Przejdź do treści

Ciemna strona żarówki Edisona

Ciemna strona żarówki Edisona Pexels.com
Podoba Ci
się ten artykuł?
Udostępnij bliskim
Ignoruj zagrożenia, pamiętaj o lansie, nadużywaj słońca…Sposobów na zepsuty urlop jest znacznie więcej!
Pies kontra upał. Jak pomóc zwierzakowi? Podpowiadamy!
6 związkowych pułapek. Często wpadamy w nie przez samych siebie
Stresujesz się? Poćwicz! Propozycje ćwiczeń
„Przestańmy pytać kobiet o to, czy są w ciąży. Często to po prostu wzdęcia” – apeluje ciałopozytywna instagramerka Danae Mercer

Światowa Organizacja Zdrowia zapisała zanieczyszczenie światłem jako jedną z możliwych przyczyn raka piersi u kobiet. Chodzi oczywiście o zbyt małą produkcję melatoniny.

Światło oznaczało bezpieczeństwo oraz aktywność, noc była zaś tego przeciwieństwem. Im bardziej cywilizacja parła do przodu, tym bardziej ludzie starali się oswoić ciemność. Po to powstawały różnego rodzaju „światłodajne” wynalazki: pochodnie, świece, a później np. lampy naftowe. Tego rodzaju żywy ogień niejednemu wędrowcowi oświetlał drogę, a mędrcowi rzucał światło na uczone księgi. Wtedy pojawili się ci, którym świece czy nafta przestały wystarczać, i powołali do życia ją… ŻARÓWKĘ.

Potem wszystko potoczyło się z prędkością światła. Żarówki zwykłe, energooszczędne, lampy LED, komputery, komórki, tablety, a w tym wszystkim zanurzony człowiek. Niby ten sam, a jednak inny, coraz bardziej zmęczony, ale w końcu jakże niezależny od natury.

Jasność nieco (po)mroczna

Każdy żywy organizm, od grzyba i bakterii po człowieka, ma swój rytm okołodobowy zsynchronizowany z zegarem biologicznym. Najważniejszym czynnikiem kształtującym ten rytm jest światło. Naturalne bądź sztuczne. Dociera do oka i wpływa na czynność zegara biologicznego, który komunikuje się z organizmem między innymi za pomocą melatoniny, czyli hormonu produkowanego w szyszynce. Melatonina ma to do siebie, że powstaje tylko w ciemności. Odpowiada za długość oraz jakość snu, ale też wzmacnia odporność, reguluje poziom cholesterolu, obniża ciśnienie, redukuje stres, poprawia potencję, zmniejsza ryzyko zawału serca, neutralizuje wolne rodniki, które przyczyniają się do rozwoju nowotworów. Jak widać, w interesie człowieka jest, by produkcja melatoniny przebiegała bez zakłóceń. No właśnie… i tu pojawiają się te wszystkie „świecidełka”, bez których żyć już współcześnie najinteligentniejsze zwierzę nie potrafi. Melatonina jak to melatonina, pozostaje tym niewzruszona i podglądana światłem produkować się nie chce.

W przestrzeni zakupowej HelloZdrowie znajdziesz produkty polecane przez naszą redakcję:

PROMOCJA
Zdrowie umysłu
Less Stress from Plants 60 kaps. wegański
60,00 zł 90,00 zł
Melatonina / istock

Nie wszystko zdrowe, co się świeci

Funkcjonujemy w świecie, gdzie sztuczne światło potrafi zabić ćmę, a wyklute żółwie morskie zamiast do oceanu poprowadzić ku ruchliwej szosie. I nawet tak wewnątrzsterowana i świadoma istota jak człowiek nie jest w stanie całkowicie odeprzeć powodowanych sztucznym światłem konsekwencji. Nienaturalne światło zdaje się prowadzić nas do nienaturalnych zachowań, czyli aktywności 24 godziny na dobę. Tymczasem nasze organizmy potrzebują ciemności tak samo rozpaczliwie jak słońca.

