„Chłopcy tak mają”. Zobacz reklamę marki Gillette, która zbulwersowała wielu mężczyzn
Firma Gillette, producent maszynek i akcesoriów do golenia, uruchomiła kampanię, która jest nawiązaniem do ruchu „Me Too”. Reklama nakłania mężczyzn do dawania odpowiedniego przykładu i reagowaniu na niewłaściwe zachowania względem kobiet czy innych mężczyzn. Spot pokazuje, jak ważne jest, aby dawać odpowiedni przykład i reagować na to, co społecznie niedopuszczalne.
Najnowsza kampania marki Gillette stworzyła spot, w którym zestawione są sytuacje i pewne wzorce zachowania. Ukazane są sceny seksizmu, przemocy między chłopcami, stosunek do kobiet a także reakcje na nie. Nasuwa się pytanie, która postawa jest właściwa? Czy bójka chłopców to załatwianie spraw „po męsku”, czy jest to forma agresji, którą powinno się zwalczać? W jaki sposób edukować młodsze pokolenie, aby jako dorośli także mogli dawać przykład innym?
Zobacz także: Nastolatki chcą rozmawiać z rodzicami o seksie – to od dorosłych zależy, czy się odważą
Bójka młodych chłopców, złapanie za pośladki jako „żarcik”, niechciany dotyk kolegi z pracy. Czy to jest męskie?
Klip marki Gillette podkreśla stereotypowe zachowania, które nie zawsze spotykają się z krytyką, a raczej są traktowane z pobłażaniem, bo „przecież chłopcy tak mają”. Reklama podkreśla, jak ważne jest to, by mężczyźni brali odpowiedzialność za własne zachowanie i dawali przykład młodym chłopcom, którzy w przyszłości staną się dorosłymi z ukształtowanymi postawami.
Dorośli swoimi reakcjami na zachowanie dzieci – akceptacją lub sprzeciwem poprzez rozmowę, mają wpływ na to, kim staną się one w przyszłości.
Twórcy reklamy Gillette mówią o tym, że wierzą w to, co w ludziach najlepsze. Apelują w swoim przekazie, aby zaprzestać usprawiedliwiania złego zachowania, agresji, przemocy tym, że jest się dzieckiem.
W spocie ukazane są sytuacje stereotypowe, często spotykane i bagatelizowane. Bójka chłopców na podwórku, niestosowne komentarze dotyczące kobiet, wielokrotnie postrzegane są jako nieszkodliwe i niegroźne, a także wpisane w okres dojrzewania. Oglądając nasuwa się pytanie, jakimi mężczyznami staną się ci chłopcy? Producenci przekonują, że pobłażliwy stosunek lub niereagowanie na tego typu zachowania powodują wypracowanie negatywnych postaw, które będą mieć miejsce w przyszłości, w życiu (już) dorosłych mężczyzn.
Ważne jest to, aby dawać przykład i ingerować. Tłumaczyć i rozmawiać z dzieckiem o tym, że agresja i przemoc – zarówno fizyczna, jak psychiczna – nie jest odpowiednio rozumiana jako męskość.
RozwińNowa kampania Gillette. Nie wszystkim się spodobała
Reklama, którą wyreżyserowała Australijka Kim Gehrig, spotkała się z krytyką ze strony konserwatywnych publicystów czy organizacji walczących o prawa mężczyzn. Padają zarzuty o utrwalanie stereotypu mężczyzny jako agresywnego osobnika czy seksualnego napastnika. Aktor James Woods, zwolennik Donalda Trumpa, napisał że kampania wpisuje się trend „mężczyźni są okropni” kreowany przez główne amerykańskie media oraz środowisko Hollywood i zapowiedział bojkot produktów marki. Pod spotem zamieszonym na Youtube liczba „lajków” jest ponad cztery razy niższa niż „dislajków”. Jedną z osób, jakie odpowiedziały na te zarzuty, jest Bernice King, córka legendarnego bojownika o prawa obywatelskie Martina Luthera Kinga. „Ta reklama nie jest anty-męska. Jest pro-ludzka” – napisała.
Zobacz także
„Strach przed samotnością to nie jest powód, żeby mieć dzieci” – mówi Edyta Broda, autorka bloga dla nie-rodziców
„Mężów mogę mieć kilku, a na przyjaźń trzeba sobie zasłużyć”. Czyli kiedy przyjaźnisz się 57 lat
„Dzień dobry, chciałabym zgłosić gwałt”. Ewa opowiada nam o najtrudniejszym momencie jej życia
Polecamy
Michał Szpak w nowej kampanii biżuterii Pandory. „Cieszy oko, miło popatrzeć” – piszą internauci
Miss Francji 2024: „Chcę pokazać, że kobiety mogą być różnorodne, że nie trzeba nas szufladkować”
Mężczyzna bez prawa jazdy jest dziwny? „Nie po to sama robiłam prawo jazdy, żeby sobie szukać szofera” – grzmi Magdalena Kostyszyn
„Barbie przez dekady kształtuje wyidealizowany wzorzec wyglądu” – podkreśla Adam Chowański
się ten artykuł?