnym parkiem rozrywki dla namnażających się szybko bakterii, także przechowywane w zbyt wysokiej temperaturze mięso może być ich wylęgarnią.

W upały lepiej unikać również jedzenia nabiału, zwłaszcza jajek i pleśniowych serów, a mięso kupować tylko w pewnych miejscach i obrabiać je termicznie. Niewysmażone steki i tatara zostaw sobie na chłodniejsze dni, a gdy żar leje się z nieba, omijaj szerokim łukiem także fast foody. Do ich przetrawienia trzeba mnóstwa energii, której twój wykończony gorącem organizm po prostu nie ma (a do tego taki wysiłek energetyczny powoduje zwiększenie temperatury organizmu w ramach tzw. termogenezy poposiłkowej).

Odstaw także słone przekąski – zajadając się nimi, łatwo możesz przekroczyć dzienną dawkę soli wynoszącą 5 g – każdy spożyty gram więcej ma działanie odwadniające. No i nie przejadaj się słodyczami, bo nadmiar cukru zakłóca pracę nerek i zwiększa ryzyko odwodnienia.

 

Zobacz także

i
Treści zawarte w serwisie mają wyłącznie charakter informacyjny i nie stanowią porady lekarskiej. Pamiętaj, że w przypadku problemów ze zdrowiem należy bezwzględnie skonsultować się z lekarzem.

Podoba Ci się ten artykuł?

Tak
Nie

Powiązane tematy:

Zainteresują cię również:

Łukasz Długowski

Łukasz Długowski: Jeśli zabierzesz telefon w najpiękniejsze miejsce na świecie, to jest duża szansa, że tego miejsca w ogóle nie zobaczysz

MZS odradza wyjazd do popularnych wakacyjnych kierunków

Popularne kierunki wakacyjne uznane za obszary wysokiego ryzyka epidemicznego. MSZ i ECDC odradzają podróżowanie w te lokalizacje

Skąd (tak naprawdę) są twoje pamiątki z wakacji? Ekoaktywistka Kasia Wągrowska to sprawdziła!

Bożena Kowalkowska: przestrzegam przed przeładowaniem dni urlopowych, żeby nie wrócić zmęczonym

Bożena Kowalkowska: przestrzegam przed przeładowaniem dni urlopowych, żeby nie wrócić zmęczonym

Mężczyzna polewa się wodą

Rekordowa fala upałów w USA i Kanadzie powodem śmierci niemal setki osób

Dziecko w nagrzanym aucie. Policjantka krok po kroku wyjaśnia, co należy zrobić

Dziecko w nagrzanym aucie. Policjantka krok po kroku wyjaśnia, co należy zrobić

podróże w pandemii

Parlament Europejski poparł paszporty szczepionkowe. Będą zależne od rodzaju szczepionki na COVID-19

Kobiety z deskami surfingowymi na plaży

Pierwsze biuro turystyczne, które podjęło taką decyzję. Obsłuży tylko zaszczepionych na COVID-19

Globus w dłoni

Nowa lista krajów z zakazem lotów do Polski. Nie ma na niej krajów UE, Strefy Schengen i Ukrainy

Samolot

Od 2 września obowiązuje zakaz lotów z 44 państw do Polski. Z których?

Ćwicz na plaży! Sprawdź, jaki trening proponuje Kasia Bigos

Pasażerowie na lotnisku

Zakaz lotów do Polski. Na liście pojawiły się nowe państwa. Z których krajów możemy nie wrócić z wakacji?

Gorąco? 7 porad, które ułatwią ci zasypianie

Jak pozbyć się much z domu? 5 sprawdzonych sposobów

7 sposobów, które pomogą ci przetrwać upały. Znasz je?

Barbara Kurdej Szatan

Barbara Kurdej-Szatan dołączyła do akcji w mediach społecznościowych. To bardzo ważne!

Komary lubią cię bardziej od innych? Sprawdź, co może być przyczyną

Wakacje w Polsce a koronawirus – pomysły, metody relaksu bez wyjazdu, aktywny wypoczynek z dziećmi

SUP – trening na wodzie. Na czym polega i dlaczego warto spróbować?

Dlaczego mam akceptować to, że nie mogę mieć wymarzonych wakacji? Żal jest zdrowy! – zapewnia psycholog

Plaża, góry, las – jaki kierunek będzie najlepszy dla ciebie?

Urlop wystarczająco dobry

Co roku wracasz z urlopu rozczarowana? Zmień to!

Wakacje za granicą a koronawirus

Kobieta w wodzie

Od kwietnia utonęły w Polsce 162 osoby. Pamiętaj, najczęściej tonie się w ciszy

Najpopularniejsze

Ćwiczenia na biust. 6 sposobów na ujędrnienie i podniesienie piersi

Choroby mają zapach – wiedziałaś o tym?

Kobieta mindfulness

Mindfulness dla początkujących. Kasia Bem zdradza 5 prostych zasad uważności

Kobieta z lampą w ręce

10 niezdrowych wieczornych nawyków

Twój kręgosłup potrzebuje wsparcia? Oto kilka ćwiczeń, które go wzmocnią

Kobieta leży w łóżku

7 rzeczy, które ułatwią poranne wstawanie

4 sposoby na pozbycie się oponki z brzucha. I nie chodzi wcale o robienie brzuszków

Fit Matka Wariatka / Facebook

Agresja i fałszywa troska na profilu „Fit Matki Wariatki”. Przyszedł czas na pato-fitness. Hello Zdrowie mówi temu nie!

Starsze kobiety ćwiczą

Z każdym rokiem starsi. Jak pokonać lęk przed upływem czasu?

Kobieta biegnie na środku ulicy

Jesteś aktywna fizycznie? Twoje jelita też na tym korzystają

Smartfon a dolegliwości / istock

Smartfon a dolegliwości, które może wywołać. To nie tylko bezsenność

Trening – 12 sygnałów, że przesadzasz!

Trening – 12 sygnałów, że przesadzasz!

Ćwiczenia na rozciąganie barków

Rozciąganie stawów barkowych – te ćwiczenia na pewno ci się przydadzą

Zapominasz? To znak, że z twoim mózgiem wszystko jest w porządku

kobieta na wydmach

„Odpuszczanie” jest dobre dla ambitnych i konsekwentnych kobiet – podpowiada nam psycholożka Anita Kruszewska

Kobieta popijająca winko

„Alkoholiczka, która pije wino albo piwo, twierdzi, że nie ma problemu”. Kobiecy alkoholizm

×