Przejdź do treści

Ciemna strona żarówki Edisona

Ciemna strona żarówki Edisona Pexels.com
Podoba Ci
się ten artykuł?
Udostępnij bliskim
Najnowsze
Współzależność w związku. Jak ją rozpoznać u partnera?
Endomorfik – kto to, dieta, trening. Jak schudnąć, będąc endomorfikiem?
wakacje, pandemia
„W wakacje będziemy wracali do normalnego funkcjonowania” – twierdzi Adam Niedzielski
Leki plus alkohol to zawsze niebezpieczne związki? Sprawdź, które lekarstwa nie lubią się z wyskokowymi trunkami
Trening dla seniora
Trening dla seniora. 5 sprawdzonych ćwiczeń

Światowa Organizacja Zdrowia zapisała zanieczyszczenie światłem jako jedną z możliwych przyczyn raka piersi u kobiet. Chodzi oczywiście o zbyt małą produkcję melatoniny.

Światło oznaczało bezpieczeństwo oraz aktywność, noc była zaś tego przeciwieństwem. Im bardziej cywilizacja parła do przodu, tym bardziej ludzie starali się oswoić ciemność. Po to powstawały różnego rodzaju „światłodajne” wynalazki: pochodnie, świece, a później np. lampy naftowe. Tego rodzaju żywy ogień niejednemu wędrowcowi oświetlał drogę, a mędrcowi rzucał światło na uczone księgi. Wtedy pojawili się ci, którym świece czy nafta przestały wystarczać, i powołali do życia ją… ŻARÓWKĘ.

Potem wszystko potoczyło się z prędkością światła. Żarówki zwykłe, energooszczędne, lampy LED, komputery, komórki, tablety, a w tym wszystkim zanurzony człowiek. Niby ten sam, a jednak inny, coraz bardziej zmęczony, ale w końcu jakże niezależny od natury.

Jasność nieco (po)mroczna

Każdy żywy organizm, od grzyba i bakterii po człowieka, ma swój rytm okołodobowy zsynchronizowany z zegarem biologicznym. Najważniejszym czynnikiem kształtującym ten rytm jest światło. Naturalne bądź sztuczne. Dociera do oka i wpływa na czynność zegara biologicznego, który komunikuje się z organizmem między innymi za pomocą melatoniny, czyli hormonu produkowanego w szyszynce. Melatonina ma to do siebie, że powstaje tylko w ciemności. Odpowiada za długość oraz jakość snu, ale też wzmacnia odporność, reguluje poziom cholesterolu, obniża ciśnienie, redukuje stres, poprawia potencję, zmniejsza ryzyko zawału serca, neutralizuje wolne rodniki, które przyczyniają się do rozwoju nowotworów. Jak widać, w interesie człowieka jest, by produkcja melatoniny przebiegała bez zakłóceń. No właśnie… i tu pojawiają się te wszystkie „świecidełka”, bez których żyć już współcześnie najinteligentniejsze zwierzę nie potrafi. Melatonina jak to melatonina, pozostaje tym niewzruszona i podglądana światłem produkować się nie chce.

Melatonina / istock

Nie wszystko zdrowe, co się świeci

Funkcjonujemy w świecie, gdzie sztuczne światło potrafi zabić ćmę, a wyklute żółwie morskie zamiast do oceanu poprowadzić ku ruchliwej szosie. I nawet tak wewnątrzsterowana i świadoma istota jak człowiek nie jest w stanie całkowicie odeprzeć powodowanych sztucznym światłem konsekwencji. Nienaturalne światło zdaje się prowadzić nas do nienaturalnych zachowań, czyli aktywności 24 godziny na dobę. Tymczasem nasze organizmy potrzebują ciemności tak samo rozpaczliwie jak słońca.

Naukowcy mówią o zanieczyszczeniu światłem w większości krajów na świecie. Można powiedzieć, że straciliśmy nad nim kontrolę. 130 lat po wynalezieniu żarówki wyrastają pokolenia ludzi, którzy nigdy nie widzieli rzeczywiście rozgwieżdżonego nieba. Prawdziwej ciemności nie ma już praktycznie nigdzie.