Naukowcy mówią o zanieczyszczeniu światłem w większości krajów na świecie. Można powiedzieć, że straciliśmy nad nim kontrolę. 130 lat po wynalezieniu żarówki wyrastają pokolenia ludzi, którzy nigdy nie widzieli rzeczywiście rozgwieżdżonego nieba. Prawdziwej ciemności nie ma już praktycznie nigdzie.

Wzrasta liczba lekarzy przekonanych o tym, że ciągłe zdradzanie rytmu okołodobowego nie pozostaje bez znaczenia dla naszego zdrowia. Bezsenność i zmęczenie to najczęstsze, ale nie najgroźniejsze objawy, jak twierdzą specjaliści z Harvard Medical School, którzy przestudiowali wpływ sztucznego oświetlenia na produkcję melatoniny (badania przeprowadzono na 116 ochotnikach, w wieku od 18 do 30 lat. Przez co najmniej pięć dni uczestnicy badania żyli według ściśle określonego rytmu życia – ośmiogodzinne okresy snu i 16-godzinne okresy funkcjonowania w ciągu dnia – pod kontrolowanym oświetleniem sztucznym). Światowa Organizacja Zdrowia zapisała zanieczyszczenie światłem jako jedną z możliwych przyczyn raka piersi u kobiet. Chodzi oczywiście o zbyt małą produkcję melatoniny. A jesienno-zimowa depresja? Wszystko wskazuje na to, że to nie reakcja na niedostatek naturalnego światła, ale skutek nadmiernej ekspozycji na światło sztuczne.

Uwierz w ciemność!

W ciemności możesz się wreszcie naprawdę zrelaksować (jakkolwiek trudno ci przełknąć ten relaks bez gadżetów i szklanej pogody). To balsam na skołatane nerwy, odpoczynek dla zmęczonych, ciekawskich oczu. Daj szansę innym zmysłom! W mroku ulegają wyostrzeniu słuch, dotyk, smak i węch. Wykorzystaj to w długie zimowe wieczory. Co do zanieczyszczenia światłem, ma ono jedną ogromną zaletę – wystarczy zrobić pstryk i znika.

PS. Zaraz po przeczytaniu artykułu wskazane jest wyłączenie komputera oraz wszystkich innych źródeł światła w celu oddania się głębszej refleksji.

Zobacz także

Podoba Ci się ten artykuł?

Tak
Nie

Powiązane tematy:

Zainteresują cię również:

Koszmarne poranki. Dlaczego niektórzy z nas najgorzej czują się tuż po przebudzeniu, tłumaczy psycholożka Milena Wojnarowska

Zamiast pójść spać, patrzysz w smartfon? To może być tzw. revenge bedtime procrastination

Zmiany klimatyczne zabierają nam sen. Zaskakujące odkrycie naukowców

Kobieta

Szybkie marsze na poprawę humoru i lepszą kondycję

Science Zen / mat. pras.

Czas na realne zmiany. Trudna sytuacja młodych doktorantów w Polsce

Sławomir Prusakowski

„Sny mogą zwiększyć naszą samoświadomość i uważność na to, kim jesteśmy, czego doświadczamy, co jest dla nas ważne”. O znaczeniach snów mówi psycholog Sławomir Prusakowski

Kobieta

5 błędów, które popełniasz przed 10 rano

Świadomy sen

Świadomy sen – jak kontrolować sen, jak świadomie śnić?

Kobieta leży w łóżku

Masz trudności z zasypianiem, mimo że przestrzegasz podstawowych zasad higieny snu? Poznaj 7 niecodziennych sposobów na bezsenność

Kobieta ćwiczy

Joga na dobranoc. Wypróbuj, zanim pójdziesz spać!

