Przejdź do treści

6 rzeczy, których lepiej nie mówić osobom z zaburzeniami odżywiania

Czego nie mówić osobom z zaburzeniami odżywiania? / pexels
Podoba Ci
się ten artykuł?
Udostępnij bliskim
„Powiedział, że według jego mamy Alba jest chora i brzydka”. Oburzony ojciec trzylatki ma nam coś ważnego do przekazania
„Żałoba po relacji, której nigdy nie było, może przynieść cierpienie, ale też wolność” – pisze psycholożka Sara Tylka o nieudanej więzi z mamą
„Jak strasznie dużo wymagamy od naszych (i cudzych) ciał, które noszą, rodzą, karmią, nie dosypiają…”. Anna Czartoryska-Niemczycka zwróciła się do mam z ważnym apelem
Po czym poznasz, że twoja rodzina jest toksyczna? Psycholożka Monika Kotlarek wyjaśnia
Tu pary LGBT+ będą mogły wziąć ślub kościelny. Duchowni przegłosowali decyzję

„Ale masz piękne ciało!”, „Chciałabym mieć twoją dyscyplinę…”, „Ile ważysz i jesz kcal?”, „Zacznij jeść normalnie i wszystko się ułoży” – to tylko niektóre ze zdań, których lepiej nie mówić osobom z zaburzeniami odżywiania. Dietetyk Jakub Chwiłkowski w swoim poście na Instagramie wyjaśnia dlaczego.

Czego nie mówić osobom z zaburzeniami odżywiania?

„Wiem, że te komentarze niekiedy mogą być miłe, ale naprawdę trzeba z nimi uważać, bo skutki mogą być naprawdę nieprzyjemne […]. Tego typu słowa mogą bardzo łatwo nasilić ryzyko wystąpienia zaburzeń odżywiania (ED), a osobie, która je ma – mocno utrudnić życie i wychodzenie z nich” – tak zaczyna swój post Jakub Chwiłkowski, dietetyk.

Ekspert stworzył listę 5 rzeczy, których lepiej nie mówić osobom z zaburzeniami odżywiania.

„Ale masz piękne ciało!”

  • zaburzenia odżywiania to zaburzenia psychiczne, a nie zaburzenia wyglądu czy masy ciała;
  • większość osób z zaburzeniami odżywiania wygląda dla nas 'spoko’ i po wyglądzie uznamy, że 'ich nie mają’ – to błąd;
  • komplementowanie za wygląd ciała może (u niektórych) nasilić problem, zwłaszcza jeśli osoba ma mocną niedowagę;
  • wynika to z tego, że mówienie, że wygląda super może wywołać u tej osoby strach przed przybieraniem na wadze, bo 'już wygląda tak pięknie’.

„Chciałabym mieć twoją dyscyplinę”

  • w zaburzeniach odżywiania nie chodzi o dyscyplinę czy silną wolę tej osoby;
  • mówiąc takie rzeczy, wzmagasz i umacniasz w takiej osobie to niebezpieczne zachowanie;
  • przez to widzi to jako coś godnego podziwu, coś co warto mieć, jest dobre i warto się tego trzymać;
  • niestety w zaburzeniach odżywiania chodzi o naszą utratę kontroli;
  • zaburzenia kontrolują nas.

„Super wyglądasz. Ile ważysz i jesz?”

  • wierz mi – te osoby nie chcą tego wiedzieć, ani trochę;
  • dla ciebie wzrost wagi to może być nic, dla nich ruch licznika o np. 0,1 kg to może być już katastrofa;
  • komentarze na temat utraty wagi, wyglądu, tego, ile kalorii jedzą, co jedzą, czego unikają, tylko wzmacniają niepokój, lęk i mylny obraz własnego ciała.

W przestrzeni zakupowej HelloZdrowie znajdziesz produkty polecane przez naszą redakcję:

PROMOCJA
Zdrowie umysłu
Less Stress from Plants 60 kaps. wegański
60,00 zł 90,00 zł
anorektyczka

„Zacznij w końcu jeść normalnie i wszystko się jakoś ułoży!”