Wzrasta liczba lekarzy przekonanych o tym, że ciągłe zdradzanie rytmu okołodobowego nie pozostaje bez znaczenia dla naszego zdrowia. Bezsenność i zmęczenie to najczęstsze, ale nie najgroźniejsze objawy, jak twierdzą specjaliści z Harvard Medical School, którzy przestudiowali wpływ sztucznego oświetlenia na produkcję melatoniny (badania przeprowadzono na 116 ochotnikach, w wieku od 18 do 30 lat. Przez co najmniej pięć dni uczestnicy badania żyli według ściśle określonego rytmu życia – ośmiogodzinne okresy snu i 16-godzinne okresy funkcjonowania w ciągu dnia – pod kontrolowanym oświetleniem sztucznym). Światowa Organizacja Zdrowia zapisała zanieczyszczenie światłem jako jedną z możliwych przyczyn raka piersi u kobiet. Chodzi oczywiście o zbyt małą produkcję melatoniny. A jesienno-zimowa depresja? Wszystko wskazuje na to, że to nie reakcja na niedostatek naturalnego światła, ale skutek nadmiernej ekspozycji na światło sztuczne.

Uwierz w ciemność!

W ciemności możesz się wreszcie naprawdę zrelaksować (jakkolwiek trudno ci przełknąć ten relaks bez gadżetów i szklanej pogody). To balsam na skołatane nerwy, odpoczynek dla zmęczonych, ciekawskich oczu. Daj szansę innym zmysłom! W mroku ulegają wyostrzeniu słuch, dotyk, smak i węch. Wykorzystaj to w długie zimowe wieczory. Co do zanieczyszczenia światłem, ma ono jedną ogromną zaletę – wystarczy zrobić pstryk i znika.

PS. Zaraz po przeczytaniu artykułu wskazane jest wyłączenie komputera oraz wszystkich innych źródeł światła w celu oddania się głębszej refleksji.

Zobacz także

Podoba Ci się ten artykuł?

Tak
Nie

Powiązane tematy:

Zainteresują cię również:

Krytyk w tobie. Pozornie chce dla ciebie jak najlepiej, ale wcale nie jest twoim sprzymierzeńcem

Szybkie marsze na poprawę humoru i lepszą kondycję

Monika Tarnowska

Monika Tarnowska: Ekran jest dla dzieci oczywistym wyborem – bywa tam kolorowo, ciekawie, dynamicznie i nie ma pandemii

Ewa Kasprzyk / Archiwum prywatne

Ewa Kasprzyk: Uwielbiam słodkie lenistwo i nicnierobienie, ale w międzyczasie skoczę sobie ze spadochronem lub pójdę pomorsować

Katarzyna Tubylewicz, autorka książki „Samotny jak Szwed”

Katarzyna Tubylewicz: Samotność wybrana to przyjemna osobność, luksus uwolnienia się od międzyludzkich zobowiązań, to oddech i poczucie wolności

Martyna Wojciechowska: zamknięcie placówek ze względu na pandemię COVID-19 spowodowało, że miliony dzieci nie chodzą do szkoły, a hasło „online” jest dla nich abstrakcją

Martyna Wojciechowska: zamknięcie placówek ze względu na pandemię COVID-19 spowodowało, że miliony dzieci nie chodzą do szkoły

kobiecość, seksualnośc, seksowna kobieta

Przez pandemię przestałaś się czuć seksownie? 7 rzeczy, które możesz zrobić, by znów dobrze się poczuć w swoim ciele

Kobieta

5 błędów, które popełniasz przed 10 rano

Jessica Sanders, "Me time. Zaopiekuj się sobą i zostań swoją najlepszą przyjaciółką"

Jak mądrze zatroszczyć się o siebie? Mamy fragment książki „Me time. Zaopiekuj się sobą i zostań swoją najlepszą przyjaciółką”