Ołowiany pocałunek, czyli szminka z dodatkami

Kobieta z lampą w ręce

10 niezdrowych wieczornych nawyków

Kobieta leży w łóżku

7 rzeczy, które ułatwią poranne wstawanie

„Mówi się, że akademia to big boys’ club, tymczasem kobiet-doktorantek jest coraz więcej i chcą zostać usłyszane” – mówią twórcy projektu Science Zen

16-latkowie z Polski jako pierwsi na świecie znaleźli sposób na utylizacje plastiku

16-latkowie z Polski jako pierwsi na świecie znaleźli sposób na utylizacje plastiku

Zerwij z „czy zasługuję?” i ciesz się życiem. Jesteś tego warta!

Dziecko

Wirtualna rzeczywistość pomaga chorym spełniać marzenia. Film Piotra Łoja podbija internet

Acro joga – czym jest i dlaczego warto ją uprawiać

Ukraińskie stewardessy zmieniają uniformy. Obcisłe spódnice i szpilki odchodzą do lamusa!

Ukraińskie stewardessy zmieniają uniformy. Obcisłe spódnice i szpilki odchodzą do lamusa!

Niewyspana nie siadaj za kierownicę! Brak snu działa jak alkohol / istock

Niewyspana nie siadaj za kierownicę! Brak snu działa jak alkohol

„Chłopaki nie płaczą”? Wyjaśniamy, dlaczego już nikt nigdy nie powinien tak mówić

Marta Frej/ Archiwum prywatne

Marta Frej: Żyjemy w kraju, który oficjalnie nienawidzi kobiet. I nie jest to sytuacja, gdy chce mi się rozśmieszać ludzi

Krytyk w tobie. Pozornie chce dla ciebie jak najlepiej, ale wcale nie jest twoim sprzymierzeńcem

Monika Tarnowska

Monika Tarnowska: Ekran jest dla dzieci oczywistym wyborem – bywa tam kolorowo, ciekawie, dynamicznie i nie ma pandemii

Najpopularniejsze

Ćwiczenia na biust

Ćwiczenia na biust. 6 sposobów na jędrne piersi

Kobieta wąchająca kwiat

Choroby mają zapach – wiedziałaś o tym?

Kobieta w stroju fitness

Oponka na brzuchu. Jak zredukować ten problem?

Intymne dolegliwości rowerzystek. Sprawdź, jak zadbać o siebie w trakcie rowerowych wojaży

Jak dbać o nogi w podróży?

kobieta na wydmach

„Odpuszczanie” jest dobre dla ambitnych i konsekwentnych kobiet – podpowiada nam psycholożka Anita Kruszewska

Kobieta ćwiczy

Twój kręgosłup potrzebuje wsparcia? Oto kilka ćwiczeń, które go wzmocnią

Fit Matka Wariatka / Facebook

Agresja i fałszywa troska na profilu „Fit Matki Wariatki”. Przyszedł czas na pato-fitness. Hello Zdrowie mówi temu nie!

Kasia Bigos trenerka

Ćwiczenia z hantlami – wypracuj smukłe ramiona

Kobieta ćwiczy

Oto 7 ćwiczeń, za które twój kręgosłup ci podziękuje. Wystarczy niewiele, by poczuć znaczną różnicę

Ćwiczenia na rozciąganie barków

Rozciąganie stawów barkowych – te ćwiczenia na pewno ci się przydadzą

7 najgorszych typów butów dla twoich stóp. Jakie obuwie może być niebezpieczne?

Kobieta popijająca winko

„Alkoholiczka, która pije wino albo piwo, twierdzi, że nie ma problemu”. Kobiecy alkoholizm

Smartfon a dolegliwości / istock

Smartfon a dolegliwości, które może wywołać. To nie tylko bezsenność

Kobieta ćwiczy

Dzień się dopiero rozpoczął, a ciebie już ktoś wyprowadził z równowagi? Poznaj 5 kroków, które pozwolą zapanować nad emocjami

brzuszki na piłce

Sposób na bolące lędźwie. Jak sobie ulżyć?

×