Dietetyk wyjaśnia, że to zdanie nie jest odpowiednie, ponieważ dla osoby z zaburzeniami odżywiania takie „normalne” jedzenie nie jest proste. W wielu przypadkach trzeba walczyć o każdy kolejny kęs posiłku.

„Przestań wymyślać sobie jakieś dziwne jazdy z jedzeniem!”

  • tego nigdy nie mów;
  • taka osoba może się przez to w sobie zamknąć i nie będzie chciała szukać pomocy;
  • nie można mierzyć problemów innych własną miarą;
  • dla ciebie dużym problemem może być wejście na trzecie piętro, dla kogoś innego wpisanie formuły do Excela;
  • dla takiej osoby dużym problemem są zaburzenia odżywiania i nie można tego podważać.

„Nie masz zaburzeń, bo jesteś szczupła”

  • zaburzenia odżywiania nie mają jednego wyglądu;
  • mogą dotknąć wszystkich, niezależnie od płci, wieku, wyglądu, wagi, religii, koloru skóry czy orientacji seksualnej.

Jakub Chwiłkowski – kim jest?

Jakub Chwiłkowski jest studentem dietetyki Warszawskiego Uniwersytetu Medycznego. Od kilku lat popularyzuje wiedzę na temat szeroko pojętego zdrowego stylu życia. Obejmuje ona tematykę z zakresu zdrowego odżywiania i treningu. Jego profil na Instagramie obserwuje obecnie niemal 53 tys. osób.

Zobacz także

Podoba Ci się ten artykuł?

Tak
Nie

Powiązane tematy:

Zainteresują cię również:

„Nie idziemy do lasu zwiedzać, tylko wziąć w nim udział”. O wielkiej mocy lasoterapii mówi psychiatra i ekoterapeutka Katarzyna Simonienko

Szorty - kto powinien je nosić? / pexels

Zastanawiasz się, czy masz odpowiednie nogi do założenia szortów? Psycholożka Agata Głyda wymienia, kto powinien je nosić

„3 minuty śmiechu odpowiadają 15 minutom joggingu. Kiedy się śmiejemy, pracuje 240 naszych mięśni” – mówi Henryka Radziejowska-Semków, specjalistka nauki o śmiechu

„Od nas zależy, czy media społecznościowe będą nas wzmacniać, czy niszczyć”. Jak zrobić porządki na Instagramie, mówi psycholożka Zuzanna Butryn

Paulina Danielak / archiwum prywatne

Paulina Danielak: Kobiety często nie mają dostępu do złości. Pojawia się płacz, bo nikt nie uczył ich wcześniej, jak wyrażać złość

dr Ewa Jarcewska-Gerc /fot. archiwum prywatne

„Poczucie winy, które towarzyszy prokrastynacji, może albo nas pogrążyć w dalszym odkładaniu, albo w końcu zmotywować do zmiany” – mówi Ewa Jarczewska-Gerc

kobieta w kapeluszu

Szukanie zewnętrznej aprobaty stało się tak naturalne, że często nawet nie zdajemy sobie sprawy z tego, iż to robimy. Ale płacimy za to ogromną cenę

Karolina Tuchalska-Siermińska

„Mówienie, że będzie dobrze, zazwyczaj przynosi odwrotny efekt od zamierzonego. To unieważnianie trudnej sytuacji” – o bezradności mówi psycholożka Karolina Tuchalska-Siermińska

Aleksandra Florkowska

Hello My Hero. Aleksandra Florkowska: „Anoreksja to nie wybór między byciem chudą a grubą, tylko życiem a śmiercią”

Malwina Angerman-Kowalska

„Nasze potrzeby wynikają z talentów. Test Gallupa® pomaga je ujawnić i przestać od siebie uciekać” – mówi Malwina Angerman-Kowalska

Ewa Wojdyllo - Osiatynska

„Serce warto zarezerwować do odczuwania. Główna centrala zawiadowcza dotycząca jakości życia znajduje się w głowie” – mówi psycholog Ewa Woydyłło

Joanna Chmura

„Nie lubię narracji, że lęk trzeba przełamywać. Lęk to nasz przyjaciel, trochę dziwny, ale jednak” – mówi Joanna Chmura

„Jeszcze przed operacją 3 razy udało mi się schudnąć po 40 kg. Ale dopiero po zmniejszeniu żołądka moje życie stało się normalne” – mówi Agnieszka Jeske-Kaczanowska

Kobieta trzyma lustro

Toksyczne bujanie w obłokach. Kiedy marzenia stają się ucieczką od realnego życia, mówi dr Monika Kornacka

Święta przetrwać czy przeżywać? Jak czerpać pozytywną energię z trudnych spotkań

Rozmowy przy świątecznym stole / istock

Odpowiedzi na niewygodne pytania przy świątecznym stole. Co radzi Bartosz Gajda z kabaretu Łowcy.B?