3 marki roślinne, które pokochałyśmy: From Plants, SVOJE i Roślinne Przestrzenie

3 marki roślinne, które pokochałyśmy: From Plants, SVOJE i Roślinne Przestrzenie

Kim Cattrall: Bezsenność? To jakby trzytonowy goryl siedział mi na piersi

„Bezsenność nie bierze się znikąd. Jest objawem czegoś, co dzieje się głębiej w nas. Chcąc dotrzeć do przyczyny, trzeba spojrzeć na siebie wielopoziomowo” – mówi Karolina Szaciłło

poranne wstawanie

7 rzeczy, które ułatwią poranne wstawanie

Zakochana para na tle morza

Zakochanie a miłość. Na czym polega różnica?

Świadomy sen

Świadomy sen – jak kontrolować sen, jak świadomie śnić?

Kobieta siedzi przy biurku

Trening mózgu – ćwiczenia. Jak efektywnie ćwiczyć umysł?

„Nie ma jednej definicji kobiecości”. Czego jeszcze nauczyłyśmy się od naszych nauczycielek?

„Nie sądziłam, że jestem w stanie stworzyć takie miejsce w sieci. Cieszę się, że społeczność bloga tworzą osoby życzliwe, potrafiące z szacunkiem myśleć o drugim człowieku” – mówi Janina Bąk, znana jako Janina Daily

„Edukacja domowa działa, kiedy dziecko jest twoim partnerem w tej układance i jest traktowane poważnie” – mówi Olga Śmierzewska, ucząca w domu trójkę swoich dzieci

śpiące dziewczyny

Pandemiczne sny. Koronawirus zainfekował naszą podświadomość – ludzi dręczą koszmary

ucząca się dziewczyna

7 niezawodnych patentów, by zawalić sesję

Kłopoty dziecka ze snem. Poznaj możliwe przyczyny

Twoje dziecko nie może zasnąć? Poznaj możliwe przyczyny

Ołowiany pocałunek, czyli szminka z dodatkami

Przełom w świecie nauki! Uniwersytet Technologiczny w Eindhoven zatrudni wyłącznie kobiety

Najpopularniejsze

Ćwiczenia na biust. 6 sposobów na ujędrnienie i podniesienie piersi

Choroby mają zapach – wiedziałaś o tym?

Twój kręgosłup potrzebuje wsparcia? Oto kilka ćwiczeń, które go wzmocnią

4 sposoby na pozbycie się oponki z brzucha. I nie chodzi wcale o robienie brzuszków

Stanie na rękach – krok po kroku

Stanie na rękach – krok po kroku

Oto 7 ćwiczeń, za które twój kręgosłup ci podziękuje. Wystarczy niewiele, by poczuć znaczną różnicę

Ćwiczenia na rozciąganie barków

Rozciąganie stawów barkowych – te ćwiczenia na pewno ci się przydadzą

Chcesz przyspieszyć trawienie? Oto najlepsze ćwiczenia na poprawę metabolizmu

kobieta na wydmach

„Odpuszczanie” jest dobre dla ambitnych i konsekwentnych kobiet – podpowiada nam psycholożka Anita Kruszewska

brzuszki na piłce

Sposób na bolące lędźwie. Jak sobie ulżyć?

Kobieta ćwiczy

Chcesz dobrze zacząć dzień? Oto propozycje ćwiczeń na poranny rozruch

Stres. Jak sobie z nim radzić? Oto 14 pomysłów, jak poradzić sobie ze stresem

Anja Rubik: nastolatki uczą się, że macica nie jest śmietnikiem na sprężynki

Kobieta popijająca winko

„Alkoholiczka, która pije wino albo piwo, twierdzi, że nie ma problemu”. Kobiecy alkoholizm

8 rzeczy, za które pokochają cię twoje stawy. Nie tylko wysiłek fizyczny!

Joga hormonalna – sposób na równowagę