„Przesyt obciąża nasz układ nerwowy. Za dużo bodźców zabiera nam spokój”. O równowadze w minimalizmie mówi Natalia Ziopaja

Nie musisz być miła, bo „przecież są święta”! Psycholożki przypominają: masz prawo do własnych emocji, do stawiania granic, do odmawiania

Święta Bożego Narodzenia - jak rozmawiać przy stole? / istock

Czego nie mówić przy świątecznym stole? Czego inni nie wiedzą? Psycholożka Weronika Czyrny wraca z kolejnym viralowym postem

Prof. Dominika Dudek i prof Bogdan de Barbaro

„Polityka jest częstym tematem w naszych gabinetach”. O rzeczywistości po pandemii mówią Bogdan de Barbaro i Dominika Dudek

Adele

Adele szczerze o swoim zdrowiu psychicznym po rozwodzie: „Czułam się zdruzgotana i zawstydzona”

Bella Hadid

Bella Hadid opublikowała serię zdjęć swojej zapłakanej twarzy. „To, co widzicie, to moja codzienność. Każda noc od kilku lat”

Julita Kordońska: ciałopozytywność to proces, który w pandemii wychodzi nam beznadziejnie [WIDEO]

Julita Kordońska: ciałopozytywność to proces, który teraz wychodzi nam beznadziejnie. To efekt pandemii [WIDEO]

Zendaya

Zendaya wyznała, że social media wyzwalają u niej stany lękowe. „Staję się niespokojna, za dużo myślę i analizuję”

Najpopularniejsze

Ćwiczenia na biust. 6 sposobów na ujędrnienie i podniesienie piersi

Kobieta wąchająca kwiat

Choroby mają zapach – wiedziałaś o tym?

Kobieta mindfulness

Mindfulness dla początkujących. Kasia Bem zdradza 5 prostych zasad uważności

Kobieta ćwiczy

Oto 7 ćwiczeń, za które twój kręgosłup ci podziękuje. Wystarczy niewiele, by poczuć znaczną różnicę

Burpees to jedno z najlepszych ćwiczeń w świecie fitness. Podejmij wyzwanie!

Burpees to jedno z najlepszych ćwiczeń w świecie fitness. Podejmij wyzwanie!

4 sposoby na pozbycie się oponki z brzucha. I nie chodzi wcale o robienie brzuszków

Ty zawsze w trzech swetrach, a dalej ci zimno? Oto kilka możliwych przyczyn

Kobieta ćwiczy

Twój kręgosłup potrzebuje wsparcia? Oto kilka ćwiczeń, które go wzmocnią

Intymne dolegliwości rowerzystek. Sprawdź, jak zadbać o siebie w trakcie rowerowych wojaży

kobieta na wydmach

„Odpuszczanie” jest dobre dla ambitnych i konsekwentnych kobiet – podpowiada nam psycholożka Anita Kruszewska

Kasia Bigos trenerka

Ćwiczenia na ramiona z hantlami – wypracuj smukłe ramiona

Kobieta ćwiczy

Dzień się dopiero rozpoczął, a ciebie już ktoś wyprowadził z równowagi? Poznaj 5 kroków, które pozwolą zapanować nad emocjami

Ćwiczenia na rozciąganie barków

Rozciąganie stawów barkowych – te ćwiczenia na pewno ci się przydadzą

7 najgorszych typów butów dla twoich stóp. Jakie obuwie może być niebezpieczne?

brzuszki na piłce

Sposób na bolące lędźwie. Jak sobie ulżyć?

Smartfon a dolegliwości / istock

Smartfon a dolegliwości, które może wywołać. To nie tylko bezsenność

×